Google loves Twitter

26 maart 2007, 03:56

Google loves Twitter Dat Twitter in korte tijd ongelooflijk populair is geworden moge duidelijk zijn. Twitter was vorige week zelfs zo populair dat ze tijdelijk onbereikbaar waren. Twitter is echter niet alleen populair bij online marketing guru’s zoals Robert Scoble, Steve Rubel en Marco Derksen maar ook bij Google. Van alle drie de bovenstaande Guru’s komt hun Twitter nu al op de eerste Google pagina terecht wanneer er op hun naam gezocht wordt. En dat terwijl Marco bijvoorbeeld pas op 16 Maart is begonnnen met Twitteren. Scobles Twitter staat op de 7e positie onder zijn naam, Rubel’s Twitter zelfs al op de 5e positie. Een mogelijke verklaring kan liggen in de hoge frequentie van postings en de enorme hoeveelheid links die naar elkaars pagina’s worden gemaakt. Ik ben benieuwd welke lessen hier uit getrokken kunnen worden door Search Engine Optimizers. In ieder geval is het geen slecht idee om relevante namen alvast te registreren want het is duidelijk dat je met een Twitter op een relatief makkelijke manier veel Google-juice kan krijgen.

(Bron: via via via)

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

10 Reacties

    BasPaauw

    Is het overigens niet zowiezo verstandig om behalve je URL ook je naam bij websites zoals Hyves, MySpace, YouTube en Flickr te claimen? New Yorkse Hyvers werden maanden lang naar de Hyve gestuurd van iemand die de naam New York had geclaimd. Op dezelfde manier kan iedere individueel er met je merknaam vandoor gaan en Google blijkt er iedere keer weer in te trappen.


    26 maart 2007 om 04:34
    Hummerbie

    Vanuit een SEO standpunt gezien, ben ik net begonnen om Twitter te bekijken.

    De komende dagen zullen uitwijzen of het inderdaad een nieuw medium is om meer bezoekers te trekken.

    In aanvulling op Twitter kun je ook via http://www.twitthis.com een wordpress plugin of Javascript code ophalen.

    Die zet je op je site of Blog, en bezoekers kunnen daarmee heel makkelijk Twitter boodschappen posten…. leuk voor je ranking, misschien 🙂


    26 maart 2007 om 06:40
    Lars

    Hm, ik ben een early adopter van werkelijk veel internetdiensten (op Digg en Delicious kon ik mijn eigen voornaam bijvoorbeeld nog claimen) maar wat de aantrekkingskracht van Twitter is, ontgaat me. Waarom zou ik elke mentale wind van m’n vrienden willen weten?


    26 maart 2007 om 07:17
    Diederick Olthoff

    Mijn vraag : Hoe kan Twitter hier geld mee verdienen?

    Want zover ik kon vinden waren de sms-jes gewoon tegen kostprijs en word je niet ge-spamd met sms-jes of dergelijke. Ik zie geen reclame op de site. Waar verdient Twitter zijn centjes mee?


    26 maart 2007 om 12:26
    BasPaauw

    @ Paul mijn Twitter Ranking is nog niet zo hoog maar dat komt ooornamelijk denkik omdat ik er nog lang niet zo fantiek mee ben als ieder ander en omdat ik gebruik maak van drie namen: “New Amsterdammer”, Bas Paauw voor Nederlanders en Sebastian Paauw voor anderstaligen. Ik zal de naam veranderen in Sebastian (Bas) Paauw net zoals mijn huidige nummer 1 positie met Squidoo. Ik heb inmiddels mijn naam op Marketingfacts laten verwijzen naar mijn Twitter en hiermee zal de Twitter in combinatie met meer activiteit daar in korte tijd op de nummer een positie komen. Ik denk dat met dit soort aanpassingen jouw Twitter ook hoger in de resultaten zal komen (als je dat wil natuurlijk).

    @ Hummerbie, Ik ben benieuwd. want uiteindelijk wil je de meeste traffic naar de voor jouw meest belangrijke website trekken en niet naar je Twitter. Hoe krijgen we dat voor elkaar?

    @ Lars inderdaad is het een vreemde bedoening, maar het werkt. Het is een combinatie van social networking, bloggen, forumdisucssie’s en linksharing, maar dan makkelijker.

    @ Diederick hier en daar worden Google advertenties vertoont. Misschien komt daar de liefde van Google vandaan. Maar hoe dan ook kost al dat sms verkeer een hoop geld, ook als je een SMS ontvangt kost je dat geld in de US.


    26 maart 2007 om 13:42
    Gerben

    Idd maar eens zien of het wat brengt.


    14 april 2007 om 14:02
    Paul van Veenendaal

    In de nieuwste Emerce (magazine) staat ook een kleine rubriek “Twitter jij al?” met daarin een momentopname van 28 maart 13:43 met diverse Twitters. Mag en moet iedereen zomaar je Twitters kunnen overnemen of moet men niet eerst toestemming vragen om iets te publiceren/uitzenden. Daarop inhakend: Moet Twitter een copyright en/of privacy policy invoeren, waarmee je kan aangeven aan uitgevers, weblogs, tv producenten, programmeurs van mashups etc dat men niet zomaar (ongevraagd) jouw Twitters mag overnemen, reproduceren of publiekelijk tonen (aan de massa)?


    17 april 2007 om 06:15
    Karel Kolb

    Zoeken op ´adwords´ in Google, 14 miljoen resultaten, en dan twitter.com/adwords op plek 18. Zoeken in Nederland zelfs op 8. Het is ontzettend leuk om te spelen met Twitter, ik kan het iedereen aanraden. Eén grote speeltuin voor grote kinderen!


    17 april 2007 om 07:15
    Hummerbie

    @Marco

    Zo zie je maar weer dat je ook met dit soort Tools je eerst na moet denken over wat je schrijft.


    18 april 2007 om 04:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!