Podcasting in VS blijft groeien

22 mei 2007, 03:35

Vandaag heeft eMarketer een onderzoek gepubliceerd over podcast luisteraars in de VS. Daar waar in Nederland de podcasting community nog kleiner is dan de gemiddelde sportvereniging, is men in de VS erg actief met podcasts maken en idem voor het downloaden er van. De bekendste podcast-ambassadeur is natuurlijk Adam Curry.

Het onderzoek toonde aan dat niet altijd de jongste onder ons het meest bezig zijn met het gebruiken van de nieuwste technologieën. Daar waar 54 procent van alle jongeren tussen 12-17 jaar in de VS een MP3-speler hebben, blijkt dat het de groep van 35-54 jaar is die zorgt voor maar liefst de helft van alle podcast downloads.

De meest interessante conclusie voor marketeers is dat het downloaden van podcasts gestegen is. Daar waar in februari-april (2006) nog maar 7% van alle internetters uit de VS een podcast gedownload hebben, was dat in augustus gegroeid naar 12%.

Maurice Brand
Directeur bij Opmax BV

Maurice Brand is oprichter en community manager bij BOOMR.nl, een muziek platform gericht op lokale artiesten.

Categorie
Tags

6 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Verbaasd mij eigenlijk helemaal niet : die groep mensen heeft weinig tijd en gebruikt nu de file om naar de radio te luisteren. Of andere ledige momenten. Wat is er dan beter om je favoriete radioprogramma op je Ipod te hebben en die af te luisteren ?


    22 mei 2007 om 08:48
    Ernstvdploeg

    Maurice,

    Wat is de verklaring voor het achterblijven van Nederland als PODCAST land? Wij zijn erg benieuwd naar het waarom Nederland zo achter blijft met de ontwikkeling. In de landen om ons heen zijn internetters veel actiever.

    De BBC heeft ooit een trial gedaan met downloads van Beethoven. Resultaat 2 million downloads in 2 weken, waarvan 600,000 in de eerste week. Wij zijn vooral actief in de landen om ons heen met de PODCAST jukebox. Die je in demo kan horen op 0207173518 of 0207173573.


    22 mei 2007 om 08:54
    brandnewmedia

    Hoi Ernst, bedankt voor je reactie.

    Voor het achterblijven van Podcasting in NL is wat mij betreft niet echt een goed onderzoek geweest. Wel blijkt uit meerder onderzoeken dat marketeers in Nederland er weinig heil in zien.

    Ik denk dat we in Nederland te weinig interessante content aanbieden via podcast. Een van de redenen waarom het in de VS snel is gegaan, is vanwege de vrijheid die DJ’s ineens hadden. Ze hebben in de VS geen persvrijheid en wat ze niet op de radio mogen zeggen doen ze wel in een podcast.

    Ik denk ook dat de nuchterheid van de Nederlanders er voor zorgt dat er minder podcasts gemaakt worden. Wij zijn toch wat eerder geneigd om statische tekst te schrijven, in plaats van emoties te tonen (Dat doe je al gauw met je stem).

    Is iTunes overigens wel zo populair in Nederland als in de VS? Daar heb ik niet zo’n idee van. Dat zou ook een hoop verklaren aangezien bovenstaand onderzoek aantoonde dat 75% van alle podcast downloads uit de VS via iTunes gaat.


    22 mei 2007 om 16:56
    ewout@onedaycompany.nl

    Ik moet toegeven: ik ben een van de weinige podcast luisteraars in mijn omgeving. Tuurlijk is het n=1, maar ik heb 1 nederlandse podcast op mijn standaardlijst van zo;n 25 podcasts die ik regelmatig beluister, de Digitale Eeuw van BNR. Vroeger luisterde ik nog naar het programma van Francisco van Jole, maar daar ben ik mee gestopt.

    Misschien een idee om de beste NL-podcasts eens op een rij te zetten, om het fenomeen meer publiciteit te geven ?


    22 mei 2007 om 18:13
    brandnewmedia

    @Ewout: Een overzicht van de beste NL-podcasts. Is daar wel ruimte voor binnen MarketingFacts! denk je? (ik kijk met een schuin oog naar Marco) 😉


    22 mei 2007 om 18:28
    media

    @Maurice, Ewout: absoluut! Als jullie die kunnen opzetten dan ruim ik daar een mooi plaatsje voor in. Bijvoorbeeld bij de dossiers over business blogs en rss (die laatste moet hoognodig geupdate worden zie ik nu!).


    22 mei 2007 om 18:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!