• Mobile
    wordt gesponsord door

Driekwart jongeren bekijkt filmpjes op internet

Driekwart jongeren bekijkt filmpjes op internet
Driekwart jongeren bekijkt filmpjes op internet

Voortbordurend op eerder onderzoek heeft Newrulez research & marketing aanvullend onderzoek gedaan naar het online en offline kijkgedrag van jongeren in de leeftijd van 15 t/m 24 jaar. De netto steekproef betrof 795 jongeren en is online uitgevoerd in de periode van 16 t/m 21 november 2006.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de jongeren per dag iets langer naar bewegend beeld kijken op de computer (2,4 uur per dag) dan op tv (2,2 uur per dag). In het onderzoek is ook gekeken naar het kijkgedrag op draagbare spelcomputer (0,8 uur per dag), iPod video (0,8 uur per dag) en mobiele telefoon (0,7 uur per dag). Gemiddeld zitten jongeren wel meer dagen per week achter de tv dan achter de computer, resp. 6,1 en 5,6 dagen per week. Moet Laura Kasteleijn van New Rulez nog eens navragen hoe ze nu precies aan die cijfers komen want opgeteld zouden jongeren daarmee wel erg veel achter een beeldscherm(pje) zitten.

Jongeren geven aan naar bewegend beeld achter de computer te kijken omdat zij iets nog een keer willen zien, uit verveling, omdat zij iets gemist hebben of omdat het niet meer op tv is. Meer dan driekwart van de jongeren kijkt inmiddels naar internetfilmpjes. Grappige filmpjes zijn veruit het meest geliefd, gevolgd door videoclips of andere muziekgerelateerde filmpjes. De internetfilmpjes worden door jongeren vooral gevonden door te zoeken met Google. Daarnaast vinden zij filmpjes ook door zelf naar een website te gaan. Jongeren vertellen elkaar voornamelijk over internetfilmpjes door vrienden de link van de website te MSN'en. Het zelf plaatsen van filmpjes op internet wordt door iets minder dan een vijfde van de jongeren gedaan.

Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Bovenstaand onderzoek sluit ook mooi aan op het eerder deze week gepubliceerde IAB mediaconsumtieonderzoek.

    geplaatst op
  • Ah, krijg net door dat Emerce in haar artikel IAB: forse toename gebruik streaming media ook beide onderzoeken heeft meegenomen!

    geplaatst op
  • Geïnteresseerden in het rapport kunnen bij mij terecht voor een digitale versie: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    geplaatst op
  • Dit gaat over filmpjes, maar wie kent de getallen als het gaat om tv programma's (of fragmenten daarvan) die via RTL Gemist, Uitzendinggemist, etc. worden bekeken

    geplaatst op
  • Bizar hoe dit zich verhoudt tot bijvoorbeeld jouw vorige posting. De verschillen zijn soms zo groot, dat het wel beter lijkt om maar geen onderzoek te doen.

    geplaatst op
  • Wat bedoel je Gijsbregt? Beide onderzoeken staan toch los van elkaar. De één vraagt naar de belangrijkste nieuwsbron, de ander naar het kijken van videofilmpjes. Een volgend onderzoek vraagt naar bellen, kopen, spelletjes spelen, bankieren, communiceren, weet ik veel. Ook al haalt internet nergens een eerste stek, de invloed van het medium zal m.i. altijd enorm zijn. Omdat het zoveel omvattend is.

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: zoals Peter al aangeeft zijn het totaal verschillende vragen die zijn gesteld dus je kunt ze niet met elkaar vergelijken.

    geplaatst op
  • Emerce verwijst vandaag naar het hier gisteren genoemde KMPG-onderzoek waaruit ook zou blijken dat jongeren nauwelijks video's online zetten:

    (...) Het online zetten en delen van video's via sites als YouTube, Hyves of Google Video is in Nederland het populairst bij de wat ‘oudere jongeren'. Van de 25- tot 34-jarigen heeft zo'n acht procent minimaal een keer een video geupload. Opvallend is dat ook de oudere internetters relatief graag een filmpje online zetten. Zo'n 7 procent van de Nederlandse 65-plussers heeft dat wel eens gedaan.

    De uitspraken over het online video-deel-gedrag van de Nederlanders zijn voor rekening van KPMG. Dat bureau deed onderzoek naar het mediagedrag van 3000 mensen in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje en Nederland. In totaal werden 750 Nederlanders ondervraagd. (...)


    Let ook op het verschil tussen beide onderzoeken: newruleze zegt dat een vijfde deel van de jongeren filmpjes online zet; KMPG komt niet verder dan 8 procent!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.