Arbeidsmarketing: hoe geef je sfeer weer?

Arbeidsmarketing: hoe geef je sfeer weer?

Sfeer is één van de belangrijkste redenen om voor een bedrijf te kiezen, tenminste, dat komt uit een aantal onderzoeken naar voren. Vandaag komt de adformatie met het bericht dat via de vacaturekant (van de Telegraaf) je voortaan een video vacature kan plaatsen. In een filmpje van 2 minuten kan een bedrijf niet alleen over de vacature vertellen, maar ook de sfeer van het bedrijf kan weergeven, of in ieder geval proberen weer te geven. Want niets communiceert natuurlijk zo moeilijk als sfeer. De vacaturekrant speelt hier natuurlijk goed op in, de vraag is alleen in hoeverre sollicitanten zich laten leiden door de vacature. Natuurlijk is de kans groter dat men naar de website van het bedrijf doorklikt bij een goede of innovatieve vacature (mits je innovatieve mensen zoekt) dan bij een slecht geschreven vacature.

Echter is de website van het bedrijf het visitekaartje van je bedrijf, ook m.b.t. het uitademen van de sfeer. En aangezien meer dan 90% van de sollicitanten eerst de website van je bedrijf bezoekt alvorens te solliciteren, lijkt het goed weergeven van de sfeer je corporate website essentieel om sollicitanten over de streep te trekken. Uiteraard is het daarbij van belang dat je de echte sfeer weergeeft en niet de gewenste sfeer, aangezien werknemers anders natuurlijk meteen weer vertrekken. Enkele manieren om sfeer goed weer te geven:

Een zeer belangrijk en voor de hand liggende mogelijkheid is natuurlijk beeldmateriaal. Foto’s en video’s van het bedrijf zijn essentieel voor het weergeven van de sfeer. Zo is deze video van Cycletours niet sexy, maar wel open, eerlijk en oprecht. Maar ook de wervingsvideo van Rhinofly (die momenteel wel ver op de site verstopt is) geeft de sfeer en de cultuur van het bedrijf goed weer. En hoewel de video van Rhinofly misschien wel aantrekkelijker is dan die van Cycletours, moet een video ook bij het bedrijf passen. En een video zoals die van Rhinofly past nu eenmaal niet bij elk bedrijf.

Wat opvalt aan beeldmateriaal is het feit dat er doorgaans erg weinig ‘niet professioneel’ materiaal te zien is. Zo ken ik eigenlijk maar één partij (waar ik zelf bij betrokken ben) die het aandurft om ook foto’s van personeelsuitjes online te zetten op de site. Terwijl dit toch ook de sfeer weergeeft in een bedrijf.

Employee Generated Content.
Een ander weinig gebruikt, maar ijzersterk instrument is ‘Employee Generated Content’. Eén van de meest aansprekende vormen hiervan zijn weblogs, zoals b.v. Macaw die inzet. Ook hier is Rhinofly met het Frank-Ly weblog één van de koplopers (waarbij de synergie tussen de Frank-Ly site en de corporate site steeds beter wordt). Sommige andere partijen die wel aan het bloggen zijn hebben spijtig genoeg nog geen link vanaf de homepage naar de weblogs en laat hier een goede kans liggen om de cultuur over te brengen op potentiële kandidaten. Een voorbeeld hiervan is magnus.

Moet je dan gaan bloggen voor kandidaten? Nee, dat is te doorzichtig. Je moet bloggen omdat je het leuk vindt. Je kan bloggen omdat je de kennis van je bedrijf ermee beter weergeeft, maar het straalt wel af op je organisatie en geeft veelal ook de cultuur weer.

Andere elementen die in (mindere mate) mee kunnen spelen bij het sfeer gevoel weergeven zijn o.a. een overzicht en biografie van de directie of het management team. Een ‘in het nieuws’ sectie en natuurlijk (oprechte) quotes van (ex) medewerkers. Zijn er nog andere elementen die de lezers van Marketingfacts kunnen opnoemen om de sfeer van het bedrijf te communiceren via de corporate website?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Over de sfeer weergeven gesproken. Ik vind de term 'onderbuikgevoel' in de vacature na deze post, een tikje ongelukkig, qua sfeer. Van Dale geeft terug:

    on·der·buik·ge·voe·lens (de ~ (mv.))
    1 [pej.] weinig constructieve gevoelens als afgunst of rancune

    Het is toch vooral een negatieve associatie die je maakt met dat woord. Ook in enkelvoud.

    geplaatst op
  • Bass, dank voor de linklove, maar er zijn toch wel meer bureaus te noemen die de blogs op hun frontpage promoten. De eerste die mij te binnen schieten zijn "Tamtam":http://www.tamtam.nl/www/NL/ en "In10":http://www.in10.nl/. Even een kijkje in mijn Netvibes laat ook nog "Oberon":http://www.oberon.nl/, "The Valley":http://www.thepeoplesvalley.nl/home.html (Nare-windows-resize-alert) en "Tribal DDB":http://www.tribalddb.nl/ zien. Al mag Tribal wel wat aan de zichtbaarheid doen op de frontpage.
    Als ik naar onze eigen blog kijk, dan vind ik nog steeds dat we meer schrijvers in onze gelederen moeten hebben. Maar in het sollicitatieproces letten we met name op de kernkwaliteiten voor de functie, niet meteen of het bloggers zijn. Op dit moment zijn er van de 26 mensen zo'n 3 actief aan het bloggen, ondergetekende incluis.
    Ik heb er vaak over gedacht om juist meer te schrijven over de projecten en de processen binnen Rhinofly, inderdaad om meer over die sfeer kenbaar te maken.

    Oh en aangezien we weer mensen zoeken (hint hint) zou het zo maar eens kunnen dat er binnenkort weer wat nieuws online komt
    De oude video is nog te vinden op de "speciale awardpagina":http://kombij.rhinofly.nl met vooraf uitleg en insights

    geplaatst op
  • Ik mis in dit verhaal een klein beetje de rol van socialnetworks. De sfeeer overbrengen van het bedrijf kan je juist daar doen. Je zit daar immers al in een informele omgeving. Om die reden zijn er ook zoveel Hyves rond bedrijven?

    geplaatst op
  • Oh, ik zie zojuist dat ik geen Textile kan gebruiken in de reacties (macht der gewoonte) Kan mijn reactie worden aangepast zodat het een beetje netjes er uit ziet? Thanks

    geplaatst op
  • Employee content is goed terug te vinden op hyves. Maar inderdaad, zijn er maar weinig bedrijven die echt durf hebben.

    geplaatst op
  • Bas - Accenture heeft wel een link naar BlogPodium staan op zijn homepage en op de diverse recuitment platforms. Alleen op accenture.nl/carriere is

    geplaatst op
  • {vervolg] de link letterlijk een paar dagen weg vanwege onderhoud. Iets beter je huiswerk doen, is niet de eerste keer als het over Accenture gaat.

    Verder goed stuk, groet

    geplaatst op
  • Doet me gelijk denken aan Connected Ventures waarbij de werknemers een nummer playbacken, besproken op deze Viral Friday video.
    Velen hadden dezelfde reactie als ik: Bij zo'n bedrijf wil ik wel werken!

    Als de video bedoeld is om de sfeer weer te geven van een bedrijf, moet het er wel uit zien dat het reëel is. Als de video van Connected Ventures door 40+ers gedaan zou zijn, zou het er dus echt niet realistisch uitzien bijvoorbeeld.

    geplaatst op
  • @Zbdigitaal: Heb nooit geweten dat er een negatieve associatie aan zat. Heb de term duidelijk altijd anders uitgelegd. Overigens heb ik verder geheel niets te maken met de vacature van C1000.

    @Frank: ik claim ook niet dat jullie de enige zijn :) En natuurlijk kan het beter, maar jullie zijn de eerste die mij te binnen schiet.

    @Martin: Ik schrijf veel voer sociale netwerken, maar heb dat in deze post expliciet eruit gelaten omdat ik een 'heb je meneer de netwerker weer' effect wilde voorkomen :) Maar je hebt gelijk dat daar ook mogelijkheden liggen, waarbij ik overigens met name denk aan alumni netwerken (oud medewerkers zijn eerlijker bij het vragen van een referentie). Maar zoals ik al zei: in deze post wilde ik vooral ingaan op de corporate site zelf.

    @Jort: ik heb me gisteren oprecht rot gezocht en niet gevonden. Ik zie hem nu wel staan, dus ik zal het stuk aanpassen. Ik had hem overigens juist verwacht onder 'over accenture' bijvoorbeeld, maar daar staat hij niet. En op de homepage duidelijk overheen gekeken. Excuus hiervoor. De insinuatie dat ik iets tegen accenture zou hebben vind ik trouwens geheel onterecht, dit is een oprechte fout die ik zometeen zal herstellen.

    geplaatst op
  • Hi Bas - dank daarvoor. Ik insinueer niet dat je iets tegen Accenture hebt. Wel merk ik dat je ons aardig in het vizier hebt :) en nu en dan iets genuanceerder kan zijn. Feel free om mij te gebruiken voor fact checking en de Accenture perspective.

    geplaatst op
  • @Jort: Ik ben altijd kritisch of iedereen en ik ben zelden genuanceerd. Dit omdat ik graag prikkel en nuance de prikkel weghaald. En ik pik Accenture er niet specifiek uit zoals ik al zei, het is gewoon één van de bedrijven die in het oog springt (dat heb je als groot zichtbaar bedrijf). En ik bijf het spijtig vinden dat Accenture zo weinig gebruik maakt van de kracht die ze hebben, misschien dat ik daarom extra kritisch ben.

    geplaatst op
  • @bas:

    Zou je mij de links of namen kunnen geven van de onderzoeken waaruit blijkt dat sfeer belangrijk is. lijkt mij interessant om te lezen.

    geplaatst op
  • @Paul: bij dit stuk ga ik even uit van het artikel in Adformatie. Ik heb afgelopen jaar meerdere onderzoeken gelezen waar dit uit komt, echter net zoveel waar andere dingen uit naar voren komen. Zoals je weet is de vraagstelleing en de steekproef (en de doelgroep) voor het grootste deel afhankelijk van het antwoord. Maar ik heb er zo geen bij de hand waar het in staat, het is al even geleden dat ik een onderzoek naar het belang van verschillende aspecten heb zien langskomen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.