Begin dit jaar Sitetest gelanceerd. Sitetest is een bedrijf dat kwalitatief onderzoek doet naar websites. Een van de USP’s van Sitetest is dat zij het gevoel dat de klant bij een website heeft proberen te vertalen. Sitetest geeft de gebruikers van de website een gezicht en een stem. Dat gebeurt met behulp van speciaal oontwikkelde onderzoeksmodules toegepast op de plaats waar de site bekeken wordt door de doelgroep. Dat kan zijn thuis, op het werk of op school. Het testpanel bestaat uit jongeren tussen 16 en 24 jaar.
Recentelijk hebben we voor Marketingfacts.nl een Prescan uitgevoerd. Dit om reacties op dit nieuwe product uit te lokken bij professionals en hiermee bruikbare feedback te krijgen. Belangrijke kanttekening hierbij is dat zoals gezegd onze testpanels bestaan uit studenten en young professionals (16-24 jaar). Voor deze test zijn daarom een aantal studenten communicatie (5 van de 10) uitgezocht om de scan beter te laten aansluiten en er betere resultaten uit te krijgen.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
Marketingfacts is een site die zijn naam volledig waar maakt. De site ziet er verzorgd uit en straalt door zijn kleurstelling en vormgeving rust en eenvoud uit wat zich in dit marktsegment vertaalt in vertrouwen. Dat heeft ook te maken met de afwezigheid van een overdaad aan reclame-uitingen en/of animaties Maar het meest geslaagd aan de site zijn de artikelen die voor het grootste gedeelte door de gebruikers zelf worden aangeleverd. Die artikelen en het actuele nieuws zijn dan ook de belangrijkste reden om de site te bezoeken.
Diezelfde artikelen zijn echter ook de reden om de site niet te bezoeken. Wie niet werkzaam is in de wereld van de marketing vindt er geen enkele reden om er te blijven. Veel artikelen hebben ook een hoge mate van vrijblijvendheid, ze hebben een hoog ‘blog’ karakter zonder de prikkel die er voor zorgt dat er reacties uit voortkomen. Dat ligt ook aan het feit dat Marketingfacts in deze vorm ook meer een platform dan een discussieforum is. Er is met andere woorden geen redactionele lijn of redactiestatuut wat stuurt, richting geeft of bewust de koers verlegd.
Jammer genoeg heeft Marketingfacts ook last van de ‘non-actualiteit’ van de powered-by bijdragen in de vorm van aangeleverde content. In een aantal ervan zitten artikelen die al lang over de houdbaarheidsdatum heen zijn. Volledigheid gaat hier ten koste van geloofwaardigheid. Ook over de gekozen opmaak zijn er kanttekeningen te plaatsen. Aan de ene kant straalt die opmaak het gevoel van betrouwbaarheid uit maar zorgt er ook voor dat de gebruiker relatief veel moeite moet doen om snel het nieuws bij elkaar te ‘grazen’. Zou het aantal advertenties en animaties in de toekomst toenemen dan zal dat ook zeker de aandacht van de redactionele bijdragen wegnemen.
De site scoort bij de vaste gebruikers hoge cijfers maar dat is natuurlijk maar betrekkelijk want ‘weinig kijkers’ betekent automatisch hoge cijfers. Als de doelstelling van Marketingfacts een structurele verhoging van het aantal bezoekers betreft dan hoort daar een actievere redactionele sturing bij die meer de lijn uitzet dan volgt. Als tot de doelstelling ook een ander publiek trekken behoort, bijvoorbeeld studenten, dan is de huidige vormgeving en het bijbehorende inhoud sturing- en beheersysteem te star en niet flexibel. De daarbij behorende vertaling van techniek naar creativiteit is een vertaalslag die zeker te maken is en waaraan Sitetest in de vorm van een Trendscan graag gezamenlijk een bijdrage wil leveren.
Leden van Marketingfacts kunnen het complete onderzoeksrapport hier downloaden (na gratis registratie).