Twitter, de crack van het web?

Twitter, de crack van het web?
, Droombos Design

De titel heb ik geleend van Mark Evans. Eigenlijk zou ik na lange tijd niets te hebben gepubliceerd op Marketing Facts, aandacht geven aan Is this man cheating his wife? Ik zag echter als voormalig Second Life bezoeker in dit artikel direct een link naar mijn huidige fascinatie en researchveld: Twitter en de vele Twitterklonen in omloop. Meer in de variant van: Is this person using Twitter cheating himself?

Twitter is naar de definitie van Dave Winer een microblogging, open identity- en ecosysteem en telt over de hele wereld meer dan 340.000 leden (zie ook eerdere statistieken). De Nederlandse populatie ligt tussen de 1000 en 2000 leden. Voornamelijk marketeers en mensen uit medialand. Tot op heden is er niets bekend over het revenuemodel van Twitter. Waarom we twitteren is uitvoerig onderzocht door de universiteit van University van Maryland/Baltimore.

Zoals fanatiek twitteraar Jeroen Mirck zich gisteren al kritisch het nut van Twitter afvroeg op Adformatie wil ik een ander pad inslaan en het hebben over Twitter en verslaving. Daar is immers nog nauwelijks over geschreven in de nederlandse media.

Alhoewel ik nog niet zolang meega op Twitter ben ik er regelmatig te vinden. Mijn Twittervrienden serveren mij het laatste nieuws en tips binnen zeer korte tijd via web of mobiele telefoon. Iedere refresh en er popt weer nieuw informatie op. Zoveel verwijzingen, zoveel indrukken, dat je ogen aan de noodrem trekken, terwijl je geest meer wil consumeren. En niet alleen passief achterover leunend, ook nog in de spotlights willen staan met bij voorkeur je nieuwste aanschaf van de N95 of per mobiel twitteren in welk hip restaurant je zit. Maar je zit er niet werkelijk, je bent immers aan het twitteren. Twitter kost tijd, teveel tijd. Relaties onderhouden met je screendisplay, terwijl de rest van je leven, inclusief partner of werkgever, zich als decorstuk om je heen verplaatst. Typisch geval van verslavingsgevoeligheid? Ik vind het op zijn minst een bespiegeling waard.

Een aantal overdenkingen:

Twitter, de gokautomaat ?

Patricia Wallace, a techno-psychologist,...believes part of the allure of e-mail—for adults as well as teens—is similar to that of a slot machine. “You have intermittent, variable reinforcement,” she explains. “You are not sure you are going to get a reward every time or how often you will, so you keep pulling that handle.”

Als Twitteraar wordt je beloond voor je bijdragen in nieuwsvoorziening en expertise door reacties van andere twittervrienden. Die beloning is niet voorspelbaar (intermittently rewarding). En dat is de keyfactor van verslaving. Het voortdurend drukken op de updatebutton, word ik gewaardeerd, weet ik het beter dan de ander?

Twitter, connectie maar niet werkelijk verbonden?

Neurobiologist Tomas Lewis was addressing e-mail, chat, and even television (brain recognizes it’s looking at “people”, and feels it must be having a social connection (GOOD), but yet it knows something’s missing (BAD).

We kunnen ons brein misleiden door te denken dat we een echt sociale interactie hebben, cruciaal voor ons survivalinstinct,  terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is. Dat leidt tot een stressvolle (onbewuste) cognitieve dissonantie, waar we iets krijgen wat het brein nodig denkt te hebben, maar niet genoeg om het verlangen te vervullen, aldus Lewis.

Twitter, een als contentgenerator gemaskeerde chatbox?

Twitteraar Serge Jespers van Webkitchen vermeldt op zijn blog

I can’t believe how fast I got addicted to Twitter ... But really… It’s just so addictive to see what friends and colleagues are up to… Well… It’s no longer only up to big publishers or media companies to send out SMS notifications of breaking news, traffic jams, game console availability, ... or really just about anything you would like to get notified off. Now we the users can send those updates. We control the content. Really Web2.0 ;-)

Controle over content, gelijk web 2.0. Maar hebben we daar de social bookmarkingsites als Diggit en eKudos al niet voor? Kortom: gebruiken we Twitter niet gewoon als excuus om de overkill aan social networks en onze vele identiteiten die eruit voortkomen te verwerken en sideways gewoon ordinair en gezellig als in de tijd van Ilse chatbox tien jaar geleden: als cyberjunkies te chatten?!

Eén van de zelfrelativerende reacties van Jeroen Mirck op Adformatie: Annet, we zijn aan het deformeren!


Delen



Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • Net als andere vormen van communicatie (denk aan chatten, hyven, msn-en) en entertainment (second life, world of warcraft) kan Twitter zeker verslavend zijn. Toch geloof ik wel in Twitter als een soort van zesde zintuig. Je zult echter wel een balans moeten vinden in het gebruik. En ik geef toe dat ik mijn vakantieperiode veel te veel op twitter rondhang. Goed voor mijn ranking, maar wel een beetje zonde van mijn tijd ;-)

    Ik zie overigens zeker ook interessante toepassingsmogelijkheden. Toevallig vandaag een stukje geschreven over Twitter als virtueel reisagent.

    geplaatst op
  • Goed stuk Annet, ik denk dat je het nog wel breder kunt trekken: social media verslaving / social netwerk verslaving. Dit was er vroeger in nieuwgroepen en later in fora ook al (en nog steeds). In het echte leven kun je niet overal zijn, maar de virtuele wereld (je PC) is zo dichtbij dat je veel sneller weer langsloopt om te kijken of er iets nieuws is, je ergens op moet reageren of omdat je zelf iets actiefs wilt aanzwengelen. Meer verslaafden dan in Real life. Vergelijk het met social trends zoals dat iedereen in de jaren 90 in de Roxy moest zijn, anders hoorde je er niet bij (en wist je niet wat er speelde). Internet gaat echter 24 uur per dag door!

    Twitter in de NL variant is overigens inderdaad een chatbox, maar wel 1 met hele professionele inhoud zoals leadgeneratie en kennisdeling e.d. Zoals ik iemand ooit hoorde roepen: msn 1.0, maar met een hele grote security bug: iedereen kan je berichten lezen :-)

    geplaatst op
  • Inderdaad een goede beschouwing Annet!

    geplaatst op
  • Twitter staat als startpagina in mijn N95 en in één van de tabbladen van Firefox. Echter, Twitter zou nog veel verslavender werken als:

    - er een goede zoekfunctie is (zowel content als people)
    - het mogelijk wordt berichten te groeperen (threading; reacties bij elkaar)
    - geotagging optioneel is (moet niet moeilijk zijn met ip en zendmasten)
    - persoonlijke pagina's makkelijker te "pimpen" zijn
    - feeds makkelijker te integreren zijn (zoals bij Jaiku)
    - er in besloten omgeving bestandsuitwisseling mogelijk is (zie Pownce)
    - sneller en betrouwbaarder (laatste tijd weer hickups)

    En dat allemaal zonder verdienmodel...

    Morgen klaar meneer Biz Stone?

    geplaatst op
  • @Victor: :-) Ik ga Biz Stone op 13 september zeker aan zijn jasje trekken en vragen hoe het zit met een aantal gebreken die Twitter nu kent!

    geplaatst op
  • Ik krijg een deja-vu ervaring als ik dit allemaal lees. Ook Second Life werd neergezet als hetgeen wat de communicatie in deze wereld ging veranderen. Uiteindelijk blijkt het maar bij een groepje fans te blijven. Iedereen met een gezond verstand had dat natuurlijk kunnen zien aankomen. Dat geldt ook voor Twitter.

    Ik zie echt niet het nut van Twitter in. Noteren wat je doet?! Wat hebben we daar nu aan. En mis ik iets als ik er niet aan mee doe? Niet echt. Hoeveel mensen doen eraan? In Nederland maar 1000 mensen? En dat nu Twitter toch best wel een tijdje bestaat? Het feit dat er in een artikel over het nut van Twitter, men niet verder komt dan 'als fun' en 'ter verslaving', vind ik al typerend.

    Verder is de integratie van Twitter in Facebook erg slecht. Je moet eerst naar een apparte pagina, waar je dan je status kan wijzigen. En dat terwijl Facebook een soort zelfde optie op zijn eigen website heeft staan. Het zou mij ook niets verbazen als die optie in Facebook dan ook vaker wordt gebruikt dan Twitter zelf.

    Move on, zoek een andere hype.

    geplaatst op
  • @marketingfacts (zie de Twitter style? :D)
    Ik las het op Twitter ja. Lijkt me een prima plan. Al heb ik begrepen dat er nieuwe features voor Twitter aan zitten te komen. Leuk om de podcast van een 14-jarige met Biz Stone te horen waarin het nut en toekomstig gebruik van Twitter besproken wordt.

    geplaatst op
  • @Emile: het gaat niet om Twitter of Second Life, het gaat om wat je ermee doet en hoe zich dat ontwikkeld. Communicatie, kennis en ervaring delen, zoeken, vinden, versmelting van fun en werk, etc. Deze ontwikkeling zet zich door. Vandaag doen we dat met Hyves, morgen met Twitter en daarna komt er vast wel weer iets anders.

    geplaatst op
  • @Victor: dank voor de link, leuk, had 'm nog niet gehoord!

    geplaatst op
  • Ligt het aan mij of ligt twitter eruit? Niet meer te zien op firefox, IE, mobiel en twitbin.....:-(

    geplaatst op
  • @Ronald: yep, Twitter is weer eens brak en heeft last van groeistuipen. Ook dat hoort blijkbaar bij een platform dat nog in ontwikkeling is.

    geplaatst op
  • @Marco
    Uiteraard biedt Twitter veel mogelijkheden voor nieuwe features, probleem is wel: teveel features en je hebt weer een MySpace. Ik vraag me af of dit ook niet het probleem is van het introduceren van een revenuemodel. Wat denken jullie?

    @Ton
    Uiteraard zie ik het in een breder perspectief, maar ik vond het leuk om er net als destijds met Second Life eentje tegen het licht te houden. Ik zie veel paralellen.

    @Emile
    Exactly, jouw deja-vu is het mijne en dat heb ik proberen te verwerken in het stuk. Voor mij is Twitter dan ook een hype en zeker geen blijver in de hoedanigheid die het nu heeft.

    geplaatst op
  • @Emile @Annet

    Wat twitter kan redden voordat de volgende hype eroverheen komt: ze zijn een open communicatie distributeur. De focus ligt dan nu nog op twitter zelf, maar de API maakt het mogelijk om anytime, anywhere en anyhow (maak zelf maar iets) 140 karakters erin te stoppen en te laten uitkomen bij een groep andere mensen die dat elk weer op hun eigen manier anytime, anywhere en anyhow kunnen ontvangen. Twitter is dan puur de centrale profiel en netwerk beheer lokatie... Laat dat nou net datgeen zijn wat vele zoeken, een centrale plek op internet om profiel en friends te beheren om daarna zelf de lokatie te bepalen waar je hoe met de berichten omgaat. Je flickr, facebook, mybloglog, linkedin etc. connecties worden geupdated / beheerd vanuit je dezelfde centale plek. Ik ben heel benieuwd wat de Pownce API (http://pownce.com) zodirect op dit vlak allemaal kan. Of zij meer focus hebben op de connecties en de distributie hiervan.

    Wat je als adverteerder hier allemaal mee moet? Meepraten! De consument praat met elkaar, meng je in deze gespreken, wees eerlijk en doe je best, zorg dat je mag meepraten en ga samen verder met de (door)ontwikkeling van je bedrijf / product / dienst.

    Verschil met SecondLife: Secondlife heeft de "creators" nooit echt kunnen boeien? Twitter NL heeft een flinke groep creators / early adaptors. Goed transparant omgaan met dit kanaal kan ervoor zorgen dat zij een product oppikken (in tegenstelling tot de Spam aanwezigheid van bedrijven in SL)...

    Disclaimer: ik zit te veel in twitter om ongekleurd het verhaal te bekijken :-)

    geplaatst op
  • Twitter's taking a nap for an hour, but we'll be back soon!

    Dan maar weer even bloggen en feeds lezen ;-)

    geplaatst op
  • Prachtig, o.a. jkivit twittert gewoon door in de comments op flickr.

    geplaatst op
  • @Victor: 't Spijt me maar ik hoor in die podcast een slecht en waardeloos interview.
    "Vragen zoals "Hoe zie je Twitter in de komende 5 tot 10 jaar?", "Wat is de grootste bedreiging voor Twitter en hoe ga je die te lijf?", "Wat denk jij dat Web 2.0 is?", "Wie staat er in de toekomst beter voor. Apple, Google of Microsoft?", "Hoe zal de iPhone het mobiele landschap veranderen, in het bijzonder op het gebied van social networking?" ... Schei toch uit!"
    Kortom: niks boeiends, niks nieuws (niets over het nut en niets over de toekomst van Twitter te bespeuren) ... :-(

    De maker -Daniel Brusilovsky, de 14-jarige scholier-, die over het paard getild is omdat Robert Scoble hem een keer interviewde) had duidelijk weer een lijstje vragen opgesteld en draaide dat lijstje af. Ik heb al eerder/vaker veel kritiek op zijn podcast gehoord en snap niet dat Biz Stone zijn tijd hier aan wilde verknoeien.

    20 minutes of wasted time.

    geplaatst op
  • @ Fred

    Jammer dat de podcast je niet kon beroeren en excuses voor je 20 minutes of wasted time! Maar als je dat vantevoren al zo goed wist, waarom ben je dan alsnog gaan luisteren? Had je 20 minuten bespaard :D

    geplaatst op
  • @Victor

    Kan jij niks aan doen. Het is mijn eigen schuld. Dus geen probleem. Ik wil alleen 'die waste of time' bij anderen voorkomen.

    Ik had, omdat Biz Stone daar aan het woord kwam, stilletjes en ondanks de interviewer gehoopt TOCH iets te horen waardoor 'mijn gevoel' bij Twitter weer een beetje ten positieve gekeerd zou worden.

    geplaatst op
  • @Fred: het interview was vooral leuk (omdat het een 14-jarige betreft?). Heb je dit video-interview van Biz Stone door Robert Scoble gezien?

    Btw, heb je email ontvangen en heeft een rode vlag gekregen. Ben na mijn vakantie de berg aan emails aan het wegwerken!

    geplaatst op
  • @ Fred

    Op zich heb je gelijk. Het feit dat het om een 14-jarige gaat maakt het op zich wel opmerkelijk.

    Maar terug naar Twitter, als ze pro accounts gaan aanbieden, wie zou dat dan doen? Dat je downtime (drastisch) verminderd wordt doordat je op een aparte server draait (+ extra features natuurlijk).

    En wat zou dan het maximale bedrag zijn? Mijn grens ligt denk ik op € 15 p/j...

    Anyone?

    geplaatst op
  • @Ton
    Het beperkt zich wat mij betreft slechts tot het verslavingselement en de hype, de vergelijking SL en Twitter. Ik ben ook erg enthousiast over het medium en de mogelijkheden. Ik kijk daarbij ook naar de vele Twitterklonen, zoals Jaiku (RSS) en Yappd (foto's), die meer mogelijkheden, maar met dezelfde simpelheid bieden. Uiteindelijk komt er een nieuw netwerk, met andere meer mobiel/game gerichte mogelijkheden en hoppa! Twitter is vergeten. Laten we dus tot die tijd kritisch blijven ten aanzien van onze digitale bewegingen.

    geplaatst op
  • Ik zeg liever: laten we vooral enthousiast blijven.

    geplaatst op
  • @Marco
    Gezien ja. DAT video interview was stukken beter en interessanter.
    Wat de rode vlag betreft: We hebben plenty geduld :-)

    @Victor
    Daar heb je gelijk in.

    @erwin blom
    Hoewel niet actief-Twitterend ben ik wel mateloos ge-interesseerd in Twitter als fenomeen. Dus vauit dat perspectief zeker 'enthousiast'.

    @Annet
    100% eens

    geplaatst op
  • Via Pine, Talk, BBS, Fidonet, Usenet, Hacktic, DDS, The Well, Gopher, IRC, Ultima, Everquest, Yahoogroups, Fora, ICQ, MSN, Orkut, Friendster, Netvibes, Flickr, Wikipedia, del.icio.us, Furl, Blogs, Podcasts, Digg, Hyves, Ning, SL en WoW ben ik bij Twitter aangekomen, en nu alweer verder naar Jaiku en Numpa. Nuttig? Vaak wel. Nieuw? Nee, het heet anders, het ziet er gelikter uit, maar het gaat nog steeds om de mensen die je er tegenkomt, waar je wat van leert, die jij misschien iets kunt leren, waar je je frustraties soms mee kunt delen en, maar dat wordt steeds minder, een gezamenlijk verleden mee hebt. Wat wel verschilt zijn de tools, ooit begon het met publieke telefooncellen en universiteitsbibliotheken, vervolgens thuis, veel later pas op de werkplek en nu onderweg, eerst met laptop en nu met de smartphone. Des te kleiner de tooltjes, des te beter de batterijen, des te meer multimedia, des te meer games op 3x3 inch, des te groter het risico dat je minder tijd hebt voor je relaties IRL. Vroeger heette dat risico de kroeg, je maitresse, voetbal, overwerk. Het is m.i. van alle tijden en heeft alles te maken met zelfbeheersing en tijdmanagement. Maar dit is alweer lang en eigenwijs genoeg, ik -moet- weer verder, even kijken of ik nog nr. 1 sta bij de meest populaire Bibl-2.0-Ning photoposters en kijken of die nr.92 bij Marcom beter kan en...
    Groet, ook aan al je avatars en Web 2.0 voorzichtig.
    Rita Niland aka ritanila

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.