• Mobile
    wordt gesponsord door

Viral Friday: Impossible is Nothing

Viral Friday: Impossible is Nothing
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Tips en ideeën kun je sturen naar viralfriday@marketingfacts.nl.

Begin deze week kreeg "Viral Friday" naar aanleiding van het gezamenlijke persbericht de nodige aandacht op Adformatie, de Adformatie Nieuwsbrief, AdfoResult en ReclameWeek, een belletje van BNN radio en vele nieuwe inzendingen. Dank hiervoor!

De langverwachte vervolg campagne "Impossible is Nothing" die begin deze week startte van Adidas is de nummer 1 van deze week. De hoofdpersonen, o.a. de topsporters Jonah Lomu, Gilbert Arenas en David Beckham, zijn in de sportmerkcampagne op documentaire-achtige manier gefilmd en vertellen over hun persoonlijke ervaringen uit het leven die hebben geholpen op de weg naar de top. Op plek 2, "PS3: This is Living". Met de aanstaande lancering van PlayStation 3 in Europa op 23 maart maakte Sony gisteren meer details bekend omtrent de promotiecampagne, inclusief gebruik van Flickr en een virtuele wereld. Een commercial daarbij mag natuurlijk niet ontbreken. Kodak maakt de Viral Friday Top 3 compleet met de "Ink is it" minisite en bijbehorende viral episodes van het komische duo Nathan & Max.

Benieuwd naar de complete top 10 van deze week? Kijk dan snel verder! Uiteraard zijn we zeer benieuwd naar jullie reacties. Heb je je krom gelachen om een viral, heb je kritiek of andere opmerkingen? Laat het in de reacties achter, zodat wij Viral Friday nog beter kunnen maken! Veel plezier.

Meer


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Leuk overzicht zoals elke week Paul. Kan er nog iets gezegd worden over de criteria op basis waarvan de top 10 wordt samengesteld? Waaraan moet een viral voldoen om in de top 10 te komen? En wat onderscheidt de nr. 1 bijvoorbeeld van de nr. 10?

    Heb zojuist het 'Impossible is nothing' filmpje met David Beckham, dat deze week op nr 1 staat, bekeken. Het lijkt me toch een vrij standaard commercial. Nu valt over smaak zeker te twisten, maar dit lijkt me niet direct een video die mensen massaal zullen doorsturen naar bekenden. Wat toch een voorwaarde is voor een viraal effect.

    Dit lijkt bevestigd te worden door teller op YouTube waar de film op dit moment nog maar 357 keer bekeken is. Terwijl hij er een dag geleden geplaatst is. Voor bekende merken als Adidas en Beckham is 357 views in een dag een nogal mager resultaat. Daarom vroeg ik me af waarom de video nu al op nr. 1 in de viral top 10 van deze week staat. Moet de effectiviteit daarvoor niet eerst gebleken zijn?

    geplaatst op
  • @Paul: blijven jullie wel aan bronvermelding doen, graag (re P-magazine)?

    geplaatst op
  • @Michael:
    Zie toevoeging

    @Marco Dekkers:
    Leuk om te horen, dat je wekelijks van de Viral Friday geniet. Wat betreft jouw vraag: ik had de video van Beckham van het officiële Adidas YouTube profiel, totdat deze plotseling verwijderd werd. Ik ben toen genoodzaakt een andere YouTube video te pakken, met inderdaad minder views. Dus je moet niet zonder meer uitgaan van de video op YouTube, waarnaar ik naar link.

    Wat betreft de criteria op basis waarvan de top 10 wordt samengesteld. Dit is een mix van:
    - aantal views op verscheidene video sites
    - aantal blogs dat de video heeft opgenomen (o.a. via aantal backlinks in Technorati)
    - de autoriteit van een blog/videosite waarop de video staat (in NL hanteer ik de Marcom Top 100)
    - potentiële viraliteit van een video
    - buzz in de blogosfeer en andere (offline) media (TV, vaktijdschriften, krant, radio etc)
    - spraakmakendheid
    - actualiteit
    - nederlandse en buitenlandse virals
    - aantal landen waar de viral is te vinden
    - impact van een viral in een bepaald land, regio of wereldwijd
    - vermelding op Technorati Popular Videos, IceRocket Top Videos, Vidmeter, YouTube Most Popular this week, Viral Video Chart, Dumpert, Google Video Top 100

    Daarnaast hanteer ik een subset van populaire blogs en videosites, die regelmatig linken naar virals en bepaal onder andere aan de hand van deze subset de Top 10.

    Wat betreft jouw commentaar op "Impossible is Nothing", dan verzoek ik je toch even te kijken naar het aantal Google resultaten voor de zoekterm "Impossible is Nothing" Beckham

    Bijgaand de blogs uit mijn "subset" die de video hebben opgenomen:
    Adme.ru, IN10, Adfoblog, BoreMe, Kontraband, Contagious Magazine, WerbeBlogger, Buzzitup, Ipub, MarketingVox, Adrants, Adzilla en Reclamewereld.blog.nl

    Deze had ik nog niet in mijn watchlist staan, maar niet verwonderlijk aan de blog url's te zien waarom ze de video hebben opgenomen: victoriadavidbeckham.blogspot.com en davidbeckham.fans-online.com

    Note: Doorsturen naar vrienden is slechts één element om extra bezoekers/views te genereren voor een viral. Opname op blogs en in social media (digg, hyves, del.icio.us, ekudos) kan dat proces nog extra versnellen.

    geplaatst op
  • @Paul: dank.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.