Web 2.0 een gevaar voor bedrijven?

11 april 2007, 18:49

De toenemende populariteit van web 2.0 of social media sites zou een gevaar zijn voor de veiligheid van bedrijfsinformatie. Werknemers besteden niet alleen (te) veel tijd aan deze sites, ook bedrijfskritische informatie zou via deze sites naar buiten lekken. Althans, dat is de conclusie uit een onderzoek van het Amerikaanse computerbeveiligingsbedrijf Clearshift onder 827 Amerikaanse werknemers.

Een paar resultaten uit het onderzoek:

  • 87 percent of office workers access Web 2.0 sites each week, with 63 percent accessing the sites one or more times a day;
  • 51 percent of office workers spend one or more hours a week using and accessing Web 2.0 sites when at work;
  • 46 percent of office workers have discussed work-related issues on social media websites;
  • 71 percent of office workers use Web-based email at work for personal reasons;
  • 50 per cent of office workers believe that employees should be entitled to access Web 2.0 Internet content from their work computer for personal reasons;
  • 29 percent of office workers do not allow the use of social media sites or services at work.

Het onderzoek heeft een hoog ‘wij van wc-eend gehalte‘ en geeft mij een déjà vu gevoel naar de begin jaren van internet. HR Praktijk, de bron waar ik over dit onderzoek las, maakt het helemaal bont in haar vertaling en geeft internet de schuld en gooit vervolgens alle online communicatiemiddelen op één hoop. Ik vrees dat dit soort discussies nooit helemaal zullen verdwijnen. Nu maar hopen dat werkgevers al die onzin niet zo maar geloven.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    nikao

    hmm los van het doel van het onderzoek zijn de cijfers wel interessant;

    ze laten mooi zien dat werknemers zowieso al (publiekelijk) praten over je bedrijf. Hoe ga je deze mensen inzetten voor je bedrijf? 🙂


    11 april 2007 om 19:16
    media

    Helemaal mee eens Christian; ze zouden de onderzoeksresultaten op een andere manier moeten gebruiken. Het geeft aan dat social media sites veel worden gebruikt; bedrijven zouden daar op kunnen en moeten inspelen. Markets are conversations, de eerste zin uit Cluetrain Manifesto (eind jaren 90).


    11 april 2007 om 19:25
    chi666

    Het is inderdaad zoals je al schrijft niet toevallig dat een beveiligingsbedrijf met risico’s komt. HRpraktijk heeft dat een stuk ongenuanceerder gebracht dan HRlog. Op zich is het goed dat men hier naar kijkt, maar ik moet zeggen dat ik de uitleg van Frank op Frankwathcing, met het verhaal van web 2.0 dringen bedrijven binnen, de beste insteek vind.

    Roep ik ook altijd in mijn trainingen: je kan met je armen omhoog gaan staan en hopen een tsunami tegen te houden, maar de kans dat het lukt is dan erg klein.


    12 april 2007 om 04:47
    media

    Welke postings op HRlog en Frankwatching bedoel je Bas?


    12 april 2007 om 04:49
    Robert Gaal

    Jep, levensgevaarlijk dat Web 2.0. Verbannen uit de samenleving en de schuldigen ophangen aan de hoogste boom als je het mij vraagt!


    12 april 2007 om 07:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!