• Mobile
    wordt gesponsord door

Telecom Italia en Bbned introduceren Alice (live verslag)

Telecom Italia en Bbned introduceren Alice (live verslag)

Telecom Italia introduceert vandaag in samenwerking met Bbned een nieuwe Nederlandse internetprovider onder de naam Alice. Tijdens de perspresentatie in restaurant De Kas in Amsterdam geven Vincent Everts, Stefano Mazzitelli van Telecom Italia en Arthur van den Ende van Bbned een inleiding en toelichting op de introductie van Alice. Vanaf 11 uur is deze persconferentie hier live te volgen via Operator11.

Nederland is met ruim 80 procent één van de landen met de hoogste breedbandpenetratie waarbij ADSL ca. 60 procent voor haar rekening neemt en kabel ca. 40 procent. Naast internet wordt breedband in toenemende mate ook gebruikt voor telefonie. Belangrijkste aanbieders in de Nederlandse markt zijn @Home/Casema, Het Net, Planet/KPN, UPC, Orange, Tele2, Tiscali en Scarlet. Je zou zeggen dat in deze verzadigde markt met (te)veel spelers geen ruimte meer is voor een nieuwe ISP (voor meer informatie over breedband zie ook nederlandbreedbandland.nl).

Uit onderzoek van Ruigrok Netpanel (in opdracht van Alice) blijkt dat er wel ruimte is voor een nieuwe provider. De Nederlander kan nauwelijks meer zonder internet. De meesten kunnen slechts enkele dagen of helemaal niet zonder internet. De afhankelijkheid van de internetprovider is dus groot. Wanneer de internetverbinding thuis wegvalt, gaan 4 op de 10 Nederlanders actief op zoek naar een oplossing. Men belt dan veelal de internetprovider of gaat zelf aan de slag. Ongeveer 1 op de 7 blijft passief afwachten of gaat zitten balen. De rest is zowel actief als passief. 7 van de 10 Nederlanders ergeren zich aan hun provider, voornamelijk wanneer er problemen zijn met de internetverbinding: een storing, onvoldoende snelheid of een slechte kwaliteit van de internetverbinding. Alice wil met een concurrerend aanbod en klantvriendelijke aanpak een positie verwerven in de Nederlandse markt (zie ook de discussie hierover gisteren op Webwereld).

Voor de vergelijkers onder ons, het aanbod van Alice is voor een vast bedrag van 29,90 euro per maand een snelheid tot 20Mb/1 Mb (up/down), onbeperkt internet, onbeperkt bellen naar alle vaste nummers in Nederland, telefoon en internet in 1 contract/factuur en er is geen minimale contractduur.

 

Ben benieuwd of Alice in Nederland net zo’n succes wordt als in landen als Italie, Duitsland en Frankrijk.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 33 reacties op dit artikel

  • Hmmm, het lijkt er op of er wat technische problemen zijn met Operator11. Beeld komt in ieder geval bij mij nog niet door!?

    Het eerste deel is in ieder geval zo te bekijken via:
    http://operator11.com/shows/1933/episodes/13842

    geplaatst op
  • Aanbod klinkt wel interessant... ik betaal nu het dubbele voor dat pakket...

    geplaatst op
  • Mooi pakket jammer dat ik niet verder kom dan 4mb

    geplaatst op
  • Er is inmiddels een nieuwe live stream opgestart die is te bekijken via:
    http://operator11.com/shows/1933/episodes/13843

    geplaatst op
  • Hoor net dat 20 augustus de campagne start!

    geplaatst op
  • En deel 3 is inmiddels gestart:
    http://operator11.com/shows/1933/episodes/13846

    geplaatst op
  • Welk bureau doet eigenlijk de campagne voor Alice in Nederland?

    geplaatst op
  • Je was me net voor Gilles ;-)

    Aardig shot overigens van Krijn vanuit de zaal:

    geplaatst op
  • Ik hoop dat Petra of iemand in de zaal straks ook de vragen & antwoorden hier kort kan toevoegen in de comments. Kan ze net niet goed genoeg horen via O11.

    geplaatst op
  • En het zit er op! Alice bij jou thuis? Check: http://www.alice.nl

    geplaatst op
  • Alice beweert zich te onderscheiden in duidelijkheid en eerlijkheid, maar even de site bekijken blijkt dat pure marketingblaat te zijn. Nergens wordt de upstream snelheid vermeld, de downstream wordt uiterst vaag gedefinieerd als 'tot 20 Mb', nergens staat iets over onvrijwillige filtering van poorten, mail of vast / dynamische IP's.

    En als inmiddels gebruikelijke afmaker wordt de zogenaamde 'onbeperkt' in de kleine lettertjes van de Fair Use Policy weer ongedaan gemaakt.

    Is dit relevant voor de gemiddelde gebruiker? Ja, dat wordt met de komst van steeds meer streaming video heel erg relevant, want Alice en c.s. weten verdomd goed dat hun netwerken dat nooit aan kunnen, en dat ze iets verkopen dat ze niet kunnen waarmaken als het er echt om gaat.

    I.a.w., dezelfde volksverlakkerij die we ook al van de meeste andere telco's en kabelboeren kennen. Dit is een goed voorbeeld van old school marketing is waar een savvy internetgebruiker in 5 minuten door heen prikt.

    geplaatst op
  • @Rick: ben benieuwd wat de reactie van Alice is op je terechte kritische houding. Eerst moeten ze het natuurlijk nog bewijzen!

    Even voor de duidelijkheid, bericht over Alice op marketingfacts vond ik vooral aardig om de manier waarop de persconferentie via Operator11 en Twitter live was te volgen. Ik schat dat tussen de 50-100 mensen dit online hebben meegemaakt. Techniek was zeker nog niet optimaal. De streaming video verliep via de draadloze HSDPA-router van Vincent Everts. Volgende keer toch maar gewoon een vaste internetverbinding regelen!?

    Vond het overigens een boeiende ervaring op deze manier dus ik hoop dat het vaker wordt gedaan!

    geplaatst op
  • @Rick: dat gevoel kreeg ik dus ook. Via twitter Slijtermeisje doorgegeven in de persconferentie te vragen wat Alice nu concreet gaat doen aan de ergernissen die uit het Ruigrok onderzoek komt, zoals lange wachttijd helpdesk, wisselende snelheden, ondeskundige helpdesk, stunten met prijzen voor alleen nieuwe klanten etc.

    Ben alleen even kwijt wat er nu geantwoord werd, vanavond de video's maar eens bekijken.

    geplaatst op
  • @Rick
    De dagelijkse praktijk bewijst dat de gemiddelde internetgebruiker helemaal niet op technische specs zit te wachten, laat staan weet wat het inhoudt. Upstream? Het zal ze toch een zorg zijn. Dat ie 1:50 overboekt is? So what? Hoeveel professionals (ZZP'ers, etc) werken vanuit huis niet via een particulier lijntje met een 'best effort SLA' zonder dat ze precies begrijpen dat het echt anders kan? Als ie dan een keer 5 dagen plat ligt, dan is de wereld te klein. Je moet niet vergeten dat we in een wereld leven waarbij mensen een hypotheek afsluiten zonder de algemene voorwaarden te lezen ...
    Dat het anders zou moeten ben ik volledig met je eens, maar dat is echt niet de realiteit. Plenty mensen zitten op een 20Mb consumentenlijntje en denken daadwerkelijk dat ze een betere verbinding hebben dan ik met mijn 2.3Mb 1:1 VBR-RT. En dan wil ik het nog helemaal niet hebben over die 10/100 Mb glasvezelbagger die wordt verkocht als de beste uitvinding sinds het gesneden brood ....

    geplaatst op
  • @rick

    Mocht Alice niet aan je wensen voldoen dan kan je toch per maand opzeggen. Dat het ik andere ISP's nog niet zien doen.

    geplaatst op
  • down en up zijn in het artikel omgedraaid. interessant nieuws!

    geplaatst op
  • Hmmm, zal er even naar kijken Marco; ik heb de cijfers overgenomen uit de sheets die vanmorgen zijn gepresenteerd.

    geplaatst op
  • Heeft Alice de presentaties op slideshare gezet?

    @Zudeo

    Nergens aan vastzitten?
    http://hetnet.nl/web/show/id=53447/contentid=64223/Nergens-aan-vastzitten?.html

    De reclamecampagne van Hetnet loopt al enige tijd (oké geen 20). Daarnaast gaan er steeds meer stemmen op, om stilzwijgend verlengen aan banden te leggen, zoals in Frankrijk of België. Ik zie dit als een voorsprong daarop.

    Overigens biedt het beëindigen van je contract geen enkele zekerheid over de snelheid waarmee je internetverbinding via een andere aanbieder geregeld is.

    geplaatst op
  • Nope, heb ik gedaan, hoe zo?

    Volgens mij komen de presentaties van vandaag zowiezo nog online te staan op alice.nl (voor zover ik heb begrepen).

    geplaatst op
  • Ik ben het wel met Rick eens. Ik zie concreet weinig vernieuwingen. Sterker nog: ik vind het aanbod vrij beperkt eigenlijk. Ik snap dat er webmaildiensten zijn die inmiddels grote mailboxen aanbieden (zodat dat als alternatief kan worden gebruikt), maar is 1 mailbox per aansluiting niet heel erg gedateerd? (en hoe groot wordt nergens vermeld). Hoe zit het met additionele diensten als spamfiltering, virusbescherming, nieuwsservers, etc etc. Bij XS4ALL kun je ook binnen een maand van je contract af.

    Aan de slogan "Zo duidelijk is Alice" schort nog wel het een en ander.

    geplaatst op
  • Ik heb het idee dat veel klanten met name ontevreden zijn over de service van hun huidige breedband leveranciers. (zo zat ik gisteren nog tevergeefs op het derde bezoek van een monteur te wachten). Ik denk dat dit juist het punt kan zijn waarop een nieuwe provider zich kan onderscheiden. De zekerheid van goede service mag m.i. ook wel wat kosten.

    Ik kan daar op de site van Alice nog niet veel over vinden. Er is nog geen service module ingericht (logisch, er zijn nog geen klanten) maar er staat ook niets over bij de mooie wervende teksten. De enige opmerking op dit gebied is "Bij Alice weet u altijd direct waar u aan toe bent. Dit geldt voor de producten en diensten, maar ook voor de communicatie naar u toe."

    In contact treden met Alice kan al wel via een 0900 nummer of per mail als je goed zoekt (onderaan de site bij contact)

    geplaatst op
  • hier zit het probleem:
    20Mb/1 Mb (up/down)

    geplaatst op
  • Even terugkomen op de grootte van die mailbox: dat heb ik inmiddels teruggevonden in het persbericht; 10GB. Dat ze dat niet ook gewoon niet even op de website vermelden is beyond me.

    geplaatst op
  • Iemand enig idee waarom ze in Duitsland, Italie en Frankrijk TV aanbieden en niet ook meteen in Nederland?

    geplaatst op
  • @erik van roekel: beginnen ze in NL binnen een jaar mee, via glasvezel, eerst Amsterdam waar ze al actief zijn.

    geplaatst op
  • Eindelijk de video van persconferentie kunnen zien. Leuk om dankzij Petra plotseling je eigen vraag te horen;-) Nog bedankt, Petra! Altijd handig een twitteraar op een persconferentie, moeten we maar een gewoonte van maken.

    geplaatst op
  • hier beter versies van de persconferentie.

    Inderdaad volgende keer voor een betere verbinding zorgen. Maar het idee was goed en het was een leuke middag. Vooral om eindelijk de twitterati eens te ontmoeten.

    geplaatst op
  • @rick als ik je reactie zo zie kun je het als leverancier ook niet goed doen. Ik heb zelf de snelheidstest gedaan dus weet wat ik kan verwachten.

    Ik heb Alice besteld dus zal ook hier melden wat goed en slecht werkt.

    Heb net bij Planet een 2 maanden from hell gehad. Hadden me afgesloten van telefoon, mimetv en internet tegen mijn zin. MimeTv kan ik niet meer terugkrijgen omdat de maximale afstand naar de centrale eisen zijn verlaagd. En ik had alle apperatuur in huis en was een fan van mime TV.

    Maar bestel proces was 5 minuten, voorwaarden zijn mild. Nu nog een goede snelle aansluiting en een helpdesk.

    @JeanPaul ik gebruik mijn eigen email en Gmail en vind eigenlijk een mailbox van een provider niet belangrijk. Laat staat meerdere. Maar 10 gig is wel het grootste wat ik ooit ergens gezien heb.

    Hebben mensen GOEDE ervaringen van een ISP tegen een redelijke prijs? Ik heb bij PCzapper Xs4all en dat is perfect. Veel goede services, perfecte helpdesk maar je betaald er wel wat extra voor!

    Ik ga zo op BNR nieuwsradio in de ban erover praten om 11.50 en zoek wat ervaringen. TELL ME!

    geplaatst op
  • @vincent denk dat er nog weinig ervaringen zijn in Nederland met Alice toch?

    geplaatst op
  • Inmiddels staat de eerste commercial van Alice live, ook te vinden onder Ontdek Alice.

    geplaatst op
  • Oei, ben zelf nooit zo van het klagen en n=1 ervaringen, maar m'n vriendje is net terug van een half jaar Duitsland en kon alleen bij Alice een abonnement per maand afsluiten. Dat heeft hij geweten. Het pakket kwam pas na 4 maanden en 10 telefoontjes verder aan, het modem bleek ondanks toezeggingen niet te werken met NL laptop, maar hij moest hiervoor wel 3x bellen met de klantenservice voor vast bedrag van 6 euro + bellen in buitenland opslag meen ik per keer. Drama dus. Maar goed, wie weet in NL geen valse start.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.