Reclame krijgt de aandacht die het verdient

Reclame krijgt de aandacht die het verdient

Reclame krijgt de aandacht die het verdientMediaedge:cia heeft in haar meest recente MEC Sensor onderzoek (pdf) de gevolgen van verdeelde aandacht en multitasken onder de loep genomen. In dit internationale onderzoek waar ruim 20 duizend respondenten in 23 landen aan hebben meegedaan, is gekeken naar de manier waarop mensen omgaan met verschillende bezigheden tegelijkertijd (waaronder ook media), om het effect van de verdeelde aandacht over de verschillende stimuli te bekijken. De MEC Sensor studie identificeerde daarbij vijf staten van aandacht die samen een aandachtscontinu├╝m vormen. Dit zijn diffuse aandacht, actieve open aandacht, passieve open aandacht, multitasking en volle of volledige aandacht.

Adformatie weet deze week ook een aantal resultaten uit het onderzoek te melden. Zo blijkt wereldwijd 55 procent van de mensen volledig geconcentreerd als ze internet gebruiken. Bij tv-kijken ligt dit op slechts 38 procent. Maar liefst 25 procent van de respondenten tussen de 18 en 24 jaar blijkt tijdens het tv-kijken de mobiele telefoon te gebruiken terwijl 20 procent zit te mailen, msn’en of chatten (hier liggen kansen voor microblogdiensten als Twitter en Jaiku).

MarketingTribune verwijst in dit verband nog naar een toepasselijke printadvertentie van tien jaar geleden gemaakt door het reclamebureau HHCL. De advertentie toont een half gekleed stelletje, vrijend op de bank, met de tv nog aan. De tekst van de advertentie: ‘Volgens kijkonderzoek kijken deze mensen naar uw reclame, maar wie wordt er nou echt genaaid?’ De advertentie was bedoeld om printmedia te promoten ten koste van tv-reclame.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Joost van Eupen van Mediaedge:cia zelf heeft er vrijdag ook een uitgebreide blog aan gewijd op Adfoblog, die wellicht door het Cannes-geweld aan menig oog is ontsnapt.

    geplaatst op
  • @Jeroen: hebben jullie wellicht nog iets meer cijfermateriaal ontvangen van MEC? Vind de resultaten wat ze nu naar buiten hebben gebracht wel erg mager.

    geplaatst op
  • Hou verhoudt dit onderzoek zich tot het eerder gepubliceerde multitasking-onderzoek van SPOT? Daarin werd toch een beduidend hoger percentage (64 procent) gegeven voor het aandachtig tv-kijken.

    geplaatst op
  • @Robert - een stuk minder bevooroordeeld.....
    Hoe kan je nou een onderzoek door SPOT gemaakt over hoe serieus we TV Commercials moeten vinden nou serieus moeten nemen. Dat is ongeveer hetzelfde als Marco D. te vragen onderzoeken te tonen hoe effectief online advertising is...
    oh wacht eens.....
    <begint te fluiten en loopt langzaam weg>

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) n├│g sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.