Input Marketingfacts jaarboek Performance based marketing

Input Marketingfacts jaarboek Performance based marketing
,

Vorig jaar schreef ik voor het Marketingfacts Jaarboek een flink hoofdstuk over de ontwikkelingen op gebied van affiliate marketing en performance based marketing. Alle afrekenmodellen (CPM, CPA, CPS etc.) kwamen aan bod en de werkwijze van affiliatebedrijven werden onder meer besproken. Maar wat is er sindsdien gebeurd? Zover ik het kan overzien is er niet heel veel gebeurd. Ja oké, één voorval zal de zaak flink opschudden.

In maart werd bekend dat Google Pay-Per-Action (PPA) Advertising op het content network officieel in bèta beschikbaar werd gesteld voor adverteerders en publishers in de Verenigde Staten. Dat zal de affiliate markt wel flink doen opschudden. Maar voor de rest is het mij volstrekt onduidelijk wat de ontwikkelingen waren gedurende het afgelopen jaar. Wie helpt mij aan een jaaroverzicht? Aan een marktoverzicht voor Nederland (partijen plus marktaandelen)? Heeft iemand enig idee van de omvang van affiliate marketing in Nederland? Alle input is welkom! Ik snak naar stof tot schrijven wat betreft performance based marketing.

Dank weer!

Voor wie de eerdere postings voor het Marketingfacts Jaarboek gemist heeft, een korte toelichting. Ik ben Bart Nagel, een freelance journalist met specialisatie internet en online marketing. Net als vorig jaar ben ik dit jaar gevraagd het Marketingfacts jaarboek te schrijven. Een aantal Marketingfacts-bloggers, experts op verschillende gebieden, zijn gevraagd input te leveren voor de diverse hoofdstukken. Aanvullend vraag ik via postings regelmatig extra input voor het jaarboek. Jullie input wordt zeer op prijs gesteld!

Zie ook:
Marketingfacts Jaarboek interactief geschreven: Wie helpt?
Viral marketing in Marketingfacts Jaarboek
Input Marketingfacts Jaarboek hoofdstuk Webanalytics
Selfservice in Marketingfacts Jaarboek


Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Is dit alle input die je van de expertbloggers hebt ontvangen Bart? Barry, Maarten of Karel; daar moet toch meer over te vertellen zijn?

    geplaatst op
  • Dit rapport ook al meegenomen?
    The Effects of Affiliate Marketing Networks on Search Engine Rankings (pdf)

    Verder natuurlijk ook zeker eens door ons eigen archief over affiliate marketing heen gaan!

    geplaatst op
  • Ik zal me er later vandaag eens over buigen.

    Volgens mij hebben er zich het afgelopen jaar geen spectaculaire verschuivingen wat betreft affiliatenetwerken voor gedaan al is Zanox nu ongeveer een jaar actief en is onlangs Webgains gelanceerd. Beide bieden tot op heden echter weinig exclusieve campagnes en zodoende, in mijn ogen, nog niet de verwachte toegevoegde waarde.

    Eind 2006 was er in ieder geval ineens een opleving in de aandacht in de media voor affiliatemarketing maar ook dit heeft tot op heden weinig nieuwe grote adverteerders of nieuwe initatieven opgeleverd.

    geplaatst op
  • Of hou enkele diepteinterviewen? Met de heren van bijv. Testnet, M4N (Seo vriendelijk affiliate netwerk? Lijkt me een ontwikkeling waard?) Etc, etc.

    geplaatst op
  • M.i. is de affiliate marketing in 2006 weer flink gegroeid, en je merkt ook dat de strijd om adverteerder EN om affiliate steeds sterker wordt. Aan de adverteerderskant heb ik er niet heel veel zicht op, maar aan de affiliate-kant merken wij dat de vergoedingen steeds hoger worden en dat steeds meer partijen ook incentives (reisjes, iPod's etc.) in gaan zetten als beloning.

    Wat betreft omvang van de markt en het marktleiderschap zal je eerst de markt moeten definieren. Versta je onder affiliate marketing alle vormen van marketing waar een "affiliatepartij" handelt als tussenpartij voor adverteerder en website, dan kan je eigenlijk zeggen dat Adsense ook affiliate marketing is (ok, wel voornamelijk CPC nu, maar toch). Daarnaast is ook de vraag of je CPL als affiliate marketing rekent. Partijen als Netdirect en Testnet voeren bijna alleen maar dit soort "landingspages-campagnes".

    Wie is er dan marktleider? Daisycon zegt marktleider te zijn op het gebied van Performance Based Online Marketing. Netdirect zegt marktleider te zijn op het gebied van direct online marketing. TradeDoubler zegt Europees marktleider te zijn in online marketing en digital marketing oplossingen. ZANOX zegt Europees marktleider te zijn in geïntegreerde verkoop- en reclameplatformen.

    Mijn grove schatting is dat de affiliate-marketing markt in NL ongeveer een grootte heeft van € 50 - 70 miljoen euro op jaarbasis.

    Zoals Gerben al aangaf is het SEO-verhaal in 2006 een redelijke nieuwe ontwikkeling te noemen.(sowieso is SEO natuurlijk vanaf vorig jaar redelijk hot).

    Op 12-04-05 schrijft Tradetracker:

    "Als eerste partij in de markt van "Performanced Based Marketing" oplossingen introduceert TradeTracker het unieke DirectLinking systeem. Dat betekent dat de tracking links, die adverteerders bij andere sites plaatsen voor het meten van campagne resultaten (kliks, leads en sales), direct naar hun eigen site verwijzen. Er wordt dus niet meer gebruik gemaakt van redirect links.

    Een van de voordelen hiervan is dat de geplaatste links hierdoor wel door een zoekmachine als Google worden meegenomen, en dus ook voor een hogere pagerank kunnen zorgen van de adverteerder. TradeTracker is de eerste partij die dit aanbiedt, en heeft de hiervoor benodigde technologie geheel in eigen huis ontwikkeld."

    Op 20 Maart van dit jaar krijg ik een e-mail van M4N:

    "Het effect van affiliate marketing en zoekresultaten in Google wordt steeds vaker besproken. Sterker nog, je bent misschien al benaderd door één of meer partijen die spreken over het positieve effect van "directe affiliate links" op zoekresultaten. M4N doet al sinds 2003 onderzoek naar het gebruik van "directe links" en "search engine optimalisatie". Uit deze onderzoeken blijkt dat je moet oppassen welke link methode je gebruikt voor zoekmachine optimalisatie.

    Een verkeerde toepassing van directe links kan namelijk ook een negatief effect hebben! Uit ons onderzoek bleek dat met name het gebruik van direct linking codes die er als volgt uitzien: http://www.adverteerder.nl/pagina?affid=123 een negatief resultaat kan opleveren.

    M4N heeft het product SEL[tm] ontwikkeld dat in onze optiek wel geschikt kan zijn, mits goed toegepast. Wilt u meer weten over de techniek achter SEL, klik dan hier: http://m4n.nl/zoekmachine_optimalisatie.jsp"

    Daarnaast was er naast de aankondiging van Google ook het bericht dat AOL/Advertising.com naar Nederland komt: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070322_aol_start_affiliate_netwerk/. Blijkbaar is de Nederlandse markt dus erg interessant maar ik kan me niet voorstellen dat het aantal partijen kan blijven groeien. Ik verwacht dan ook dat er op den duur overnames en/of fusies plaats zullen vinden om nog krachtiger te worden en het (vermeende) marktleiderschap te behouden of te veroveren.

    Smetje op de markt was natuurlijk de clickfraudezaak:
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20061128_tradetracker_gooit_met_modder/
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070330_daisycon_wint_rechtszaak_tradetracker/

    geplaatst op
  • Jan Pons van testnet vragen.
    Wat ongefundeerde vermoedens: is nog steeds een vecht markt maar begint te professionaliseren. Nog weinig B2B. Steeds grotere adverteerders die ook CPL voeren. Meet verschillen (tussen geleverd en ontvangen clicks) (1 percent van de gevallen frauduleus) spelen PPC branche parten. Helpt dat ook?

    geplaatst op
  • Heb overigens ook nog een prima presentatie van Jeroen Kramer liggen; zal deze ook eens uit het archief opvissen!

    geplaatst op
  • Bart, ik neem aan dat je je op Nederland richt dus dan kan Google en de introductie van CPA in de VS dus buiten de beschouwing blijven lijkt me.

    Ik onderschrijf de waarneming van Stijn wat betreft de strijd om de publisher omdat alle netwerken uiteraard in dezelfde vijver vissen. Service, commissie, incentives en snelheid keuring en uitbetaling gaan dus steeds meer bepalen via welk netwerk de publisher een adverteerder promoot.

    Het antwoord over marktaandelen is niet zo makkelijk te geven, er is immers een enorme overlap van adverteerders en publishers en het is maar de vraag waar je naar kijkt: Aantal adverteerders? Aantal publishers? Bereik? Omzet?

    Ik vind het bijna nog interessanter wat er het afgelopen jaar NIET is gebeurd:

    -nog steeds geen gezamelijk front, een branche-organisatie, van de netwerken (en belangenorganisatie van de publishers)
    -er is geen gebruik gemaakt van de verhoogde aandacht in de media
    -Nieuwe internationale netwerken als Zanox en Webgains hebben de internationale klanten nog niet actief in Nederland gekregen, juist iets waarmee ze zich zouden kunnen onderscheiden van de bestaande netwerken

    geplaatst op
  • Oh ja, schiet me net te binnen:

    ook zie ik de laatste maanden een positieve trend waarbij de netwerken en adverteerders steeds vaker templates voor mailingen beschikbaar stellen en bevestigen daarmee de mogelijkheden die er liggen bij e-mailmarketing.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.