Hoofdrol voor digital advertising tijdens Cannes 2007

Hoofdrol voor digital advertising tijdens Cannes 2007

Cannes Interactive ReportHet 54e internationale advertising festival zit er weer op. Zaterdagavond werden de laatste en de belangrijkste prijzen uitgereikt. Bij de meest begeerde leeuwen in de categorieën Film, Titanium en Integrated Lions speelde digital advertising wederom een hoofdrol. Zeer verrassend won Dove Evolution ook in de categorie Film de Grand Prix waardoor voor het eerst in de geschiedenis een campagne zowel in Cyber als in Film met de hoofdprijs aan de haal ging. Een andere hoofdrol was weggelegd voor de Xbox games van Burger King die de Grand Prix Titanium mee naar huis nam. Ook Nike+ die eerder al een Cyber Lion mocht ophalen werd opnieuw met een Titanium Lion bekroond.

Met deze laatste en meest belangrijke prijzen mogen we concluderen dat digital advertising ook in een traditioneel bolwerk als Cannes dit jaar een hoofdrol voor zichzelf heeft opgeeist. Met Dove als grote winnaar zien we dat viral video in eerste instantie de brug heeft geslagen tussen traditionele en digital advertising. Dit was al terug te zien op de shortlist van de Cyber Lions waar viral video de grootste categorie was met 30 vermeldingen. Op zich zou viral video de traditionele industrie het meest moeten liggen omdat ze op deze manier kunnen blijven doen wat ze altijd al zo graag deden, filmpjes maken. Het enige verschil is dat de consument nu bepaald of de boodschap relevant of voldoende spraakmakend is.

Ook bij de Grand Prix voor Diesel bepaalde de consument uiteindelijk het succes van de campagne en draait de campagne van Nike+  ook om het feit dat ze op de eerste plaats in staat zijn geweest een relevant product te maken voor de hardloop community. Door campagnes te bekronen waarbij het uitgangspunt in eerste instantie geweest is om relevante reclames te maken voor de consument heeft het festival aan geloofwaardigheid gewonnen en zien we ook in Cannes een trend waarbij het gat tussen de consument en de reclameindustrie iets minder groot lijkt te worden.

Al met al moet ik zeggen dat ik verrast ben met de rol die digital advertising dit jaar heeft opgeeist. Cannes heeft wat dat betreft een noodzakelijke inhaalslag gemaakt. Weliswaar zijn de belangrijkste prijswinnaars ook dit jaar weer mondiale grote producties en bekende namen en zou er best wat meer aandacht mogen zijn voor bepaalde regio’s en minder aansprekende namen. Toch denk ik dat er met de huidige winnaars dit jaar een duidelijk signaal is afgegeven aan de hele industrie en zijn de winnende cases stuk voor stuk belangrijke referentiepunten voor de komende jaren.

Of deze trend de volgende edities doorgetrokken kan worden moeten we afwachten maar de toon is in ieder geval gezet. Wat mij betreft een gedenkwaardige editie van Cannes dit jaar, op naar de volgende!


Titanium Lions
Film Lions
Cyber Lions
Interactive Agency of the year


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.