ReclameReview: bewegenmetreuma.nl
Een man die voor levend standbeeld speelt, maar dan wel een heel beweeglijk standbeeld. Dat is wat we zien in de nieuwe commercial voor het Reumafonds. In de commercial wordt verwezen naar www.bewegenmetreuma.nl, een site die vertelt waarom het goed is voor reumapatiënten om in beweging te blijven.
Creatie: Michel van Duyvenbode
Regie: Ruud Satijn (Deem)
D.O.P.: Gabor Deak
Editor: Michael Horvers
Geluid: Studio de Keuken
Voor
Het verrassingselement. Je weet in eerste instantie niet waar je naar kijkt. De grap dringt pas tot je door in de laatste seconden. Het vervreemdende en verrassende van het concept is goed in beeld gebracht.
Tegen
Gaan reumapatiënten meer bewegen van deze commercial? Of zou het meer om awareness zodat de omgeving van reumapatiënten ze aanspoort om te bewegen? De bedoeling is me niet helemaal duidelijk.
Tips voor volgende week? Mail ze naar {encode=”ReclameReview@marketingfacts.nl” title=”ReclameReview@marketingfacts.nl”}.
Emotioneel filmpje maar ik ben lost als het gaat om de essentie van het filmpje. Wat willen ze hiermee nu precies bereiken?
Grappig filmpje, maar eh…
– Ik vind het ‘Tja, dat mag nou niet meer’ nogal negatief klinken.
– Die bijbehorende website mist elke referentie naar dat filmpje.
– De tagline ‘Sterk in beweging’ komt niet in het filmpje terug.
Voor veel mensen is stil staan moeilijk en pijnlijk, maar voor mensen met reuma is bewegen juist moeilijk en pijnlijk. Die standbeeldman heeft lang geoefend op het stilstaan, was daar trots op en heeft daar moeite voor gedaan. Stilstaan mag nu dus niet meer. Als je reuma hebt moet je bewegen, je spieren los en soepel houden. Campagne is dan tweeledig: bewustmaken van ‘Nederland’ van het feit dat bewegen met reuma moeilijk is en reumpatiënten aan het bewegen krijgen. Maar voor dat laatste moeten ze inderdaad eerst naar de site om de essentie te begrijpen.
Suggestie voor volgende keer: Midlife crisis institute van Volkswagen Passat. Erg leuke campagne.
@Arjan: en eenmaal op de site aangekomen is er geen enkele relatie meer met de commercial (zoals ook aangegeven door Carl). Oftewel, emotioneel verhaal maar ik als kijker kan daar verder niets mee als me het niet wordt uitgelegd.
Ben benieuwd wat de makers van de commercial er zelf van vinden. Zijn die niet betrokken geweest bij de invulling van de (aktie)site? Heeft er in de briefing voor ofwel de commercial ofwel de site iets gestaan over het overall verhaal?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!