Sanoma stapt in beleggen

7 april 2007, 06:46

{title}Een bericht dat deze week niet heel veel aandacht heeft gekregen, maar toch wel de moeite waard was, was het bericht dat Sanoma Mens Magazines (SMM) een belang van 68% heeft genomen in Belegger.nl. Belegger.nl exploiteert vier websites: www.belegger.nl, www.beursduivel.be, www.marketadvices.com en www.voetbalnext.nl.

Hiermee stapt Sanoma in een markt die, online, gedomineerd wordt door twee grote spelers: IEX media (met vlaggeschip IEX) en FD Media met FD en BNR. Beide zijn al multimediale uitgevers van de nieuwe soort, waarbij internet hand in hand gaat met print en in het geval van het FD ook radio.

Daarnaast heeft Reed Business met Beleggers Belangen nog een blad met aanverwante site in de markt en is er nog een uitgever genaamd Triple I actief met het blad Cash en plannen voor een TV programma.

Online kent de financiële uitgeverswereld dus een soort duopolie (IEX en FD), wat voor een branche met dergelijke grote marketing budgetten waarschijnlijk financieel erg aantrekkelijk is voor de uitgevers. Offline spelen nog twee andere partijen serieus mee.

Met de aankoop van Belegger.nl door Sanoma zou er wel eens een serieuze derde partij kunnen opstaan, zeker wanneer Sanoma ook besluit om de offline variant (waar men als uitgever van oudsher natuurlijk sterk in is) erbij te pakken. Het zou mij derhalve dan ook niet verbazen als Triple I over niet al te lange tijd onderdeel gaat uitmaken van SMM. De synergie tussen de online activiteiten van belegger.nl en de content en bladen van Triple I lijken een behoorlijk goede match. Een krachtige derde speler in deze markt zal naar alle waarschijnlijkheid door de adverteerders enkel worden toegejuicht. Ruimte lijkt er genoeg aan de adverteerderskant, zeker in deze positieve markt. De vraag is alleen wat men met de business to business (o.a. diensten aan de verzekeringsintermediairs) activiteiten van Triple I wil doen, aangezien dit niet echt past bij een publiekstijdschriften uitgever.

Het ziet er dus naar uit dat na een paar jaar van krimp, waarbij bladen als The Financiel Analyst en sites als ta.nl van de markt verdwenen en online consolidatie waarbij o.a. Eurobench en debeurs werden overgenomen door IEX, er nu mogelijk een serieuze nieuwe speler opstaat om deze markt te betreden. Een speler met behoorlijk diepe zakken die ook de investeringskracht heeft om er een succes van te maken. SMM heeft echter twee geduchte tegenstanders die bewezen hebben dat ze, als twee van de weinige uitgevers, in het nieuwe uitgeefland goed voor de dag kunnen komen. Het zijn interessante ontwikkelingen om te blijven volgen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Reg van Steen

    De online financiële uitgeverswereld is naar mijn mening wat meer dan ‘een soort duopolie’ bestaande uit IEX en FD. Natuurlijk zijn dit grote spelers, maar vlak andere grote concurrenten als De Telegraaf met DFT.nl en Reed Business met Beleggers Belangen niet uit (en bedenk hierbij dat Beleggers Belangen al een halve eeuw een rotsvaste baken is in beleggingsland). Verder zou je de stelling kunnen verdedigen dat online brokers als Alex en Binck voor hun klanten als uitgevers van beleggingsinfo optreden en daarin zeer worden gewaardeerd. In mindere mate doen de grootbanken dit trouwens ook, evenals Euronext. Last but not least zijn er vele tientallen andere, kleinere partijen op deze markt aktief (als we het tot Nederland beperkt houden; tal van beleggers zoeken ook buitenlandse sites, maar die beschouwen we hier even als hors concours). Kortom, ik denk dat Sanoma wat meer concurrenten af te troeven heeft dan alleen IEX en FD. Het wordt spannend om te zien of Mathijs Kanis, nu hij uit meer resources kan gaan putten, dit voor elkaar krijgt.


    9 april 2007 om 16:45
    chi666

    Reg, leuk je ook hier op marketingfacts te zien. Je hebt gelijk dat er meerdere partijen zijn die actief zijn, maar als ik kijk naar de advertentiemarkt zie je dat de meeste kleintjes er niet echt toe doen en de middelgrote die er waren (debeurs, eurobench, etc) opgekocht zijn. Je hebt nog wel wat kleinere partijen zoals inveztor (van Michael Kraland) en het beurskings forum, maar echt meetellen doen die toch nog niet in de advertentiemarkt volgens mij.

    Euronext en de brokers zijn natuurlijk ook belangrijke spelers, maar op de advertentiemarkt zijn ze naar mijn weten niet actief.

    Vandaar dat ik, gericht op de advertentie markt, online toch een duopolie zie, waarbij inderdaad Beleggersbelangen en DFT (was ik even vergeten) geen onbelangrijke spelers zijn, maar toch zeker online niet op kunnen tegen de FD media groep en IEX media groep als het om de adverteerdersmarkt gaat.


    9 april 2007 om 17:07
    Michiel rademakers

    Kleine noot: DFT.nl is volgens STIR nog steeds in absoluut bereik groter dan IEX, FD e.a. Dat hoeft natuurlijk niets te zeggen over share op adverteerdersmarkt. Combinatie van DFT.nl en De Financiële Telegraaf blijkt in ieder geval een hele aantrekkelijke te zijn. Zie het online speelveld niet als duopolie omdat naast Telegraaf een partij als RTL-Z ook serieus meedoet.


    10 april 2007 om 09:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!