Supermarkt 2.0 (met in-store UGC)

24 mei 2007, 07:24

{title}

De Canadese supermarktketen President’s Choice tilt brandgagement naar een nieuw niveau, met user generated content in de – offline – supermarkt. De beoordelingen en tips van haar online klanten worden in folders, op winkelschaplabels en op werknemers T-shirts gedrukt, en bepalen tegelijkertijd de offline plaatsing / schaphoogte van de beoordeelde producten. De beste producten en recepten worden op ooghoogte geplaatst, de slechtste verdwijnen uit de schappen en gaan terug naar ‘de tekentafel’.

One of the more interesting benefits to the initiative is the fact that the President’s Choice product developers now view the ratings and reviews similar to the way a chef looks at restaurant critics. Product managers don’t want to write the recipe that gets sent back to the kitchen.

In short, UGC isn’t just a marketing tool, it has become a product development research medium. “Without a doubt, the development team is more driven to get the recipes right,” Margles says. “What better feedback then when your audience says you hit the nail right on the head?”

An additional benefit: they’re providing excellent content to the marketing department’s creative team.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Gijsbregt

    Carl,

    Dit is schitterend. Ben alleen benieuwd wanneer je de producten een rating geeft en hoe.


    24 mei 2007 om 08:08
    Albert Treur

    Carl dat lijkt leuker en beter dan het is. Alleen een heel klein deel vanm de gemotiveerde klanten zullen daar gebruik van maken. De majority zonder mening spreekt dat uit door aankoopgedrag. Daar hebben reatialers hele mooie modelen voor. Een aardige stunt maar weinig effectief zijn voor de samenstelling van het assortiment wat al onbewust door de consument zelf gedaan wordt.


    24 mei 2007 om 08:13
    Albert Treur

    Carl huppelt er niet alleen achteraan maar is door het doodgewone haastige winkelmotief immuun voor dit soort acties. Maar zou je met ‘brangagement’ niet juist moeten proberen deze snel voortschrijdende consumenten aan je binden? Is dat ook niet de reden dat narrowcasting zo vaak faalt in een winkelomgeving? Ik denk het wel. Micro en macro communicatie moet altijd een logische crossovers hebben in de meeste gevallen staat zo’n actie op zich en maakt het geen deel uit van een geintergreerd marcomplan.


    24 mei 2007 om 08:36
    Gijsbregt

    Albert,

    Het zo door jou geroemde motief zal ook verankerd moeten worden. Op 2 manieren, denk ik:

    1) zorg ervoor dat er wat te halen valt door te raten (gratis hoogst gerate product oid)

    2) door je eigen invloed zichtbaar te maken, een belangrijk motief voor UGC is toch eigenwaarde, laten zien dat je iets kan/doet.


    24 mei 2007 om 08:56
    Albert Treur

    Gijsbregt, goedbedoelde idealogie die niet haalbaar zal blijken te zijn. Weggeven van producten is al zo oud als Albert Heijn zelf. Eeven terug, panelresultaten worden in 9 van 10 gevallen gelogenstraft door praktijkresultaten in het winkelbedrijf. Begrijp me goed ik vindt het een leuke actie maar een ‘effie’ zullen ze er niet mee ophalen.


    24 mei 2007 om 09:06
    Krent

    Het zal mij niets verbazen dat de producten met de hoogste winstmarges het beste gaan scoren. Want wie gaat het controleren? Dan zou je er gewoon voor moeten kiezen om een assortiment te gaan voeren wat door een onafhankelijke consumenten organisatie wordt bepaald. Of bijvoorbeeld door Vara’s Kassa. Maar dan zou de winkel een Aldi of Lidl worden 😉


    24 mei 2007 om 10:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!