Marketingfacts Jaarboek interactief geschreven: Wie helpt?

Marketingfacts Jaarboek interactief geschreven: Wie helpt?
,

Laat ik mij even voorstellen. Ik ben Bart Nagel, freelance journalist die al jaren schrijf over internet en online marketing. Mijn stukken worden onder meer gepubliceerd in titels als Twinkle en Emerce. Net als vorig jaar ben ik dit jaar gevraagd het Marketingfacts jaarboek te schrijven. Een aantal Marketingfacts-bloggers, experts op verschillende gebieden, zijn gevraagd input te leveren voor de diverse hoofdstukken. Dit is gebeurd waarvoor onze dank. Hiermee heb ik een goed begin kunnen maken.

Wat ons nu leuk lijkt, is om per onderdeel aan jullie ook input te vragen. Ik denk dan hierbij aan meningen, extra feiten, kenmerkende cases en nuttige onderzoeken die anders wellicht ongezien blijven. Dit is een unieke en tegelijkertijd interactieve manier om de content voor het jaarboek mee vorm te geven. Een boek dus voor en door marketeers en experts.

Deze week werk ik onder andere aan het hoofdstuk e-mailmarketing. En daar is volgens mij iets bijzonders aan de hand. Voor het eerst sinds jaren neemt het gebruik van e-mail af. Nog steeds is de penetratie hoog; rond de 90 procent van de internetgebruikers e-mailt zowel in binnen en buitenland. Maar toch: wat betekent dit voor e-mailmarketing? Is hier het begin van een trend zichtbaar waarbij jongeren meer en meer overschakelen op IM en andere kanalen en wordt e-mail inderdaad voor oude mensen? Als dat zo is zou e-mailmarketing op jongere doelgroepen een steeds minder geschikt middel worden.

Omdat e-mailmarketing de oudste (marketing)techniek van internet is, is de professionalisering vergeleken met andere methoden in een vergaand stadium. Ook de expertinput van Bas ter Burg onderstreept dit. Maar als je een beetje kritisch kijkt naar het Twinkle-onderzoek, zie je dat dat slechts 30 procent ROI van e-mailmarketingcampagne bestudeert. Ruim 60 procent van de respondenten geeft aan de open rate en clickrate in de gaten te houden, maar omgekeerd gekeken houdt dat in dat bijna veertig procent zelf niet naar die gegevens kijkt. Dus hoe ver staan we nu werkelijk met e-mailmarketing in Nederland? Amerikaanse onderzoeken zijn duidelijk. Steevast worden voor search- en e-mailmarketing de hoogste budgetten gereserveerd. Is dat hetzelfde in Nederland? Is het denkbaar dat e-mailmarketing in 2006 in Nederland een hoge vlucht heeft genomen (zie serie op MF over gebruik van e-mailmarketing in de politiek) maar dat het simpelweg gaat om aantallen campagnes en omvang van budgetten in plaats van op grote schaal voortschrijdende professionalisering. Bas ter Burg spreekt ook van op grote schaal inzetten van listbroker-bestanden, terwijl Opt-in bestanden veel betere resultaten opleveren. Als je deze dingen op een rij zet, krijg je de indruk dat we het over een mart en vakgebied hebben dat nog ontzettend in ontwikkeling is, in plaats van ‘good old’ e-mailmarketing.

Tot slot: in het jaarboek van vorig jaar hebben we een aantal gemiddelden opgenomen. Bijvoorbeeld de gemiddelde open rate voor 2005 in de VS van 26,9 procent, non-bouncerate van 92,9 procent en een CTR van 7,2 procent. Zijn er van dit jaar dergelijke gegevens uit de VS en Nederland zodat we een trend kunnen kenschetsen ten opzichte van vorige jaar? Schattingen zijn ook welkom.

Dank vast voor het meedenken!


Delen



Er zijn 50 reacties op dit artikel

  • Bij een traditioneel bedrijf als een platenmaatschappij wordt nog grote waarde gehecht aan het 'oude medium' email-marketing. Met veel toewijding wordt bij ons wekelijks geïnvesteerd in ettelijke nieuwsbrieven per muziekgenre of artiest. Recentelijk werd zelfs de overstap naar een nieuw CRM systeem gemaakt om bouncerates, CTR en verkoopresultaten beter in beeld te krijgen.

    Waarom zo geïnvesteerd wordt in een medium dat op zijn retour lijkt? Tuurlijk, er wordt geëxpirimenteerd met nieuwe alternatieven: Bluetooth push berichten en mobile magazines. Helaas ligt het bereik van deze media in de tientallen, waar met een nieuwsbrief nog steeds tienduizenden consumenten bereikt worden. En dan telt kwantiteit toch boven kwaliteit. Om dezelfde reden wordt bij bedrijven als deze ook nog steeds grof geïnvesteerd in traditionele massamedia als Radio en TV. Simpelweg omdat daar de aantallen zitten.

    Of dat slim is laat ik in het midden. Persoonlijk denk ik dat de email nieuwsbrief op den duur vervangen gaat worden door RSS. 2007 wordt (is) het jaar van de mobiele applicaties. De blackberry wordt gemeengoed en de meeste GSMs zijn inmiddels internet proof: binnen een jaar leest iedereen zijn mail, en persoonlijke rss feed mobiel. Uitdaging wordt dan om, net als in de traditionele nieuwsbrief, de commerciële boodschap zo aantrekkelijk mogelijk te verpakken zodat consumenten zich er vrijwillig op abonneren.

    geplaatst op
  • Ben benieuwd wat de emailmarketingspecialisten hiervan vinden.

    Verder zou ik zeker ook eens het dossier e-mail marketing op Marketingfacts in duiken.

    En wellicht had ik je de DM-barometer al gestuurd, anders zeker ook eens bekijken:
    http://www.mailmedia.nl/onderzoek/barometer/dmbarometer_1e_2007.pdf

    geplaatst op
  • Heb al een tijdje geen toegang meer tot e-consultancy.co.uk maar weet iemand wellicht of meets recente rapporten toegevoegde waarde hebben voor de Nederlandse markt?
    http://www.e-consultancy.com/topic/e-mail-marketing/

    geplaatst op
  • Ik verwacht zeker niet dat e-mail marketing op zijn retour is. E-mail inzetten op de juiste momenten, dat is waar het om gaat. Een verkoop gaat steeds meer bestaan uit verschillende contact momenten. E-mail kan er daar een van zijn. Maar we moeten RSS, websites, telefoon, DM, etc ook blijven gebruiken. Iedere campagne, ieder bedrijf, ieder product heeft zijn eigen aanpak nodig.

    Professionaliseren
    Daarnaast is er ook nog heel veel te professionaliseren. Niet alleen op marketing gebied, maar ook in techniek. Html standaarden, Spamfilters, e-mail clients, allemaal factoren om rekening mee te houden.
    Ook de database heeft een nodige professionalisering nodig. Wat hou je bij, wie mag het veranderen, welke wetgeving ga je hanteren, noem maar op.

    ROI
    Zeker noodzakelijk om te berekenen, maar zorg er dan ook wel voor dat je daarna gaat sturen op deze cijfers. Dat geldt overigens ook voor de CTR en open rate. Als je meet moet je er ook wel wat mee doen. Dus misschien hebben die 40% van de mensen wel veel zelfkennis en weten ze dat ze toch niks met de data gaan doen en bekijken ze het dus ook maar niet :)

    Met andere woorden
    Nog heel veel te doen en met de huidige snelheid waarin alles veranderd blijven we leren en uitvinden. Kom maar op met die uitdagingen.

    geplaatst op
  • @Jeroen: zou aardig zijn als daar ook onderbouwende cijfers van zijn. Heb jij wellicht suggesties?

    geplaatst op
  • Ik ben het niet volledig eens met Marjolijn. Er wordt nu al 2 jaar gezegd dat e-mail dood is en dat RSS het roer zal overnemen. Ik geloof hier niet in. Elk medium heeft zijn doelgroep en als je doelgroep internet-savvy is, dan zal RSS voor bepaalde soorten van communicatie wel werken, maar dat RSS het volledig gaat overnemen van e-mail, dat zie ik persoonlijk niet gebeuren. Jongeren zul je inderdaad beter kunnen bereiken via IM en online communities. Alles hangt af van de doelgroep waarmee je communiceert...

    Dat men in Amerika steeds hogere budgetten toewijst aan e-mail marketing betekent voor mij dat het kanaal zijn waarde reeds bewezen heeft en ik voorspel dan ook een grote opmars voor e-mail marketing in Europa in de komende 2-3 jaar.

    Ik gaf onlangs een presentatie op een e-mail marketing event in Stockholm en de mensen hingen echt aan mijn lippen toen ik het had over wat voor mij de meest elementaire zaken zijn die je moet weten als je aan e-mail marketing doet.

    Samen met Kenny Van Beeck van Emailgarage en nog enkele andere mensen ben ik actief in een e-mail marketing taskforce van het IAB in Belgie dat als doel heeft e-mail marketing best practices te promoten. Onlangs hebben we ons "e-mail marketing cookbook" voorgesteld (een white paper die de basics van e-mail marketing op een rijtje zet) en de interesse hiervoor was enorm.

    Dus ook hier in Belgie is er steeds meer vraag naar educatie en informatie over hoe e-mail marketing effectief gebruiken. Ik vermoed dat het in Nederland niet anders ligt. Zelfs op het E-mail Marketing Summit van MarketingSherpa vorige maand zal je dat er nog heel veel interesse is voor educatie rond basic best practices en hoe deze in de praktijk omgezet moeten worden.

    Ik denk dat e-mail marketing hier in Europa eigenlijk nog maar net zijn opmars maakt en dat educatie cruciaal is voor het succes ervan.

    Voor mij is e-mail alvast een heel efficient en effectief retentiekanaal om te communiceren met bestaande klanten/leden. Ik sta persoonlijk vrij weigerachtig tegenover listbrokers omdat ik niet denk dat e-mail het meest effectieve kanaal is om aan acquisitie te doen en alleen maar bijdraagt aan het "ik krijg alleen maar spam" gevoel van mensen. Waardoor op termijn het ganse kanaal aan effectiviteit zal inboeten.

    Spam is niet alleen een legaal gegeven: "spam is in the eye of the beholder". Iemand die een e-mail ontvangt van een bedrijf dat hij niet kent, voor een product dat hem niet interesseert, zal deze e-mail (alsook het bedrijf dat hem verstuurde) als spam(mer) gaan beschouwen.

    Just my 2 cents... contacteer me gerust als je hier verder over wil doorbomen :)

    Groetjes,
    Tamara Gielen

    geplaatst op
  • "Als je deze dingen op een rij zet, krijg je de indruk dat we het over een mart en vakgebied hebben dat nog ontzettend in ontwikkeling is, in plaats van ‘good old’ e-mailmarketing."

    Ik ben het zeker eens met de stelling dat het een vakgebied is dat nog ontzettend in ontwikkeling is, maar dat heeft ook te maken met een aantal veranderingen in het (internet)mediagedrag van de consument. Tegenwoordig heeft zo ongeveer elke website wel een nieuwsbrief, en aanmelding wordt ook flink gepushd, onder andere met prijsvragen en viral games. Consumenten krijgen dus meer nieuwsbrieven binnen maar besteden er (volgens mij) totaal nog steeds even veel tijd en aandacht aan. Je e-mailuiting zal dus onderscheidend moeten zijn om aandacht te krijgen, en dat is iets wat ik in ieder geval nog veel te weinig tegenkom. Mooie uitingen of echt gepersonaliseerde e-mails

    Denk dat Marjolijn de gemiddelde consument iets te hoog inschat, want ik zie echt niet iedereen binnen een jaar RSS en e-mail via mobiel gebruiken. Dit lijkt me eerder iets voor 2009 of 2010. Wat betreft internet geloof ik best in RSS, maar ook hiervoor geldt dat de gemiddelde consument eerst maar een eenvoudig te gebruiken reader moet hebben, bijvoorbeeld geintegreerd in MSN of Windows. Dit gebeurt natuurlijk allemaal al, maar het zal eventjes duren voor het ook door het grote publiek wordt opgepakt.

    Geloof zeker dat e-mailmarketing ook de komende jaren nog een krachtig instrument blijft. Op 1 dag tienduizenden clicks of zelfs leads genereren.. ik denk dat e-mailmarketing daar nog steeds de beste methode voor is. Wanneer er echt een oplossing gevonden wordt voor SPAM, zal de waarde van goede double-optin lijsten alleen maar stijgen.

    Meten = weten natuurlijk en het verbaast me dan ook wel dat 40% van de bedrijven niet eens kijkt naar open en/of clicktrough rate.

    geplaatst op
  • in dit artikeltje vind je trouwens nog meer cijfers over e-mail marketing in Nederland: http://www.b2bemailmarketing.com/2006/12/3_out_of_5_dutc.html

    geplaatst op
  • Beetje provocerend natuurlijk, maar als je er wel over na denkt, zijn er ook geen redenen om aan te nemen dat RSS emailmarketing niet zou kunnen vervangen. Dat je met RSS alleen de Internet savvies bereikt vind ik op de langere termijn geen houdbaar argument. Net als met alle moderne technieken (including het aloude email) moet je er van uit gaan dat het op zeker moment door de massa geadopteerd wordt.

    Waarom? Omdat het, net als de nieuwsbrief, automatisch tot je komt en voor jou in meer of mindere mate interessante informatie bevat. Maar ook omdat diezelfde informatie gereduceerd is tot behapbare chuncks (hence het succes van YouTube), én het, waar je op dat moment ook bent, te lezen is op je mobiele handset. Mijns inziens twee grote plusplunten, maar please do prove me wrong. :)

    geplaatst op
  • Sluit me aan bij Tamara, daar waar ik twee jaar geleden ook de dood van email-marketing voorspelde moet ik nu toegeven dat email-marketing springlevend is (voor bepaalde doelgroepen). Zeker op het gebied van onderhoud contacten met bestaande relaties is email-marketing erg belangrijk. RSS en andere pull-middelen nemen wel steeds meer de rol over van email op gebied van acquisitie.

    Alleen jammer dat er zo weinig onderbouwing is mbt stand van zaken emailmarketing in Nederland. Of hebben we dit allemaal gemist het afgelopen jaar?

    geplaatst op
  • @Marjolien: teasen is altijd goed; wellicht dat de email-marketeers zich daarmee ook realiseren dat het beeld dat ze hebben bij de nieuwe generatie online marketeers niet positief is. Werk aan de winkel voor mannen als Sander en Ewald die a.s. donderdag namens Marketingfacts nog een cursus e-mail marketing verzorgen in Media Plaza.

    geplaatst op
  • Een jaar geleden ongeveer hoorden we in Nederland voor het eerst echt van YouTube. Kun je nagaan wat voor een vlucht dingen in een jaar kunnen nemen. Nee hoor, over een jaar, twee max, kijken we allemaal mobiel televisie en krijgen we headlines en email op de GSM binnen. :)

    geplaatst op
  • @ Marjolijn: Wedden om een Canon EOS van niet? ;-)

    geplaatst op
  • :o) Momenteel zijn er nog teveel nadelen aan RSS om echt een interessant marketingkanaal te zijn, ik denk dan vooral aan de tot nu toe nog beperkte tracking mogelijkheden.

    Begrijp me niet verkeerd he, ik ben een grote fan van RSS, maar ik denk dat je het eerder als een complementair kanaal moet beschouwen en niet als vervanger van e-mail. Beide kanalen hebben hun voor- en nadelen.

    Het is trouwens niet zo dat je via RSS interessantere informatie krijgt dan via e-mail. De relevantie van de boodschap ligt nog altijd in handen van de marketeer en niet in het kanaal dat hij gebruikt. En als RSS eenmaal door de massa geadopteerd wordt, zal ook dit kanaal "misbruikt" worden.

    Wat e-mails lezen op een mobieltje betreft, ook hier denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen. Maar alweer, het hangt af van je doelgroep. Managers, directors en hoger zullen inderdaad meer en meer Blackberry's en dergelijke gaan gebruiken, maar ma en pa thuis? Nee, daar geloof ik niet in...

    geplaatst op
  • @marco. Het feit dat er zo weinig cijfers bekend zijn over e-mail marketing, is een Europees probleem. Ik ben voor mijn blog ook altijd op zoek naar Europees cijfermateriaal, maar ik heb tot nu toe nog geen bron gevonden...

    geplaatst op
  • @Stijn: lol ;)

    Overigens woonde ik zelf verleden jaar een workshop e-mail marketing bij van John Stamos (Responsys), die daarin de volgende gemiddelde cijfers noemde:

    Van de 100.000 nieuwsbrieven die verstuurd worden
    Komen er 76.600 aan (76,6%)
    Worden er 20.222 geopend (26,4%)
    Wordt er 1.375 x geklikt (6,8%)
    Hetgeen 435 webbezoekers oplevert (4,0%)
    Wat resulteert in 87 verkopen (2,1%)

    Als die gemiddelden kloppen zit het met de ROI nog wel goed lijkt me.

    Verder leuk om te noemen zijn zijn vijf kritische succesfactoren van een goede nieuwsbrief:

    1) Subject Line
    2) Strong Offer (een leuke aanbieding voor de lezer)
    3) Above the fold (wat staat er in het eerste view?)
    4) Hero shot (een sterke visual van een product/persoon)
    5) Endorsement (van een credible 3rd partner)

    geplaatst op
  • De Amerikaanse statistiekjes over e-mail marketing zijn trouwens mooi gegroepeerd op deze nieuwe site: www.emailstatcenter.com

    geplaatst op
  • nog een nuttige link: eMarketer
    ik heb helaas geen abonnement... staan wel relevante studies op.

    geplaatst op
  • Ironisch genoeg krijg ik nu net een nieuwsbrief van Digital Magazines in mijn mailbox: LIVinStyle Strictly Men Magazine. Over de doelgroep faliekant misschieten gesproken.. :)

    geplaatst op
  • "Van de 100.000 nieuwsbrieven die verstuurd worden
    Komen er 76.600 aan (76,6%)
    Worden er 20.222 geopend (26,4%)
    Wordt er 1.375 x geklikt (6,8%)
    Hetgeen 435 webbezoekers oplevert (4,0%)
    Wat resulteert in 87 verkopen (2,1%)

    Als die gemiddelden kloppen zit het met de ROI nog wel goed lijkt me."

    Gemiddelde cijfers noemen lijkt me in deze, zeker als het gaat om verkopen, totaal zinloos. Het verschilt nogal of je een caravan wil verkopen of een voordelig proefabonnement op een krant. Maar ik heb het hele verhaal niet gehoord, dus misschien zit ik er naast.

    Als je uitgaat van 15 eurocent per verstuurde mail (wat denk ik redelijk is.. ja ok, spaarprogramma's zijn goedkoper ;-)) kom je hier op 15.000 euro en moet de marge op je product dus 172 euro zijn. Vallen er wel een heleboel producten af. Maar gelukkig ken ik wel praktijkvoorbeelden met wat betere cijfers..

    Hoe kunnen 1375 clicks trouwens 435 webbezoeken opleveren?

    geplaatst op
  • 15 eurocent per verstuurde mail lijkt me wel heel erg duur, niet? ben je zeker dat dat cijfer juist is?

    geplaatst op
  • ************************************************************************
    Ik ben Bart Nagel, freelance journalist die al jaren schrijf over internet en online marketing
    ************************************************************************

    Het is toch echt 'schrijft', meneer de journalist.

    geplaatst op
  • Hey wat leuk, een anonieme mierenneuker.

    geplaatst op
  • @Stijn: Tja, wat je aan die getallen hebt vroeg ik me op dat moment ook wel af, maar misschien kunnen ze dienen als mooi rekenmodel voor de totale leek op dit gebied. En 15ct vind ik idd wel erg duur, hoe kom je daar aan?

    Van 1375 kliks > 435 bezoekers zou ik verklaren door te zeggen dat nieuwsbrieven vaak externe kliks bevatten (wij leiden geïnteresseerden bijvoorbeeld liever naar bol.com voor directe verkoop dan naar onze eigen site), en natuurlijk bevatten ook nieuwsbrieven regelmatig gebroken links.

    Zeker weten doe ik dit niet, in mijn aantekingen van die workshop stond slechts dit lijstje. :)

    geplaatst op
  • Grappig is dat je nu ziet dat achterblijvende branches, zoals b.v. HR/Recruitment, voor het eerst kijken naar.... e-mail marketing.

    Ik denk dat je hier zit met een zeer typisch geval van een dubbel branche gevoel.
    1) Vanuit de aanbiedende kant (lees bedrijven) is er een mega vraag naar e-mail marketing.
    2) vanuit de vragende kant (consumenten) neemt de interesse sterk af.

    Dit resulteert in minder opt in adressen die meer en meer benaderd zullen worden, waardoor het aantal afneemt en... je raad het al, het medium uiteindelijk doodbloed.

    Niet op hele korte termijn. En RSS zal maar een deel overnemen, de rest gaat via 'andere' middelen (zoals ik sommige mensen hoor: ik ga dagelijks mijn lijst van 100 bookmarks af, ik kan niet goed met RSS omgaan...)

    Dus de vraag is groot genoeg, en neemt ook niet snel af. Het aanbod van mail adressen echter wel. Nog niet snel, er zijn er nog veel met veel interesse, maar wel langzaam maar zeker.

    geplaatst op
  • @Marjolijn: 15 cent duur? ligt aan het type mail. Voor een ad in een nieuwsbrief wel, voor een inidivuele mail op basis van targetting is het weer goedkoop denk ik. Daar zit je gemiddeld wel hoger.

    geplaatst op
  • ik vermoed dat we het hier hebben over 15 cent als het over gehuurde databases gaat? dat zou me al veel logischer lijken

    geplaatst op
  • Kijk voor de kosten van gehuurde (of gekochte) databases ook naar de eerdere discussie:
    Wat is de ROI van ingekochte mailbestanden?

    geplaatst op
  • "de gemiddelde open rate voor 2005 in de VS van 26,9 procent, non-bouncerate van 92,9 procent en een CTR van 7,2 procent."

    Even voor de nuance: gemiddelde cijfers zoals dezen zijn waardeloos als je niet verdeeld naar soort bedrijf/klant. Industriele prospects zullen meer responsive zijn dan een lijst van Hyves.nl. Hetzelfde geld voor low-involvement vs high involvement en demografische verschillen zoals sexe en leeftijd. Meer dan 40% (gemeten!) open-rate is niet ongewoon.

    Verder geloof ik dat email marketing steeds meer als infrastructuur gebruikt gaat worden en minder als push kanaal. Zoals iemand eerder zei: op het juiste moment is key.

    geplaatst op
  • @ Tamara: Had het inderdaad over externe campagne. Een eigen nieuwsbrief versturen schaar ik ook niet helemaal onder "e-mailmarketing" maar ieder z'n eigen definitie natuurlijk.

    @ Bart: Zoals eerder gezegd denk ik dat e-mail marketing moet voldoen aan het aantal voorwaarden (zoals gepersonaliseerd) alleen ik verwacht dat het de komende jaren gewoon een sterk push-kanaal blijft. Waarom denk jij dat dit minder wordt?

    geplaatst op
  • Dames, heren, complimenten! Ongelofelijk wat een stortvloed aan bruikbaar materiaal. Dank. Er volgen snel meer van dit soort oproepen. Ik zou willen dat al mijn materiaal zo kan schrijven ;-)

    Even een paar punten war ik op wil reageren.
    In algemene zin: E-mailmarketing is niet op zijn retour en ik geloof niet dat RSS daar een belangrijke rol in speelt. Zoals gezegd: andere tool, ander doel. Maar: klopt het wel dat jongeren via e-mail steeds moeilijker benaderbaar zijn? Heeft iemand daar ervaringen mee of cijfers over? Is dit al langer zo of is dit echt iets van het afgelopen jaar danwel afgelopen twee jaren?

    In het algemeen ben ik ook zeer benieuwd naar de prijsontwikkeling van e-mailbestanden. Is daar iets mee gebeurd afgelopen jaar? Zou wellicht een afspiegeling kunnen zijn van gestegen vraag?

    @ Marco: Dank voor DM Barometer. Zeer nuttig!
    @ Tamara: VS steeds hogere budgetten? Heb je cijfers? E-mailmarketing cookbook, ik houd me aanbevolen!
    @ Stijn& Bart: ik snap dat gemiddelden vertaald naar branche, bedrijf of product weinig zeggen. Gemiddelen geven echter wel mooie trends weer. En dat is precies wat we in dat jaarboek willen doen.
    @ Bart: E-mailmarketing als infrastructuur? Kun je dat toelichten?

    Dank weer!

    geplaatst op
  • @ Bart N.: Precies, trends in tijd kan je er misschien mee aangeven (als je de zelfde soort e-mails jaar na jaar naast elkaar legt). Als wij een mail versturen voor een viral game of voor een hypotheekofferte; krijg je toch hele andere cijfers qua lead-aantallen. Maar ik snap je punt.. bovendien doen cijfers/grafiekjes het altijd leuk in een boek.

    geplaatst op
  • Weinig aan toe te voegen. Zoals Bart al aangeeft erg mooie discussie met veel toevoegde waarde. Als we op deze manier alle hoofdstukken van het jaarboek langs gaan wordt het een bijzonder mooie jaarboek!

    Ik ben erg benieuwd naar de meningen van Ewald en Sander (van RapidSugar) die een training emailmarketing geven.

    geplaatst op
  • @Stijn: "Een eigen nieuwsbrief versturen schaar ik ook niet helemaal onder "e-mailmarketing"

    Dat moet je me dan toch eens uitleggen hoor. Want in mijn visie is dat nou juist waar het wel om draait. Als e-mail marketer vind ik het veel belangrijker om mijn eigen huislijst uit te bouwen dan om adressen te gaan huren. Bij eBay doen we weinig of geen acquisitie e-mail marketing, gewoon omdat in het verleden gebleken is dat de ROI daarvan erbarmelijk laag ligt.

    Voor de bedrijven die het wel willen doen, heb ik maar 1 raad: zorg ervoor dat je weet hoe, waar en wanneer de opt-in verkregen is, zorg ervoor dat je in de e-mail de link legt met die opt-in zodat mensen weten waarom ze nou opeens van jou een e-mail krijgen hoewel ze daar niet om gevraagd hebben en tot slot, zorg ervoor dat je weet hoe vaak er op die gehuurde lijst gemaild word - want hoe meer er op gemaild wordt, hoe lager de resultaten.

    Wat betreft een definitie van e-mail marketing, ik volg de definitie die Wikipedia geeft:

    "Sending e-mails with the purpose of enhancing the relationship of a merchant with its current or old customers and to encourage customer loyalty and repeat business."

    @Bart: Je kan het "cookbook" hier downloaden. Het is geen mooi gelay-out werk, maar het bevat wel een heleboel interessante informatie voor de beginnende e-mail marketer.

    Hier zijn nog enkele interessante links:

    Studie van Datran Media
    Email Industry Lacks Consensus on Most Basic Metrics
    Survey Reveals Chronic Lack of ROI Measurement

    Ik heb zelf ook een blog over e-mail marketing waar je meer info kunt vinden over allerhande studies en best practices.

    geplaatst op
  • Grappig is dat je nu ziet dat achterblijvende branches, zoals b.v. HR/Recruitment, voor het eerst kijken naar.... e-mail marketing.


    Het is inderdaad een hele vage spagaat want veel bedrijven zijn net bezig of moeten de e-mailmarketing nog ontdekken en elke keer wanneer er tips in een nieuwsbrief worden geplaatst zijn het de basistips voor de beginner.

    Daarnaast weten de experts die zich hebben gericht op de e-mailmarketing dat het springlevend is, al wordt het bedreigt door het steeds groter wordende spamaandeel en de strijd van ISP's en individuen hiertegen.

    Het heeft er dus alle schijn van dat de mensen die roepen dat e-mailmarketing dood is die bekende stuurlui aan wal zijn.

    geplaatst op
  • @ Tamara:

    "Want in mijn visie is dat nou juist waar het wel om draait. Als e-mail marketer vind ik het veel belangrijker om mijn eigen huislijst uit te bouwen dan om adressen te gaan huren. Bij eBay doen we weinig of geen acquisitie e-mail marketing, gewoon omdat in het verleden gebleken is dat de ROI daarvan erbarmelijk laag ligt."

    Helemaal mee eens. En vind ook zeker dat bedrijven als ze naar e-mail kijken, ook naar de mogelijkheden (of zeker naar de mogelijkheden) van een eigen lijst moeten kijken. Die moet je alleen ook op een bepaalde manier opbouwen en juist externe e-mailmarketing lijkt me daar erg geschikt voor (naast je eigen kanalen zoals je website).

    Het ging mij om de definitie. Een eigen lijst noem ik geen e-mailmarketing, net zoals ik de Postcodeloterij Record Show (of iets dergelijks) ook geen tv-reclame noem. Dat jij en wikipedia dat wel doen mag natuurlijk.. ik kan er weleens naast zitten ;-)

    geplaatst op
  • René heeft wel een punt ;-)
    Nederlands voor dummies

    geplaatst op
  • Nou zeg, ik heb helemaal nooit geclaimd een vertaling te willen geven, het ging hier slechts om een snelle toelichting in populaire bewoordingen.. :)

    geplaatst op
  • email marketing? bestaat dat nog? ;-)

    geplaatst op
  • Opmerkelijk dat de discussie vaak al snel draait om de dood, dan wel triomf, van een medium. Het zou mooi zijn als we meer zouden denken in multi-channel oplossingen. E-mail leeft, maar de online communicatie fragmenteert eromheen in nieuwe vormen. Daarmee bereik je ook een meer heterogene doelgroep. Zoals IM, SMS, mail en het web complementair zijn voor de ervaring van een service als Twitter. Sommige bedrijven hebben hier al een handige - gevoelsmatig gepersonaliseerde - PR tool van gemaakt. Het is (voorlopig) een niche, maar als je doelgroep er zit kun je scoren.

    Persoonlijk ontvang ik van sommige bedrijven ook liever een maandelijkse e-mail nieuwsbrief dan dat ik continu in (semi) real time met RSS feeds wordt geconfronteerd. Misschien ben ik te oud? :-)

    Overigens ben ik van mening dat RSS nog in de kinderschoenen staat (lees: het is té techy), met name in het licht van real world toepassingen voor een breed publiek. Slechts een kleine groep houdt zich bezig met smart grouping, tag based RSS, pipes, custom feed refresh rate etc. omdat het allemaal nog te ingewikkeld/geeky is. Al te vaak vertalen we dit in een lage levensverwachting voor RSS, lijkt me.
    E-mail is gemeengoed - misschien wat stoffig aan het worden, maar in positieve zin voorspelbaar als tool.

    geplaatst op
  • Hi,

    Leuke discussie. Dank voor cijfermateriaal, bronnen e.d. Ik wacht net als sommigen van jullie op input van RapidSugar in dit verband ;-) Hieronder mijn 10 centen :-)

    Mijn visie op en ervaring met e-mail marketing (externe en interne lijsten combined):
    - Allereerst de context en samenhang: eMarketing mix als geheel verandert in de richting van : 1) SEO + SMO 2) Search Advertising (alle varianten: tekst link ads, call, video, speech) 3) Affiliate Marketing 2.0 (met name op A-merken websites zoals in NL binnenkort ClickDistrict (zal iedereen heel veel van horen verwacht ik, ben er zelf al in gestapt)) 4) Permission based marketing binnen websites/platforms/offline+online events -> dit zijn o.a. VIRALS maar ook e-mail adressen die uit een viral komen. Dit omvat ook buzz marketing binnen sociale netwerken als Hyves waarbij de heavy users worden gevraagd mee te denken over nieuwe concepten, campagnes en producten voor adverteerders (denk Wikinomics, Peer Production) in de vorm van wiki's -> dit levert wel materiaal op w.o. e-mail adressen van zeer interessante relaties voor een onderneming !!
    Waarom ? Marketing wordt meer ROI-based, performance-based marketing (zie McKinsey). Dit betekent veel voor e-mail marketing.
    - Open Source Marketing: een vorm hierbij is dat de doelgroep zelf de e-mail marketing campagne voor een adverteerder gaat opzetten: de template, de visuals, de tekst, links, alles. Dat gaat dit jaar nog gebeuren (en misschien is het al gebeurd ?)
    - Event Driven E-mails worden belangrijk (zie laatste @Tech) -> mensen die een activiteit op een website BIJNA hadden afgerond en afhaken -> ontvangen een targeted e-mail vrij snel om alsnog de activiteit/webform/transactie te 'closen'. Sterk ! Denk aan Engagement.
    - Een belangrijke ontwikelling vormen widgets. Succesvolle sexy merken kunnen via widgets veel krachtiger communiceren met hun (sociale) doelgroep dan een traditionele e-mail. Een widget op een startpagina (PageFlakes, NetVibes, Google, LIVE) of een blog of social networking profile is beperkt qua ruimte, exclusiever en heeft meer impact op de lezer dan een e-mail. Aangezien mensen zich steeds meer associeren met de waarden en purpose van ondernemingen/adverteerders (met name de sociale en ecologische) zullen widgets een belangrijk substituut voor e-mail worden komende 5 jaar.
    - Cross-mediaal meten wordt belangrijker. Lange weg te gaan though.
    - A/B testing wordt standaard, oplossingen als Memetrics (maar ook low end varianten) zullen vaker worden toegepast
    - Externe lijsten worden minder belangrijk (er zijn uitzonderingen; web survey leads en nieuwe initiatieven die alles dubbel-opt-in doen en niet aan overkill van mail-frequentie doen)
    - Interne lijsten worden belangrijker, dat is de toekomst van e-mail marketing. Deze lijsten gebruiken voor alle doelen: cross/up-sell, retentie, loyaliteit, service, bevestiging, viraal, interesse enquetes, polls etc.
    - E-mail marketing wordt multimedaler (eind jaren negentig al met RadicalMail, weet Sander nog wel ;-))
    - E-mail marketing wordt transactioneler (het 'closen' van de deal kan in de e-mail zelf of het aanvragen van een afspraak of deels)
    - E-mail marketing wordt onderdeel van CRM/eCRM
    - E-mail marketing gaat verder personaliseren (social networked, behavorial incl. transactional, contextual, profiled)
    - E-mail marketing gaat integreren met inbound service e-mails -> Broaddaylight.com revival eind jaren negentig. Integratie van oplossen service vraag i.c.m. commercieel aanbod.
    - E-mail marketing zal naast RSS worden ingezet, afhankelijk van doelgroep en product. Aangezien we nu de komende 5 jaar in een hoogconjunctuur leven, zullen innovaties relatief sneller worden omarmd dan in een laagconjunctuur. Dit verklaart ook de hype/groei onder adverteerders naar e-mail marketing nu... echter, de consument gaat nu sneller vooruit lijkt het. En de perceptie van de consument inzake e-mail is echt veranderd door SPAM e.d.
    - Voor jongeren is e-mail veelal een administratief archief en minder commercieel. Ze besteden er minder tijd en meer op Web 2.0 zaken als IM, RSS, Twitter, blogs, social networks, wiki's etc.
    - Mobiele e-mail (net als Web 2.0 in het algemeen en RSS) wordt met name door jongeren en professionals/managers/ICT-ers omarmd en ingezet. Dit gaat wel snel verbreden maar niet in 1 jaar :-) Impact op vorm en inhoud van de (mobiele) e-mail is groot. Het is een verdere manifestatie van 'chunkation' van informatie en commerciele boodschappen. Het verkorten, opdelen van boodschappen zoals bij YouTube, Twitter, Joost Ads etc. Het wordt essentialistischer.

    geplaatst op
  • Affiliate Marketing 2.0 ???

    geplaatst op
  • Wow, wat een input allemaal. Als Bart hier niet een top hoofdstuk emailmarketing over kan schrijven dan vreet ik een bezemsteel. Yuri, ben onder de indruk van je opsomming.

    Bart, wat mij betreft gaan we de volgende hoofdstukken ook op deze manier online bediscussieren. Komt toch meer input dan ik had verwacht. Ook de invalshoeken zijn soms verfrissend!

    geplaatst op
  • Affiliate marketing 2.0 is meer ter onderscheid. Niet al te serieus nemen dus. Het is in die zin apart door:
    1) dynamische optimalisatie van affiliate bannering op basis afgehaakte mensen binnen webformulieren. Afhakers krijgen meer banners te zien.
    2) bannering op A-merken sites in plaats van B- en C-merken sites (yield management)

    geplaatst op
  • Bedankt voor de toelichting op je toch al uitgebreide posting Yuri. (alleen jammer dat je het heb over bannering terwijl met affiliate marketing, en daaraan gekoppeld e-mailmarketing, zoveel meer varianten qua uitingen /benadering mogelijk zijn)

    geplaatst op
  • @Kasper, waren er niet een hele hoop privacy issues rond affiliate marketing met daaraan gekoppeld e-mailmarketing? want hoe belet je dat een affiliate een email stuurt naar iemand die zich uitgeschreven heeft van jouw mailinglijst? of is dat hoofdzakelijk in de US een issue?

    geplaatst op
  • Zo, ik ben weer even op aarde en lees dat mijn naam een aantal keer voorkomt, maar met een aantal statements die ik wat moet aanscherpen:

    1. "Omdat e-mailmarketing de oudste (marketing)techniek van internet is, is de professionalisering vergeleken met andere methoden in een vergaand stadium. Ook de expertinput van Bas ter Burg onderstreept dit". Geen idee waar deze interpretatie vandaan komt. Ik weet wel dat bij een aantal bedrijven een professionaliseringsslag gaande is, en dat er steeds meer onderzoeken en technieken worden ontwikkeld met als resultaat meer data (vaak nog Amerikaans) en meer kennis over het medium. Maar "vergaand stadium" is in het geheel niet zo en heb ik ook nooit gezegd. Er gebeurt veel in deze markt punt, maar vergaand stadium: no way.

    2. "Bas ter Burg spreekt ook van op grote schaal inzetten van listbroker-bestanden, terwijl Opt-in bestanden veel betere resultaten opleveren". Dat kan ik zeker hebben gezegd. er wordt zeer veel gebruik gemaakt van externe bestanden, maar ik ben nooit fan ervan geweest en vraag me af of ik het ooit ga worden. Ik kan geen enkel echt positieve case opnoemen met een goede ROI die een adverteerder heeft gerealiseerd ondanks de prachtige verhalen die vlugge sales reps in die branche vertellen. En ik heb er bovenop gestaan, heel vaak. 1 oog is koning in deze markt, vandaar dat veel grote adverteerders meer dan eens een ritje op een glimmend extern bestand uitproberen (en de budgetten moeten op, dat ook nog eens). Mijn advies: werf e-mail adressen van je eigen klanten en zorg ervoor dat je weet dat e-mailadres x hoort bij klant x (dus e-mail adressen van herkenbare klanten). Op basis van kennis van deze klant kan je gericht e-mailen. Dat is vele malen effectiever.

    Waarschijnlijk komen deze uitspraken van 'mij' omdat mij is gevraagd wat er allemaal afgelopen jaar is gebeurd en wat de focuspunten zijn voor de komende jaren (t.b.v. MF jaarboek). Tikkeltje anders geinterpreteerd dan bedoeld.

    geplaatst op
  • Goed dat je er nog even kritisch naar kijkt Bas. Die journalisten van tegenwoordig ook ;-)

    geplaatst op
  • @Bart.

    Elk medium of medium type heeft zo z'n mediumspecifieke sterktes en uitdagingen. Het gaat niet om een competitie tussen oude en nieuwe media, of een spel tussen e-mail of rss. We moeten als marketeers op zoek naar nieuwe manieren om mensen te laten kopen en terug te laten kopen. En we moeten leren welk medium we wanneer inzetten.

    Vooor wat betreft de inzet van e-mail ervaren wij (RapidSugar) een overgangsfase. Van e-mail als faxmachine naar e-mail als instrument in programma's van geindividualiseerde marktbewerking. Waarbij je slim en op het relevante moment (data!) en op de persoon gericht, mensen verleidt tot interactie. Al dan niet volledig geautomatiseerd.

    Beide vormen van e-mailmarketing zijn effectief, mits je je aanpast aan de omstandigheden en je je verdiept in de manier hoe het medium het beste werkt. In onze beleving is e-mail springlevend en effectief. De echte bedreiging is daarom niet het medium maar de marketeer die er gebruik van (wil) maken.

    geplaatst op
  • Top Email Trends Revealed
    http://www.imediaconnection.com/content/14490.asp

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.