Hoe luister jij naar de online conversatie?

14 mei 2007, 10:07

Hoe luister jij naar de online conversatie?Markets are conversations en de marketeer wordt conversation architect kortom, de marketeer van tegenwoordig moet goed kunnen luisteren. Maar hoe luister je online naar de conversatie over je merk?

Er zijn de nodige gratis tools en er komen ook steeds meer commerciele toepassingen en services. Zelf liep ik tegen het feit aan dat ik diverse feeds had om voor een merk de online conversatie te monitoren. Daarom heb ik met behulp van Yahoo Pipes nu diverse bronnen geintegreerd, zodat je nu met 1 feed naar de conversatie kunt luisteren. De Buzz monitoring Pipe maakt op dit moment gebruik van Technorati, Blogdigger, Icerocket, Sphere, Google Blogsearch en Bloglines. De pipe filtert op unieke titles, sorteert op datum, vertaalt items naar het engels en maakt gebruik van user input voor de search zodat deze je hem kunt gebruiken voor iedere willekeurige search.

Hoe luisteren jullie naar de online conversatie?

Na de studie Toegepaste Kunst & Techniek ging Christian aan het werk als Servicemanager bij TriMM Interactieve Media in Enschede. Vanuit zijn interesse en passie voor de ontwikkelingen op en rond het web en marketing maakte hij onlangs de verschuiving naar de functie van Consultant binnen TriMM. De focusgebieden van Chris binnen deze functie zijn SEO, Webanalytics en Blogging. Daarnaast houdt hij zich bezig met de manier waarop bedrijven het beste met hun contacten kunnen communiceren in het veranderende landschap van de technologie en marketing/communicatie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    media

    Ik moet dat Yahoo Pipes toch eens gaan gebruiken; moet eerlijk zeggen dat ik na de eerste testpoging ben afgehaakt omdat ik het te complex vond. Ik maak nu gebruik van FeedDemon waar ik aparte folders heb met daarin de individuele feeds van de bekende tools.


    14 mei 2007 om 10:46
    nikao

    ik was in eerste instantie ook afgeschrikt, maar toen ik tegen een specifieke ‘vraag’ aanliep ben ik er toch maar ingedoken. Werkt erg prettig moet ik zeggen!


    14 mei 2007 om 11:09
    nikao

    @Rutger,

    thx voor de aanvulling.. hij geeft van tijd tot tijd wel es een time out inderdaad..


    14 mei 2007 om 11:48
    Leon Ekkels

    Attentio is een Belgisch bureau (onderdeel van GfK) dat zich specialisseert in het volgen van online conversaties. Op Muziek en Beeld Live (www.muziekenbeeldlive.nl) zal Simon McDermott – ceo en medeoprichter Attentio, een presentatie geven over wat er wordt geschreven over PlayStation 3 op internet en hoe hier mee om te gaan. Tevens komen andere presentaties, discussiepanels en hands-on sessies aan de orde.


    14 mei 2007 om 12:20
    Jorg

    Naast Technorati/Google Blogsearch ben ik ook nog altijd zeer tevreden met de notificaties die ik krijg via Google Alerts over onze producten. Daarmee vergroot je het bereik ook nog eens.

    http://www.google.nl/alerts


    14 mei 2007 om 15:30
    nikao

    @Jorg,

    is ook zeker een handig middel, alleen wat trager dan de rest. En in het geval van sommige uitingen op blogs/fora kan dat van groot belang zijn…


    14 mei 2007 om 17:51
    evroekel

    @christian: weet jij toevallig een workaround voor het feit dat Google Yahoo Pipes blokkeert en de blogsearch feed dus niet ingelezen kan worden?


    29 september 2008 om 15:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!