Buzzcapture analyseert online consumentendiscussies

Buzzcapture analyseert online consumentendiscussies

Vandaag is het Nederlandse Buzzcapture van Alex van Leeuwen officieel gelanceerd. Buzzcapture is een startende internetonderneming en biedt bedrijven de mogelijkheid om online consumentendiscussies op ruim 550.000 Nederlandse blogs en sites te monitoren en analyseren. Vooralsnog gaat het om analyses en rapportages die Buzzcapture in opdracht van bedrijven zal uitvoeren. In tegenstelling tot tools als Technorati en BlogPulse is het voor gebruikers niet mogelijk om zelf analyses uit te voeren.

Gisteren verwees ik nog naar het Vlaamse MetaTale en ook in Nederland kennen we inmiddels al een aantal tools om de blogosfeer te monitoren zoals BrandGossip en Wieblogt.nl.  Het eerder genoemde TrendLight is inmiddels een strategische samenwerking aangegaan met Buzzcapture.

In het algemeen kan worden gesteld dat de Nederlandse aanbieders nog achter lopen op de Amerikaanse aanbieders. Verwacht wel dat daar de komende jaren verandering in zal komen nu er steeds meer locale aanbieders zijn.


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Nog even ter verduidelijking: een belangrijk verschil met andere providers is dat Buzzcapture de 'buzz analyses' aan de klant levert en op die manier systematisch inzicht verschaft in de discussies die online plaatsvinden over een merk of product en eventueel de concurrentie.

    geplaatst op
  • Vraag me af wanneer Wieblogt.nl nou eindelijk is online gaat? In november werd met veel tamtam aangekondigd dat Wieblogt dezelfde maand online zou gaan. Inmiddels is de weblog zoekmachine nog steeds niet live. Achter de schermen (met m'n login/password voor wieblogt) gebeurt er ook weinig en zijn de resultaten allemaal uit 2006 ... Erg teleurstellend.

    geplaatst op
  • @ Alex, gefeliciteerd! mooi initiatief

    @ Paul, ik begrijp je teleurstelling. Wieblogt (onze gratis consumentendienst) is een mooie tool en we stellen testers van het eerste uur natuurlijk op de proef. We waren in november vorig jaar zeker te optimistisch over de lanceerdatum, het duurt een stuk langer dan we willen. Teleurstelllend, helemaal eens. Maar we zijn er nu bijna.
    Achter de schermen gebeurt er trouwens wel veel. Ons analysestool/dashboard waarmee gebruikers zelf blogs en andere content kunnen analyseren draait inmiddels al wel maar is nog niet beschikbaar voor eindgebruikers. Met een aantal klanten bespreken we de precieze inrichting van het dashboard. Wat is het aandeel van je bedrijf in online discussies? En hoe doe je het ten opzichte van je concurrent (in de tijd)? Zijn voorbeelden van vragen die we direct kunnen beantwoorden. We zijn nu ook in staat om het sentiment (negatief/positief) van een posting of comment te tonen en de associaties bij bijvoorbeeld een merk. Als je het leuk vindt laat ik je graag een keer zien zien hoe het werkt, ben benieuwd naar je input.

    geplaatst op
  • @Rosbergen:
    Ik ben erg benieuwd naar de tool en zou graag zien hoe het werkt.

    geplaatst op
  • @Rosbergen: Wat is de nu bottleneck? Waarom duurt e.e.a. nu veel langer dan verwacht? Is het de techniek om verbanden te leggen? Is het de monitoring van een heleboel sites? Wat is er nu zo verdraaid lastig?

    geplaatst op
  • @Erik: wieblogt is een erg grote applicatie. Je kunt er als blogger je blog claimen en een profiel aanmaken van je blog en van jezelf. Die database met profielen ontsluiten we (de 'Wie') van Wieblogt. Postings van die blogger halen we op, hiernaast halen we ook op eigen initiatief postings en comments op. Om het zoeken door die posts en comments vervolgens te vergemakkelijken bieden we de gebruiker een groot aantal filters: de bloggers die schrijven over het onderwerp van je zoekvraag, de bedrijven, mensen, locaties en merken die voorkomen in je zoekresultaten, die zoekresultaten worden geclusters in logische groepen/topics en we tonen het sentiment van een posting. In een visualisatie laten we vervolgens de ontwikkeling in de tijd zien. Verdraaid lastig is vooral een hoog ambitieniveau in relatie tot het aantal uren in een dag.

    Separaat aan Wieblogt (gratis dienst) ontwikkelen we onze analysetool 'Analytics', die meer mogelijkheden (ook andere content, meer analysemogelijkheden) biedt. Voor ons was het belangrijk om de lancering van beide diensten (Wieblogt en Analytics) in een zelfde periode te doen. Een volgende keer beginnen we waarschijnlijk wat kleiner :)

    Voor jouw geldt natuurlijk hetzelfde als voor Paul, als je het leuk vindt meer te horen/zien spreek ik graag een keertje af.

    geplaatst op
  • Botlenecks en dashboards daargelaten, van harte met de officiele start Alex. ;)

    geplaatst op
  • @Mark Rosbergen:
    Dank voor je uitnodiging en het leuke gesprek vanmorgen in Alkmaar. Prachtige locatie overigens, waar jullie zitten. Ik heb een mooi kijkje in de keuken kunnen nemen van jullie tools Wieblogt en BuzzBasics. En ik moet zeggen het ziet er zeer uitgebreid en 'sophisticated' uit, waar jullie goed over na hebben gedacht. Complimenten!

    geplaatst op
  • Alex , wij wensen je heel veel succes en je moet 't me allemaal maar eens goed uitleggen.

    geplaatst op
  • About:Blank heeft net zoals ik een kijkje achter de schermen mogen nemen bij Wieblogt en doen daar uitgebreid verslag van in het artikel Wie doet wat in het vaderlandse weblogland?.

    geplaatst op
  • Universal Media maakte deze week bekend dat het een structurele samenwerking is aangegaan met Buzzcapture.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.