Weinig veranderingen in Marcom Top 100

Weinig veranderingen in Marcom Top 100

Weinig veranderingen in Marcom Top 100

De nieuwe Top 100 Nederlandstalige Marketing- en Communicatieblogs staat weer online. Deze maand weinig veranderingen ten opzichte van vorige maand. Molblog behoudt een kleine voorsprong op Frankwatching. Dutchcowboys volgt op de derde plaats.

De grootste stijgers deze maand zijn Jeroen.com (+30 posities), Webanalyticsfacts.nl (+23), Monlog (+13), Tjiftjaf (+13) en Netters (+10).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Eigenlijk erg vreemd dat deze lijst redelijk statisch lijkt te zijn terwijl we allemaal over zo'n dynamische wereld schrijven ;-)

    Daarnaast staat bijv. een site als die van Saku gewoon in de top 50, terwijl die al 1,5 maand niet meer geupdate is. De hoge P6 zorgt hier natuurlijk m.n. voor. Misschien toch eens tijd om te kijken naar wat aanpassingen van het model?

    Dit is overigens wel een typisch voorbeeld van cumulative advantage (aanrader om dit NY Times artikel te lezen trouwens). Het voor onbepaalde tijd vastzetten van de ledenstemmen werkt dit model natuurlijk nog verder in de hand.

    geplaatst op
  • Lol! Ik ben er gewoon keihard uitgezwierd...

    geplaatst op
  • Fijn dat Zichtbare Zaken op 80 is binnengekomen!

    geplaatst op
  • Daarnaast staat bijv. een site als die van Saku gewoon in de top 50, terwijl die al 1,5 maand niet meer geupdate is.


    Hetzelfde geldt voor roodlicht.com. Ik snap dat de PageRank-factor mee telt, maar om eerlijk te zijn heb ik het idee dat het gewicht wat aan de PR wordt gegeven te groot is. Ik zou willen voorstellen om (a.d.h.v. RSS feeds) ook iets te doen met de postfrequentie. Of is dat iets wat al in de gegeven cijfers stemmen zit verpakt?

    geplaatst op
  • Mooie timing, Marco! Vandaag viert Adfoblog net zijn eenjarig bestaan.

    geplaatst op
  • Naar mijn idee zou pure postfrequentie sites als Dutch Cowboys verhoudingsgewijs veel meer gewicht geven als Frankwatching. En eigenlijk onterecht wat ze zijn gewoon verschillend: De een is meer nieuwsgericht terwijl de ander uitgebreidere achtergrond artikelen plaatst. Misschien dat de Technorati Authority factor uitkomst biedt? Volgens mij is die zelfs via de API wel automatisch te onttrekken.

    geplaatst op
  • nu worden er drie factoren gebruikt, maar bijvoorbeeld post-frequentie en technorati authority factor zijn ook relevant. Zo zijn er wel meer dingen te bedenken, bijvoorbeeld het aantal rss-subscribers dat een site heeft: dat geeft immers aan hoeveel mensen in het algemeen die site interessant vinden (kan voor een groot deel via de feedburner api geregeld worden lijkt me)

    wellicht is het een idee al die factoren mee te nemen, er een wegingsfactor aan te hangen en gewoon te komen met 1 algemeen rapportcijfer: de 'marketingfacts rank' oid

    aan de andere kant.. je kunt het zo moeilijk maken als je wil ;)

    geplaatst op
  • dat lijkt trouwens al veel op wat je nu ziet, maar als je de huidige drie factoren uitbreidt tot 6, 12, etc. dan is het wellicht handig om met 1 cijfer te komen bedoel ik :)

    geplaatst op
  • ik sta er nog in, dat valt me nog zat mee. Overigens valt me wel op dat het over een tijdje waarschijnlijk de SEOBLOG top 100 zal gaan zijn ;)

    geplaatst op
  • Gefeliciteerd, alle nieuwkomers en stijgers! En, ahum, tja, dat zeg ik natuurlijk ook om meteen even http://MarketingReview.web-log.nl/marketing_review/ en http://NoDirectOn.blogspot.com voor een klein keertje een beetje te pluggen ;)
    Jammer dat MarketingReview nog niet mee mag doen, duurt nog bijna 3 maanden. Volgens een deskundige op Hardcopy is het binnen anderhalve week het meest geplugde blog van Nederland, op "NoDirectOn (not: NoDirection)" na.

    geplaatst op
  • Die deskundige staat trouwens precies boven mijn reactie hierboven, zie ik ;-)

    geplaatst op
  • @Jos; ook hier HAHAHAH! succes ermee zal ik maar zeggen.

    geplaatst op
  • Zit net de suggesties van Erik-Jan te lezen en daar zitten (opnieuw) een aantal goede punten tussen.

    Misschien tijd om samen met de jongens van Onstuimig een volgende verdiepingsslag te maken voor de Marcom Top 100? Wie heeft tijd en kennis om ons daarbij te helpen? Het huidige algoritme is geschreven in php en mysql.

    geplaatst op
  • Hm.... Erik-Jan post ook over de pagerank, maar 1 onderdeel waar de pagerank vandaan komt is de linkpopulariteit. Nu weten sommigen van ons dat Saku niet echt onbekend is om met weinig links veel pagerank te krijgen, maar juist het aantal inbound links op het gehele weblog zou wellicht een goede vervanger zijn voor de pagerank? Mensen met goede artikelen (die dus automatisch minder frequent posten omdat er tijd nodig is voor een goed artikel) krijgen meer links, omdat het artikel nou eenmaal goed is! Voorbeelden: Netters.nl --> 2377 links tjiftjaf.nl --> 8560 links Monlog.nl --> 4078 links molblog.nl --> 97.106 links

    geplaatst op
  • Het aantal links is ook eenvoudig te beinvloeden..

    Het punt waar ik vooral ruimte zie, is de user kant.. We kunnen nu 5 favoriete blogs aangeven. Aangezien de beste blogs ook bovenaan staan, selecteerd het gros blogs uit de bovenste rang van de top 100.. Maar wat zegt dat over de blogs in de middenmoot en onderaan de ranglijst? Vrij weinig, daar wordt de ranking vooral bepaald door de PR en MF-cijfer, terwijl de user toch eigenlijk "de beslissende factor" moet zijn..

    Mijn idee: Per blog een waardering kunnen geven (dmv cijfer). Op die manier krijg je (naar mijn idee) een veel beter beeld van wat de user nu ECHT vindt..

    Om fraude te voorkomen het aantal stemmingen per blog in beperkte mate meenemen. Blogs met twee maal een tien zouden niet boven een blog wat na 100 stemmingen op een 9,9 uitkomt moeten staan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.