Forrester categoriseert gebruik social media

24 april 2007, 18:29

Forrester categoriseert gebruik social media

Forrester publiceerde al eerder cijfers over het gebruik van social media waarbij het onderscheid maakte in type gebruikers. Afgelopen week publiceerde Forrester een update van de cijfers in het rapport Social Technographics. De belangrijkste conclusie uit het rapport is dat bedrijven social media toepassingen niet als aparte concepten moeten beschouwen maar deze in een samenhangende strategie te formuleren die het merk versterkt en dit af te stemmen op de mate waarin publiek participeert in social media (via: Jan Willem van Beek).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Paul van Veenendaal

    Volgens mij val ik in alle categorieën, behalve die van “Inactives”.


    24 april 2007 om 19:50
    VR

    Via Jan-Willem van Beek? Haha, is het zo erg Marco 🙂


    24 april 2007 om 20:17
    media

    @Paul: ik zat inderdaad al te kijken hoe ze aan een totaalpercentage boven de 100% kwamen; er is voor een belangrijk deel overlap tussen de categorieen.

    @VR: ere wie ere toekomt 😉


    25 april 2007 om 02:56
    nikao

    begrijp ik de percentages nou verkeerd of werpt dit een compleet ander ligt op het idee van de ‘1 percenters?’


    25 april 2007 om 05:01
    media

    Heb de vraag uitstaan bij Forrester maar net als jij was ik daarover ook verbaasd en ben dan ook benieuwd naar de representativiteit van de respondenten.


    25 april 2007 om 05:06
    Jan-Willem van Beek

    @Marco,

    Inderdaad, er zit er overlap in gebruikers tussen de verschillende categorieën.

    @Christian

    Forrester definieert ‘creators’ als gebruikers die minimaal 1 x per maand content plaatsen op videosites, weblogs of websites publiceren.

    Naast de conclusie die Marco trekt vond ik de cijfers erg interessant omdat het de verdeling van type gebruikers en het onderlinge belang hiervan goed laat zien. Niet alleen ‘creators’ zijn belangrijke groepen van social media sites, maar juist ook andere groepen zoals ‘critics’ en ‘collectors’. Die 2 laatstgenoemde groepen bepalen in veel gevallen in grotere mate het success dan de ‘creator’s.


    25 april 2007 om 06:02
    media

    @Jan-Willem: gisteren nog een leuke discussie met Microsoft gehad over de creators en de critics en collecters oftewel de leadusers (of prosumers) en de followers. Moet je nu als adverteerder de influencers hebben of juist de groep net daarna? Er gaan blijkbaar steeds meer stemmen op om juist die de groep net daarna te benaderen. De eerste groep is moeilijker te bereiken, hebben te hoge eisen, etc. Ben het er nog niet mee eens maar het is zeker iets om over na te denken!


    25 april 2007 om 06:36
    Ron Kok

    Hm, opvallende cijfers. Ik had het aantal spectators wel hoger verwacht. Let wel op dat dit de groep volwassenen is. Ikzelf denk dat de percentages voor creators en joiners in de groep onvolwassenen wel wat hoger zullen liggen…


    25 april 2007 om 07:37
    Jan-Willem van Beek

    @Marco

    Interessant idd waar je op dient te richten.

    Ik denk dat de keuze voor de groepen afhankelijk wat je als brand of bedrijf wil bereiken met de social media toepassing. Daarnaast is het mijn inziens van belang om te weten welke van deze groepen het succes gaat bepalen voor de social media toepassing zelf.

    Forrester noemt in het onderzoek Youtube als voorbeeld. Naast de ‘creators’ gebruikers, die videos plaatsen, bieden zij veel faciliteiten om favoriete videos te verzamelen, gericht op ‘collectors’, en om comments en rating te geven aan videos, gericht op ‘critics’. Juist de mogelijkheden voor deze laatstgenoemde groepen heeft het succes van Youtube in grote mate bepaald.

    Een ander aardig voorbeeld is de video contest van Butterfinger: Follow the finger. Deze heeft in totaal 59 inzendingen gehad, maar het is in Amerika een groot succes geweest omdat de site een zeer groot bereik en awareness heeft gecreërd. In mijn ogen wist Butterfinger goed wat hun campagnedoelen zijn en welke groepen hierbij belangrijkste zijn. Op de actiesite ‘follow the finger’ is dan ook duidelijk dat de ‘spectators’ centraal worden gesteld en het beste worden bediend.


    25 april 2007 om 07:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!