SES verslag: Web analytics & measuring success overview

20 februari 2007, 12:26

Jullie hadden er nog één tegoed: het verslag van de web analytics sessie op SES Londen, geschreven door mijn collega Sandra Metz.

De Web analytics sessie op SES bestond uit 2 delen. Aan de ene kant werd ingegaan op hoe je web analytics kunt toepassen om het potentieel en de resultaten van je site in kaart te bengen en te verbeteren. Aan de andere kant kregen aanbieders als Webtrends, Clicktracks en, hoe kan het ook anders, Google Analytics het woord.

Rand Fishkin van SEOmoz.org begon met een overzicht van waar je web analytics voor kunt gebruiken:

  • Return progress & popularity: Analyseer de populariteit van je site. Heb je terugkerende bezoekers?
  • Analyze the sources of traffic: Waar komen je bezoekers vandaan en wat betekent dat, wat kun je ermee?
  • Determine the success of your site: breng in kaart hoe je bezoekers zich gedragen op je site en daarmee hoe je site presteert. Een greep uit de aandachtspunten: bounce rate (waar haken bezoekers af en hoeveel bezoekers haken af?), browse rate (hoe lang blijven bezoekers op je site en navigeren ze verder?), returen visits (keren bezoekers terug?) en visitor loyalty.

Waar zou je je web analytics data toe kunnen passen?

  • Om problemen te lokaliseren
  • Zwakke plekken in kaart brengen om gebruiksvriendelijkheid & rendement te verbeteren
  • Kansen bepalen: waar kun je op inspelen om meer rendement uit je site te halen? Bijvoorbeeld door meer sales te genereren of bezoekers meer aan je te binden en meer tijd op je site te laten doorbrengen

En nog een tip van Rand Fishkin voor degenen die op zoek zijn naar web analytics software: Eric Enge is bezig met een vergelijking van data en mogelijkheden van de grootste web analytics pakketten. Dit rapport zal in mei op zijn site verschijnen.

Sara Anderson van Global Strategies ging dieper in op hoe exact je je data kan analyseren. Dat is helaas te gecompliceerd om hier zo in een paar regels uit te leggen, voor geinteresseerden verwees zij naar het boek ‘Search Marketing Inc’ waarin deze methodes worden toegelicht. Een van de punten van Sara Anderson was het berekenen van ‘the cost of not ranking’: op basis van keyword analyse gemiste traffic en daarmee gemiste opbrengsten berekenen om zo de campagne verder te kunnen verfijnen.

Uit de discussie naderhand kwam nog een belangrijk punt wat door alle panelleden onderschreven werd. Er zit altijd verschil in de exacte aantallen wanneer je verschillende pakketten met elkaar vergelijkt, door technische redenen en verschillen in meetmethodes. DIt is onvermijdelijk en inherent aan web analytics. Alleen kijken of aantallen hoger of lager zijn is dus niet voldoende. Het gaat om de trends die je eruit kunt afleiden, het analyseren van de verhoudingen en niet om de exacte aantallen. De waarschuwing was dan ook om web analytics niet te gebruiken voor benchmarking ten opzichte van de concurrentie. Gebruik je analytics om jezelf te verbeteren in plaats van met concurrentie te vergelijken. Omdat er altijd verschillen zullen zijn per pakket, configuratie en targets.

Joost de Valk
Oprichter en Chief Product Officer bij Yoast

Ik ben een internet entrepreneur. Ik ben oprichter van Yoast waar ik op het moment Chief Product Officer ben. Daarnaast ben ik investeerder in en adviseur van diverse startups waaronder WordProof.

Categorie
Tags

1 Reactie

    RubZie

    Wauw. Dus helemaal niks inhoudelijks interessants gebeurd tijdens deze hele sessie? 🙂

    Wat hadden de web analytics boeren te melden?


    20 februari 2007 om 19:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!