Op reis met YouTube

10 juli 2007, 11:16

Het regent en onweert in Nederland. En in Tsjechië, Ierland, Noorwegen, Wales, Schotland, Zweden, Dalarna en Litouwen is het weer niet veel beter. Een goed moment voor een persbericht over ‘onze leukste nieuwe 2.0 toepassing’ moet reisorganisatie noSun hebben gedacht. Onder het motto dat ook zonder zon een vakantie leuk kan zijn plaatst de Enschedese reisorganisatie voor reizen naar doorgaans ‘niet’ zonnige bestemmingen dagelijks filmpjes op YouTube. NoSun volgt vanaf 7 juli veertien dagen lang 8 groepsreizen en plaatst de vakantiefilmpjes online.

Op het voor deze gelegenheid geopende weblog worden door middel van video’s en foto’s alle ins en outs van de reis wereldkundig gemaakt. NoSun heeft voor de gelegenheid een medewerker van het bedrijf meegestuurd om de filmpjes te maken. “Het is reizen zonder de deur uit te gaan”, aldus noSun directeur Martijn Boshuis. De eerste problemen doen zich na 2 dagen ook al voor. Het breedband in Tsjechië blijkt niet overal even stevig en solide aangelegd. Toch een leuke toepassing van de mogelijkheden van YouTube. Travel 2.0 in de kinderschoenen als je het mij vraagt.

NoSun is zelf overigens niet bescheiden over de uitvinding. Volgens eigen zeggen hebben ze een absolute primeur te pakken, ligt real life tv op zijn gat en bieden zij met deze toepassing een geheel nieuwe dimensie aan reizen. Communiceren met reizigers vanuit je luie stoel, alsof je er zelf bij bent.

Voor mij blijft het vooral een leuke toepassing van YouTube als marketingtool voor noSun.

Arjan in 't Veld
The Aging Group

Ondernemer in de kansen en uitdagingen van vergrijzing.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Bas Gezelle

    Wat is er live aan?


    10 juli 2007 om 17:44
    Roy Platje

    Een leuke invulling van “ugc”. Hoewel gemaakt door de organisatie zelf denk je toch een soort onafhankelijk beeld te krijgen van de reis. Vooral door de montage en gekozen beelden kreeg ik een heel ander beeld dan dat van de stereotiepe groepsreis. Persoonlijk denk ik dat dit beter werkt dan de filmpjes die je momenteel bij veel reis organisaties ziet (die met een leeg zwembad en een tokkelende gitaar op de achtergrond). Hopelijk deelt no-sun hun bevindingen aan het einde van het seizoen.


    10 juli 2007 om 18:30
    arjanintveld

    Dat laatste hoop ik ook Roy. Ik kan me voorstellen dat dit wel positieve reacties oproept bij klanten. Het is toch een bepaald type reiziger dat op vakantie gaat naar zonarme bestemmingen. Die gaat vaak voor de natuur of de bezienswaardigheden. Als je die al thuis van tevoren kunt bekijken door de ogen van andere reizigers is het net alsof je ergens al eens eerder bent geweest.


    11 juli 2007 om 05:41
    Jeroen Derwort

    Erg leuk bedacht. Als ik het zo bekijk krijg ik ook een positief beeld bij deze reizen. Het is trouwens ook wel aardig voor de deelnemers zelf dat al hun activiteiten op het web worden bijgehouden.

    Of het nou echt zo enorm vernieuwend is weet ik niet, het vervangt geen vakantie als je naar zo’n filmpje tuurt.


    11 juli 2007 om 06:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!