Requiem voor Tien

Requiem voor Tien

Wie afgelopen vrijdagavond naar het afscheid van John de Mol’s zender tien gekeken heeft zag in een aardig retrospectief twee jaar Talpa voorbijkomen. Het programma luidde het einde in van één van de meest spraakmakende televisie-initiatieven uit de laatste twee decennia. Terugkijkend op de deze periode Talpa TV kan de objectieve kijker eigenlijk niet anders dan waardering hebben voor het ondernemerschap van John de Mol en zijn team. In elk ander land zou dit bewonderingswaardige initiatief met gepast respect omarmd zijn en bovendien zou men oog hebben gehad voor de durf en drive van één van de invloedrijkste internationale televisiepersoonlijkheden om te slagen in het overbevolkte medialandje dat Nederland feitelijk is met alleen al 10 autochtone televisiezenders. Op het royaal aanwezig vermogen na had de Mol eigenlijk alles te verliezen toen hij aan dit avontuur begon…

De Mol pakte ruim twee jaar terug de stoffige handschoen op in de wat ingeslapen televisiemarkt en startte Talpa Media waar de latere zender tien deel van uit zou maken. Kosten nog moeite werden gespaard om een aansprekend ensemble televisiepersoonlijkheden bij elkaar te krijgen. De Mol’s persoonlijke overtuigingskracht en de geboden euro’s waren veelal niet te weerstaan. De natuurlijk in de pers breed uitgemeten ‘hebzucht’ van zwichtende presentatoren en in het bijzonder Jack Spijkerman was door het publiek van Talpa nog wel te vergeven maar andere gelukszoekers zoals Bridget, Beau van Erven Dorens, en wederom Jack Spijkerman bleken niet de merken te zijn die men aanvankelijk bij Talpa in gedachte had. Talpa trachtte verder de kritische kijker vooral te verleiden met heel veel Nederlands product dat prachtige uitschieters zoals Gooische Vrouwen en Van Speijk opleverde. En natuurlijk voetbal, heel veel voetbal.

Het adagium ‘onbegrepen maakt onbemind’ gaat zeker voor Talpa’s televisieprobeersels op. De Nederlandse pers hanteerde de zeis echter al voordat het ‘tiende’ televisiegewas überhaupt het maaiveld kon ontstijgen. De kijker werd ook door Talpa zelf gevoed met onomkeerbare vooroordelen en het negatief sentiment nam hand over hand toe. Ik vermoed dat ze bij tien bijvoorbeeld gek werden van vergelijkingen die met name Studio Sport en De Wedstrijden betrof. Vrijwel iedereen deed de afgelopen twee jaar wel een plasje tegen dit door Eyeworks geproduceerde programma en uit alle hoeken en gaten kwamen zogenaamde experts langs om hun zurige vogelpoepje te deponeren op het inmiddels al geschonden blazoen van Talpa’s gedroomde sportbenchmark De Wedstrijden.

De Wedstrijden was ondanks de grote kritiek gewoon een modern, goed gemaakt sportprogramma maar voetbal was in het algemeen wel in goede handen bij Talpa en Eyeworks.  Op de laatste maanden na scoorde ‘de Wedstrijden’ nauwelijks slechter dan de uitzendingen bij Studio Sport (6+) terwijl Talpa het in de jongere kerngroepen zelfs wat beter deed. Nederland onder 21 was een sensatie met goede kijkcijfers waarbij opgemerkt dat men het voetbalsucces van Jong Oranje wel mee had. Desondanks bleef de vaderlandse pers selectief publiceren over de zeker niet tegenvallende resultaten van het voetbal op tien en had men het vooral over het kaf (de volgorde van wedstrijden, reclame) maar vrijwel nooit over het koren (hoogwaardige beelden en fraaie registraties).

Inmiddels is de stekker uit tien gehaald. De fraaie website is omgekat tot startpagina voor de Gouden Kooi en een groot aantal medewerkers van Talpa heeft gelukkig door de Mol gesubsidieerd werk gevonden bij RTL Nederland. Inmiddels heeft men de meest waardevolle content van Talpa kunnen herverdelen over de zenders van RTL Nederland. Direct zichtbaar met ondermeer het voetbal uit de Nederlandse Eerste en Eredivisie op RTL4 en 7.

Na een gebruikelijke opening op vrijdagavond met een goed bekeken livewedstrijd op RTL7, schoven er zaterdagavond ondanks flinke concurrentie op de andere zenders toch bijna 900 duizend voetballiefhebbers bij RTL4 aan voor een late voetbalsnack. De ruim 2.1 miljoen ‘bord op schoot’ kijkers voor de uitzending van zondagavond 19.00 uur zullen de voor de sport verantwoordelijke mannen van RTL Nederland, Jaap Hofman en de van Talpa afkomstige Arjan van Westerloo, tevreden stellen. De uitzendingen waren ingetogen en wat onwennig maar dat gaat goed komen.

Het nu door Eyeworks geproduceerde Voetbal Insite op RTL7 heeft met Wilfred Genee een kwaliteitsinjectie gehad. Ondanks de wat zure grapjes van Johan Derksen en de stuurse houding van Willem van Hanegem was het alsof talent Genee nooit is weggeweest.  Hij zal het waarschijnlijk niet prettig vinden om te horen maar hier hoort hij op dit moment thuis. Scherp, gevat en overtuigend. Bijna 600 duizend kijkers zullen het discussieformat naar verwachting mede dankzij Genee weer op waarde weten te schatten. De gewenste voetbalvriendelijke tone of voice is gezet door RTL Nederland dit weekeinde, de laatste tonen uit het requiem voor tien weerklinken voor wie het horen wil of sterven langzaam weg…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Ik kijk met plezier uit naar het nieuwe Voetbal Insite. Ik was vanaf voorganger Sport aan Tafel wekelijks vaste kijker, maar het programma werd steeds slechter. Eerst verdween Hugo Borst en later Wilfred Genee. Gelukkig gaat dat nu weer veranderen.

    De analyse dat "De Wedstrijden" een goed programma was kan alleen maar van iemand komen die niet van voetbal houdt en puur naar de techniek kijkt. Mooie beelden waren er. Maar wel na minuten lange reclameblokken, onnozele reacties van het publiek en slechte wedstrijden tussen oninteressante middenmoters. Daar blijf ik niet voor thuis.

    geplaatst op
  • Jeroen, er zullen weinig mensen zijn die zo van voetbal houden als uw scribent van dit moment. Maar ik ben niet gevoelig voor oude sentimenten en ben blij dat de niet in voetbal geinteresseerde belastingbetaler niet hoeft mee te betalen aan de 70 miljoen per jaar kostende voetbalrechten in en commerciele omgeving. Trouwens let op de reclame rondom Uefa Champion League en de publieksminachtende sms-spellen rondom Oranje wedstrijden bij SBS... ik hoor graag van je tzt.

    geplaatst op
  • Ik moet eerlijk zeggen dat ik nauwelijks gekeken heb naar Tien/Talpa.
    En van wat ik zag van Tien's programma-aanbod, was gewoon niet mijn smaak, zelfs Jack Spijkerman's Koppensnellers haalde niet het niveau van Kopspijkers.

    1) Ik hou niet van voetbal. Das al een reden om die programma's niet te zien (ik keek om die reden ook niet naar Studio Sport overigens. Overigens wordt je belastinggeld nog altijd gebruikt om voetbal te financieren... gemeentes betalen mee aan de bouw van stadions, en de politie moet ook worden betaald, en het vervoer.)
    2) "Gooische vrouwen" doet mij niks. Heb geen interesse in soaps.
    3) NGE, heb er 1 aflevering van gezien, was er daarna niet in geinteresseerd (ik kijk ook niet naar Shownieuws en ook niet naar RTL Boulevard). Sensationalistische pulp.
    4) De Gouden Kooi vind ik niet interessant (ik heb ook weinig gezien van Big Brother en dergelijke programma's, omdat ik dat goedkoop vermaak vind. Goedkoop om te maken, en eenvoudig om mensen op te lichten met SMS spelletjes)
    5) Om over "Geer" en "Goor" en hun platvloersheid maar te zwijgen.

    Dat zijn al enkele redenen om niet te kijken naar Tien.

    Wat ik vind, en dat vond ik ook al bij de opkomst van Sport7, was dat er te hoog van de toren werd geblazen. Er werden gouden bergen beloofd, zowel aan de kijker als aan de programma makers. Er is alleen een probleem, de 'gemiddelde' Nederlander is te nuchter voor dat soort uitspraken. "We zullen het nog wel zien", dat soort mentaliteit. Uiteraard had er in andere landen anders gereageerd, bij dit initiatief. En ik weet ook wel dat je niet iedereen een plezier kan doen, maar uit het totale programma aanbod van Tien, zat er bijna niks voor mij dat mij trok naar die zender. Alleen de serie "The 4400" had ik wel willen volgen, alleen jammer dat dat op een voor mij ongunstig tijdstip zat.

    geplaatst op
  • *addendum* (had even moeten proofreaden)

    het laatste puntje bij 1) moet je met een knipoog lezen...

    en met "uiteraard had men er in andere landen anders gereageerd" bedoel ik dat mentaliteiten in andere landen verschillen.

    geplaatst op
  • Hoewel het nog maar net begonnen is, is mijn eerste indruk van RTL-Voetbal: zwaar klote.
    Ik keek altijd de herhaling van de wedstrijden rond 24:00 maar ik zie niet gauw gebeuren dat dat terugkomt. Nu moet ik perse alles opnemen omdat ik tot 8 uur vrijwel geen tijd heb om te kijken. Ze hebben nu notabene 2 herhaalzenders: RTL 7 en RTL 8!

    En mijn grootste probleem: ik keek altijd de filmpjes op dewedstrijden.tv , ik verwacht niet dat dit bij RTL terugkomt als ik zie hoe het nu geregeld is op rtl.nl . Ze hadden net als degoudenkooi.tv ook dewedstrijden.tv moeten laten doorgaan. Een erg groot gemis! Ik weet de bezoekersaantallen van talpa.tv niet precies per onderdeel maar ik snap die lui bij RTL echt niet dat ze daar niet meer mee doen. Ze staan op internet naar mijn idee al 3 jaar stil.

    En ook een van mijn favoriete programma's (mede ook doordat ik het erg goedbezochte goudenkooi.headliner.nl beheer): De Gouden Kooi. Het echte leven was het bij talpa, veel opgeklopte onzin in de media die het baseren op een paar filmpjes dat zo'n programma 'echt niet kan' en 'buiten alle proporties'. Dat veel mensen van 40+ er niet naar willen kijken, nou kijk dan ook niet! De 125.000 unieke bezoekers per maand op onze goudenkooi sectie bewijzen dat het wel erg leeft! En RTL heeft het gemaakt tot een saaie boel omdat er niets meer mag en dat de bewoners van RTL zich moeten voordoen alsof in het echte leven ook iedereen met elkaar kan opschieten en er nooit harde discussies plaatsvinden tussen mensen die samenleven. Zelfs de bewoners zijn de wanhoop nabij omdat er op deze manier nooit iemand kan winnen!

    Bah... ik mis Talpa/Tien!

    geplaatst op
  • "Zelfs de bewoners zijn de wanhoop nabij omdat er op deze manier nooit iemand kan winnen."

    Ah, wat zielig...hahaha!

    geplaatst op
  • Even los van de vele taalfouten: wat een ongelooflijk dom verhaal. Het komt er volgens jou op neer dat Talpa wel goed was maar dat het publiek niet deugde... (en dat schrijf je op een marketingsite? Ik dacht dat het er in de marketing vooral om ging dat je de doelgroep, de consument bereikt. En juist daarin is De Mol verschrikkelijk op zijn bek gegaan.) Een commerciële zender dient een publiek te bedienen. En als dat niet lukt is dat (haast per definitie) niet de fout van het publiek maar van de zender. Zo simpel ligt het.
    Wat een onzinverhaal zeg, dat de zender in om het even welk ander land wel geslaagd zou zijn en dat het aan Nederlands bekrompenheid zou liggen - het cliché dat alles wat in dit land boven het maaiveld uitsteekt, kapot wordt gemaakt. Als dat zo is, dan had De Mol dat moeten weten en zijn strategie daarop moeten aanpassen, of anders had hij een zender in het buitenland moeten oprichten.

    geplaatst op
  • voor mij als consument is de overgang van Talpa naar RTL vooralsnog weinig interessant. Zoals Marcel de Jong hierboven al aangeeft heeft 't weinig content voortgebracht die me kan verleiden om te kijken. Voetbal trekt gewoonweg altijd publiek, die het veelal weinig kan schelen op welke zender het wordt uitgezonden. Zolang het maar enigszins acceptabel is.

    Ik denk overigens dat RTL er mogelijk beter aan had kunnen doen om het kanaal waarop Tien werd uitgezonden te vullen met interessantere content dan het 2e/3e of whatever kijkmoment. Dan had dit kanaal bij ons thuis wellicht niet meer op positie 22 gestaan en had RTL een krachtige positie gewonnen op mijn remotecontrol. Iets wat in het verleden toch een hele krachttoer bleek te zijn.

    geplaatst op
  • Busterpkeaton, normaal reageer ik niet op anonieme reflectanten maar je leest zo slecht dat ik wel een uitzondering moet maken. "Het komt er volgens jou op neer dat Talpa wel goed was maar dat het publiek niet deugde..." waar lees je dat nou? Ik zou zeggen probeer even door de vele taalfouten heen te kijken en concentreer je op de inhoud. En...doe is een stapje uit de anonimiteit.

    geplaatst op
  • Over marketing gesproken. Comedy Central spring er handig in. Ik zag vandaag overal posters hangen met bijv. Jack Spijkerman met de tekst: "You got fired. We've got comedy" of iets dergelijks.

    geplaatst op
  • Beste Albert,

    Je zegt dat 'objectieve kijkers' Talpa wél gewaardeerd zouden hebben. Datl 'in elk ander land dit bewonderenswaardige initiatief' wel omarmd zou zijn.' Daar had ik het over toen ik zei dat je de Nederlandse kijker de schuld geeft.
    En mijn anonimiteit geef ik liever niet op, sorry. Niet om het een of ander, dat doe ik gewoon nooit op internet.
    Trouwens: taalfouten zijn geen bagatel.

    geplaatst op
  • Busterpkeaton, die objectieve kijkers waren er. Schuldvraag is in deze posting niet aan de orde geweest, toch nog maar een keertje lezen. Moet wel een hele belangrijke positite zijn als je anonimiteit niet wil prijsgeven. Of heb je andere meer persoonlijke redenen?

    geplaatst op
  • Busterpkeaton, je reacties doen mij vermoeden dat je wellicht iets met sbs van doen hebt. Begrijp me goed, ik ben het niet altijd met Albert eens maar met deze posting lijkt hij wel zicht te hebben op de situatie rondom Talpa's televisiezender. En laten we het in dat kader vooral over de inhoud hebben.

    geplaatst op
  • Een mooie uiteenzetting, waarvoor hulde!

    Als ik zo vrij mag zijn, wil ik een invalshoek toevoegen:

    Fictiecontracten met majors als Warner, Dreamworks of Universal zorgen voor een zeer groot deel van de programmeringen van de commerciele omroepen. Met name SBS strooit de sitcoms, dramaseries en films over haar zenders. Fictie is per kijker vrijwel altijd goedkoper dan nederlands product. Soms spotgoedkoop. Het nadeel van fictie kan zijn dat deze content het merk van je zender niet goed laadt, simpelweg omdat je als nederlandse zender totaal geen invloed hebt op de tone of voice of de scripts van het voornamelijk amerikaanse product van de majors. Als je fictie/buitenlandse aankoop slecht inzet kan je de positionering van je zender in gevaar brengen. Feit is echter, dat iedere succesvolle nederlandse general interest zender bestaat uit een gezonde coctail fictie en nederlands product.

    Omdat, ten tijde van de start van tien/talpa, de fictiecontracten gedurende vele jaren vastlagen bij bestaande partijen als RTL en SBS, was het voor tien/talpa onmogelijk hand te leggen op deze gewilde fictiedeals.

    Dit was terug te zien in de programmering van tien/talpa. De nieuwe zender werd indirect gedwongen vele uren aan nederlandse producties in te kopen die de facto duurder zijn. De gezonde mix tussen nederlands product en fictie/aankoop was niet aanwezig en de programmering van tien/talpa was schreeuwend duur.

    Met goedkopere fictie achter de hand kon de Mol wellicht zijn kanonnen achter de hand houden, en het duurbetaalde nederlands product doseren, om de storm die publieke opinie heette uit te zitten. Nu waren de cijfers van het begin af aan zó diep rood, dat het negatieve sentiment zegeviert, helaas ...

    geplaatst op
  • "In elk ander land zou dit bewonderingswaardige initiatief met gepast respect omarmd zijn en bovendien zou men oog hebben gehad voor de durf en drive van één van de invloedrijkste internationale televisiepersoonlijkheden om te slagen in het overbevolkte medialandje dat Nederland feitelijk is met alleen al 10 autochtone televisiezenders. "

    Twee fouten in EEN zin:

    1) "in elk ander land..." Geloof me: Silvio Berlusconi is met de start van Canale 5 eind jaren ' 70 ook al vanaf den beginne verguisd in Italie. En dat is echt niet beter op geworden toen hij begin jaren tachtig Rete 4 en Italia 1 overnam, cq. omvormde.

    2) 10 autochtone televisiezenders? Welke? RTL 4, RTL 5 en RTL 7 zijn toch echt ALLOCHTONE tv-zenders in handen van het Duitse Bertelsmann AG dat van de familie Möhn is! En SBS Broadcasting BV valt onder ProSiebenSat.1 Media AG op haar beurt in handen van Amerikaanse investeringsfondsen KKR en Permira. MTV Networks BV tenslotte is van Viacom en via Viacom van Sumnay Redstone, een genaturaliseerde Amerikaan van Duits-joodse afkomst.
    kortom...als je net ff verder kijkt hebben we in feite slechts DRIE AUTOCHTONE nationale tv-zenders: Nederland 1, 2 en 3 en was Talpa/Tien het ENIGE Nederlandse commerciële initiatief.

    EN VERDER:
    Sja en wat iedereen van het voetbal vindt/vond is niet zo van belang denk ik. JA het was een belangrijk onderdeel, maar van de 7 dagen vulde het nog niets EEN volledige avond. Kortom Talpa/Tien ging toch over veel meer dan alleen het voetbal waar jouw gemoedstoestand - en die van vele anderen (vooral mannen) - zich op inricht. Je overdrijft naar mijn idee al dan niet opzettelijk door te stellen dat iedereen zuur deed over Talpa/Tien's voetbaluitzendingen.

    NIET-voetbalkijkers zal het worst wezen of Willem van Hanegem, Wilfred Genee, Johan Derksen of anderen achter tafels zitten, waarbij ik opmerk dat Derksen een wel heel beperkt (bijna 19e eeuws zo niet van nog eerdere tijden) mensbeeld heeft over mensen en met name vrouwen. Daar waar velen in de politiek zich druk maakt over het wel of niet toelaatbaar zijn van de Staatkundig Gereformeerde Partij, vraag ik me af waarom hij zo'n podium mag verkrijgen.......

    Het gehalte aan content dat versnipperd nog overblijft bij de Nederlandse dochter van de in Duitse handen zijnde RTL Group lijkt mij toch erg beperkt!??! Iedereen lijkt te vergeten in deze context dat eind dit jaar al de herverdeling van het recht op de uitzendingen van de samenvattingen op het Eredivisievoetbal zullen plaats vinden.

    geplaatst op
  • PS column is verder wel leuk geschreven in de voor jou bekende schrijfstijl.

    geplaatst op
  • Ik moet zeggen dat ik Talpa nauwelijks/nooit gekeken heb, maar Talpa zelf blijft een beetje als voetbalclub op mij overkomen. Je kan als voetbalclub wel allemaal topspelers aantrekken, maar er moet meer zijn om het tot een goeddraaiend team te maken dat aantrekjkelijk voetbal speelt. Talpa had in mijn ogen wel namen, maar verder geen interessante/goede programma's. Dat kan mijn smaak zijn, maar gezien de stekker eruit is is dat de smaak van velen.

    geplaatst op
  • Met dank aan David de Jong: Tien bracht vrijwel AL haar programma's in breedbeeld ... in tegenstelling tot RTL en SBS. Tien ondertitelde AL haar Nederlandse programma's ... in tegenstelling tot RTL en SBS. Tien bracht VEEL Nederlands drama ... in tegenstelling tot RTL en SBS. Tien was absoluut niet overbodig. Het voegde wel degelijk iets toe. Met het verdwijnen van Tien zijn doven en slechthorenden voorlopig weer veroordeeld tot de publieken.

    geplaatst op
  • David die kantoren van de omroepen die jij noemt bevinden die zich in het buitenland? Als je nog ff verder kijkt hebben we met de regiozenders mee wel meer dan 30 autochtone zenders. Dat de eigenaren soms van buitenlandse afkomst zijn zegt niets over de Hollandse genetica mijns inziens. Ik hoop verder dat je de vergelijking van Berlusconi met de Mol niet serieus bedoeld.

    geplaatst op
  • In antwoord op je vraag: JA wat betreft RTL wel. Officieel zit het hoofdkantoor van RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 in Luxemburg. Daar worden volgens de officiele documenten van RTL de programma en beleidsbelissingen genomen. Het zijn niet mijn verklaringen, maar verklaringen van RTL zelve al dan niet voor rechtbanken! Nog los van die discussie bevindt het kantoor van RTL Group SA zich in Luxemburg-Kirchberg en het kantoor van Bertelsmann AG in Gutersloh (Duitsland). Het kantoor van ProSiebenSat.1 Media AG (mbt SBS) waar eindbeslissingen op hoger niveau worden genomen niet in Nederland, maar in Munchen. Europese beslissingen voor MTV Networks worden in Londen en eventueel als het er echt toe doet in New York genomen.

    Ik ben het met je oneens over de Nederlandse genetica. Het is gewoon nu eenmaal bewezen in Europa en daarbuiten dat als een zender een eigenaar heeft die dezelfde nationaliteit heeft als dat land het beduidend vaker voorkomt dat die zender dan beduidend meer eigen produkties heeft en laat maken in dat land. De Mol bewees het bij TALPA/TIEN ook! En RTL heeft de afgelopen jaren bewezen vooral interesse te hebben in het zo goedkoop mogelijk produceren van content al dan niet inkopen van buitenlandse content waarin het vooral om het afvloeien van winsten richting RTL Group SA, cq Bertelsmann AG die echt niet omkijken naar Nedelrandse content meer of minder! Verklaar mij anders waarom om het ook simpel te houden nationale muziek/jongerenzenders als MCM of NRJ in Frankrijk beduidend Franser zijn dan MTV France om maar iets te noemen? OF idem bij MTV Italia versus het Italiaanse All Music?!

    Ik bedoel de vergelijking met Berlusconi en De Mol niet op die manier serieus als jij hem misschien interpreteert, maar wel in de zin dat eind jaren '70 en begin jaren '80 er wel degelijk enige gelijkenis bestond met Berlusconi die ook met EEN landelijke zender is begonnen als entrepreneur. Dat er daarna begin jaren '90 allerlei andere zaken zijn gaan spelen is van latere zorg gebleken en was toen niet aan de orde! Het is meer een reactie op jouw opmerking dat "In elk ander land zou dit bewonderingswaardige initiatief met gepast respect omarmd zijn "

    Het feit is dat Berlusconi eind jaren '70 voor het eerst landelijke commerciele televisie bracht in Italie en toen frank en vrij amusement wist te programmeren. Toen was hij nog lang niet de dominante marktspeler die hij tien jaar later is geworden. En toen was hij nog lang niet de politicus waar velen voor vrezen. Kortom ik focus me even op dat moment en jouw opmerking over elk ander land.

    De regiozenders zijn er telkens EEN per regio in algemene zin en enkele kleine commerciele spelers per regio - indien aanwezig-.

    Bij mijn weten hebben we het hier toch over landelijke televisie!

    geplaatst op
  • En het doek valt nu ook voor de Gouden Kooi

    Overigens mooi stuk Albert, met bezieling geschreven!

    geplaatst op
  • Dank je Annet, overigens dat DGK zou verdwijnen was al bekend...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.