Buzzcapture analyseert online consumentendiscussies

17 april 2007, 05:11

Vandaag is het Nederlandse Buzzcapture van Alex van Leeuwen officieel gelanceerd. Buzzcapture is een startende internetonderneming en biedt bedrijven de mogelijkheid om online consumentendiscussies op ruim 550.000 Nederlandse blogs en sites te monitoren en analyseren. Vooralsnog gaat het om analyses en rapportages die Buzzcapture in opdracht van bedrijven zal uitvoeren. In tegenstelling tot tools als Technorati en BlogPulse is het voor gebruikers niet mogelijk om zelf analyses uit te voeren.

Gisteren verwees ik nog naar het Vlaamse MetaTale en ook in Nederland kennen we inmiddels al een aantal tools om de blogosfeer te monitoren zoals BrandGossip en Wieblogt.nl. Het eerder genoemde TrendLight is inmiddels een strategische samenwerking aangegaan met Buzzcapture.

In het algemeen kan worden gesteld dat de Nederlandse aanbieders nog achter lopen op de Amerikaanse aanbieders. Verwacht wel dat daar de komende jaren verandering in zal komen nu er steeds meer locale aanbieders zijn.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    alexvanleeuwen

    Nog even ter verduidelijking: een belangrijk verschil met andere providers is dat Buzzcapture de ‘buzz analyses’ aan de klant levert en op die manier systematisch inzicht verschaft in de discussies die online plaatsvinden over een merk of product en eventueel de concurrentie.


    17 april 2007 om 07:18
    Paul van Veenendaal

    @Rosbergen:

    Ik ben erg benieuwd naar de tool en zou graag zien hoe het werkt.


    17 april 2007 om 11:21
    evroekel

    @Rosbergen: Wat is de nu bottleneck? Waarom duurt e.e.a. nu veel langer dan verwacht? Is het de techniek om verbanden te leggen? Is het de monitoring van een heleboel sites? Wat is er nu zo verdraaid lastig?


    17 april 2007 om 15:35
    Rosbergen

    @Erik: wieblogt is een erg grote applicatie. Je kunt er als blogger je blog claimen en een profiel aanmaken van je blog en van jezelf. Die database met profielen ontsluiten we (de ‘Wie’) van Wieblogt. Postings van die blogger halen we op, hiernaast halen we ook op eigen initiatief postings en comments op. Om het zoeken door die posts en comments vervolgens te vergemakkelijken bieden we de gebruiker een groot aantal filters: de bloggers die schrijven over het onderwerp van je zoekvraag, de bedrijven, mensen, locaties en merken die voorkomen in je zoekresultaten, die zoekresultaten worden geclusters in logische groepen/topics en we tonen het sentiment van een posting. In een visualisatie laten we vervolgens de ontwikkeling in de tijd zien. Verdraaid lastig is vooral een hoog ambitieniveau in relatie tot het aantal uren in een dag.

    Separaat aan Wieblogt (gratis dienst) ontwikkelen we onze analysetool ‘Analytics’, die meer mogelijkheden (ook andere content, meer analysemogelijkheden) biedt. Voor ons was het belangrijk om de lancering van beide diensten (Wieblogt en Analytics) in een zelfde periode te doen. Een volgende keer beginnen we waarschijnlijk wat kleiner 🙂

    Voor jouw geldt natuurlijk hetzelfde als voor Paul, als je het leuk vindt meer te horen/zien spreek ik graag een keertje af.


    17 april 2007 om 17:04
    Olger

    Botlenecks en dashboards daargelaten, van harte met de officiele start Alex. 😉


    18 april 2007 om 06:24
    Paul van Veenendaal

    @Mark Rosbergen:

    Dank voor je uitnodiging en het leuke gesprek vanmorgen in Alkmaar. Prachtige locatie overigens, waar jullie zitten. Ik heb een mooi kijkje in de keuken kunnen nemen van jullie tools Wieblogt en BuzzBasics. En ik moet zeggen het ziet er zeer uitgebreid en ‘sophisticated’ uit, waar jullie goed over na hebben gedacht. Complimenten!


    23 april 2007 om 15:16
    Bert van Leeuwen

    Alex , wij wensen je heel veel succes en je moet ’t me allemaal maar eens goed uitleggen.


    26 april 2007 om 13:19
    media

    Universal Media maakte deze week bekend dat het een structurele samenwerking is aangegaan met Buzzcapture.


    8 juni 2007 om 10:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!