Web 2.0 een gevaar voor bedrijven?

Web 2.0 een gevaar voor bedrijven?

De toenemende populariteit van web 2.0 of social media sites zou een gevaar zijn voor de veiligheid van bedrijfsinformatie. Werknemers besteden niet alleen (te) veel tijd aan deze sites, ook bedrijfskritische informatie zou via deze sites naar buiten lekken. Althans, dat is de conclusie uit een onderzoek van het Amerikaanse computerbeveiligingsbedrijf Clearshift onder 827 Amerikaanse werknemers.

Een paar resultaten uit het onderzoek:

  • 87 percent of office workers access Web 2.0 sites each week, with 63 percent accessing the sites one or more times a day;
  • 51 percent of office workers spend one or more hours a week using and accessing Web 2.0 sites when at work;
  • 46 percent of office workers have discussed work-related issues on social media websites;
  • 71 percent of office workers use Web-based email at work for personal reasons;
  • 50 per cent of office workers believe that employees should be entitled to access Web 2.0 Internet content from their work computer for personal reasons;
  • 29 percent of office workers do not allow the use of social media sites or services at work.
Het onderzoek heeft een hoog 'wij van wc-eend gehalte' en geeft mij een déjà vu gevoel naar de begin jaren van internet. HR Praktijk, de bron waar ik over dit onderzoek las, maakt het helemaal bont in haar vertaling en geeft internet de schuld en gooit vervolgens alle online communicatiemiddelen op één hoop. Ik vrees dat dit soort discussies nooit helemaal zullen verdwijnen. Nu maar hopen dat werkgevers al die onzin niet zo maar geloven.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • hmm los van het doel van het onderzoek zijn de cijfers wel interessant;
    ze laten mooi zien dat werknemers zowieso al (publiekelijk) praten over je bedrijf. Hoe ga je deze mensen inzetten voor je bedrijf? :)

    geplaatst op
  • Helemaal mee eens Christian; ze zouden de onderzoeksresultaten op een andere manier moeten gebruiken. Het geeft aan dat social media sites veel worden gebruikt; bedrijven zouden daar op kunnen en moeten inspelen. Markets are conversations, de eerste zin uit Cluetrain Manifesto (eind jaren 90).

    geplaatst op
  • precies.. en een mooie onderbouwing in cijfers van "The porous membrane"
    http://www.gapingvoid.com/Moveable_Type/archives/001607.html

    wat een voortbouwing./vertaling is van het idee uit de Cluetrain dat zowel binnen als buiten bedrijven er conversaties gaande zijn, en dat het zaak is deze met elkaar te laten converseren!

    geplaatst op
  • Het is inderdaad zoals je al schrijft niet toevallig dat een beveiligingsbedrijf met risico's komt. HRpraktijk heeft dat een stuk ongenuanceerder gebracht dan HRlog. Op zich is het goed dat men hier naar kijkt, maar ik moet zeggen dat ik de uitleg van Frank op Frankwathcing, met het verhaal van web 2.0 dringen bedrijven binnen, de beste insteek vind.

    Roep ik ook altijd in mijn trainingen: je kan met je armen omhoog gaan staan en hopen een tsunami tegen te houden, maar de kans dat het lukt is dan erg klein.

    geplaatst op
  • Welke postings op HRlog en Frankwatching bedoel je Bas?

    geplaatst op
  • Belangrijk is dat werkgevers en werknemers zich bewust zijn van de mogelijke risico's die ze lopen. En wat het eventuele verlies van productiviteit betreft, ongetwijfeld vonden sommigen dit jaren geleden ook van kranten op het werk.
    Lees ook:
    Medewerkers bediscussiren bedrijfsissues via internet (Personeelslog).

    geplaatst op
  • Ah, zie nu ook de posting van Frank Janssen; heb ik destijds helemaal gemist:
    Web 2.0 dringt bedrijven binnen

    geplaatst op
  • Ik bedoel dit bericht op HRlog. Is vooral een verwijzing naar Frank's post die je al gevonden had.

    geplaatst op
  • Jep, levensgevaarlijk dat Web 2.0. Verbannen uit de samenleving en de schuldigen ophangen aan de hoogste boom als je het mij vraagt!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.