Gebruik van digitale media door jongeren
Negentig procent van de Nederlandse jeugd is verknocht aan internet en 85% kan niet zonder e-mail. Daarmee zijn ze koplopers in de wereld. Maar tegelijkertijd zijn ze het minst van allemaal geïnteresseerd in de technologie die erachter steekt. Onze jeugd heeft de digitale technologie dus stevig omarmd, maar hoeft niet zo nodig te weten hoe het werkt. De gemiddelde ‘wereldjongere’ die digitale technologie gebruikt, heeft 94 nummers in zijn mobiele telefoon en 78 contactpersonen in zijn Windows Live Messenger. Ter vergelijking: in Nederland zijn dat er respectievelijk 83 en 104. Ondanks de alomtegenwoordige technologie, zegt slechts 11% van de Nederlandse jongeren ‘geïnteresseerd’ te zijn in technologie. Wél blijken ze experts op het gebied van multitasking en weten ze feilloos de goede informatiekanalen te vinden.
Het zijn slechts enkele van de uitkomsten uit het wereldwijde onderzoek over de werking van technologie op kinderen en jongeren dat door MTV Networks in samenwerking met Microsoft Digital Advertising Solutions is gehouden.
De ‘Circuits of Cool/Digital Playground technology and Lifestyle Study’ stelt vraagtekens bij de traditionele aannames over jongeren en technologie en onderzoekt de impact van cultuur, leeftijd en geslacht op het gebruik van technologie.