• Mobile
    wordt gesponsord door

Netcasten via Operator11

Netcasten via Operator11

Netcasten via Operator11Na podcasten, vodcasten en skypecasten lijkt het er op dat we nu gaan netcasten.

Operator 11 is een sociaal TV-netwerk en een manier om zelf je eigen TV-show van maximaal 40 minuten te maken. Daarbij maak je gebruik van je webcam en filmpjes die je van te voren in je library bij Operator 11 upload. Die filmpjes moeten wel op je harde schijf staan. Na afloop van de show is deze direct online en terug te kijken. Maar dat is niet alles! Andere operators kunnen namelijk participeren in je show. De ‘director’, degene die de show startte, kan overschakelen naar de webcam van andere deelnemers, die ook weer filmpjes, die hij/zij in zijn/haar library heeft, kan instarten. TV 2.0 to the max!

Vanuit de Nederlandse Twittercommunity onstond het initiatief voor Zomaargasten, die er inmiddels twee edities op heeft zitten, inclusief pre- en afterparty’s.

Technisch zijn er nog wel wat problemen, vooral bij filmpjes die gedownload zijn van youtube. Dit is op een wat omslachtige manier wel op te lossen; downloaden in AVI en vervolgens in windows moviemaker omzetten in een WMV bestand, die laatste manier werkt altijd.

Operator11, waarvan de studio’s gevestigd zijn in Hollywood,  is nog in Beta.

Vanavond zijn Roeland Stekelenburg (initiatiefnemer van de site zomaargasten.nl) en Marco Raaphorst (presentator Zomaargasten van afgelopen zondag) te gast in TROS Radio Online van Francisco van Jole over Operator11 en Zomaargasten.

Ik heb me zo’n twee weken geleden aangemeld en kreeg lidnummer 2618. Inmiddels heeft O11 zo’n 3.300 leden waarvan een fanatiek groepje Nederlanders. Op 21 en 22 juli willen we als Dutch Operators proberen een 25 uur durende zomaargastenmarathon te realiseren. Er zijn nog heel wat shows te vullen dus doe mee!

Ik moet bekennen dat Operator11 wel verslavend werkt en bij mij persoonlijk ten koste gaat van blogpostings en andere sociale netwerken als Hyves en Facebook. Wat denken jullie? Is deze techniek de toekomst of ‘just another hype’? Who needs the media when you are the media?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Hey, bekende laatste zin ;-)

    Topidee en uiteraard doe ik mee met de marathon Petra!

    geplaatst op
  • Ja, die laatste zin is een quote van jou die is blijven hangen:-)

    geplaatst op
  • Ongelovelijk dat één persoon met goede content een wereldshow in elkaar kan zetten met alleen een gratis username en password..

    geplaatst op
  • Dat is toch geweldig Raimo! Je kunt alles wat je wilt heel eenvoudig delen met de wereld op deze manier en het deelnemen aan zo'n show geeft ook nog eens adrenaline en voegt werkelijk wat toe door het interactieve karakter ervan. Mij doet het heel erg denken aan de jaren tachtig toen ik 'vrije radio' (zo heette dat in België) maakte, en op zaterdagmiddag de dikvoormekaarshow zat op te nemen om daar stukjes uit te verwerken in mijn radio-programma.
    Het piratengevoel en de bijbehorende adrenaline zijn helemaal terug, maar dan in een nieuw jasje.

    geplaatst op
  • Supertof dit!

    geplaatst op
  • Ik ben dol op newTV en dit past goed binnen de definities. Maar de shows van O11 loop ik nog niet warm voor. Of anders geredeneerd, leuk om te maken, minder leuk om te kijken. Maar met het groeien van de database met shows en met goede zoek/aanbeveel functies, wordt het wellicht interessant.

    geplaatst op
  • Operator11 is inderdaad een erg leuke tool. Ik moet zelf nog even mijn webcam zodanig instellen dat de operator hem herkent, maar dan doe ik zeker mee. De uitzending van zondag vond ik erg aangenaam in zijn ongedwongenheid. Als ik tijd heb in het bewuste marathonweekend, doe ik zeker mee. Misschien een thema-uurtje over strips en tekenfilms, of een Operator11-variant op Adfolive? ;)

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: het is vooral ook doe-tv en minder kijk-tv. Kan me voorstellen dat je als buitenstaander skeptisch bent. Ik zou zeggen, claim een blok tijdens de marathonuitzending en doe mee (met een sportitem?). Weet zeker dat je daarna verkocht bent!

    geplaatst op
  • doe-tv is een mooi woord! Maar ik kan me voorstellen dat als je een goede informatieve show maakt het ook interessant kan zijn om terug te kijken. Daartoe kun je de show embedden op een externe site of blog.
    Ik zie hier ook wel mogelijkheden voor educatieve items en niet alleen entertainment, wat natuurlijk ook errug leuk is:-)

    geplaatst op
  • Operator11 is inderdaad verslavend. Zojuist ook even meegekeken met Stekelenburg en Raaphorst via een live show vanuit de radiostudio. Dat is toch echt helemaal fantastisch!

    geplaatst op
  • Radio kijken (Tros online via Stekel en Raaphorst op O11) doe je hier.

    geplaatst op
  • Ik vond het ook een leuke uitzending, heel ongedwongen. Wat is het max aantal kijkers per O11 show eigenlijk?

    geplaatst op
  • @Annet: Er kunnen zoveel mensen kijken als je wil, maar het aantal mensen dat 'in de studio' zit om soms ook ingeschakeld te worden, dat zijn er maar tien.

    geplaatst op
  • Ik bedoel eigenlijk voordat de boel crasht ;-)

    geplaatst op
  • O11 kan voldoende bezoek aan tot nu toe. In ieder geval duizenden views per dag per video. Daar komen we nog niet aan.

    geplaatst op
  • Interessant dat o11, kleine correctie: niet beta, maat zelfs nog alpha (al zijn dat altijd best mooie auto's). Zoals al aangestipt in de uitzending van Radio-online van gisteren: Hoe gaat dit met rechten / copyright gaat als 't allemaal populair wordt? (jongens en meisjes: allemaal nog even mondjes dicht..), ik hoor o11 er niet over.

    geplaatst op
  • @Marnix: een thema wat iedereen laat liggen. Copyright op internet heeft nieuwe spelregels nodig. 'Alle rechten voorbehouden' werkt natuurlijk niet. De wet zal aangepast moeten worden of iedereen zal massaal moeten overstappen op open content. Het is nu een vaag grijs gebied allemaal.

    geplaatst op
  • nanotv een betere naam misschien?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.