Google geeft adverteerders inzicht in Content Network

12 april 2007, 09:53

Voor veel adverteerders in AdWords al jarenlang een bekend probleem: waar worden mijn inhoudsgerichte advertenties vertoond? Het was altijd compleet onduidelijk op welke websites deze advertenties verschenen en daarmee was het dan ook vrijwel onmogelijk om slecht presterende websites te filteren en deze uit de campagne te verwijderen. Marketingpilgrim.com meldt dat hier verandering in gaat komen. Google is namelijk aan het testen met een nieuwe rapportfunctie, het ‘Plaatsingsrapport’, in AdWords. Met dit rapport wordt het content netwerk een stuk transparanter gemaakt, want het verschaft inzicht in de webpagina’s waarop de advertenties verschijnen, het aantal gegenereerde klikken, de kosten en eventueel ook het aantal conversies.

Daarmee ontstaan tal van nieuwe mogelijkheden voor adverteerders. Een van de meest interessante daarvan is, volgens mij, inhoudsgerichte campagnes gebruiken voor het selecteren van interessante websites voor site targeting.

User generated content en AdSense

En nog meer nieuws van het Google front. Er is namelijk een nieuwe API voor AdSense gelanceerd en deze heeft een verrassende optie. Google stelt eigenaren van websites namelijk in staat om hun advertentie-inkomsten te delen met hun gebruikers. Binnen de API zit een tool om de AdSense accountgegevens van gebruikers toe te voegen, zodat de Google Ads die naast een posting verschijnen ook daadwerkelijk aan de auteur van de posting worden toegekend. De verdeling werkt met een bepaald percentage dat door de eigenaar kan worden ingesteld.

Het koppelen van advertentieopbrengsten aan de individuele gebruiker gebeurde al wel eerder, maar daarvoor moesten dan zelf systemen worden ontwikkeld. Met de nieuwe API is dit dus een stuk eenvoudiger geworden voor iedereen. De enige voorwaarde is dat diegene die een post plaatst ook over een AdSense account beschikt.

De vraag is nu echter wat dit voor gevolgen zal gaan hebben. Zullen veel websites dit gaan gebruiken met als doel om veel gebruikers te krijgen die heel veel content genereren? Of juist niet, omdat er het gevaar bestaat dat er (nog) meer spam gepubliceerd zal gaan worden?

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Arjen Jongeling

    Inzicht in welke sites goed en slecht presteren is zeker een aanwinst. De sites moeten beter hun best gaan doen om ads te ‘mogen’ houden. Dat brengt meteen een probleem met zich mee inzake de tweede ‘feature’ die hier genoemd wordt, de bezoekers die geld kunnen verdienen. Ik voorzie meer clickfraude. Zo kan de webmaster het slachtoffer worden van frauderende commenters omdat zijn hele site door adverteerders wordt uitgesloten.


    12 april 2007 om 12:41
    David van Dam

    Ben ik met je eens Arjen. Wie wordt er straks gestraft bij misbruik? Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen en of webmasters uberhaupt bereid zullen zijn om hierin mee te gaan.


    12 april 2007 om 12:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!