
- De uitvoering ligt bij New Media Strategies Team at MWW (zie interview met MWW)
- Er zijn 50 bloggers uitgekozen, volgens mij werken er op dit moment 46 mee
- Er is een testperiode van 6 maanden, aansluitend kan de camera met korting worden gekocht (opbrengsten gaan naar goed doel). Of de camera kan worden teruggestuurd of er kan nog eens 6 maanden mee gespeeld worden
- Er is geen verplichting of zelfs maar een verwachting dat er over geblogt wordt. Er is wel een regel; als er over geblogt wordt dan moeten ze aangeven dat het gaat over het "Picture this" programma. Openheid.
Een blogger die niet meedoet in het Nikon programma zegt dat de campagne ook om jaloezie draait. Iets wat je veelvuldig in de reacties zag tijdens de Vista - Ferrari storm, was dat bloggers zich (serieus) afvroegen waar hun Vista test laptop bleef. Eric Eggertson van Common Sense PR, stelt dat het meer gaat dan alleen het noemen van een product. Het wordt zo neergezet dat, onder andere omstandigheden, jij het ook had kunnen ontvangen. Het gaat dus ook om jaloezie.
Enkele van de zeer zichtbare bloggers die mee doen zijn; BL Ochman, de Viral Garden, Jason Clarke en Jaffe Juice.
De ontwikkelingen van de bloggers kun je volgen via een Flickr group; Nikon Picture This D80 project. Wat opvalt zijn de vele huis-tuin-en-keuken kiekjes die je ziet. Bij de keuze van de bloggers is duidelijk niet gekeken naar fotografische kwaliteiten. Dat kan ook want een uitgebreide test met de D80 door fanatieke Flickr gebruikers vond eind vorig jaar al plaats.
Er zijn overigens wel enkele negatieve reacties geweest over deze actie, als ook een sarcastische analyse.
Jaloezie?