Minister Hirsch Ballin, leest u mee?

21 juni 2007, 09:17

{title}Naar aanleiding van het verbod op de game Manhunt 2 in de UK en Ierland is een hevige discussie ontstaan over de game. In de VS krijgt Manhunt 2, dat is ontwikkeld voor de Wii, PS2 en PSP, in de huidige staat een AO (Adults Only) rating, waardoor enkele grote retailketens de game niet zullen opnemen. Nintendo en Sony hebben inmiddels ook laten weten de game niet te zullen toestaan op de Wii, PS2 en PSP.

Het Nederlands Instituut Voor De Classificatie heeft inmiddels laten weten dat een verbod van Manhunt 2 in de Benelux op basis van de wetgeving niet mogelijk is. Bij interventie van de overheid zou dit echter wel kunnen. PvdA-kamerlid Jeroen Dijsselbloem heeft inmiddels kamervragen gesteld aan minister van Justitie Hirsch Ballin. Wordt Manhunt 2 ook verboden in Nederland? Dat is een vraag waar Minister Hirsch Ballin binnenkort vast antwoord op kan geven.

Dijsselbloem heeft de volgende kamervragen gesteld aan Hirsch Ballin:

  • Heeft u kennis genomen van het bericht “Britten bannen computerspel Manhunt”?
  • Wanneer zal Manhunt2 in Nederland te krijgen zijn? Wat is uw oordeel over dit spel?
  • Acht u een verbod wenselijk?
  • Wat zijn de juridische mogelijkheden om in Nederland een dit extreem gewelddadige en sadistische spel te verbieden?
  • Welke gezamenlijke aanpak is in Europees verband mogelijk en wenselijk?
  • Welke initiatieven kunnen we van u verwachten om het systeem van leeftijdsclassificatie van games te verbeteren cq te vervangen, de verkoop van deze games aan kinderen zoveel mogelijk in te perken en de bewustwording onder ouders van de risico’s van geweld in games te vergroten?
  • Welke kabinetsinitiatieven kunnen we verder verwachten om het ‘normaal’ worden van geweld in ons dagelijks leven door de toenemende invloed van gewelddadige beeldcultuur zoveel mogelijk terug te dringen?

Interessante vragen, maar ik mis er nog een paar. We zullen Minister Hirsch Ballin daarom een handje helpen en de ontbrekende vragen toevoegen aan het lijstje:

  • Wist u dat uit onderzoek is gebleken dat het spelen van gewelddadige games niet aanzet tot het plegen van geweld?
  • Dat games onderdeel uitmaken van de hedendaagse samenleving en cultuur?
  • Dat gewelddadige games een reflectie en resultaat zijn van geweld in de samenleving?
  • Dat Manhunt 2 een psychologische thriller/horror game is en alleen bedoeld is voor volwassenen?
  • Wist u dat extreem gewelddadige speelfilms als Saw, Irréversible, Hostel en vele andere keiharde speelfilms niet zijn verboden?
  • Dat er op grote schaal posters waren verspreid in steden van de film Saw, waarop afgehakte ledematen zichtbaar waren?
  • Wist u dat de Wii, PS2 en PSP zijn gekraakt en je er zonder problemen illegaal gedownloade games op kunt spelen en een verbod dus weinig zin heeft?
  • Dat Manhunt 2 wereldwijd enorme publiciteit heeft gekregen, waardoor er massaal interesse is in de game?

Het is makkelijk om games de schuld te geven van moordpartijen en ander geweld in de samenleving, maar het heeft weinig met de realiteit te maken dat mensen moordenaars worden door het spelen van games. Is het echt zo vreemd dat als een tiener een moord pleegt, achteraf blijkt dat diezelfde persoon games speelde? Als we weten dat in de VS en Europa meer dan de helft van alle 18 tot 34 jarigen games speelt, als we weten dat in de doelgroep 6 tot 12 jarigen meer dan driekwart games speelt, is het dan echt zo vreemd dat daar ook moordenaars tussen zitten?

Dat Jeroen Dijsselbloem geen kaas heeft gegeten van videogames, blijkt ook uit dit interview. Over de game-industrie stelt Dijsselbloem: “Het is ook een relatief nieuwe sector, en die is nog niet volwassen. Want als ze volwassen zouden zijn dan zouden ze snappen dat ze zelf ook een verantwoordelijkheid hebben.”

Minister Hirsch Ballin, mag ik u er op wijzen dat de game-industrie de snelst groeiende tak in de entertainment industrie is? Dat de game-industrie meer omzet genereert dan de Box Office en muziek-industrie en in Nederland ook groter is qua omzet dan de DVD markt?

Ratings zijn er om mensen te adviseren en zelf een beslissing te laten nemen. Als een game een 18+ rating heeft, is dat ook alleen bedoeld voor volwassenen. Dat is zo met games, maar dat is ook zo met speelfilms en internet. Dat een game nu wordt gebruikt, is niet verrassend als we kijken naar de geschiedenis. Het is inderdaad een relatief nieuw medium, als je het vergelijkt met film en televisie. Als we naar diezelfde geschiedenis kijken, zien we ook dat het verbieden van zaken weinig oplost en dat religie en politiek de nummer 1 oorzaak zijn van geweld, agressie en massale slachtpartijen. Dat gebeurt nu nog steeds, in naam van vrijheid en democratie. Met een heerlijk warm bord eten kunnen we daar, samen met de kids, dagelijks van genieten op televisie.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

15 Reacties

    chi666

    @Cem: ik ben het voor een groot deel met je eens, maar niet met je standpunt dat games ‘geen invloed hebben op het gedrag van jongeren’. Want dat hebben ze zeker wel. Ik las laatst in Intermediair nog een interview met een leraar van een basisschool, die stelde dat ze de volgende dag in de klas merkte wie er geweldadige video games hadden gespeeld. De kinderen waren dan een stuk minder goed handelbaar en hadden veel eerder de neiging ‘er op te slaan’.

    Er is wel degelijk een verband tussen geweld dat we zien (TV) en beleven (spellen) en dat kinderen toepassen. Verbieden heeft inderdaad weinig zin, voorlichting aan ouders en vooral een keer echt goed onderzoek doen naar de effecten en dit in voorlichting meenemen is noodzakelijk lijkt me.


    21 juni 2007 om 09:45
    CemYildiz

    @Bas: daar heb je een goed punt en omgekeerd ben ik het ook met een groot deel van jouw standpunt eens. De wetenschap heeft echter nog steeds geen directe link kunnen bewijzen tussen gewelddadige games en agressief gedrag/het plegen van geweld. Personen met “instabiele persoonlijkheden” worden wel beïnvloed, in die zin dat kort na het spelen van een gewelddadige game, agressie-niveaus licht zijn gestegen. De vraag is vervolgens: wat heeft dat voor impact op daadwerkelijke acties in real life? Wat voor effect heeft het op de langere termijn?

    Belangrijk bij de impact van gewelddadige games op jongeren, is ook dat aan de basis staat dat 16/18+ games niet zijn bedoeld voor kinderen.

    Een ander belangrijk fenomeen, is dat games interactief zijn en je tijdens het spelen van games “macht” kunt hebben. Wellicht dat dit ook van invloed is/was op de kinderen in die klas van die leraar, alhoewel ik het nog steeds geen hard bewijs vind dat die kinderen onrustig waren door het spelen van die games. Daar komen veel meer zaken bij kijken, zoals opvoeding, de karakters van kinderen etc.


    21 juni 2007 om 09:54
    CemYildiz

    @Pieter: de media spelen een belangrijke rol, ook in de vorm van invloedrijke personen als Dr. Phil en in mindere mate Jack Thompson, die de oorzaak van de afschuwelijke slachtpartij op Virginia Tech op diezelfde dag nog afschuiven op games. Triestheid in het kwadraat. Net als de moord in de UK een tijdje geleden op tiener Stefan Pakeerah. De dader zou door de game Manhunt (deel 1) de moord hebben gepleegd. Uiteindelijk bleek dat niet de dader, maar het slachtoffer zelf de game speelde. Bijna goed dus!


    21 juni 2007 om 10:15
    Seth van der Meer

    Het heeft inderdaad weinig zin om een game te verbieden omdat het zou aanzetten tot geweld (of andere gedragingen). De ‘wetenschap’ is altijd makkelijk in het vinden van relaties en het niet vinden relaties op hetzelfde moment. Het gaat erom wie het onderzoek doet, wat er onderzocht is, met welke onderzoeksvraag, etc. Maar games hebben juist wel een effect op gedrag, per definitie, net als andere cultuur uitingen. Je dient je dus niet te richten op de boodschap, maar op de ontvanger van de boodschap. Hij of zij zit in een bepaalde context en het gedrag dat zich ontwikkelt is mede gebaseerd op zijn omgeving. Dus ook zijn familie, school, televisie, muziek, vrienden, boeken, winkels, banken, etc. Allemaal verbieden dus? Het antwoord laat zich raden.

    Maar de reden dat politici nu dingen roepen is omdat zij deze wereld niet begrijpen en vanuit een sociaal wenselijk standpunt reageren. Manhunt is nou eenmaal niet echt een lieflijk spel en dus een gewillig slachtoffer van dit soort sentimenten. Als politicus is het eenvoudig om korte termijn ‘successen’ te behalen met deze uitspraken. Dat je het dan dus eigenlijk hebt over censuur komt deze politici niet echt lekker uit, dus wordt het vaak op ‘goede smaak’ en ‘beschaving’ gegooid. Kul argumenten, want ik vind het ook smakeloze spellen en toch zou ik het nooit verbieden.

    Aan politici zou ik de opdracht willen meegeven zich te verdiepen hierin, als ze zich ook echt als volksvertegenwoordiger willen opstellen. Begrijp dan dat de HELFT van je achterban inmiddels meerdere uren per week aan het gamen is en verdiep je in die wereld. Dat is echt niet zo moeilijk…


    21 juni 2007 om 10:34
    M. de Jong

    Je hoeft je console niet eens te kraken… Gewoon een versie van Manhunt bestellen in Belgie, Frankrijk, Duitsland of andere Europese landen waar het spel niet geband is.


    21 juni 2007 om 17:10
    CemYildiz

    @Seth: ben het helemaal met je eens, al denk ik wel dat het nog lang (lees: jaren) gaat duren voordat politici videogames en de gaming cultuur snappen.

    @M. de Jong: op Duitsland zou ik zeker niet rekenen. Daar is het beleid nog strenger dan in andere landen. Wel weet ik zeker dat er massaal zal worden geïmporteerd. Ik hoorde ik vandaag van een collega dat in Jersey andere wetten gelden dan in de UK, dus kan ook daar vandaan worden besteld.


    21 juni 2007 om 17:48
    CemYildiz

    Bij nader inzien besef ik me dat als Sony en Nintendo de game niet toestaan, Manhunt 2 ook niet kan worden uitgegeven en dus niet kan verschijnen. Dan zal importeren en/of downloaden ook niet veel helpen en zal ontwikkelaar Rockstar de game toch moeten aanpassen.


    21 juni 2007 om 18:16
    Melle Gloerich

    Je kan natuurlijk kijken naar Fiske en de active audience benadering om te bedenken dat niet de games een invloed hebben op het gedrag van de kinderen, maar dat kinderen om voor hun belangrijke redenen deze geweldadige games spelen. Maarja, dat is natuurlijk niet de gangbare manier van denken in de politiek. ‘Oorzaak (geweldadige games) – gevolg (agressieve kinderen)’ spreekt veel meer aan en kost minder moeite om te reguleren.


    22 juni 2007 om 05:44
    Annet

    “Minister Hirsch Ballin, mag ik u er op wijzen dat de game-industrie de snelst groeiende tak in de entertainment industrie is? Dat de game-industrie meer omzet genereert dan de Box Office en muziek-industrie en in Nederland ook groter is qua omzet dan de DVD markt?”

    Redenen te meer dat er gedegen onderzoek op nederlandse bodem naar het effect van geweld in videogames op gamers, roleplay/identiteit/verslaving etc, wordt gedaan. De meeste onderzoeken zijn verricht op amerikaanse bodem en dat vertrouwen wij als nuchtere nederlanders nu eenmaal niet. Bij voorkeur gericht op kinderen van 6 tot 16, kinderen die hun persoonlijkheid aan het ontwikkelen zijn en die dus een kwetsbare doelgroep zijn.

    Ouders op scherp in de tussentijd, bij ons ligt de verantwoordelijkheid. Laten de politici hun nek er maar over breken, de discussie is alleen maar goed.


    24 juni 2007 om 08:49
    CemYildiz

    @Annet: Die opmerking was gericht op de stelling van Jeroen Dijsselbloem dat de game-industrie niet volwassen is. Waar het hier om gaat, is dat een nieuw medium wederom wordt aangevallen. De discussie heeft alleen zin als ook films en andere media er bij worden betrokken.

    Denk je nu echt dat het verbieden van 1 game er voor gaat zorgen dat kinderen niet meer met gewelddadige beelden worden geconfronteerd? En wat voor zin heeft een discussie als bv. films hier niet in worden meegenomen? Dit is gewoon keiharde censuur, in ons zogenaamd vrije, tolerante en moderne Nederland. Last but not least: games met geweld zijn op de eerste plaats niet voor kinderen bedoeld en gemaakt, net zoals porno websites en films met geweld, explicitiete beelden en horror dat ook niet zijn. Als je dus een game gaat verbieden, moet je je als policus afvragen of je jezelf niet voor de gek houdt.


    24 juni 2007 om 12:04
    michael

    een game verbieden maar wel rustig toe kijken hoe nederland steeds meer kapot gaat,elk weekend word iemand door 10 man inelkaar geschopt omdat hij iemand aan keek of een verkeerd shirtje aan had , of homo,s die hand in hand lopen en half in coma worden geschopt.


    11 augustus 2007 om 14:17
    Lieke

    Het gaat wel goed he!


    11 augustus 2007 om 19:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!