Ook MWG heeft social network

Ook MWG heeft social network

{title}De vereniging voor commerciële communicatie MWG (voorheen MediaWerkGroep) heeft enige maanden geleden haar nieuwe website gelanceerd met daarin een social network functie. De lancering is in alle stilte verlopen en dit social network heeft nog weinig (geen??) aandacht gehad op de marketingsites, terwijl dat het wel verdiend. Binnen het netwerk van 1700 betalende leden die actief zijn in media, kan je op je eigen persoonlijke pagina aangeven wie je vrienden zijn. Je kan namelijk zoeken in het totale ledenbestand (dat ook in een boekje beschikbaar is). Vervolgens zie je bij het aanmelden van een event (jaarlijks organiseert het MWG tientallen evenementen van groot tot klein, waaronder de jaarlijkse AMMA awards) wie van je vrienden zich nog meer hebben aangemeld. Een goede manier om meer aanmeldingen te krijgen en het aantal no-shows te verminderen.

Het krachtige van het online ondersteunen van het social network van deze vereniging is dat de échte relaties tussen échte mensen al bestonden. Nu vind er een vertaalslag plaats naar online en kunnen deze relaties worden gebruikt om mensen te helpen bij het maken van een keuze uit de verschillende evenementen. Het MWG kan dit in de toekomst vrolijk gaan uitbreiden. Door bijvoorbeeld via affiliate programma’s met eventorganisaties kan het MWG ook kaarten gaan ‘verkopen’ voor evenementen van derden waarbij ze zelf een commissie ontvangen en wellicht zelfs hun leden een korting kunnen bieden. Hetzelfde kunnen zij gaan doen met online boekenverkopers. Of met banen (banen in jouw netwerk). Of met nieuws (mensen in jouw netwerk vonden dit nieuws interessant). Het begint bij werkelijke relaties en het krijgt online een bijzonder versterkend effect.

Met nieuws zou het MWG op het terrein komen van Emerce dat juist experimenteert met een eigen social network vanuit de nieuwsberichtgeving. Of zelfs bij MarketingFacts, dat ook waarderingen verzamelt. Deze ontwikkeling laat zien dat merken (in het algemeen maar ook business brands zoals MWG, MarketingFacts en Emerce) in de toekomst mensen verenigen. Uitgevers gaan daarmee meer op verenigingen lijken dan op bedrijven die uitgeven, informatie verzamelen en zo goed mogelijk zenden. Iets om eens over na te denken.

Nog wat meer details over het MWG (van de website):

MWG is een vereniging van en voor mensen die werkzaam zijn in de commerciele communicatie. Haar inmiddels omvangrijke ledenbestand (ruim 1700) bestaat uit mensen met de meest uiteenlopende functies in de wereld van de (nieuwe) media.

Het doel van de MWG is het informeren, kennis verbreden en verdiepen en een sociaal platform bieden voor haar leden via diverse bijeenkomsten en publicaties waarbij steeds actuele onderwerpen voor de mediabranche aan de orde komen.

Voor de critici onder ons: nee, het is geen nieuws van vandaag. Het is ook (nog) geen daverend succes, maar wel een begin, zoals alle ontwikkelingen ergens moeten beginnen. Misschien is het onhandig dat je weer ál je relaties moet aangeven maar in de toekomst komt er ongetwijfeld een koppeling met zakelijke netwerken zoals LinkedIn of Xing (koppel mijn MWG account aan mijn LinkedIn Account). Het is absoluut een stap in de ontwikkeling van marketing, media en merken. En daarom zinvol hier op MarketingFacts.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Erwin, goed verhaal (inclusief de bedenkingen). Social networks zijn er in vele verschijningsvormen en deze gesegmenteerde variant rondom een gemeenschappelijk thema oogt sterk, ook omdat het een onderdeel is van een groter geheel en niet alleen een netwerk op zich is. Dank voor de info.

    geplaatst op
  • MediaMensen, Emerce-netwerk, MWG-netwerk en dan nog al die verenigingsblogs waar de enige aktiviteit de spamberichten lijkt. Alle goede bedoelingen ten spijt, een online community is niet iets dat je van bovenaf kunt dicteren. Het zal van onderaf moeten groeien en dat moet je als uitgever of vereniging faciliteren. Een andere mogelijkheid is je aan te sluiten bij een bestaande online community.

    Let wel, met voldoende budget is het zeker mogelijk een online community te creeren. Maar denk niet dat het na de implementatie van een goedkope tool vanzelf gaat! Wie gaat de kar trekken? Wie zijn de evangelisten? En waar gaan we het uberhaupt over hebben?

    geplaatst op
  • @Marco: Je bedoelt iemand die zorgt dat de boel gaat lopen. Dus iemand die regelmatig postings plaatst, die zelf actief reageert op reacties én iemand die enthousiast andere mensen benadert om zelf te schrijven. Dat ben ik helemaal met je eens. Het gaat niet vanzelf maar het moet ergens beginnen.

    Volgens mij wordt het tijd voor je eerste boek, Marco: Building Branded Communities ;)

    geplaatst op
  • Goed artikel en het zou zeker handig zijn dit te koppelen met Xing (openBC) en/of Linkedin.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.