Corporate Blogging in België

19 april 2007, 16:46

Het Antwerpse communicatieadviesbureau Leads United voerde recentelijk een telefonisch onderzoek uit onder 70 communicatieverantwoordelijken van bedrijven naar de houding van Belgische ondernemingen tegenover bedrijfsblogs. DigiMedia heeft de belangrijkste resultaten op een rij gezet:

  • 93% van de ondervraagden claimt blogs te kennen;
  • 37% leest blogs, maar slechts 4% schrijft er zelf één;
  • slechts 6% van de ondernemingen heeft momenteel een bedrijfsblog geïmplementeerd;
  • slechts 4% van de ondernemingen heeft een intern blogbeleid;
  • 1/3 van de ondervraagden ziet het potentieel van bedrijfsblogs in;
  • slechts 2 van de 70 ondervraagden monitoren systematisch blogs voor hun bedrijf;
  • 87% van de de PR/communicatiemanagers ziet blogging vooral als een potentiële tool voor externe communicatie.

In Nederland werd een vergelijkbaar onderzoek gedaan medio zomer 2006 door Porter Novelli. Evenals in Nederland is de belangrijkste conclusie dat men redelijk op de hoogte is van het bestaan van blogs en de invloed van blogs maar dat er nog erg weinig mee wordt gedaan. Belgische pioniers op het gebied van bloggen zoals Philippe Borremans (IBM) en Kris Hoet (Microsoft) geven het signaal dat ook Belgische bedrijven op zijn minst de blogosfeer zouden moeten monitoren.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Petra de Boevere

    Ik zal België eens gaan bewerken dan, stuk dichterbij als de randstad:-)


    20 april 2007 om 15:12
    Beni

    Leuk he8 die memorabele moenetmn! @Jos en @maarten Hartelijk dank! @Arnold blijft een schitterend avontuur! @Ronald Daar doen we het voor! @Welmoet en @Bianca Ook jullie hartelijk dank! @Astrid Gaat zeker lukken! @Karin Blijkbaar was 2005 het geboortejaar van heel veel mooie initiatieven!


    9 juli 2015 om 01:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!