58 procent online mediabestedingen UK naar paid search

29 maart 2007, 21:21

Vandaag werden in de UK de online mediabestedingen over 2006 gepubliceerd door IAB/PwC UK. Met een totaalbedrag van 2,016 miljard pond (bijna 3 miljard euro), liggen de online mediabestedingen in de UK voor het eerst hoger dan de mediabestingen in de Britse dagbladen. Daarmee zijn de online mediabestedingen in de UK met 41% toegenomen ten opzichte van 2005 en heeft online inmiddels een aandeel van 11,4% van de totale mediabestedingen.

Ter illustratie, in Nederland rapporteerde het IAB een bedrag van 137 miljoen euro, een toename van 40% ten opzichte van de online mediabestedingen in 2005. Op basis van Nielsen Media Research ligt daarmee het aandeel online in Nederland op ca. 4% van de totale mediabestedingen. Daarbij moet wel de kanttekening worden geplaatst dat in de UK de cijfers van paid search wel zijn meegenomen in het totaal terwijl deze in Nederland niet bekend zijn. In de UK gaat inmiddels ca. 1,7 miljard euro, oftewel 58% van de online mediabestedingen, naar paid search.

Als we de cijfers van de Britse markt zouden mogen extrapoleren naar de Nederlandse markt, dan zouden we voor de Nederlandse markt uitkomen op een totaal bedrag van ca. 325 miljoen euro (waarvan 190 miljoen euro naar paid search).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    VR

    Wat mij zo verbaast is de matige belangstelling voor blogs in Engeland, in verhouding tot het belang aan online media. Als blogs kroegen zijn…


    29 maart 2007 om 21:53
    media

    Op basis van welke cijfers trek je deze conclusie VR?


    29 maart 2007 om 22:00
    VR

    Op basis van het viervoudige inwonertal en het slechts dubbele aantal blogs t.o.v Nederland. En bovenstaande cijfers.


    30 maart 2007 om 05:04
    media

    @VR: ah, ik dacht dat ik iets had gemist in het bericht van IAB/PwC UK 😉

    @Eduard: Er van uitgaande dat wij dus de gehele paid search in gerapporteerde bestedingen missen en dat ook in Nederland paid search op 58% zou uitkomen, betekent dit dat de gerapporteerde 137 miljoen overeenkomt met de resterende 42%. Als je dat omrekent tot 100% kom je uit op 325 miljoen euro. Maar let wel, hier zijn twee aannames meegenomen die niet hard zijn te onderbouwen.


    30 maart 2007 om 05:13
    Eduard Blacquière

    @Marco

    Thanks! Uiteraard neem ik dit extrapoleren niet klakkeloos aan voor waarheid gezien de aannames, maar het geeft een richtlijn.


    30 maart 2007 om 05:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief