Supermarkt 2.0 (met in-store UGC)

Supermarkt 2.0 (met in-store UGC)
, Carl Mangold
{title}

De Canadese supermarktketen President's Choice tilt brandgagement naar een nieuw niveau, met user generated content in de - offline - supermarkt. De beoordelingen en tips van haar online klanten worden in folders, op winkelschaplabels en op werknemers T-shirts gedrukt, en bepalen tegelijkertijd de offline plaatsing / schaphoogte van de beoordeelde producten. De beste producten en recepten worden op ooghoogte geplaatst, de slechtste verdwijnen uit de schappen en gaan terug naar 'de tekentafel'.
One of the more interesting benefits to the initiative is the fact that the President's Choice product developers now view the ratings and reviews similar to the way a chef looks at restaurant critics. Product managers don't want to write the recipe that gets sent back to the kitchen.

In short, UGC isn't just a marketing tool, it has become a product development research medium. "Without a doubt, the development team is more driven to get the recipes right," Margles says. "What better feedback then when your audience says you hit the nail right on the head?"

An additional benefit: they're providing excellent content to the marketing department's creative team.


Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Carl,
    Dit is schitterend. Ben alleen benieuwd wanneer je de producten een rating geeft en hoe.

    geplaatst op
  • Carl dat lijkt leuker en beter dan het is. Alleen een heel klein deel vanm de gemotiveerde klanten zullen daar gebruik van maken. De majority zonder mening spreekt dat uit door aankoopgedrag. Daar hebben reatialers hele mooie modelen voor. Een aardige stunt maar weinig effectief zijn voor de samenstelling van het assortiment wat al onbewust door de consument zelf gedaan wordt.

    geplaatst op
  • @Albert: Je hebt gelijk met je statement dat alleen écht gemotiveerde klanten beoordelingen en kritiek zullen leveren. Met brandgagement betrek je immers alleen de meest communicatieve en invloedrijke consumenten; de grote meute huppelt daar slechts vrolijk achteraan.

    @Gijsbregt:

    -> Step #1. Membership club

    After adding the rating and review applications to the website, they launched the "PC Loyalists" membership club. Consumers were required to join in order to submit reviews and ratings.

    geplaatst op
  • Carl huppelt er niet alleen achteraan maar is door het doodgewone haastige winkelmotief immuun voor dit soort acties. Maar zou je met 'brangagement' niet juist moeten proberen deze snel voortschrijdende consumenten aan je binden? Is dat ook niet de reden dat narrowcasting zo vaak faalt in een winkelomgeving? Ik denk het wel. Micro en macro communicatie moet altijd een logische crossovers hebben in de meeste gevallen staat zo'n actie op zich en maakt het geen deel uit van een geintergreerd marcomplan.

    geplaatst op
  • Albert,
    Het zo door jou geroemde motief zal ook verankerd moeten worden. Op 2 manieren, denk ik:
    1) zorg ervoor dat er wat te halen valt door te raten (gratis hoogst gerate product oid)
    2) door je eigen invloed zichtbaar te maken, een belangrijk motief voor UGC is toch eigenwaarde, laten zien dat je iets kan/doet.

    geplaatst op
  • Gijsbregt, goedbedoelde idealogie die niet haalbaar zal blijken te zijn. Weggeven van producten is al zo oud als Albert Heijn zelf. Eeven terug, panelresultaten worden in 9 van 10 gevallen gelogenstraft door praktijkresultaten in het winkelbedrijf. Begrijp me goed ik vindt het een leuke actie maar een 'effie' zullen ze er niet mee ophalen.

    geplaatst op
  • Het zal mij niets verbazen dat de producten met de hoogste winstmarges het beste gaan scoren. Want wie gaat het controleren? Dan zou je er gewoon voor moeten kiezen om een assortiment te gaan voeren wat door een onafhankelijke consumenten organisatie wordt bepaald. Of bijvoorbeeld door Vara's Kassa. Maar dan zou de winkel een Aldi of Lidl worden ;)

    geplaatst op
  • Wat een rare reacties, het lijkt wel of het over de start van Kieskeurig gaat, jaren terug. De opinie delen (of het nou de waterpomp, of web tig.0 is) zit gewoon in de mens. Dat dit fast-moving producten zijn zal niet veel uitmaken.

    Ik geloof dat er zeker zinvolle beoordelingen zullen komen over producten met een hoge emotionele waarde (pasta sauzen, nieuw biertje, broodmix) en niet over een pak melk (alhoewel Amazon al 938 beoordelingen heeft bij deze galon. :) )

    Het grootste issue is de hoeveelheid traffic naar de plek waar de beoordelingen gegeven zullen worden, een koppeling met de webshop zou logisch zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.