Dat Twitter in korte tijd ongelooflijk populair is geworden moge duidelijk zijn. Twitter was vorige week zelfs zo populair dat ze tijdelijk onbereikbaar waren. Twitter is echter niet alleen populair bij online marketing guru’s zoals Robert Scoble, Steve Rubel en Marco Derksen maar ook bij Google. Van alle drie de bovenstaande Guru’s komt hun Twitter nu al op de eerste Google pagina terecht wanneer er op hun naam gezocht wordt. En dat terwijl Marco bijvoorbeeld pas op 16 Maart is begonnnen met Twitteren. Scobles Twitter staat op de 7e positie onder zijn naam, Rubel’s Twitter zelfs al op de 5e positie. Een mogelijke verklaring kan liggen in de hoge frequentie van postings en de enorme hoeveelheid links die naar elkaars pagina’s worden gemaakt. Ik ben benieuwd welke lessen hier uit getrokken kunnen worden door Search Engine Optimizers. In ieder geval is het geen slecht idee om relevante namen alvast te registreren want het is duidelijk dat je met een Twitter op een relatief makkelijke manier veel Google-juice kan krijgen.
Google loves Twitter

Geplaatst in
Mis helemaal niets met onze nieuwsbrief

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).
In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn:
Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post)
De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website.
Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de
NY Tech Meetup en
212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens
spreker
en jurylid van ben geweest.
Er zijn 15 reacties op dit artikel
-
Bas Paauw
Is het overigens niet zowiezo verstandig om behalve je URL ook je naam bij websites zoals Hyves, MySpace, YouTube en Flickr te claimen? New Yorkse Hyvers werden maanden lang naar de Hyve gestuurd van iemand die de naam New York had geclaimd. Op dezelfde manier kan iedere individueel er met je merknaam vandoor gaan en Google blijkt er iedere keer weer in te trappen.
geplaatst op 26-03-2007 om 06:34 -
Paul van Veenendaal, NPB Media
Als je zoekt in Google op yizmo is het tweede resultaat Twitter. Echter niet naar mijn Twitter pagina, maar naar een posting van Raimo van der Klein. Ik denk dat het een combinatie is van de title tag, image alt tekst en aantal backlinks (lees vrienden). Voor jouw 'title/img tag': (Se)Bas(tian) Paauw nog geen resultaten.
geplaatst op 26-03-2007 om 07:52 -
Hummerbie
Vanuit een SEO standpunt gezien, ben ik net begonnen om Twitter te bekijken.
De komende dagen zullen uitwijzen of het inderdaad een nieuw medium is om meer bezoekers te trekken.
In aanvulling op Twitter kun je ook via http://www.twitthis.com een wordpress plugin of Javascript code ophalen.
Die zet je op je site of Blog, en bezoekers kunnen daarmee heel makkelijk Twitter boodschappen posten.... leuk voor je ranking, misschien :-)geplaatst op 26-03-2007 om 08:40 -
Paul van Veenendaal, NPB Media
LaComunidad nu ook op Twitter: Twitter LaComunidad. Makkelijke manier om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes (persberichten, jobs, newsletter updates en lancering van nieuwe sites)
geplaatst op 26-03-2007 om 09:14 -
Lars
Hm, ik ben een early adopter van werkelijk veel internetdiensten (op Digg en Delicious kon ik mijn eigen voornaam bijvoorbeeld nog claimen) maar wat de aantrekkingskracht van Twitter is, ontgaat me. Waarom zou ik elke mentale wind van m'n vrienden willen weten?
geplaatst op 26-03-2007 om 09:17 -
Diederick Olthoff
Mijn vraag : Hoe kan Twitter hier geld mee verdienen?
Want zover ik kon vinden waren de sms-jes gewoon tegen kostprijs en word je niet ge-spamd met sms-jes of dergelijke. Ik zie geen reclame op de site. Waar verdient Twitter zijn centjes mee?geplaatst op 26-03-2007 om 14:26 -
Bas Paauw
@ Paul mijn Twitter Ranking is nog niet zo hoog maar dat komt ooornamelijk denkik omdat ik er nog lang niet zo fantiek mee ben als ieder ander en omdat ik gebruik maak van drie namen: "New Amsterdammer", Bas Paauw voor Nederlanders en Sebastian Paauw voor anderstaligen. Ik zal de naam veranderen in Sebastian (Bas) Paauw net zoals mijn huidige nummer 1 positie met Squidoo. Ik heb inmiddels mijn naam op Marketingfacts laten verwijzen naar mijn Twitter en hiermee zal de Twitter in combinatie met meer activiteit daar in korte tijd op de nummer een positie komen. Ik denk dat met dit soort aanpassingen jouw Twitter ook hoger in de resultaten zal komen (als je dat wil natuurlijk).
@ Hummerbie, Ik ben benieuwd. want uiteindelijk wil je de meeste traffic naar de voor jouw meest belangrijke website trekken en niet naar je Twitter. Hoe krijgen we dat voor elkaar?
@ Lars inderdaad is het een vreemde bedoening, maar het werkt. Het is een combinatie van social networking, bloggen, forumdisucssie's en linksharing, maar dan makkelijker.
@ Diederick hier en daar worden Google advertenties vertoont. Misschien komt daar de liefde van Google vandaan. Maar hoe dan ook kost al dat sms verkeer een hoop geld, ook als je een SMS ontvangt kost je dat geld in de US.geplaatst op 26-03-2007 om 15:42 -
Hummerbie
@Diederick, Je vraag wordt beantwoord in de post van http://www.marclafountain.com/blog/2007/03/how_does_twitte.html
In het Wall Street Journal article lees je dat er straks voor extra features mogelijk een prijs betaald moet worden.
@Bas, Da's nou precies de bedoeling van de test:
- Leest google mijn twitter pagina en de URLs die daar nu in staan door de Twits en krijg ik daardoor meer backlinks.
- volgen andere bezoekers van Twitter.com ook de twits en lezen ze mijn twitter homepage op http://twitter.com/hummerbiegeplaatst op 26-03-2007 om 17:22 -
-
Paul van Veenendaal, NPB Media
Inmiddels heeft Twitter een Pagerank 8. De Yahoo Site Explorer meldt dat Twitter inmiddels 2.188.474 inlinks heeft. Wie zoekt op yizmo (mijn Twitter username) in Google, ziet als eerste resultaat mijn Twitter pagina. Overigens zijn op het weblog Tripmywire mijn Twitters onderwerp van een Twitter discussie.
geplaatst op 17-04-2007 om 07:51 -
Paul van Veenendaal, NPB Media
In de nieuwste Emerce (magazine) staat ook een kleine rubriek "Twitter jij al?" met daarin een momentopname van 28 maart 13:43 met diverse Twitters. Mag en moet iedereen zomaar je Twitters kunnen overnemen of moet men niet eerst toestemming vragen om iets te publiceren/uitzenden. Daarop inhakend: Moet Twitter een copyright en/of privacy policy invoeren, waarmee je kan aangeven aan uitgevers, weblogs, tv producenten, programmeurs van mashups etc dat men niet zomaar (ongevraagd) jouw Twitters mag overnemen, reproduceren of publiekelijk tonen (aan de massa)?
geplaatst op 17-04-2007 om 08:15 -
Karel Kolb
Zoeken op ´adwords´ in Google, 14 miljoen resultaten, en dan twitter.com/adwords op plek 18. Zoeken in Nederland zelfs op 8. Het is ontzettend leuk om te spelen met Twitter, ik kan het iedereen aanraden. Eén grote speeltuin voor grote kinderen!
geplaatst op 17-04-2007 om 09:15 -
Hummerbie, Admentor
Nog een leukere speeltuin.. Hummerbie on Jaiku
Je kunt makklijk je eigen Feeds opnemen en ikheb zelfs al pagina's gezien waar de Twitters van Mensen op de Jaiku pagina's terecht kwamen...
Erg leuk zijn ook de Iconen die je aan je Jaiku mee kunt geven.
Meer functionaliteit dus.
Interessant om the lezen is http://www.jaiku.com/blog/2007/04/ en vooral het "Leo Effect"geplaatst op 17-04-2007 om 15:44 -
Marco Derksen, Upstream
Hoe ga je als PR professional met Twitter om? Frank Meeuwsen verwijst naar een interessante case die zich voltrekt rondom Steve Rubel (Edelman) die via Twitter het volgende korte berichtje verstuurde: "PC Mag is another. I have a free sub but it goes in the trash." Jim Louderback, de hoofdredacteur van PC Magazine, was zichtbaar not amused.
geplaatst op 18-04-2007 om 05:30 -
Plaats zelf een reactie
Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.