6 algemene bevindingen eyetracking onderzoek

6 algemene bevindingen eyetracking onderzoek

Net een ezine van diepbizniz eyetracking ontvangen met hun bevinden over hun onderzoek. Leek me ook voor de lezers van Marketingfacts interessant al staat er niet heel veel nieuws in. Of zien lezers dit anders?

“Voorlopige bevindingen Eyetracking onderzoeken

We zijn inmiddels al een poos bezig met het uitvoeren van Eyetracking gebruikersonderzoeken voor onze klanten. Omdat Eyetracking enigszins nieuw is, willen wij onze algemene bevindingen met u delen zodat u daar ook uw voordeel mee kunt doen.

1. Focus op navigatie elementen
Website gebruikers die een duidelijk doel hebben op een site zullen zich voornamelijk concentreren op de navigatie elementen. Dit betekent concreet dat zij nauwelijks meer kijken naar allerlei reclameboodschappen. Deze worden eenvoudigweg genegeerd en irriteren alleen maar.

2. Kijkvolgorde

Uit onze onderzoeken voor klanten blijkt dat de kijkvolgorde op een webpage sterk afhankelijk is van de positionering van een menu. Een menu-item dat rechtsboven in een topmenu staat, laat de oogbeweging van bezoekers over de rechterkant van de webpage bewegen. Dit komt om dat de ogen na het klikken op een dergelijk menu-item als het ware blijven ‘hangen’ aan deze zijde van de webpage. Wanneer de nieuwe webpage dan verschijnt, begint de oogbeweging aan deze zijde. Hiermee kan rekening worden gehouden bij het ontwerpen van webpages.

3. Scannen op keywords
Nog steeds zien we grote ‘lappen’ tekst op websites. Jammer van de ruimte, gebruikers lezen het toch (bijna) niet, maar scannen. Bij het zoeken naar bepaalde informatie heeft de gebruiker verschillende woorden in gedachten waar hij/zij naar op zoek is. Dit zijn de zogeheten keywords. Zijn de keywords niet vindbaar, dan begint zoekt men alternatieve keywords en associeert men er op los om snel de juiste informatie getoond te krijgen.

4. Weinig scrollen
Veel gebruikers blijken niet te scrollen. Dit komt omdat veel webpages precies lijken te eindigen aan de onderkant van het scherm (‘vouw’). Veelal wordt er ook onder de ‘vouw’ content getoond. Door bijvoorbeeld een deel van een afbeelding of een titel met een paar regels tekst weer te geven zullen gebruikers wel meer gaan scrollen. Aan de content zien ze namelijk dat er meer te zien is dan alleen datgene wat zij op het scherm zien.

5. Correlatie muis- en oogbeweging
Bij Eyetracking gebruikersonderzoeken worden zowel de oog- en muisbeweging opgenomen. Vroeger werd gesuggereerd dat de muisbeweging zeer sterk correleerde met de oogbeweging. Oftewel, waar de muis bewoog op het scherm kijken de ogen op dezelfde locatie van het scherm. Eyetracking ontkracht deze correlatie. Wat wij vaak zien is dat de muis stil staat op een willekeurige positie en de ogen bewegen over het scherm. Pas als er een actie moet worden uitgevoerd (klikken) komt de muis pas weer in actie. Ook zien we gebruikers de muis gebruiken als een soort ‘pointer’ Gebruikers geven dan als het ware met de muis aan waar gekeken moet gaan worden.

6. Afbeeldingen trekken de aandacht
Afbeeldingen op webpages blijken sterke aandachtstrekkers. Vooral gezichten van mensen trekken bijna bij iedereen de aandacht. Bewegende afbeeldingen (banners) trekken ook de aandacht, maar vaak in negatieve zin. Vaak geven gebruikers aan dat zij de bewegende afbeeldingen als afleidend ervaren.


Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Keesjan, als het enerzijds weinig nieuws brengt wat is dan de reden om het wel te plaatsen? Toch wel interessant?

    Ben ook wel benieuwd wat collegablogger Robert-Jan er zelf van vindt!

    geplaatst op
  • Wat nieuws is voor de lezers zullen ze zelf uitmaken. Het komt er op neer dat sommige bevindingen (2,5 en 6) uitsluitend met eyetracking kunnen worden aangetoond.

    geplaatst op
  • @ Kees jan

    Bedankt voor het plaatsen van dit artikel! Ik ben zeer actief bezig met usability en accessibility. Ik ben overtuigd van het belang en de toegevoegde waarde hiervan. Er is nog heel veel te doen, te halen op het gebied van usability, accessibilty en goede websites. Dus: hoe meer van dit soort artikelen worden geplaatst hoe beter! Mensen bewust maken is stap 1 en stap 2 = TOEPASSEN!!! Het bouwen van een goede website die aansluit op de wensen, eisen, behoeftes en beperkingen van de doelgroep is en blijft een vak apart en is niet eenvoudig. Dit wordt in mijn ogen nog teveel onderschat en niet serieus genomen, helaas.. Dus blijf a.u.b. dit soort artikelen plaatsen! Ik nodig andere lezers en bloggers op Marketingfacts van harte uit om over usability, accesibility en goede websites (in mijn ogen in balans met alles) nog meer te vertellen.

    geplaatst op
  • Interessant artikel. Op basis hiervan kunnen vele sites verder worden geoptimaliseerd. Meer artikelen over usability juich ik dus zeker toe!

    geplaatst op
  • @Marco% Robert Jan: sorry was weekje weg. Ja toch wel interessant. Mijn openingszin is inderdaad wat tegenstrijdig:...interessant...niet heel veel nieuws.

    Een puntsgewijs overzichtje is altijd interessant ook al staat er niet zo veel nieuws in. Eyetracking als techniek biedt zeker toegevoegde waarde al moet je mijn inziens ook oppassen. Dat mensen volgens dit lijstje kijken of klikken is 1 maar wat je ermee doet is 2 lijkt me. ik geef grif toe dat ikzelf geen usability expert ben maar ik heb me laten vertellen dat gewoon 2x3 gebruikers achter een site zetten qua usability en conversieverbetering erg sterk werkt. En daar is dus dan geen techniek als eyetracking voor nodig. Ik zie dit soort puntenlijstjes meer als rechtlijn voor een te bouwen site terwijl simpel gebruikersonderzoek dan de echte hickups aan het licht brengen. Robert-Jan zal het niet met me eesn zijn dus overtuig me maar van het tegendeel. ;-)

    geplaatst op
  • @Keesjan
    De methode die jij toepast is prima om de belangrijkste knelpunten eruit te halen. Deden meer sitebouwers en eigenaars dit maar.Eyetracking brengt kijk- en gebruikersgedrag in kaart en brengt daarmee meer de user experience in kaart. Met een 'gewone' usabilitytest ontbeer je het kijkgedrag.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.