Xing opent aanval op Linkedin

15 juni 2007, 07:26

{title}Recruitment in sociale netwerken, het was altijd een natuurlijke fit, maar de laatste tijd lijkt het er op dat het nog de enige fit is. Natuurlijk is het een goede match en het werkt blijkbaar ook goed. Zo heeft E-People (een Nederland W&S bureau voor ICT personeel) vorig jaar 10% van haar plaatsingen gedaan met dank aan Linkedin. Dus ook in Nederland werkt het inmiddels best goed, als je er goed mee om gaat.

Vandaag is de aankondiging van Xing dat men gaat samenwerken met Zoominfo, wat wordt vertaald als ‘een frontale aanval op LinkedIn’. Zoominfo heeft zo’n 36 miljoen profielen (met veel dubbelen) vooral in het Engelstalige werkgebied, daar waar Xing een hele grote achterstand heeft op Linkedin. Met Zoominfo wil Xing de headhunters meer (Amerikaanse en Britse) headhunters aan zich binden door ze additionele diensten te bieden, waarbij Xing een duidelijk signaal afgeeft dat men zich vooral richt op recruitment. .

De profielen in Zoominfo zijn overigens geen ‘persmission based’, het is enkel gescraped. Dit artikel, zoals alle op naam gestelde blog artikelen, zullen derhalve bijdragen aan iemands profiel. Je kan het bijna ongewenste personal branding noemen (of misschien gewenst, maar onbedoeld of onbekend).

De grote vraag is nu of recruitment dé stap is die social networking sites moeten zetten. Natuurlijk is het een integraal onderdeel ervan, maar moet dit het enige onderdeel zijn. De netwerken worden momenteel meer en meer recruitment based en de vraag is dus in hoeverre er straks nog mensen op zitten die interessant zijn voor bedrijven. Immers, het aantal echt interessante CV’s op Monsterboard en StepStone neemt ook af omdat een CV van een goede ICT’er al snel tientallen telefoontjes in de eerste uren genereert (vaak al als deze persoon nog ligt te slapen). Ik zie veel risico’s dat sociale netwerken ten onder zullen gaan aan over enthousiaste recruiters die het fatsoen inruilen voor het snelle geld, relaties niet respecteren en iemand direct benaderen en vooral (dit is de belangrijkste) matig blijven targetten. Want recruiters gaan doorgaans (helaas, enkele witte raven uitgezonderd) nog steeds uit van schieten met hagel en hopen iets te raken in plaats van de tijd nemen om één persoon in het vizier te krijgen en die binnen te hengelen.

Over hoe je wel moet omgaan met sociale netwerken en recruitment, en ook met weblogs en recruitment, is overigens een onderwerp wat ik bespreek in de Recruitment Summer School van Media Plaza waar ik, samen met twee andere MFN leden (Antoinette Hoes en Serge Fenenko), recruiters in twee dagen de ins en outs van digitale media en recruitment ga bijbrengen.

Maar terug naar de centrale vraag van dit artikel. Is dus of deze samenwerking een positieve ontwikkeling voor de leden van Xing? Ik betwijfel het. Zelf heb ik altijd een warmer gevoel gehad bij Xing dan bij Linkedin, maar de ontwikkelingen de laatste tijd stemmen mij niet gelukkig.

Het spijtige aan Xing is dat veel features maar weinig worden gebruikt. Zo zijn de meeste Xing groepen niet echt levend, terwijl juist daar een toegevoegde waarde kan liggen. Het opbouwen van bijvoorbeeld alumni netwerken (jawel, weer enigszins recruitment gerelateerd) kan juist fantastisch in dit soort netwerken, maar gebeurt nauwelijks. Het wachten is denk ik op de volgende zet in deze wereld. Er zijn altijd al veel geruchten geweest over een overname van b.v. Linkedin door Monster, maar de toegevoegde waarde hiervan lijkt me zeer beperkt. Zelf zie ik meer in een overname van Xing of Linkedin door bijvoorbeeld Google om dit te integreren met blogger. Dit zou leiden tot een soort zakelijke myspace variant die toegevoegde waarde zou bieden op het gebied van personal branding.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

6 Reacties

    Marc

    “Dus ook in Nederland werkt het inmiddels best goed, als je er goed mee om gaat.”

    Bas, wat is in jouw ogen een “goede” manier om met LinkedIn om te gaan? Ik doel dan met name op gebruikers die zich richten op de Nederlandse arbeidsmarkt. Ik vind LinkedIn redelijk internationaal geörienteerd en vraag me dus af hoe je je in een dergelijk internationaal netwerk zo optimaal mogelijk kunt richten op Nederlandse werkgevers en recruiters.

    Ik was daarom behoorlijk enthousiast over het Bizzies-initiatief, helaas is dit concept m.i. wel erg snel online gekomen en ontbeert het daardoor voldoende functionaliteit.


    15 juni 2007 om 09:18
    Bram Koster

    Het probleem met goed targeten via profielensites is dat er vaak niets staat over ambities, e.d. Dat leidt ertoe dat je alleen aanbiedingen krijgt voor functies die voor 90% overeenkomen met wat je al doet, terwijl je zelf wellicht een stap omhoog of opzij wilt maken. Als Xing echt de recruitmentkant op wil, zouden ze de profielen dus met die ambities moeten laten verrijken door de ‘leden’.

    Overigens vind ik Xing vooral een stuk minder dan LinkedIn omdat je voor mijn gevoel voor elke functionaliteit een betaald abonnement nodig hebt. Maar misschien dat het verdienmodel nu ook naar de recruiters wordt verschoven?


    15 juni 2007 om 10:10
    chi666

    @Bram: Je hebt deels gelijk. Je kan inderdaad niet targetten op ambities, maar daar komt dus het ‘goed omgaan met’ naar voren. Als je iemand ziet die in de buurt komt, kan je hem/haar dat vragen. En dat is het grote verschil tussen goed omgaan en wat er nu veel gebeurt, vragen in plaats van vacatures spammen.

    Je hebt gelijk dat Xing een premium abo wel nodig lijkt. Misschien omdat ik dat heb prefereer ik het. B.v. de foto optie vind ik erg handig (maakt het ook persoonlijk) en gewoon alles er om heen. Maar ik moet wel zeggen dat Linkedin de laatste maanden progressie heeft geboekt, vooral op het gebied van connecten en een paar andere kleine dingen. Ook zijn de profiel updates in Linkedin erg handig.


    15 juni 2007 om 10:15
    Bram Koster

    @Bas: eens, maar zoals je zelf al aangeeft vergt dat in de buurt komen discipline van de recruiters. Die hebben het ook druk, dus dat wringt.

    Bij (sommige) vacaturesites kun je aangeven voor welke (soort) functies je de nieuwe vacatures wilt ontvangen per e-mail/RSS. Zo’n feature op Xing inbouwen zou recruiters veel tijd kunnen schelen, want ze krijgen direct een overzicht van echt geïnteresseerde mensen. En het scheelt irritatie bij leden omdat ze (hopelijk) minder vaak benaderd worden met irrelevante aanbiedingen.

    En een overzicht van functies die je zeker níet wilt kan daar wellicht nog aan bijdragen als recruiters bijv. via je opleiding bij je profiel uitkomen (ja, ik heb communicatie gedaan, maar nee, ik wil geen voorlichter bij een gemeente worden).


    15 juni 2007 om 10:36
    Louis

    Ik vind dit een erg warrig geschreven artikel, vol taal- en schrijffouten.

    “Dit artikel, zoals alle op naam gestelde blog artikelen, zullen derhalve bijdragen aan iemands profiel”

    Na zo’n zin ben ik echt weg. MF onwaardig dit.


    15 juni 2007 om 11:23
    punkey

    O jee, kunnen we alsjeblieft echt wegblijven van commentaren over taal- en spelfouten en trachten het hier on-topic te houden?

    Hoe komt het dat recruiters zo slecht met digitale media omgaan? Zoals je zelf zegt “met hagel schieten”? Is het ook niet vaak de snelheid waarmee vacatures moeten worden ingevuld? Dat er geen tijd is om een relatie op te bouwen, te netwerken etc. maar simpelweg je verhaal de wereld in blaffen en zien wie er reageert?

    Is het niet de catch 22 waar recruiters in zitten met enerzijds opdrachtgevers die gisteren iemand nodig hebben en anderzijds de digirati die steeds maar roepen dat ze het niet goed doen?


    15 juni 2007 om 13:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!