Bisdom van Breda lanceert online game

Bisdom van Breda lanceert online game

Bisdom van Breda lanceert gameWellicht geïnspireerd door de successen van de Amersfoortse pastoor Roderick Vonhögen gaat ook het Bisdom van Breda met de tijd mee op internet.

Sinds vandaag heeft men een Gaven van de Geest game online gezet waarbij getracht moet worden alle zeven gaven van de geest uit de hemel op te vangen. Opname in onze Viral Friday zal er wel niet inzitten, het spel zelf is bijzonder simpel (vrij saai zelfs), helaas ook nog eens zonder highscore-lijst van alle spelers, lijkt de send2friend het (nog) niet te doen en ik vraag mij af welke doelgroep men überhaupt voor ogen heeft gehad bij de ontwikkeling, maar afgezien daarvan is het een aardig initiatief vanuit onverwachte hoek.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Titel moet waarschijnlijk Breda zijn ipv Brede...

    geplaatst op
  • @Karel: dank je, aangepast.

    geplaatst op
  • De kerk heeft denk ik ook moeite met die doelgroep. Aan de ene kant heb ik altijd het idee dat, als ze iets vernieuwends doen, mensen dat niet bij ze vinden passen, omdat de kerk iets ouderwets is. En aan de andere kant is de kerk volgens veel mensen zo ouderwets dat het niet tof meer is. Dus welke kant ze ook op gaan, mensen verliezen interesse (niet wereldwijd, maar in Nederland, ik begrijp dat de kerk wereldwijd nog steeds groeit).

    Wat mij dan interessant lijkt is als een paar slimme marketingmensen eens hun koppen bij elkaar steken over hoe je uit zo'n situatie moet klimmen.

    geplaatst op
  • @ Chris: Mee eens, de kerk heeft problemen om aan de ene kant de oudere doelgroep tevreden te houden met de bekende traditionele gang van zaken, maar aan de andere kant proberen ze de jongere doelgroep meer aan te trekken...

    Is er niet het voorbeeld van een kerk in GB die U2 nummers speelde ipv de psalmen?! (ah gevonden: http://dossiers.nieuws.nl/muziek/u2/447797/Kerk_vervangt_lofzang_door_nummers_U2)

    geplaatst op
  • Ik denk dat de oorzaak veel dieper ligt. De inhoud zit denk ik gewoon niet goed, en daar is geen marketingman die daar tegenop kan botsen.

    De eerste zin al: "De diocesane beleidsnota". Daar zou ik als gemiddelde lezer al bij stoppen.

    Nog een zin: "In de Kerk wordt telkens weer kracht ontvangen van de heilige Geest, en doorgegeven. Gedoopte kinderen, jongeren en volwassen ontvangen de heilige geest op een bijzondere manier in het sacrament van het vormsel". Iemand die dat snapt? Je krijgt op een of andere manier heilige geest, maar hoe is me totaal onduidelijk.

    Volgende zin: "Gesterkt door de heilige geest wordt met overtuiging en volharding werk gemaakt van geloofsoverdracht, van catechese." Weer zo'n raar woord, maar wat bedoelen zou eigenlijk? Geloofsoverdracht? Maar hoe gebeurt dat dan? Beetje vaag allemaal.

    Als ze nou eerst eens de basis goed en duidelijk zouden kunnen uitleggen, komen ze al een heel eind. Probleem is volgens mij dat ze dat zelf niet eens kunnen. Dit bedoel ik overigens respectvol.

    Zo'n U2 op komen laten draven is dan wel geinig, maar wat heeft t met het ontvangen van heilige geest te maken? Niets :-)

    geplaatst op
  • @Jelle: Het gaat niet zozeer om U2 als lokmiddel, maar als een communicatiemiddel om boodschappen over te brengen. De betreffende pastoor is meen ik U2 fan en gebruikt de tekst uit de nummers om zijn wekelijkse preek kracht bij te zetten. Ik denk dat dit beter bij de 'doelgroep' past dan een (blijkbaar) eenvoudige game.

    geplaatst op
  • Ja, oke daar geef ik je gelijk in. Als communicatiemiddel is dat misschien beter.

    Maar wat ik bedoel is dat het ergens in de basis niet goed gaat. Want hoe je het ook communiceert, de inhoud zal toch nooit aanslaan bij jongeren. En dat heeft niets met de doelgroep te maken, maar met de algemene desinteresse van mensen voor geloof.
    Mensen worden steeds onafhankelijker en zijn niet bereid om de maatstaven in de bijbel te volgen. Hoe je het ook inpakt.

    Ik ben er van overtuigd dat als we enkele jaren verder zijn het geloof nóg verder weggezakt zal zijn, terwijl de marketinginspanningen steeds beter zullen worden.

    geplaatst op
  • Het is leuk om ze welkom te heten in de 21e eeuw maar hier is totaal niet over nagedacht.

    Uhm... we moeten iets moderns doen... laten we een g..g... hoe heet zo'n spelletje ookal weer in coole hippe taal? Ja, een game! Dat is leuk. iets met de heilige geest vangen.... leuk man!

    Eerst eens nadenken wat je wilt bereiken en dan een leuk idee daaromheen bouwen dat ook nog werkt.

    Maar wel leuk dat ze iets proberen natuurlijk.

    geplaatst op
  • @ Jelle: Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat er redelijk wat mensen zijn die wel geloven, maar afhaken bij de huidige "droge" vorm (zoals je in je 1e post al aangeeft met citaten) van uitdragen van dat geloof.

    Als je de boodschap van je geloof in een moderner jasje giet en het zo brengt dat het voor de mensen weer interessant wordt, denk ik dat je wel weer meer mensen naar de kerk kunt trekken. Dus zou je met goede marketing en vooral goede communicatie wel meer zieltjes kunnen winnen en naar diensten kunnen trekken. Het gebruik van die U2 nummers in een modernere vorm van een dienst, zoals ik al aangaf is daar een voorbeeld van. Er zijn destijds een flink aantal media geweest die er aandacht aan gaven (exposure) en als ik het me goed herinner trok dit voor die kerk ook veel meer mensen (en vooral jongeren) naar de betreffende kerk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.