Sanoma’s Big Idea is ouderwets bekrompen

Sanoma’s Big Idea is ouderwets bekrompen
, Carl Mangold
"Sanoma Uitgevers is altijd op zoek naar nieuwe ideeën in al haar werkgebieden en luistert daarbij graag naar wat jij te zeggen hebt." lees ik op Sanoma's Big Idea Contest, waaraan werkelijk iedereen - "jong talent, oud talent, freelancers, studenten, medewerkers van Sanoma, écht iedereen" - kan meedoen. Het klinkt allemaal fantastisch, tot je punt 13 van de voorwaarden leest:
"De Deelnemer draagt alle huidige en toekomstige (intellectuele eigendoms)rechten in hun meest volledige wettelijke omvang op het Ingezonden Materiaal onherroepelijk en onvoorwaardelijk over aan de Organisator. De Deelnemer erkent dat de overdracht mede inhoudt dat de Organisator het Ingezonden Materiaal in alle huidige en toekomstige exploitatievormen in ieder denkbaar medium en wereldwijd kan exploiteren en onbeperkt in licentie kan geven." Etc. etc.
Bij het doorlezen van die voorwaarden kom je werkelijk nérgens iets tegen waar je blij van wordt. Sanoma denkt alleen aan zichzelf; geen enkele voorwaarde pakt voor een deelnemer positief uit. Het enige pluspuntje is dat je een schamele 2500 euro kunt winnen (als je één van de twee winnaars bent, waarvan er eentje ook nog eens bij Sanoma werkzaam moet zijn). En als je dan ziet wat je er verder nog allemaal voor moet doen...
"De 25 respectievelijk 8 Deelnemers die uiteindelijk meedingen naar de hoofdprijs dienen maandag 26 tot en met donderdag 29 maart 2007 vrij te houden en zich in dienst te stellen van de Organisator."
Alleen die taal al. Je dient vier volle dagen vrij te houden, om jezelf onbetaald in dienst te stellen van Sanoma. Dit is toch niet van deze tijd?!?

UPDATE: klik hier voor Sanoma's reactie.

Geplaatst in

Delen



Er zijn 31 reacties op dit artikel

  • 2500 euro is inderdaad een schijntje als Sanoma er met de rechten van jou idee vandoor gaat. Weinig brandgagement te bekennen bij deze wedstrijd ;-)

    geplaatst op
  • @Marcel: Inderdaad.

    Wat veel beter bij deze tijd zou passen is bijvoorbeeld een concept als:

    "Als jij een top idee hebt, schakelen wij er professionals bij om dat idee tot een volwaardig blad uit te werken. Je blijft daarbij vanzelfsprekend eigenaar van je idee, en krijgt een leuk betaalde plek in de bladredactie."

    ... en voor de niet-winnaars zou dít aanzienlijk beter klinken:

    "Als je met jouw idee niet wint, wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat er niets mee te doen valt. Ga er in dat geval dus vooral zelf mee aan de slag, of zoek een andere uitgever. Veel succes!"

    Ik zal Sanoma morgen eens bellen om te vragen waarom ze nou eigenlijk nog voor zo'n ouderwets, juridisch dichtgetimmerd 'exploiteer je klant'-concept gekozen hebben.

    geplaatst op
  • Goed dat je dit even expliciet belicht Carl.

    geplaatst op
  • Inderdaad een goed punt Carl!

    Weet jij eigenlijk wat de voorwaarden waren destijds bij competities als die van Doritos?

    geplaatst op
  • Had je overigens deze video al gezien naar aanleiding van de Dove-campagne? Hilarisch!

    geplaatst op
  • Marco, hoe zit dat (auteurstrecht, commerciele exploitatie) eigenlijk met de bijdragen van alle bloggers op Marketingfacts...? Het Sanoma of het Carl model;-)?

    geplaatst op
  • @Marco: Die voorwaarden van Doritos waren zo te zien nog erger. Zo staat er bijvoorbeeld tussen:

    "As conditions of entry into this Contest, and by uploading a Submission, each Entrant: (...) forever waives any rights of privacy, intellectual property rights, and any other legal or moral rights that may preclude the Contest Parties' use of the Entrant's Submission or Additional Materials, or require the Entrant's permission for Contest Parties to use them for any purpose, and agrees to never sue or assert any claim against the Contest Parties' use of those Materials; and (...)"

    ... maar je werd daar in elk geval wel even kortstondig wereldberoemd mee.

    geplaatst op
  • Ja, Marco. Waarom staat er eigenlijk geen CC-licentie zoals deze...


    This work is licensed under a Creative Commons Attribution-No Derivative Works 2.5 Netherlands License.

    ...onder elke pagina?

    geplaatst op
  • Ongelooflijk die voorwaarden. Je moet wel héél erg wanhopig op zoek zijn naar wat erkenning om daar aan mee te gaan doen. Pure uitbuiterij.

    geplaatst op
  • @Yme, Carl: goed punt, ik denk dat we inderdaad een standaard Creative Commons link onder aan de pagina's van Marketingfacts moeten opnemen.

    geplaatst op
  • Ik gebruik zelf deze

    geplaatst op
  • Ik denk dat de door jou gekozen licentie eigenlijk voor software bedoeld is, Yme. Aan teksten moet volgens mij niet 'gerommeld' kunnen worden, het vrij maar onbewerkt mogen kopiëren en citeren (met bronvermelding) biedt mijns inziens al genoeg vrijheid om er leuke nieuwe dingen mee te kunnen doen.

    geplaatst op
  • @Yme: thx! Even voor de duidelijkheid, als ik een link naar die pagina op elke pagina van Marketingfacts opneem is dat dan voldoende? Heb me eerlijk gezegd nooit zo verdiept in de juridische aspecten van Creative Commons.

    @Carl: welke zou jij mij adviseren?

    geplaatst op
  • @Marco: Yep, zo simpel is CC-licencing. Ik zou de licentie waarnaar ik hierboven verwijs adviseren.

    Enneh... die ©2007 die er nu staat moet dan natuurlijk even verwijderd worden ;-)

    geplaatst op
  • Goed, er wordt dus gezegd dat iedereen die interesse heeft in Sanoma's Big Idea moet opletten... (overigens bij alle mogelijke awards/inzend campagnes) Maar hetzelfde goldt ook voor de CrossmediaAward, (welke door te weinig inzendingen is gecanceld):

    Door inzending draagt de deelnemer(s) de intellectuele eigendomsrechten op de ingezonden concepten exclusief, onbeperkt, wereldwijd, eeuwigdurend en onbezwaard over aan FMG, zonder daarvoor enige vergoeding te verlangen, welke overdracht FMG aanvaardt, opdat FMG nu voor als dan in staat is het concept en/of het daarvan afgeleide finished product in de meest ruime zin te exploiteren, op een wijze en vorm naar eigen goeddunken te bepalen volgens thans bekende exploitatiemethoden doch eveneens toekonstige en thans onbekende exploitatiemethoden. [...] De deelnemer stemt door inzending onder andere in met verveelvoudiging en openbaarmaking van het concept door FMG, al dan niet voor promotionele doeleinden, zonder daarvoor een vergoeding te verlangen. [...]
    (Bron: http://www.crossmediaaward.nl/award/reglement)

    Alleen met de afgevallen inzendingen gaan zij wat beter om:
    Het intellectueel eigendom van de concepten die niet worden geselecteerd voor de tweede fase van de selectie, valt onbezwaard, onbeperkt, wereldwijd, eeuwigdurend en exclusief terug aan de deelnemer, zijnde de oorspronkelijk eigenaar. Een en ander gebeurt na schriftelijke mededeling van en de daarin verwoorde terugoverdracht door FMG aan de deelnemer, welke mededeling prompt zal geschieden nadat bekend is geworden welke concepten doorgaan naar de tweede fase.
    (Bron: http://www.crossmediaaward.nl/award/reglement)

    Maar goed, om terug te komen waarom ik nu eigenlijk reageer. Dan heb je als starter, student of klein bedrijf weinig kans om je idee, je concept gelanceerd te zien worden.

    @ Carl: Heb jij nog suggesties hoe ik wel aan die ene benodige geldschieter of partner kan komen als starter in de arbeidsmarkt? Want met het netwerken weet je ook niet wie je voor je hebt staan.... ja toch?

    geplaatst op
  • Carl, die licentie is ook voor teksten. Overigens heb ik 'm net gewijzigd naar Publiek Domein, stond al langer op m'n todo-list... Dit is een mooie aanleiding;-)

    geplaatst op
  • @Yme, Carl: heb inmiddels de copyrights op al mijn pagina's aangepast!

    @Yme: wat is het voordeel van die link naar 'Publiek Domein'?

    geplaatst op
  • @Daphne: Je kunt tegenwoordig al een heel eind komen zónder geldschieter. Zelfs op papier; het drukken van een full color tijdschriftje (A4, 36 pagina's) kost tegenwoordig nog geen €1500. Doe dus vooral veel zélf, en ga pas op zoek naar een geldschieter als je die echt nodig hebt.

    geplaatst op
  • @Yme: Je kúnt alle licenties inderdaad ook voor tekst gebruiken, maar ik vind licenties die ook het wijzigen van je teksten toestaan toch wat minder handig. Iedereen mag van mij alles kopieëren en citeren, voor elk doel dat ie maar bedenken kan, zolang hij er maar niet aan gaat rommelen.

    geplaatst op
  • @Carl: wat een ouderwets bekrompen gedachte ;-)

    geplaatst op
  • @Carl & Marco, bij deze de uitleg. Niet dat het de wereld meteen beter maakt, maar toch;-)

    geplaatst op
  • Gelukkig toch nog een positief effect van the big idea contest.
    kletskous

    geplaatst op
  • Ik heb even met Nathalie van Sanoma's afdeling Corporate Communications gebeld voor een reactie, en daar kwam het volgende uit:

    Ik vind het jammer dat je de nadruk zo op die juridische voorwaarden hebt gelegd, deze zijn immers alleen maar bedoeld om ons tegen toekomstige claims te beschermen. Als iemand bij ons intern bijvoorbeeld over een paar jaar zomaar uit zichzelf een idee verzint dat enigzins overeenkomt met een voor deze actie ingezonden idee, dan zou er best eens een juridisch gevecht kunnen ontstaan. En dat willen we natuurlijk voorkomen. Ideeën worden nu eenmaal vaak - onafhankelijk - door meerdere personen verzonnen, onze voorwaarden voorkomen slechts dat dit tot vervelende situaties zou kunnen leiden.

    Op mijn vraag of Sanoma al eens nagedacht heeft over het gebruik van Creative Commons licenties op haar producten kon Nathalie helaas geen antwoord geven. En degenen die dat wél zouden kunnen, <strike>zijn op vakantie</strike> ga ik morgen maar eens opbellen.

    Sanoma's Big Idea Contest maakt overigens deel uit van de bladenmakersweek, waar iedereen gratis en voor nix meer dan 100 workshops kan bijwonen.

    geplaatst op
  • Carl - kleine correctie - mijn collega's van Juridische Zaken kunnen je iets vertellen over Creative Commons. En die zijn niet allemaal op vakantie :-). Meer informatie over die inspirerende Bladenmakersweek, met veel sprekers van Sanoma Uitgevers, maar ook andere vakspecialisten zoals Marco Derksen met 'Trends in interactieve marketing' en veel bekende Nederlanders, via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

    geplaatst op
  • @ Carl, nu stel je mij toch wat teleur. Als het merk Mangold echt brandgagement wil dan moet je je gebruikers toch in staat stellen om echt met je te interacteren. Om je werk te sampelen, te remixen en whatever not ;-)

    geplaatst op
  • Ik zal ff controversieel mijn mening geven op deze contest:

    Deze contest is voor mensen in loondienst (en studenten) die niet de ballen hebben om zelf een concept uit te voeren! Elke ondernemer ziet hier dat je niet moet beginnen aan zo'n deal als je zelf geld wilt verdienen.

    geplaatst op
  • @ Maurice: ik vind je antwoord ietwat kort door de bocht. Vooral voor studenten is vaak het financiële gedeelte van een concept een knelpunt. Het blijft jammer dat Universiteiten en Hogescholen nauwelijks inspelen op de creativiteit van de student. Volgens mij zijn er nog genoeg mogelijkheden op dit vlak. Hierdoor zijn veel studenten vaak aangewezen op dit soort 'contests' waarbij enige twijfel rond Sanoma's rol niet geheel ongepast is denk ik.

    geplaatst op
  • Ouderwetse ideeën van een ouderwetse bladenmogul moeten bestreden worden met een klasssieke mars op de Sanoma hoofdburelen. Wel geweldloos, in de traditie van MLK en Ghandi. De grens ligt bij rotte tomaten! Driewerf schande voor The Biggest Brain Robbery! En het dan nog allemaal zo lekker onschuldig en hip verpakken ook nog.

    En wat doen wij? Alleen maar een beetje heen en weer bloggen?
    De barricade op!

    Grote groet,

    Vincent

    geplaatst op
  • Ik begrijp trouwens best dat Sanoma paal en perk wil stellen aan de rechten etc. Maar is er niet ergens een tussenoplossing tussen 2500 euro en tja, het bedrag dat een winnend idee kan gaan opleveren? Ik bedoel als het de markt opgaat doet het toch al gauw, wat zal het zijn? Zou de winnaar dan nog een keer 10.000 mogen hebben of zo? Nog een koopje!


    Vincent

    geplaatst op
  • MIMblog:

    (...) Even kort de stand van zaken rond de Sanoma wedstrijd. Sanoma is overdonderd door meer dan 100 ingezonden ideeën. Uit deze ideeën worden eind deze week de beste 25 gekozen en maandag 19 maart ontvangen deze genomineerden daarover bericht. (...)

    Moet eerlijk zeggen dat het aantal inzendingen me niet tegen valt!

    geplaatst op
  • InCT:

    (...) Uit de meer dan 125 inzendingen voor de Big Idea Contest van Sanoma Uitgevers zijn 24 genomineerden met 25 ideeën geselecteerd om maandag in de halve finale hun idee te presenteren.

    Een groot deel van de ideeën is door studenten ingezonden maar ook door bijv. mediabureaus, marketingmanagers, zelfstandig ondernemers en medewerkers van collega-uitgeverijen.

    Veel ideeën hadden dezelfde invalshoek, er is zelfs één idee 5 keer ingediend. Maar ook waren er twee plannen met dezelfde titel maar met een totaal andere inhoud. Verder waren er opvallend veel printideeën en kwamen de multimediale ideeën vooral van de inzenders boven de 25 jaar.

    Maandag 26 maart gaan er 8 ideeën naar de finale. De deelnemers hebben tot en met woensdag 28 maart 10 uur ’s ochtends de tijd hun uitgewerkte idee bij de jury in te leveren. Op donderdag staan ze dan wederom op de stip om het idee uitgebreid te presenteren. De twee winnaars van elk 2500 euro worden, na uitgebreid juryberaad, eind van de middag bekend gemaakt. Naast de geldprijs wordt een van de ideeën ook op de markt gebracht, het andere idee wordt onderworpen aan een consumentenonderzoek. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.