• Usability & design
    wordt gesponsord door

Jouw reis begint bij ilse?

Jouw reis begint bij ilse?
, Aggregate

Jouw reis begint bij ilse?Na een stille periode en wat boze blikken van Marco zijn we er weer :) Binnenkort met antwoord op de vraag waarom de lessen van Web2.0 nog maar nauwelijks terug zijn te zien in de grote zoekdiensten op het web; wat houdt Search2.0 in? Maar nu met een aankondiging van een voorbode in dit theater: ilse reizen.

Deze week lanceren we ilse reizen voor onze partners en de MF community in de vorm van een beta versie achter een login. Voel je niet geremd een kijkje te nemen en te reageren.

http://reizen.ilse.nl
login: ilse
pwd: bloggerpreview

Onderdeel van de strategie van ilse.nl is de ambitie om de zoekdienst te verbreden en te verdiepen; online zoeken gaat verder dan het zoeken naar webpagina’s alleen. Zoals eerder op onze weblog te lezen was zet ilse hiertoe in op gespecialiseerde zoekdiensten binnen verschillende niches, zogenaamde “search verticals”. Na een voorproefje in de vorm van de zoekdienst voor wikipedia is ilse reizen het eerste resultaat van deze strategie.

ilse reizen springt in op de behoefte van de consument om zich online te oriënteren op het reisaanbod en een reis te boeken. Tot heden was er geen zoekdienst die het complete reisaanbod voor de Nederlander op 1 plek ontsluit. Ga meer eens na wat er gebeurt als je een weekje Spanje wilt boeken: standaard zoekmachines sturen je van TourOperator A naar Reisagent B alwaar je telkens zelf opnieuw moet zoeken. Er is behoefte aan een ‘one stop shop’ waar het complete actuele reisaanbod transparant wordt ontsloten. ilse reizen wil in deze behoefte voorzien.

Binnen de ‘Reisverkenner’ kom je op basis van relevante selectiecriteria -zoals de aanwezigheid van een strand of golfbaan, de weersverwachting, de vliegtijd en of je wilt shoppen- tot een lijst van potentiele bestemmingen. Net zoals je de dame bij het reisbureau vraagt vakantiebestemmingen de moeite waard zijn. Vervolgens check je de prijs en beschikbaarheid en als je tevreden bent ga je over tot boeking. Dit in eerste instantie voor vluchten, hotels, pakketreizen, autohuur en combinatie hiervan (dynamic packaging, voor de ingewijden). In een later stadium zullen we het aanbod uitbreiden met vakantiehuizen, campings en aanverwante reisproducten.

De boeking vindt niet plaats bij ilse, maar bij de reisaanbieder. ilse speelt de rol van uitgever die waarde creëert door hoogwaardige leads te genereren voor de reisaanbieders. Onder deze laatste bestaat de behoefte om zeer gericht verkeer in te kopen met een hoge conversiewaarde. ilse reizen levert dit verkeer en verdient mee aan de eventuele transactie op basis van CPS deals. Op deze manier is ilse reizen een verlengd sales kanaal voor de adverteerder.

De commissie die ilse reizen per transactie ontvangt is variabel: enerzijds werkt ilse met een staffel (hoe meer transacties hoe hoger de commissie), anderzijds hebben adverteerders de mogelijkheid om een premium te betalen waardoor hun aanbod bij de _relevante_ zoekopdrachten (gebruiker staat voorop!) hoger in de resultaatlijst verschijnt. Hier rijst de vraag hoe hoog die commissie moet zijn, oftewel hoeveel waarde voegt ilse toe aan de uiteindelijke transactie? Uiteindelijk bepaalt de markt dat; de adverteerders bepalen met hun premium zelf hoeveel een lead vanuit ilse reizen hen waard is. Een interessante discussie hierbij is hoeveel waarde het merk (en de site) van de adverteerder zelf heeft; hoeveel groter is de kans dat een ilse reizen bezoeker overgaat tot een transactie bij een A merk dan bij een B merk?

ilse heeft hier natuurlijk onze gedachten over, en heeft ook ideeën over hoe hiermee om te gaan. Maar wat denk de MF community?


Delen

0
0


Er zijn 50 reacties op dit artikel

  • Dan gaan we gelijk even een testje doen :)

    Test 1: Ik wil ergens in september een paar dagen naar Disneyland Parijs. Hiervoor ben ik op zoek naar een all-in prijs

    Bij het zoeken vul ik dus een pakketprijs in voor de periode 1-9 t/m 30-9. Als resultaat krijg ik drie opties

    test 2: Het komend weekend wil ik naar Amsterdam.
    Voor de periode 13-15 juli krijg ik vervolgens 1 resultaat terug? Lijkt me aan de krappe kant?

    pas na wat langer kijken zie ik dat dit niet het aanbod is. Beetje onduidelijk dus :)

    Grappig is trouwens dat de pakketprijzen vanaf €360 zijn en als ik op de pakketreis KLIK ik prijzen zie vanaf €118...

    Kortom het idee is leuk maar ik zie zo nog wel een paar bugjes :)

    geplaatst op
  • @Martin: het is een beta versie

    Ik ben tot nu toe wel enthousiast. Mijn vakantieplanning is 2 1/2 week naar de VS. Eind juli vertrekken en half augustus weer terug. Deze site is ideaal voorzover alle vluchten worden meegenomen. Tot op heden steeds verschillende site bekeken vanwege mogelijke prijsverschillen en overstappen. Je hebt al bijna geen zin om allemaal verschillende sites door te spitten.

    Ik krijg met mijn selectie 14 vluchten in beeld. Duidelijk en to the point. Het boekingsproces ziet er ook overzichtelijk uit. Tot nu toe een prettige gebruiksvriendelijkheid. De site is verder ook redelijk snel in tegenstelling tot veel andere reissites.

    Top Nils!

    geplaatst op
  • De selecties die je achteraf kunt maken vind ik minder goed uitgevoerd. Als ik op vakantie wil naar een bestemming met minimaal 25 graden of warmer, dan kan ik alleen zoeken op 25-30 of 30 en meer. Bij prijsbereik hetzelfde verhaal. De exacte benaming weet ik niet, maar een schuif-control (minimum en maximum waarden) zou hiervoor een oplossing zijn.

    Bij het reisresultaat worden er grote foto's ingeladen in het overzicht. Sommige foto's zijn 60 á 70kb groot. We leven niet meer in het modemtijdperk maar zulke foto's lijken mij wat overbodig. Een thumbnail lijkt mij meer op zijn plaats. Terwijl je in detail vaak maar één (vrij kleine) foto ziet. Een echt beeld van het hotel heb je dus nog steeds niet. De uiteindelijk geboden informatie is wat mager. Een geografisch kaartje mag je toch wel verwachten.

    Site werkt verder wel prettig en snel. Dit waren alleen zaken die mij opvallen.
    Tom

    geplaatst op
  • Ik kan niet inloggen? :) ben wel benieuwd :)

    geplaatst op
  • Hoi,

    Voor een standaard retourtje NY heeft IR een 10-tal vluchten in de aanbieding die allemaal rond de EUR 800 kosten. Waarheenwaarvoor.nl geeft een soortgelijk aantal vluchten die allemaal zo'n 400 euri kosten.

    Riante commissie voor ilse?

    geplaatst op
  • Mooi, niels. Nog een paar stappen en je zit bij http://www.kayak.com

    MR

    geplaatst op
  • Ik kan wel inloggen, misschien moet je een koekje accepteren Joost. Eerste indruk: erg mooie interface, voelt zeer natuurlijk om te bedienen. Op de resultatenpagina zou het blok bovenin verbeterd kunnen worden omdat je hier de zoektocht bedient en het nu een beetje weg valt...

    Ook bij wat foutjes in mijn zoektocht; pakketreis/alle bestemmingen/duiken/vlucht+hotel/azie met twee resultaten die niet duidelijk maken wat de reis kost. Pakketreis kost 85 euro? Volg de knop en zie dat daar de echte prijzen achter zitten vanaf 1500 euro..maar op deze pagina verlies ik mijn kruimelpad/de filters en kan niet meer terug..

    Ik ben momenteel zelf met een vergelijkbare (niet reizen) web 2.0 site bezig en zie ook hier dat je moet oppassen met het aanbieden van te veel links en inderdaad een duidelijk en handig kruimelpad zodat mensen de weg niet kwijt raken. Persoonlijk zou ik de woorden pakketreis/vlucht en ook de prijzen niet klikbaar maken in de blokjes rechts in de resultatenlijst.

    Ik ben wel benieuwd of het back-end aan de reizenbureau-database hangt of dat er via het web gespiderd wordt.

    Nils succes met de lancering!

    geplaatst op
  • @ weekendjeweg.

    Als je bij je zoekopdracht geen 2 volwasen(en) in had gevoerd had je ook een prijs van zo'n €400 gezien. De prijs van 800+ was voor 2 personen:-)

    geplaatst op
  • Het ziet er vind ik goed uit voor de betaversie. Ben heel erg benieuwd hoe de site er over 6 maanden uitziet. Verwacht erg veel van dit project van ilse media

    geplaatst op
  • @Weekendjeweg.nl - zou je bij een volgende post een andere naam willen vermelden? Nu lijkt het of namens ons (weekendjeweg.nl) reageert, en dat is niet zo.


    @Nils - mooi initiatief, ziet er goed uit en werkt ook wel fijn. Nog een paar dingen waar ik als klant over val:

    1) De belangrijkste is de perceptie van een (bijna) compleet aanbod: Als ik een voor mij bekend A-merk (hotelketens, reisbureau's en intermediars als wij) hierin mis, gaat er een wenkbrauw bij mij omhoog als klant. Hoe weet ik dan dat ik hier toch de beste deals ga vinden? Zodoende wijk ik toch weer uit naar Google, MSN of Yahoo.

    2) En hieruit voortvloeiend de presentatie van het aanbod:
    In de huidige presentatie, ik zocht op 'hotel antwerpen', zie ik de hotelketen gepresenteerd (Park Plaza) en niet Book2Travel waar ik uiteindelijk mijn hotel (Astrid Park Plaza) bij ga boeken.

    Als ik deze aanbieder en anderen als D-reizen of Hotelspecials.nl niet zie - kan de vraag: "(..) hoeveel groter is de kans dat een ilse reizen bezoeker overgaat tot een transactie bij een A merk dan bij een B merk?" ook niet beantwoord worden lijkt mij.

    3) En om punt 1 te realiseren lijkt het mij een behoorlijke uitdaging om alle belangrijke adverteerders mee te krijgen. Niet iedere aanbieder doet hier direct aan mee of haakt misschien naderhand af vanwege tegenvallende resultaten. Wellicht ga ik met dit punt van kritisch naar sceptisch, maar wilde hem toch plaatsen.

    4) "..adverteerders de mogelijkheid om een premium te betalen waardoor hun aanbod bij de _relevante_ zoekopdrachten (gebruiker staat voorop!) hoger in de resultaatlijst verschijnt."

    Ik vind dit een risicovolle: de ranking wordt dus bepaald door degene die meer betaald (men biedt tegen elkaar op), terwijl de klant ondertussen hoopt een eerlijke rangschikking te zien. Als dit bekend is kan dit - bij het gebrek aan organic results - je onafhankelijkheid als zoekmachine aantasten. Of overdrijf ik hier/ga ik te kort door de bocht?

    Ps: het beïnvloeden van de ranking via het betalen van een premium valt neem ik aan weg zodra de gast gaat rankschikken op hotelnaam of prijs?

    geplaatst op
  • Noot: met 'gast' bedoel ik gebruiker/klant.

    geplaatst op
  • Zoekresultaten Rio de Janeiro (Brazilië)Sorteer op: ilse beste suggestieHotelTotaal Prijs

    Er is een fout opgetreden tijdens het zoeken. Probeer het later nog eens...

    geplaatst op
  • Prachtig voorbeeld van het ontstaan van een personal holiday brand. Waarvoor dank!

    Even een tip: het wordt tijd om het woord 'adverteerder' te schrappen en gewoon weer te spreken over reismerken, luchtvaartmaatschappijen of tour operators. Het gaat immers niet meer om hard roepen, en wie het meest betaalt komt bovenaan, maar, zoals je zelf al zegt,: de consument bepaalt!

    Dat geeft ook direct richting aan je vraag over de premium vermelding: die zou ik direct weghalen. Je werkt met een CPS systeem, costs per sale, commissiebasis dus. Probeer dan ook het beste te zoeken voor deze consument en zet daar 100% op in. Alles wat daarvan afleidt moet je weghalen, ook al betaalt een 'adverteerder' nog zoveel. Als jij zorgt dat je de beste reis weet te boeken, komt de consument volgende keer weer terug, en opnieuw en opnieuw. En kan je steeds beter gaan adviseren, want je kent dan immers ook de boekingshistorie. En dan verdien je meer dan met welke advertentie model dan ook.

    geplaatst op
  • Hi Nils,

    De interface is erg goed, mijn complimenten! Ook de usability van de site is goed. Dat de gebruiker weer van de website afgaat is natuurlijk ook de vraag of dit gaat werken. Zeker als blijkt dat het aanbod wat je ziet bij reizen.ilse.nl niet altijd wordt meegenomen naar de touroperator.

    Het draait uiteindelijk om het aanbod. Deze is momenteel zeer beperkt. Het transparante aan de website gaat dus niet op. We hebben in Nederland touroperators en internationaal beddenbanken. Book2Travel is er slechts 1 en krijg je dus alleen hun aanbod. Verder zie ik veel Sudtours en dat is er ook maar 1. Mijn vraag is dus, waarom ben ik beter af bij ilse om te zoeken? Het is geen garantie dat ik de reis tegen de beste prijs boek? Een beetje online reisorganisatie heeft sowieso een laagste prijs garantie.

    Een verbeterpunt lijkt me; geef nooit een 0 meting oftewel geen aanbod als de zoekmachine niets vindt. Een aantal alternatieven houdt iemand op de website. Nu ben ik al heel snel weg, als ik niets krijg op mijn zoekopdracht.

    Wat is het voordeel om met reizen.ilse te zoeken/ boeken ten opzichte van een online reisorganisatie als bv Elmar? http://www.ElmarReizen.nl heeft het grootste aanbod van Nederland en een zoekmachine die hetzelfde werkt als de pakketreizen sectie reizen.ilse? Als ik prijzen ga vergelijken, ontdek ik grote verschillen.

    Om in te gaan op je vraag "Een interessante discussie hierbij is hoeveel waarde het merk (en de site) van de adverteerder zelf heeft; hoeveel groter is de kans dat een ilse reizen bezoeker overgaat tot een transactie bij een A merk dan bij een B merk?"
    Ook de Ilse bezoeker gaat voor het beste aanbod en de eventueel voor de beste prijs. Als je aanbod dus te beperkt is, dan word het dus al moeilijker. Daar zie ik dus een valkuil voor Ilse.

    DP (Dynamic Packaging) heeft absoluut de toekomst. De komst van XML maakt veel mogelijk op dit vlak. Degene die de beste techniek en het grootste aanbod in huis heeft en dus de bedden is de uiteindelijk winnaar. Goed om te zien dat jullie hier ook op inspringen. Helaas is 1 natuurlijk wat weinig en heb je nog een lange weg te gaan.

    Wat ik al zei Nils, we moeten maar eens praten.

    @Erwin van Lun
    Bij Ilse is niet bekend wat de boekingshistorie is van een bezoeker. Die gegeven zijn in het bezit van de reisorganisatie waar de bezoeker uiteindelijk boekt. Ik ben het wel absoluut met je eens dat retentiebeleid steeds belangrijker word. Als je echt grote hoeveelheden aan data hebt in je database, dan kan het zeker eens interessant worden.

    geplaatst op
  • Ziet er goed uit Nils; nog wel even wat bugjes verwijderen (krijg af en toe wat vreemde zoekresultaten) maar dit kon wel eens heel groot worden!

    geplaatst op
  • Dank allen voor de reacties tot nu.
    Het is al laat dus even kort :

    @Tom: twee goede punten, beide hebben de aandacht.

    @Joe: dank voor je feedback. Als antwoord op je vraag: in samenwerking met onze partner CiderHouse hebben we het aanbod van de touroperators geaggregeerd. We werken dus niet samen met reisbureaus maar koppelen direct met het aanbod van de touroperators.

    @Jorg: welke A merken mis je in het aanbod? Merk op dat ilse reizen voor pakketreizen direct met de feitelijke aanbieder koppelt, en niet met tussenpartijen (reisagenten/bureaus). Je merkt scherp op dat dit nog niet geldt voor hotels, het aanbod verkrijgt ilse via wholesale organistaies en de fullfillment loopt vie EBT. De keuze hiervoor is gemaakt uit pragmtaische overweging omdat het voor snelle lancering niet mogelijk was om direct met alle verschillende hotelketens te koppelen. Iets waar we zeker naar kijken. Met betrekkeing tot je vraag over de ranking kan ik je verzekeren dat de relevantie voor de eindgebruiker voorop staat: omdat ilse op revenue share werkt heeft ilse er geen belang bij de gebruiker naar irrelevant reisaanbod te sturen, omdat deze daar niet zal converteren. ilse presenteert dus ook vanuit eigen belang altijd het resultaat waarvan ze denkt dat het het meest interessant is voor de gebruiker, omdat daarbij de kans het grootst is dat de gebruiker ook daadwerkelijk overgaat tot een transactie bij de reisaanbieder. Als de gebruiker dus sorteert op prijs zullen de goedkoopste reizen dus bovenaan staan, waarbij reizen met dezelfde prijs en verder gelijke relevantie worden gesorteert op de revenue share.

    @Erwin: we zitten op dezelfde gedachtengolf :)

    @Gino: wat mis je in het aanbod van ilse reizen?

    @Marco: dank, mocht je bugjes willen reporten dan weet je met vinden...

    geplaatst op
  • Hierboven is al het e.e.a. gezegd. Wat mij verder opviel is dat bezoekers de indruk kunnen krijgen dat het zoeken minuten gaat duren. De (waarschijnlijk) sponsors die in beeld verschijnen in "wij zoeken nu bij" wekken de indruk dat je er nog een heleboel te gaan hebt. Een weekje Rome duurde bij mij een seconde of zeven. Dat viel wel mee, maar ik dacht zelf al "Hier ga ik niet op zitten wachten". Het viersterren-hotel dat ik vervolgens selecteerde stond in Amerika, niet echt Rome dus. Maar goed, is Beta.

    geplaatst op
  • Toevallig was ik bezig met het zoeken naar een juiste vlucht naar de VS. In al mijn enthousiasme heb ik via Ilse reizen daadwerkelijk een vlucht geboekt, dacht ik. Helemaal blij over het resultaat en de snelle afhandeling tot Nils mij vandaag belde. 'Sorry, maar de reis gaat niet door. Het is een beta versie en alles wat je hebt geboekt is fake'. Vandaag opnieuw geboekt op een site die 'echt' is. Nu maar hopen dat ik geen twee vluchten aan mijn broek krijg. Maar daar vertrouw ik op.

    geplaatst op
  • Deze search 2.0 van Ilse is natuurlijk het knap toepassen van hedendaagse mogelijkheden. Een 'one stop shop' voor reizen zal, mits debugged, denk ik een winnaar zijn. De vraag is echter hoe krijgen ze - tussen alle andere duizenden sites - de mensen naar hun site.

    De meeste reacties hierboven gaan over tests van mensen die eigenlijk precies weten wat en waar ze het willen. In het echt begint de zoektocht naar een leuke vakantie toch veel eerder. Heel simpel met de vraag: "Waar zullen we eens heen?". Ik denk dat er een schone taak ligt om de reisiger dan al boeien en vanuit dat aspect volgt de rest.

    geplaatst op
  • @Paul: "De vraag is echter hoe krijgen ze - tussen alle andere duizenden sites - de mensen naar hun site.": dat wordt niet al te lastig. Als eigenaar van web-log.nl krijgt iedereen die maar iets over vakantie op z'n blog zet, straks automatisch een bannner over ilse reizen.... (en nog 1001 andere mogelijkheden icm sanoma).

    geplaatst op
  • @Paul Boon: "Waar zullen we eens heen?" Probeer in de reisverkenner maar eens om direct op zoek te klikken zonder iets in te vullen. Op die manier kun je met filters tot een bestemming komen.

    geplaatst op
  • @Paul: "De meeste reacties hierboven gaan over tests van mensen die eigenlijk precies weten wat en waar ze het willen. In het echt begint de zoektocht naar een leuke vakantie toch veel eerder. Heel simpel met de vraag: "Waar zullen we eens heen?".": Dat is nu het mooie waar de reisverkenner op ilse reizen probeert op in te springen. Met de reisverkenner is het mogelijk _geen bestemming_ in te voeren en vervolgens te gaan filteren op je persoonlijke voorkeuren. Probeer het eens. Je zult verrast staan.

    geplaatst op
  • @Erwin, Ted en Search: Dat is niet zo heel revolutionair toch? Classificeren op persoonlijke wensen zonder een land of regio in te vullen kan bij de meest sites... De meeste mensen hebben overigens wel een voorkeur waar men naar toe wil gaan.

    Als men zich eerst willen oriënteren, kan men altijd eerste even naar: http://www.elmarreizen.nl/informatie/landeninfo/ = De grootste online reisdatabase van Nederland. Maar niet gek uiteraard met Elmar Uitgeverij als grondlegger van de reis boeken. De meeste reis boeken/ bestanden zijn allemaal digitaal. We kijken nog hoe en waar we deze gaan inpassen op de site en kunt laten downloaden op je Ipod bv.

    geplaatst op
  • @Gino: activity based search en content (filteren op basis van persoonlijke criteria om uiteindelijk tot een bestemming te komen en daar vervolgens informatie over te kunnen lezen) wat Ilse Reizen met haar reisverkenner o.a. zo vernieuwend maakt vind ik nergens terug op de site van Elmar.

    geplaatst op
  • @Marc: ABS is wel aanwezig op de site, maar nu alleen nog na een gekozen land. We zijn bezig om te kijken hoe dit in de eerste bezoek criteria al op te nemen. Het probleem hierbij is performance: Alle criteria scannen door de criteria van zo'n 60 miljoen regels (excl. de classificaties van de accommodaties), die dagelijks ook nog eens wijzigen en toenemen. Meerdere gebruikers die gelijktijdig er gebruik van zouden maken, zou meer wachttijd met zich meebrengen.

    Daarnaast zijn we bezig met nieuwe ontwikkelingen die dit probleem kunnen oplossen, maar helaas kan ik je hier nu nog niet te veel over vertellen. Je moet dan denken aan Activity Suggestion Search.

    geplaatst op
  • @Gino: ABS na een land te hebben gekozen zie ik niet scherp. 1 van mijn criteria kan bijvoorbeeld zijn temp en strand. Als ik dan al een land gekozen heb waar het slecht weer is word ik nog niet geholpen (denk aan last minute boekers). Overigens ABS geeft toch juist suggesties aan de consument namelijk; bestemmingen die voldoen aan hun criteria en waaruit ze vervolgens kunnen kiezen. Dit werkt echt perfect in de reisverkenner van Ilse Reizen.

    geplaatst op
  • 1151,16 prijsverschil bij een hotel boeking in NY tussen het bedrag dat Ilse aangeeft en wat je daadwerkelijk betaalt als je doorklikt en wilt boeken. Belastingen-en toeslagen worden niet meegenomen (in deze case)

    geplaatst op
  • Waar zullen we heen...
    In reactie op velen:
    De filters van Ilse zijn inderdaad erg gebruiksvriendelijk en maken het zoeken op basis van je wensen makkelijker. Ik zit meer te doelen op Reizen 2.0 en niet Search 2.0. Een vakantie zoeken en boeken is eigenlijk wat Ilse verbeterd heeft. Wel of geen zwembad, wel of geen internet, Europa of Amerika, etc. Zeer nuttige en vaak essentiële filters inderdaad.

    Als ik naar Marroko ga wil natuurlijk ook weten wat reizigers voor mij gedaan hebben. Ik wil geboeid worden met mooie rapportages, foto's en commentaren. Interactie met Google-maps en maplets. Ik wil uitgedaagd worden om mooie oorden te bezoeken. Kortom, ik mis een schil om Ilse Reizen heen die het tot Reizen 2.0 om kan toveren. Eentje van participatie, waar mens en merk hebben beiden vraag en aanbod generen. (zo als zo mooi op MF werd omschreven)

    geplaatst op
  • Aanvulling:
    Travelsite eerder gebruikt voor informatie dan om te boeken, zegt Matthijs van der Broek. Ben zeer benieuwd naar welke informatie de bezoekers op zoek zijn..

    geplaatst op
  • @marc: Ik vindt dit nogal een relatief begrip: Ik wil op vakantie waar het goed weer is. Ik denk dat de meeste boekers daarom op vakantie gaat en we weten welke landen we hiervoor moeten hebben. Ik denk dat de classificaties en @Paul Boon de reisverhalen belangrijker zijn. Daarin deel ik zeker het idee dat Paul hier geeft van Web 2.0. Dit is ook absoluut iets waar Elmar met z'n labels serieus naar aan het kijken is. Met 14 labels, waarvan 8 de top 10 in Nederland zijn, moet dit ook zeker mogelijk zijn. Wij hebben vele reisverslagen en beoordelingen van reisagentes en consumenten. We zijn dan ook zeker van plan deze te gaan inzetten incl. foto's etc. Zo zijn we met het label VakantieDiscounter.nl als een samenwerking aangegaan met MijnAlbum.nl. Met Transavia.com is er al een shop opgezet en met Schiphol.nl hebben we alle belangrijke vluchtinformatie en meer...

    Hierbij komt dan ook het domein: http://www.startpagina.travel kijken als mogelijke Web 2.0 portal. 2 tot 3 terrabite data per dag van onze labels aan gegevens/ data, geeft heel veel mogelijkheden om er zelfs een Semantisch concept van te gaan maken.

    Wordt zeker vervolgd ;-)

    geplaatst op
  • Nu nog even het KNMI bellen en we zijn er ;-)

    geplaatst op
  • Gino; Het is je waarschijnlijk wel bekend dat de grootste ergenis van vakantiegangers het wegregenen op de plaatst van bestemming is (dit terwijl ze een zon bestemming hadden gekozen). Volgens mij sneeuwde het deze week nog waar het nu warm en zonnig zou moeten zijn geweest, kortom, door iets een zon bestemmming te noemen is geen garantie voor mooi weer ter plekke. Overigens was zon, strand maar een voorbeeld. Ook als mijn abs bestaat uit golf, shopping en wandelen wil ik niet eerst een land moeten kiezen maar een zo volledig mogelijk aanbod van dit type bestemmingen terugkrijgen. Mbt usg en accomodatie content; dit voegt inderdaad veel waarde toe. Ik verwacht dat Ilse Reizen hier ook op zal gaan inspelen. We shall see:-). Gegroet voor nu.

    geplaatst op
  • Hi Marc, ik snap je standpunt wel maar je hebt ook de techniek nodig die deze performance aan kan. Nu gaat het nog lekker, maar hoe doe je dat als je een aanbod hebt van meer dan 500duizend of misschien wel 1miljoen acco's? Kan je nagaan, wij zitten momenteel over de 60 miljoen accommodaties, hotels, appartementen, classificaties etc. Jullie van Ciderhouse zijn mede initiatiefnemer van reizen.ilse.nl zijn er vast van de hoogte wat voor capaciteit je nodig hebt om dit algoritme feilloos te laten werken. Dan hebben we het niet over de weersomstandigheden of niche markten. Ga je dit inzichtelijk maken zonder een land te kiezen, dan moet je gaan indexeren op alle landen wereldwijd, zoeken naar aanbod met specifieke classificaties en niche opdrachten. Succes! Wij zijn al sinds 1995 op het internet de voorloper op het gebied van Internet Reizen en zijn van mening hiervan wel op de hoogte te zijn. Zoniet, dan moeten we zeker een keer praten met Nils erbij.

    Elmar is marktleider in Nederland met zijn reismodule search engine. Ook op het gebied van Dynamic Packaging is Elmar marktleider en gaat volgende week de site ReisVrij.nl van start. De consument kiest middels dynamic packaging zijn eigen reis zonder tussenkomst van een touroperator/ direct seller. Elmar is juist een voorvechter van het openbreken van de reisbranche en met ReisVrij.nl kunnen we dit verschil maken.

    Met op dit moment 30 beddenbanken wereldwijd in ReisVrij.nl, heeft deze site dadelijk een 10x groter aanbod dan bv een TUI wereldwijd heeft. Is 30/35% goedkoper in het hoogseizoen en geen tussenschakel zoals een touroperator. Je boekt dus rechtstreeks bij het hotel, de airline (alle airlines) of de autoverhuurder. En niet te vergeten de exclusieve rechten voor de Benelux. We werken aan een semantische search engine die Dynamic Packaging nog krachtiger gaat maken en net als Dynamic Packaging de reiswereld op zijn kop zal zetten.

    Note: Creativeions werkt al 4 jaar aan deze semantische search engine.

    geplaatst op
  • @Gino, Zoals een zon bestemming nog geen zon bestemming is omdat je het zo noemt ben je ook niet de beste, de grootste etc om dat je dit van daken schreeuwt. De oudste, de beste, de grootste? NBBS was dit alles en wat hoor je daar nog van. Dat is allemaal relatief. Volgens welke maatstaf redeneer je dan? Omzet of winst? Hier moet Elmar toch vele partijen voor zich laten gaan. Hier gaat het namelijk uiteindelijk om. Ook op het gebied van overall usabillity loopt volgens mij Vaya momenteel met de prijzen weg.

    Ciderhouse heeft in de afgelopen 8 jaar inderdaad veel prominente automatiseringprojecten in de reisbranche op zijn naam gezet zoals bij o.a. KLM, CWT, etc maar dat is geen garantie voor succes in de toekomst. Je bent zo goed als je nieuwste truc.

    Ben overigens benieuwd wat je op TSE of dynamic packiging vlak marktleider maakt. Moeten maar een keer afspreken.

    Had via via ook begrepen dat jullie problemen hadden met het verwerken van TO content. Dat mag voor een grote TO inderdaad geen week duren. Geen probleem om onze kennis hieromtrent met jullie te delen. Je weet ons te vinden ?

    geplaatst op
  • @Marc: allereerst wil ik iets nuanceren, ik schreeuw niets van de daken en houdt het enkel bij de feiten. Mijn excuus naar diegene die dit interpreteren schreeuwen. Aan de andere kant mag je er zeker wel trots op zijn als je dit hebt kunnen bereiken als relatief kleine partij. Wat betreft de omzet van Elmar Online BV: Dat is het best bewaarde geheim binnen de reisbranche ;-).

    Wat betreft Dynamic Packaging gaan we absoluut zorgen voor een aantal zeer revolutionaire ontwikkelingen. Inmiddels hebben twee grote Amerikaanse partijen getekend om voor hen de Benelux markten te verzorgen. Een daarvan komt volgende week samen met ons met een persbericht, voor de tweede werken we momenteel aan een viral om het in de markt te positioneren. Zeker ruimte om dus een te praten met een partij die onze visie deelt.

    Vaya.nl heeft absoluut een van de mooiere websites van het moment. Ik weet dan ook wat deze heeft gekost :0. LostBoys maken zeker goed doordachte websites. Elmar heeft zeker aan die kant kansen laten liggen, maar wist toch van 2002 tot 2006 de thuiswinkel awards te winnen. 1 maand geleden nog een innovatie veer op het RMC. Dus wat dat betreft ligt er nog genoeg potentie.

    Laten we dit gesprek anders per email of telefoon afleggen. We kunnen er vanuit gaan dat 'onze' collega-reisondernemers ook mee lezen ;-). gino[at]reizen.elmar[dot]nl of ggoossens[at]creativeions[dot]nl.

    Fijn weekend!

    geplaatst op
  • Hoop maar dat de juffrouw van Marketing Facts niet meeleest :8...

    geplaatst op
  • @ quote Gino: Wat betreft de omzet van Elmar Online BV: Dat is het best bewaarde geheim binnen de reisbranche ;-).

    Ik weet wel waarom, die is waarschijnlijk niet echt om over naar huis te schrijven :). Ik denk dat het feit dat een club die gestart is in 1995 en zo “super” succesvol is en nog niet is overgenomen door een andere reisorganisatie genoeg zegt.

    Je zegt vervolgens sinds 1995 actief te zijn en claimt dus wel te weten waar je het over hebt. Als ik naar de site kijk denk ik wat anders. Waar waren jullie toen de meta search engines zoals Kayak of SideStep op kwamen? Waar waren jullie toen de dynamic packaging een vlucht ging nemen? Ik zie nog steeds bij jullie de dynamic packaging engine niet zoals we die tegenkomen op een Expedia of Lastminute.com.

    Gezien jullie “mega” aanbod zouden dit toch wel de strategische richting zijn geweest waar je naartoe had moeten schakelen en dat is niet het gebeurd.

    Ik moet eerlijk zeggen dat het me nog meevalt dat Elmar nog bestaat, volgens mij het water al een aantal keer tot aan de lippen gestaan.

    Als ik op Elmar kijk zie ik vooral heel veel affiliate partner integraties en voor de packages gebruiken jullie Dynapax (die ook bij Transavia gebruikt wordt). Misschien jaloers dat CiderHouse de integratie heeft gedaan voor Ilse? ?

    Onder de knop hotels vervolgens een partner HotelPronto. HotelPronto is van TotalStay en TotalStay is affiliate van Gulliver's Travel.

    Voor je vakantiehuizen heb je een white label integratie gedaan van Interhome. Waarom niet multisupply aanbieden zoals op FundaTravel?

    Voor de vliegtickets wordt er een engine gebruikt die je ook bij vliegwinkel.nl ziet en die van AirTrade komt. Waarom niet een eigen engine, bv. van Hitchhiker?

    Ik ben benieuwd wie jullie Amerikaanse partner voor de Benelux gaat worden? Misschien een leuke WWTE integratie van Expedia?

    Al met al is het niet zo bijzonder als je wil doen geloven en ik denk dat je vooral met afgunst kijkt naar het nieuwe product van Ilse. Ja, er moet nog een hoop aan gebeuren maar ze zullen snel leren en integreren. Ze zullen waarschijnlijk ook succesvoller (lees winstgevender) zijn dan Elmar door de hoeveelheid traffic die door hun netwerk heen komt.

    Ten laatste claim je dat Elmar de reiswereld op zijn kop gaat zetten met een nieuw symantisch product. Het zal me benieuwen, nog niet eens een DP engine fatsoenlijk op je site hebben staan maar dit wel voor elkaar krijgen?

    In het land der blinden is een oog koning. Het probleem is echter dat het land niet zo blind meer is.

    Ilse & Elmar, beide veel succes!

    p.s. voor de verwerking van super grote hoeveelheden TO data zijn er genoeg technische oplossingen in de markt beschikbaar (ook in Nederland) waarmee je dit proces kan optimaliseren.

    geplaatst op
  • @travelfreak: Het feit dat je anoniem reageert zegt mij persoonlijk genoeg. Het leuke is, dat dit weer bevestigd hoe weinig men van Elmar afweet, wat mij dan weer een goed gevoel geeft ;-). Dit soort tegenwerpingen krijgen we wel vaker en helaas anoniem...

    Afgunst naar Ilse heb ik hier niet geuit, maar goed het is maar hoe je het interpreteert. Elmar is niet overgenomen omdat we zelf nog grote plannen hebben met Elmar. Daarbij komt dat Elmar zelf twee grote overnames heeft gedaan, waarvan VakantieDiscounter.nl op 7 maart 2007 de meest recente is. Het feit dat we dus nog niet zijn overgenomen zegt dan meer dan jou persoonlijke mening. Zoals ik al eerder zei, laat ik de feiten spreken en niet mijn persoonlijke mening en al zeker niet anoniem.

    Helaas kan ik hier niet delen wat de strategische beslissingen zijn die Elmar neemt en welke er in de nabije toekomst liggen. Dynamic Packaging heb ik hier al toegelicht.

    Expedia heeft twee weken geleden gekozen voor Elmar om alle lastminute deals voor hen te verzorgen middels de reismodule die we hebben, wat een eigen product van Elmar is. Tuurlijk is het jammer dat Ilse niet met Elmar is gaan samenwerken, maar wat niet is kan zeker nog wel komen. (weetje: Tranavia.com gebruikt ook de Elmar reismodule en is een Elmar label)

    Nogmaals ik pretendeer hier niet te zeggen dat we de grootste zijn. Maar we zijn wel het grootste online reisbureau van de Benelux. Vaya en Sunweb etc zijn touroperators en dus geen reisbureaus.

    Voor hotels hebben we zeker nog een slag te slaan. leuke plannen met bv een hotels.travel en hotelbooker.travel staan dan ook op stapel middels Dynamic Packaging. Zoals je weet hebben wij nu nog nergens Dynamic Packing draaien, alleen in een BETA versie op reisvrij. De laatste XML koppelingen worden nu gemaakt en dan hebben we een erg leuk aanbod (30 beddenbanken wereldwijd).

    Maar goed, ik begrijp je 'kritiek' maar het is waardevoller, geloofwaardiger en meer respectvol als je dit, zoals iedereen hier op MF, geeft met je eigen naam erbij.

    En het succes voor Ilse heb ik zowel persoonlijk als op mijn weblog voor DutchCowboys toegewenst. En dat weet Nils zeker wel!

    geplaatst op
  • @travelfreak: Bij deze wil ik je tevens van harte uitnodigen om eens in Maarssen lang te komen en een kijkje te komen nemen bij de Elmar "fabriek" om een indruk te krijgen hoe Elmar werkt. Dan vertel ik je graag meer over onze plannen met Dynamic Packaging.

    p.s. moet dan wel weten wie je bent ;-).

    Dit geldt overigens voor iedereen die benieuwd is wie Elmar Online BV nu eigenlijk is.

    geplaatst op
  • @Gino; er is een open bron, die kvk heet, waar elke Nederlandse BV zijn laatste jaarcijfers moet publiceren (dus ook jouw werkgever), je werkgever is in de recente jaren aan meerdere partijen aangeboden waaronder mij persoonlijk en als laatste heb ik enkele weken geleden nog een openhartig gesprek gevoerd, bij ons op kantoor, met Joost de Ruiter (groot aandeelhouder van Elmar). Kortom wellicht is de omvang van je Elmer alleen voor jou nog een geheim :-)

    Wat mij betreft mag elk jong bedrijf dat de eerste jaren van deze eeuw heeft overleefd, natuurlijk trots zijn. Zeker als je in die jaren in de reisbranche actief bent geweest, maar, er is veel dat een man kan sieren waaronder gepaste bescheidenheid.

    Laten we terug gaan naar het inhoudelijk beoordelen van Ilse Reizen en over twee jaar de feitelijke cijfers voor zichzelf laten spreken.

    Ik zou dan overigens niet al me kaarten op je .travel domein inzetten :-)

    geplaatst op
  • @Marc: Laten we het daar dan maar op houden. Vaak siert het iemand openhartig te zijn en zijn deuren op te zetten voor een ieder die de behoefte heeft eens te kijken in de keuken van een ander, niets onder stoelen of banken steekt en een gepaste trots bezit. Ik denk dat ik juist zelfreflectie en open minded ben geweest in deze gesprekken.

    Maar goed, waarschijnlijk mag er geen opbouwende kritiek worden geuit op een nieuw concept van Ilse en wordt dit als 'afgunst' beschouwd door de bouwer ervan. Dat ik niet direct geloof in het concept met het aanbod wat er nu is en gaat komen, komt niet uit de lucht vallen. Wij weten met wie een partij als Ilse praat en kan praten. Vandaar ook mijn aanbod om eens de koppen bij elkaar te steken en Elmar eerder als een waardevolle partner te beschouwen dan enigszins toch wat af te vallen.

    Ik denk inderdaad dat wanneer je een aantal grote wereldgebeurtenissen met een -deep impact- op de reisbranche hebt overleefd, je met recht kunt zeggen dat je bestaansrecht hebt opgebouwd. Daarbij komt dat een aandeelhouder altijd vrij is zijn aandelen te verkopen. Wat hier van waar is, dat zal Joost weten ;-).

    Gepaste bescheidenheid: vergeet niet, wij zijn maar een relatief kleine organisatie die hard moeten knokken om innovatief te zijn.

    Mijn positie binnen Elmar is nieuw. Voorheen is weinig tot geen aandacht geweest marketing en eCommerce. Blij toe dat Elmar dit wil veranderen en ik daar mijn bijdrage aan mag leveren als eindverantwoordelijke voor marketing en eCommerce van alle Elmar labels. Ik hoop dan ook zeker mijn pijlen te kunnen zetten op de hoogtij dagen die Elmar nog had in 2002, vanuit een beoordeling/ onderzoek van Jungle Rating:

    De reismarkt geordend
    Jungle Rating heeft de scores van de individuele aanbieders uitgedrukt in een ranglijst. Naar het oordeel van Jungle Rating geeft ElmarReizen.nl de beste invulling aan de online dienstverlening.

    Effectiviteit dienstverlening online tickets sellers - augustus 2002

    1 ElmarReizen.nl 41,2%
    2 Lastminute.com 40,2%
    3 Travel24.com 39,8%
    4 Ebookers.nl 37,4%
    5 Reiskrant.nl 35,6%
    6 ATPonline.nl 34,8%
    7 Schiphol.nl 33,5%
    8 Kwikfly.com 27,1%
    9 D-Reizen.nl 26,8%
    10 Vliegwinkel.nl 26,2%
    11 Vliegtarieven.nl 25,6%

    De scores op de 220 variabelen en 16 dimensies werden per partij gemiddeld, waarna een eindscore is berekend. Een eindscore van 33% betekent dat de betreffende aanbieder een derde van het maximaal haalbare punten heeft gescoord.

    Vijf jaar is veel binnen de wereld van het internet. Maar zoals de meeste weten, kun je met ervaring en een nieuwe wind door de organisatie veel bereiken.

    geplaatst op
  • Emerce heeft vandaag een artikel waarin het ingaat op het feit dat blogbezoekers de reissite van ilse testen.

    geplaatst op
  • @Gino, Onze internationale en exclusieve samenwerking met Ilse Media/Sanoma is puur op technisch vlak. CiderHouse, die al haar technologie in-house ontwikkeld, is namelijk één van de weinige partijen wereldwijd die op alle vlakken binnen de travel vertical (flight, hotel, car, tour etc) met haar eigen technologie het uitgeversmodel, het reisbureau model als zowel een hybride hiervan ondersteund (dit los van de uniekheid van producten en content als IntelliSearch etc).

    Ilse Reizen is geen reisbureau en dus een perfect medium voor jou om in te zetten voor de “revival” van het Elmar brand en Elmar terug te brengen naar het niveau van 2002, zoals je hierboven beschrijft. Deze commerciële deals worden door Maarten IJland en Paul Hissink gesloten (beide van Ilse Media). Ik stel voor dat je met hen contact opneemt om verder mogelijke afspraken te maken.

    Overigens is kritiek altijd welkom maar dan uiteraard gefundeerd . Het is een beetje humoristisch als je dit schrijft;

    "Elmar is marktleider in Nederland met zijn reismodule search engine. Ook op het gebied van Dynamic Packaging is Elmar marktleider en gaat volgende week de site ReisVrij.nl van start. De consument kiest middels dynamic packaging zijn eigen reis zonder tussenkomst van een touroperator/ direct seller. Elmar is juist een voorvechter van het openbreken van de reisbranche en met ReisVrij.nl kunnen we dit verschil maken."

    en het vervolgens hiermee onderbouwt;

    "De reismarkt geordend
    Jungle Rating heeft de scores van de individuele aanbieders uitgedrukt in een ranglijst. Naar het oordeel van Jungle Rating geeft ElmarReizen.nl de beste invulling aan de online dienstverlening.

    Effectiviteit dienstverlening online tickets sellers - augustus 2002

    1 ElmarReizen.nl 41,2%
    2 Lastminute.com 40,2%
    3 Travel24.com 39,8%
    4 Ebookers.nl 37,4%
    5 Reiskrant.nl 35,6%
    6 ATPonline.nl 34,8%
    7 Schiphol.nl 33,5%
    8 Kwikfly.com 27,1%
    9 D-Reizen.nl 26,8%
    10 Vliegwinkel.nl 26,2%
    11 Vliegtarieven.nl 25,6%"

    In 2002 was Alta Vista nog DE search engine om maar iets te noemen :-)

    geplaatst op
  • Marc: We hebben in 2002 over ElmarReizen.nl en in 2007 over Elmar Online als marktleider. De 'revival' geldt voor ElmarReizen.nl en niet voor Elmar Online BV in zijn geheel. Als je overigens tegenspreekt dat Elmar Online BV marktleider is dan hoor ik graag van je waarop je dit baseert.

    Gesproken over gefundeerd is het begrijpelijk lezen hier van toepassing, maar ik begrijp je eerste conclusie. We zullen zien hoe goed CiderHouse blijft presteren, maar ik zou zeker een persbericht in gedachte houden wat binnenkort in de markt komt van een nieuwe klant voor Elmar, die de kiest voor de Dynamic Packaging module van Elmar en niet langer CiderHouse. Overigens heeft niemand nog deze eigen ontwikkelde module van Elmar gezien vandaar dat deze ook nog niet binnen het netwerk van Elmar te zien is met uitzondering van een groot label.

    Maar goed, voor mij houdt deze discussie hier op.

    Nogmaals, ik wens Ilse heel veel succes! Ciderhouse met de ontwikkelingen van hun Dynamic Packaging module en de reizigers veel reisplezier!

    als laatste: quote "In 2002 was Alta Vista nog DE search engine om maar iets te noemen :-)" Dit ga ik zelf ook al aan, dus is deze opmerking is wat overbodig.

    geplaatst op
  • @Gino, Dat zou heel goed kunnen. CiderHouse en Ilse/Sanoma hebben immers besloten om op het gebied van TSE technology exclusief samen te werken. Zo hebben we daarom o.a. ons contract met PCM Horizon Reizen niet verlengd.

    Veel succes en we houden elkaar scherp.

    geplaatst op
  • De pagina kan niet worden weergegeven.

    geplaatst op
  • Ha Dino, Marc, ik was vanuit Elmar al in 2002 in gesprek met Ilse om dit portal te vullen met Niels de Kind.

    In mijn ogen hulde voor Elmar dat ze nog steeds draaien als een van de weinige onafhankelijke reispartijen online. Elmar maakt winst, en doet dat door slimme keuzes gedurtende de tijd te maken.

    Ils eheeft dit plan kennelijk 4 jaar in de kast laten liggen.

    Mijn Kudo's voor ondernemen gaan naar Elmar en niet naar laggard Ilse, dat moge duidelijk zijn..

    geplaatst op
  • Zat net gezellig deze geweldige comment thread door te lezen en vroeg me af hoe het nu met iedereen en alle initiatieven ging. Kan er door een ieder (als de notificatie nog werkt) een update worden gegeven? Lijkt me een geweldig vervolg!

    geplaatst op
  • He Ton :-), Tja, niet een van de meest innoverende discussies maar inderdaad wel goed om de balans eens op te maken. Met ReisVrij en Elmar is het naar mijn gevoel te langzaam gegaan, maar werkt men er wel nog hard aan. Nog steeds geloof ik dat Dynamic Packaging zoals Ilse en Elmar dit aanbieden en inmiddels ook Vaya.nl, de toekomst is wat betreft het boeken van je online vakantie.

    Wat betreft uitstraling en interactie mogelijkheden blijft Ilse ver vooruit lopen op Elmar. De productpagina van Elmar is wel helemaal nieuw, maar nog wel opgebouwd uit Elmar bouwstenen. Functioneel erg goed en veel interactie mogelijkheden om de bezoeker zo lang mogelijk vast te houden en dat zie je terug in de WA resultaten. Ook het *mijn opties* gedeelte met; doorsturen, printen, toevoegen aan favorieten, mail mij deze aanbieding en bewaar deze aanbieding hebben een duidelijke meerwaarde voor de bezoeker. De WA gegevens vertellen ons dat tussen de 3% en 5% converteert uit deze opties in de eerste 3.5 week dat het nu live staat. (Clicks to Conversion)

    Het is voor mij sowieso een raadsel waarom ik dit nog niet veel terug zie in de Travel branche in Nederland. Ook de aanbevelingen op de productpagina genereren een stuk meer page views in een sessie en werken ook door op de conversie. We gaan dit nog verder uitbouwen en een stuk dynamischer maken in de toekomst.

    Reisvrij zal nog even op zich laten wachten. Die vraagt nog veel werk maar ik weet niet of ik dit nog zal doen. Ivm nieuwe projecten zal ik vanaf 28 augustus niet meer 3-4 dagen in de week werkzaam zijn bij Elmar. Wellicht nog vanuit een strategisch oogpunt.

    Ik ben ook erg benieuwd hoe het nu gaat met reizen.ilse.nl. Ik weet niet wie daar wat meer over kan vertellen..? Wellicht Marc zelf even, heb hem ook al lang niet meer gesproken. Het zou leuk zijn als hij wat kan vertellen over de vorderingen en stand van zaken.

    Conclusie; we hebben mini-stapjes gemaakt in 2007-08 en dat gaat Elmar voortzetten in 2008-09, daar ben ik van overtuigd.

    Groeten, Gino Goossens

    geplaatst op
  • Ah reizen en online, en online en Elmar, en winst:-).

    Geining om te zien dat de claim: de grootse (die elmar overigens ook echt was in 200-2002 in omzet en traffic) nog steeds met verve wordt gebezigd, ook al is die voorsprong inmiddels niet meer actueel geloof ik :-)

    Ik denk dat Elmar met namen groeit als whitelabel, en dat partijen die een goede offline presence ook online kunnen floreren.
    100% online aanbieders kunnen denk ik alleen floreren door prijs, of produkt, en dat produkt moet zitten in aanbod, zoekcriteria, zoekgemak en functionaliteit. En dan kijk ik naar expedia, hotels.com en tripadvisor als leading by exsample.

    Ilse blijft omzet genereren schat ik door het rondsturen van eigen traffic, ik geloof niet dat het echt een merk gaat worden, wel een label.

    De verdere partijen zullen ongetwijfeld allemaal hun rol (blijven)spelen.

    Mijn grootste vraag is eigenijk: gaat de reiskrant van Telegraaf nog z'n positie als offline icoon verzegelen online? Met de authoriteit die zij hebben kun je goede omzet online realiseren denk ik, moet de Telegraaf wel afstappen van het wij zijn een redactie en rubrieks advertentie verkoper insteek, en meer kijken hoe ze dit label kunnen verzilveren in cash.

    Maar dat roep ik al 4 jaar, dus of ik heb een waanidee, of de Telegraaf is hardhorend :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.