Cannes Interactive Report (2)

Cannes Interactive Report (2)

Cannes Interactive ReportWaarom ze de shortlist voor de Cyber Lions in godsnaam een shortlist noemen is voor mij een raadsel met ruim 300 cases maar boeiend is het wel. Gisteren werd al bekend dat Nederland 12 keer vertegenwoordigd is, zeker niet slecht als je het vergelijkt met UK (29) en Duitsland (22). Uitschieters zijn Brazilie (53), Zweden (26) en USA (61) die tesamen bijna de helft van de shortlist voor hun rekening nemen. Opvallende afwezige is Frankrijk met slechts 6 nominaties.

Wat verder opvalt is dat uit het verre Oosten eigenlijk alleen Japan meedoet met 23 nominaties. Zuid Korea een van de voorlopers qua digitale ontwikkelingen ontbreekt volledig en China is met 3 nominaties ook niet echt lekker vertegenwoordigd. Vooral op mobile advertising had ik meer verwacht uit deze hoek. Eigenlijk wordt de taart vooral verdeeld over Europa, Brazilie en Amerika.

Ook bij de bureaus zien we een vergelijkbare verdeling terug. Crispin, Porter & Bogusky (16) deelt de eerste plaats qua nominaties met het Braziliaanse Africa Propaganda (16) gevolgd door Forsman & Bodenfors Gothenborg (10). Op kleine afstand zien we een aantal bekende namen Goodby Silverstein & Partners (7), Glue London (7), AgenciaClick (7) en Farfar (4). De top van meest genomineerde bureaus wordt dus vooral gedomineerd door bekende namen.

Bekijken we de adverteerders dan zien we wederom grote bekende namen. MINI (9), Burgerking (10) en Volkswagen (8) doen het ook dit jaar weer goed wat natuurlijk deels te maken heeft met dat ze voor een groot deel werken met bovenstaande bureaus.

Wat verder opvalt is dat als we de Nederlandse shortlist vergelijken met de nominaties voor Spinawards we eigenlijk alleen Brandbase en Achtung! op allebei de lijsten terugvinden. Ik had verwacht dat er meer overlap zou zijn en theoretisch bestaat de kans dat er straks leeuwen worden uitgereikt aan cases die bij de Spinawards niet eens genomineerd zijn. Wat is er gebeurd met Calucci the game van TribalDDB en het prijswinnende werk van Lemz, cases die wat mij betreft niet hadden misstaan op deze shortlist. Het kan natuurlijk zo zijn dat er bewust wordt gekozen voor de ene of de andere competitie maar kennelijk zit er een groot verschil tussen wat er nationaal en internationaal als goed beoordeeld wordt.

Natuurlijk moeten we nog afwachten hoe de prijzen straks verdeeld gaan worden maar als we op basis van de shortlist moeten oordelen of Cannes het beste interactieve werk ter wereld vertegenwoordigd dan zien we vooral grote bekende merken en een elite van interactieve bureaus domineren. Ook zijn bepaalde regio’s behoorlijk ondervertegenwoordigd en ben ik ervan overtuigd dat in Oost Europa en Azie meer goed werk te vinden is dan dat we nu terugzien. Vanavond staat de uitreiking van de Cyber Lions gepland.en weten we wie er dit jaar met de hoogste eer vandoor gaat en hoe hoog de lat wordt gelegd voor komende jaren.

Ondertussen is ook de content op isobartv.com weer bijgewerkt en staat er onder andere een interview online van Nigel Morris CEO Isobar met Carlos Grande van De Financial Times over het veranderende medialandschap en de implicaties voor de industrie.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.