Reclame krijgt de aandacht die het verdient

24 juni 2007, 09:39

Reclame krijgt de aandacht die het verdientMediaedge:cia heeft in haar meest recente MEC Sensor onderzoek (pdf) de gevolgen van verdeelde aandacht en multitasken onder de loep genomen. In dit internationale onderzoek waar ruim 20 duizend respondenten in 23 landen aan hebben meegedaan, is gekeken naar de manier waarop mensen omgaan met verschillende bezigheden tegelijkertijd (waaronder ook media), om het effect van de verdeelde aandacht over de verschillende stimuli te bekijken. De MEC Sensor studie identificeerde daarbij vijf staten van aandacht die samen een aandachtscontinuüm vormen. Dit zijn diffuse aandacht, actieve open aandacht, passieve open aandacht, multitasking en volle of volledige aandacht.

Adformatie weet deze week ook een aantal resultaten uit het onderzoek te melden. Zo blijkt wereldwijd 55 procent van de mensen volledig geconcentreerd als ze internet gebruiken. Bij tv-kijken ligt dit op slechts 38 procent. Maar liefst 25 procent van de respondenten tussen de 18 en 24 jaar blijkt tijdens het tv-kijken de mobiele telefoon te gebruiken terwijl 20 procent zit te mailen, msn’en of chatten (hier liggen kansen voor microblogdiensten als Twitter en Jaiku).

MarketingTribune verwijst in dit verband nog naar een toepasselijke printadvertentie van tien jaar geleden gemaakt door het reclamebureau HHCL. De advertentie toont een half gekleed stelletje, vrijend op de bank, met de tv nog aan. De tekst van de advertentie: ‘Volgens kijkonderzoek kijken deze mensen naar uw reclame, maar wie wordt er nou echt genaaid?’ De advertentie was bedoeld om printmedia te promoten ten koste van tv-reclame.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    @Jeroen: hebben jullie wellicht nog iets meer cijfermateriaal ontvangen van MEC? Vind de resultaten wat ze nu naar buiten hebben gebracht wel erg mager.


    24 juni 2007 om 10:53
    koningwoning

    @Robert – een stuk minder bevooroordeeld…..

    Hoe kan je nou een onderzoek door SPOT gemaakt over hoe serieus we TV Commercials moeten vinden nou serieus moeten nemen. Dat is ongeveer hetzelfde als Marco D. te vragen onderzoeken te tonen hoe effectief online advertising is…

    oh wacht eens…..


    25 juni 2007 om 12:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!