De marketingstrategie achter de iPhone

De marketingstrategie achter de iPhone

{title} ‘Apple has perfected the art of buzz during the Internet’s second act, Web 2.0.’ Duidelijke taal van Tom Krazit van Zdnet, in een achtergrondartikel over Apple’s marketingstrategie achter de iPhone. Die wordt morgen in de V.S. gelanceerd. Krazit trapt af met de stelling dat het veel gemakkelijker is om marketing te bedrijven als andere mensen dat vóór je doen door over je merk te praten en te speculeren. Die ‘buzz’, die is er altijd rond Apple.

Direct, bij het allerkleinste sprankje nieuwigheid springen hordes fans er boven op. En ze zijn trouw, de Apple-fanaten. Zo trouw, dat ze zelfs een week voordat de verkoop van de iPhone losbarst in de rij gaan staan voor de winkel. Prachtige foto’s.

Fans als katalysator van marketing

‘When people want what you’re selling, it’s easier to sell it to them.’ Dat is een enorme open deur die Krazit hier laat intrappen door Ross Rubin. Apple mag zich gelukkig prijzen: voor de iPhone gaat deze vlieger gewoon op. Net als voor ongeveer alle andere producten van Apple, trouwens. Krazit noemt de support van de vaste schare trouwe fans van Apple de ‘katalysator van de marketing’ van het bedrijf.

De aankondiging van de Iphone (YouTube) werd gekenmerkt door een minimum aan informatieverstrekking. Dat versterkt de geruchten, de speculaties en de aannames. En het werkt. De presentatie van Jobs in januari was een schoolvoorbeeld van ‘buzzcreating’. Want, zegt Krazit, in deze tijd van enorm populaire content-aggregatiesites als Digg.com, komen klanten mogelijk tegenover honderden artikelen over een product te staan. Jobs’ presentatie gaf de hoeveelheid user generated content een enorme boost.

Twee fasen in Apple’s marketing

De marketingstrategie van Apple valt uiteen in twee fasen.

1) De honger van het loyale publiek dat gek is op het design van Apple moet gestild worden met advertenties die dat mooie design laten zien. Dat heeft Apple gedaan met tv commercials waarin het ‘slicke’ design van de iPhone prominent naar voren kwam.

2) Maar de brede markt moet ook gewonnen worden. De mensen die al een iPod bezitten en een telefoontje dat niet zo veel kan bij hun abonnement hebben, die moeten ook over de streep. Niet alleen de ‘tech-enthusiasts’, maar het brede publiek overhalen, dat is een heel ander verhaal (interessant: Michael Gartenberg van Jupiter Research schreef daarover: ‘Windows 95 and the iPhone’). Apple heeft ingezet op de brede markt door de iPhone niet als een smartphone neer te zetten, maar als een iPod met telefoonopties, met internet en video mogelijkheden.

De ‘backfire of the buzz’

‘Now Apple has to make sure that buzz doesn’t backfire once people get their hands on the device, and a full accounting of its capabilities and limitations can be complied,’ schrijft Krazit.

Tja, dat gaan we meemaken natuurlijk. Het is de eerste generatie iPhone, en daar zullen vast gebreken aan zitten. En als die ook allemaal worden opgeschreven in artikelen die vervolgens naar de mainpage van Digg.com worden gestemd, dan rijst de vraag hoe Apple om moet gaan met die negatieve reacties. Steve Jobs slaapt in dat geval nog slechter dan hij vast al doet. Het wordt spannend, morgen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Op Business 2.0 staat een vergelijkbaar artikel. Met name hoe Jobs het voor elkaar krijgt de Buzz tot maximale hoogte te laten stijgen. Het levert een aantal extra inzichten op. Verplicht lezen. En als je de keynotes van Apple nog nooit gezien hebt dan is dat zeker verplichte kost.
    How Apple's Steve Jobs Whipped Us Into an iPhone Frenzy

    geplaatst op
  • De kracht van Apple's buzz zit 'm vooral in de informatieschaarste: Apple's pre-launch info komt in bijzonder kleine stukjes, en sommige informatie vind je alleen als je heel goed zoekt.

    Het als eerste kunnen vinden en publiceren van deze schaarse informatie is voor fans een gigantische ego boost, want voor je 't weet linkt de hele wereld naar je ontdekking. En staat je naam op duizend blogs...

    geplaatst op
  • Een punt wat zeker zwaar meeweegt is het gebrek aan informatie. Het blinddate idee als het ware: Wat je er van maakt met je fantasie is bijna altijd beter dan 'the real thing'. Ook is het veel makkelijker te praten over de weinige informatie van dingen die (nog) niet bestaan dan over de ontbrekende informatie.
    Concreet bedoel ik dat het gebrek aan 3G een beetje aan het grote publiek voorbij gaat. Het ziet er allemaal super uit, maar onder de motorkap is het lang niet zo krachtig of snel. Ik denk dat daar het meeste commentaar op komt, want hoe leuk en mooi een telefoon met zo'n gigantisch scherm ook is, als je maar weinig kan (langzaam internet) met zo'n scherm dan heb je er niet veel aan.

    Apple schijnt over een half jaar een 2e versie van de iPhone uit te brengen, en daar zal hoogstwaarschijnlijk 3G wel in zitten. Slimme zet, ze hebben gelijk een antwoord op het gebrek wat duidelijk zal worden bij de introductie van de iPhone

    geplaatst op
  • Apple heeft inderdaad een trouwe schare fans. Ze kunnen het immers maken om een goedkoop product te produceren en te verkopen; ieder ander merk MP3 speler zonder display met 1GB aan MP3's (totaal niet navigeerbaar dus) zou floppen .. Maar Apple maakt het 'not a bug, but a feature' waar: noem het een 'shuffle', want dan lijkt het logisch dat er geen scherm op zit .. Dus zelfs als de iPhone niet blijkt te zijn waar men op hoopt (ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat het nut van tactiele feefback wordt onderschat), zullen de fans nog steeds blijven aanbidden.

    Linux fans zijn zo nog trouwer, en zij weten zelfs echt waarom. Omdat het eigenlijk echt gewoon beter is dan al het andere, maar gewoon niet zo gebruiksvriendelijk. Als Linux echt het merk was van 1 bedrijf, zou je onder die naam ook ontzettend goed kunnen verkopen. (ik ben geen linux gebruiker ;))

    geplaatst op
  • mmm.. bij buzz stel ik me toch iets subtielers voor, meer underground. wat Apple met iphone doet, is toch gewoon keiharde marketing?

    geplaatst op
  • Het helpt ook dat iedere marketing/creatief een beetje tot ernstig verliefd is op Apple...

    geplaatst op
  • De buzz rondom de iPhone is vooral ook gevoed door het eerdere succes van de iPod. In communicatie heeft Apple met de iPhone min of meer gebroken met een traditie, en gecommuniceerd voordat het product er is. Apple regisseert deze buzz uitstekend, maar de omvang van de hype wordt zeker niet alleen door de advertenties en media-berichten, of de hoeveelheid info gecreëerd.
    De marketing-strategie van de iPhone gaat veel dieper dan het creëren van buzz. In de eerste plaats hebben ze zorgvuldig gekozen welke features wel en niet te leveren. Apple wil een briljante consumentenervaring leveren, niet de meeste features. In dat verband is artikel van BusinessWeek aardig.
    Tot slot: na vandaag kunnen we natuurlijk pas echt beoordelen of de strategie succesvol blijkt. Als er een ding opvalt over de iPhone is het wel dat velen een mening hebben over een apparaat dat nog niet te koop is.

    geplaatst op
  • Ben benieuwd hoe het iPhone verhaal zich verder in Nederland/Europa gaat ontwikkelen. In Nederland zijn namelijk nog helemaal geen telco's/carriers die het toestel gaan gebruiken. Aangezien veel operators 3g technieken pushen en de iPhone een 2g toestel is:

    http://www.zdnetasia.com/news/communications/0,39044192,62025118,00.htm

    http://informationweek.com/blog/main/archives/2007/06/european_operat.html

    Het blijft dan ook bijzonder stil/onduidelijk voor de Nederlandse introductie.

    geplaatst op
  • Noem een 2.0 megapixel camera maar een gebrek. Ik noem het een giller! ;-)

    geplaatst op
  • HitWise publiceerde deze week de top iPhone-gerelateerde zoektermen:

    iphone 51.4%
    apple iphone 6.13%
    iphone price 4.23%
    iphone news 1.7%
    iphone release date 1.56%
    apple iphone price 0.89%
    iphone review 0.79%
    iphone cost 0.69%
    cingular iphone 0.67%
    at&t iphone 0.57%

    Source: Hitwise

    geplaatst op
  • Nog meer info over iPhone en zoekgedrag.

    geplaatst op
  • De marketing-strategie van de iPhone gaat veel dieper dan het creëren van buzz. In de eerste plaats hebben ze zorgvuldig gekozen welke features wel en niet te leveren. Apple wil een briljante consumentenervaring leveren, niet de meeste features. In dat verband is artikel van BusinessWeek aardig.


    Dat denk ik ook. Dat zou ook betekenen dat Apple al een vervolgstrategie heeft klaar liggen. Ik vraag me echter af in hoeverre Apple kan anticiperen op de reactie van de telecomindustrie. Die zullen ook niet stilzitten natuurlijk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.