Netwerk: Wat weet Google?

Netwerk: Wat weet Google?

Meer dan negentig procent van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine op internet. Google stelt van iedere gebruiker een persoonlijk profiel op waardoor het een beter antwoord kan geven op jouw persoonlijke zoekopdracht. Maar komt Google niet te veel te weten over zijn gebruikers? Na Tegenlicht en Zembla, was het afgelopen vrijdag de beurt aan Netwerk dat probeerde een beeld te schetsen van Google.

Eén van de gasten in de uitzending was Stephan Fellinger die wat mij betreft het meest genuanceerde beeld schetste van Google. De overige gasten gaven opnieuw een wat verkrampt beeld. Blijft toch lastig om een dergelijk onderwerp uit te diepen voor de massa.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Ik vond het maar een gruwelijk slappe aaneenschakeling van semi-waarheden en onduidelijkheden.

    "U ziet dat uw computer verbinding heeft met Google" Uh ja en welke andere processen draaien er nog meer? heb je geen akkoord gegeven in de EULA?

    En deze discussie focust zich op Google, terwijl deze iig een retentie beleid hebben, waar MSN en Yahoo in alle talen zwijgen en zo niet nog veel meer informatie van je weten (MSN, Flickr, Delicious, etc)

    geplaatst op
  • Het was in mijn ogen een zeer eenzijdige uitzending. Was blij dat Fellinger nog enige nuance aan kon brengen.

    Privacy issues zijn belangrijk, maar waarom wordt de massa toch zo bang gemaakt?

    geplaatst op
  • Dit soort uitzendingen zijn per definitie eenzijdig. De aanleiding voor het besteden aan aandacht zíjn immers de negatieve geluiden over het privacybeleid van Google. De verleiding bij programmamakers is dan al snel vrij groot om vooral deze negatieve geluiden in kaart te brengen in plaats van een genuanceerd beeld te scheppen.

    geplaatst op
  • Het probleem zou hem voornamelijk zitten in de angst dat gegevens gecombineerd zouden worden. Dus wanneer alle op het internet bekende gegevens van je tot 1 profiel gecombineerd worden. Maar dat was toch ook al een probleem in 1970, als toen alle databanken gecombineerd zouden worden was je ook je privacy kwijt. Het verschil is dat het nu allemaal wat toegankelijker lijkt.

    Ik noem het paranoia door onkunde.

    geplaatst op
  • Hysterische verslaggeving waarin de hoofd- en bijzaken door elkaar worden gehaald. Paul de Vlieger van conspiracy theories bv toont zijn Google Desktop applicatie die verbinding staat met de server van Google. Een applicatie waarbij je toestemming geeft om de inhoud van je pc te indexeren is wat anders dan een browser beste meneer de Vlieger. Maar voor de doorsnee kijker is de boodschap duidelijk: Google is watching you en de bedoelingen van Google zijn vermoedelijk niet zuiver.

    Nog zo'n lekker genuanceerd voorbeeld; 'Ben je 21, verander maar je naam bent want er staat zoveel van jouw op het internet'. Boodschap: Er is niets meer aan te doen. Alles wat er van je op het internet staat is per definitie slecht. Hr-managers nemen alles wat online staat voor zoete koek aan.

    En dit geschreven hebbende. Wellicht worden de postings op Marketingfacts ook geïndexeerd door Google? Aj, aj, aj meneer de Vlieger.

    geplaatst op
  • Ik had net wat geschreven, maar dat kwam niet aan. Nu heb ik het ff op ons eigen weblog.highprofile.nl neergezet.

    Groet van Jeroen

    geplaatst op
  • Nogmaals sorry Jeroen, internet crashte vanmorgen even ;-)

    Lees net by Yme Bosma ook een aardige reactie op de uitzending:

    (...) Het beste antwoord op dit eventuele gevaar is wat mij betreft echter niet het bouwen van meer muren om ervoor te zorgen dat de Google’s van deze wereld niets over mij weten wanneer ik van hun diensten gebruik maak. Dat zou zonde zijn aangezien de dienst waarschijnlijk beter werkt naarmate Google meer van mij weet.

    Het antwoord op deze problematiek ligt misschien wel veel meer in de mogelijkheden voor gebruikers om meer controle te hebben over wie welke informatie krijgt. Zaken als Cluztr en AttentionTrust gaan er uiteindelijk voor zorgen dat de informatie die ik wil geven aan Google veel beter is dan de informatie die Google over mij heeft (of zelf kan opbouwen). En vanaf dat moment kunnen we muren gaan optrekken die er voor zorgen dat Google verder ook niets meer over mij te weten komt, zonder dat dit de relevantie van de dienst in gevaar brengt. (...)

    geplaatst op
  • Dit gebeurt er als je als bedrijf PR niet serieus neemt. Naast ongenuanceerde journalistiek heeft Google dit natuurlijk aan zichzelf te danken.

    Ze geven geen openheid van zaken en nemen niet deel in discussies rond hun producten.

    geplaatst op
  • @Rutger: Google heeft juist een 'eigen' kijk op PR die zich voornamelijk richt op gebruikers en de ontwikkeling van hun diensten, waarbij ze regelmatig nieuwe diensten laten uitproberen en luisteren naar feedback. Dat ze niet altijd volledige openheid van zaken geven op het gebied van hoe hun technologie werkt en omgaat met onze gegevens is duidelijk een strategische overweging.

    Google heeft in het verleden wel degelijk gereageerd in dit soort documentaires en is van mening dat de gegevens bij hen in goede handen zijn, dat ze worden gebruikt in het voordeel van de gebruiker. Dat de angst die bij sommige mensen bestaat serieus wordt genomen blijkt wel uit het feit dat men de laatste tijd een aantal stappen heeft gezet zoals het nuanceren van hun privacyrichtlijnen en het verkorten van de levensduur van cookies.

    Overigens is vanaf vrijwel elke pagina binnen het Google-domein binnen twee klikken de pagina met het privacybeleid tevoorschijn te toveren.

    geplaatst op
  • Brengen ze wel eens iets ongekleurd, dit soort programma's? Uit eerste hand weet ik dat ze toch uitzenden wat ze willen. Moet natuurlijk wel een beetje sensatie inzitten anders verkoopt het niet en praten de mensen er niet meer over.

    geplaatst op
  • Ik krijg net een email van Google met daarin de volgende mededeling:

    (...) Uw video "Netwerk: Wat weet Google?" is geweigerd omdat deze niet voldoet aan ons programmabeleid. De ingezonden video's worden van tevoren gecontroleerd om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan onze richtlijnen. Wanneer video's niet hieraan voldoen, worden ze afgekeurd. (...)

    Erg jammer dat het niet mogelijk is de uitzending hier op dit weblog te delen met anderen. In dit geval heb ik zelf de video geupload naar Google Video. Beter zou zijn als de publieke omroep dit zelf zou aanbieden zodat ze en controle houden over waar en hoe vaak een uitzending is bekeken plus dat ze daarmee de mogelijkheid behouden om reclame toe te voegen aan de beelden. Gemiste kans dus!

    geplaatst op
  • @Sint Smeding: Public relations, oftewel omgaan met de pers is een apart spel. Het is fundamenteel anders dan productontwikkeling of marketing. Als je PR niet professioneel aanpakt kan je imagoschade oplopen, zeker als je strategische 'disclosures' met PR gaat vermengen. Er ontstaat dan een beeld dat het bedrijf iets te verbergen heeft. Zelfs Marissa Mayer (Google VP) heeft hier moeite mee in de (goede) documentaire van Tegenlicht van vorig jaar. Op de vraag of Google geen Big Brother bedrijf is antwoord ze na een lange stilte en schaapachtige lach "I just don't see it that way" zonder verdere uitleg. Je moet als (groot) bedrijf blijven communiceren, met je gebruikers, maar ook zeker met de media. Zo niet, dan nodigt Nova Paul de Vlieger uit Limburg uit die een warrig verhaal verteld wat zonder tegenwoord wordt aangenomen.

    geplaatst op
  • Ik proef een beetje uit de reacties dat veel van jullie vinden dat er een eenzijdig beeld is geschetst. Zo'n reportage is een combinatie van de input van de journalist (toon en montage) en van de ondervraagden. Mijn ervaring met de journalist van de NCRV was een hele positieve. Ik had ook vooraf aangegeven dat ik een genuanceerd beeld moest kunnen schetsen (anders wilden ik ook niet meewerken) en daar werd mij alle ruimte voor gegeven. De vragen die ze mij stelden waren ook absoluut niet suggestief en in de montage is mijn verhaal ook niet anders naar voren gekomen. Ik ga er vanuit dat de andere personen die geinterviewd zijn, op dezelfde manier zijn behandeld en daarmee ook zelf verantwoordelijk zijn geweest voor het beeld dat zij gaven over Google.

    geplaatst op
  • Je kunt hem ook even op 123video.nl ofzo zetten Marco. Heb je in ieder geval weer beeld.

    geplaatst op
  • We hebben inmiddels via iframe de orginele video hier geplaatst (met dank aan Erik).

    geplaatst op
  • @marco: nu nog even die ad proberen te skippen ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.