Brandgagement leeft!

Brandgagement leeft!
, Carl Mangold

Het is verbazingwekkend, maar nog geen week na de officiële opening van m’n gloednieuwe Brandgage kantoortje is de NOS al op bezoek geweest. Voor een stukje van 2,5 minuut in het 8-uur Journaal, en een iets langer stukje zometeen op Radio 1. Het item start met UPC, dat het luisteren naar ontevreden klanten flink gestroomlijnd heeft. En eindigt met mijn tip dat je met brandgagement die klagers vóór kunt zijn, door juist je tevreden klanten een podium te bieden.

... nu maar hopen dat dit beter uitpakt dan onze eigen video’s, op de brandgage website ;-)

En als we dan toch bezig zijn met schaamteloze zelfpromotie: hebben jullie je al aangemeld voor de brandgagement workshop, die Marco en ik op 15 maart in MediaPlaza organiseren?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 38 reacties op dit artikel

  • Zo doe je dat dus: schaamteloos jezelf in de schijnwerpers zetten ;-) En ik nog denken, als ik nu straks ... dan .... wie zou ik vra...? Gefeliciteerd Carl. Kleine tip: ik zou de geschreven tweede zin onder de rubriek "wie" exact overnemen van de door jou gesproken tekst. Het loopt net niet lekker.

    geplaatst op
  • Dat heb je dan weer mooi voor elkaar Carl, gefeliciteerd! Ik ben benieuwd. Hopelijk houden je servers het met zoveel free publicity. Hoe ga je trouwens zelf brandgagement betrekken op Brandgage? Laat je klanten schrijven, mogen bezoekers ideeen aandragen? Is er plaats voor user generated media op je eigen site? (niet dat er iets mis is met je eigen filmpjes hoor). In ieder geval veel succes!

    geplaatst op
  • @Annet: Your wish is my command ;-)

    @Bas: Servers? De website draait op maar één servertje, hoor. Maar die is dan wel fors uitgevoerd en 100% dedicated, en kan 't verwachte verkeer dus op z'n sokjes aan ;-)

    Voor het betrekken van de klanten van Brandgage wordt de website nog uitgebreid met een blog en een wiki. Maar dat duurt helaas nog even...

    geplaatst op
  • Gefeliciteerd Carl. Leuke site. Kan ik morgen comments achter laten?

    geplaatst op
  • Gefeliciteerd! Ik zag je zojuist al bij het Journaal van 18.00 uur. Dat is mij (nog) niet gelukt ;-)

    geplaatst op
  • Zie ook NOS artikel over Brandgagement met titel "Klacht over product? Schrijf weblog". Het item over brandgagement met Carl Mangold is al in het 6 uur Journaal vertoond. Bekijk Journaal 24 voor de herhaling van het 6 uur Journaal (Let op: tussentijds kan er kort tekst TV getoond worden)

    geplaatst op
  • @Carl: gefeliciteerd! Mooie exposure. Volgende keer Vodafone-case ipv UPC? ;-)

    geplaatst op
  • Proficiat met je mooie kantoor, ziet er goed uit!
    Zelf ben ik geen fan van dit soort filmpjes maar dat is puur persoonlijk.
    Ben wel benieuwd wat het gaat doen, hou ons op de hoogte!

    geplaatst op
  • Thanx voor alle complimentjes!

    Ik heb mezelf zojuist in het 8-uur Journaal gezien (tijdens 't 6-uur Journaal zat ik nog in de auto), en ben erg tevreden met het resultaat. Kort, maar krachtig.

    De Radio-1 uitzending was wat langer, bood daarom ruimte om de term 'brandgagement' meerdere malen voorbij te laten komen. En dat was natuurlijk ook wel handig, voor al die filerijders ;-)

    Morgen maar weer nieuwe sokken kopen. Want die slijten nogal, als je een tijdje naast je schoenen loopt.

    geplaatst op
  • @ Carl, Goed gedaan!

    geplaatst op
  • Prima optreden, Carl. Persoonlijk vond ik het ook heel boeiend om eens zo'n blogcrawler van UPC te horen praten over zijn vak. Het NOS Journaal heeft handig enkele actuele marketingzaakjes gekoppeld tot een informatief item.

    geplaatst op
  • Jeetje zie ik daar ineens een bekend gezicht met inmiddels wat 'grijze haren' voorbijkomen op het journaal;-). Mooie exposure Carl en de video opnames hebben blijkbaar je hart gestolen (!)....

    Leuke site en een mooi kantoor. Ik kom binnenkort een Nespresso halen. Well done!

    geplaatst op
  • Geweldig gedaan Carl, complimenten en nogmaals gefeliciteerd!!!

    Maar ehh, waar is nu mijn aangepaste schets van Brandgagement gebleven op dat whiteboard? ;-)

    geplaatst op
  • Die videootjes zijn opgenomen vóór jij dat brandgagement schetsje in een NASA raketbouwplan veranderde, Marco ;-)

    geplaatst op
  • Hallo Carl,

    Gefeliciteerd met je tv optreden! Ik ben erg geboeid door Brandgagement. Ben je ook van plan om hier een boek o.i.d. over te gaan schrijven? Ik zou me erg graag verder verdiepen in brandgagement maar het bijwonen van jullie workshop is (hoe leuk het me ook lijkt) niet helemaal een haalbare zaak voor een student ;)

    geplaatst op
  • @Carl: Ik durf het bijna niet te zeggen na het zien van het leuke item in het journaal, maar gut gut gut, die video's op de website moeten heeeeel rap opgepakt worden. De laatste waar in de koffiemachine wordt aangezet was tenenkrommend ;) En ja, uiteraard zou ik je hier mee kunnen helpen... Succes!

    geplaatst op
  • @Gilles: Thanx voor je reactie en je aanbod, maar eh: die videootjes zijn juist goed omdat ze zo knullig zijn. Vooral die met de koffiemachine heeft een viraal effect onder vakgenoten en prospects. ("Whaaaah, hilarisch; die met dat koffieapparaat! Ik heb 'm direct naar iedereen doorgestuurd!") En omdat deze aan 't eind van de navigatie zit, klikt vrijwel iedere bezoeker braaf alle filmpjes door ;-)

    Intussen wordt er natuurlijk al hard gewerkt aan de serieuze opvolgers, die meer informatief dan viraal van opzet zijn; en dus veel professioneler worden uitgewerkt. Er komt zelfs een echte 'crane shot' in, én een hele mik gesuperponeerde animatie-grafiekjes, compleet met 'glas' effect. Maar daar moet je nog even op wachten; eerder dan 1 april gaat dat nieuwe spul waarschijnlijk niet online.

    Blijf tot die tijd vooral de link naar m'n koffie-video doorsturen! ;-)

    geplaatst op
  • @Carl, haha, duidelijk! Succes!

    geplaatst op
  • @Peter: Thanx.

    Aan een boek wordt gewerkt, wellicht dat je 't in je zomervakantie kunt downloaden of kopen.

    geplaatst op
  • @Carl: Ik wacht in spanning af en blijf ondertussen de ontwikkelingen van brandgage met interesse volgen!

    geplaatst op
  • Erg leuk gedaan die video'tjes op je website. Maakt het allemaal heel persoonlijk.

    geplaatst op
  • Ziet er allemaal mooi uit Carl, suc6 verder. Loek

    geplaatst op
  • Carl leuk die buzz, al blijf ik de term brandgagement absoluut oude wijn in nieuwe zakken vinden. Desalniettemin succes...

    geplaatst op
  • @Albert: Ik combineer oude, bestaande methoden met nieuwe inzichten en concepten, en bundel deze duidelijk afgebakend in een nieuw, makkelijk herkenbaar jasje. Die bewezen methoden zorgen voor een solide basis, de nieuwe inzichten en concepten maken het gereed voor de toekomst en het herkenbare label 'brandgagement' zorgt ervoor dat het door allerlei mensen en media (waaronder zelfs de niet eens vakgerelateerde, nationaleRTV) wordt opgepakt.

    Ik snap niet welk probleem je hiermee hebt. Je vindt het toch niet vervelend dat 'brandgagement' allerlei wazige dingen ineens bespreekbaar maakt, en dat merken zich er daardoor mee gaan bezighouden?!?

    geplaatst op
  • Carl er is niets wazigs aan likeability. De uitvoering van merkmarketing is toch niet bepalend voor het begrip dat je(jij) hanteerd? Dat lesje had ik Talpa maar ook UPC en vele andere merken ook wel kunnen voorhouden. Ik misgun je de hype rondom het begrip ( in het land van blinden ....) niet maar voor mij en ik begreep ook Yme Bosma is niet echt veel nieuws onder de zon...
    Ook in de media steeds belangrijker

    geplaatst op
  • @Albert: Of de dingen die onder 'brandgagement' vallen nu wel of niet nieuw zijn, doet helemaal niet ter zake. Zoals ik ook al in het Radio1 interview vertelde, is Tupperware volgens mij de absolute pionier in brandgagement, door halverwege de vorige eeuw al consumenten in haar innovatie, merkbouw en marketing te betrekken.

    Zelf ben ik pakweg 7 jaar geleden met het 'prediken' van brandgagement begonnen. Maar omdat ik de term en de definitie 'brandgagement' toen nog niet bedacht had, werd er door het publiek geen samenhang in ontdekt. "Meen je dat nou? Een beetje als los zand aan elkaar?   Ik zie het eerder als een omgekiepte bak LEGO, een stapel kleurige blokjes waar je allerlei leuke dingen mee kunt doen." schreef ik in YmmY magazine apr/mei/jun 2001, als reactie daarop.

    Ik heb me echt ja-ren-lang sterk gemaakt voor (ik citeer:) 'merken die ergens voor stáán, en vriend zijn, in voor- en tegenspoed' en 'merken die aandacht géven in plaats van vragen', voor ik doorhad dat het labeltje miste. Ik schreef in YmmY magazine jan/feb/mrt 2001 bijvoorbeeld al...

    Het bedrijf van de toekomst is niet een ommuurd kapitaal, maar een concept en een visie, gebaseerd op een sterke identiteit. Gelijkgezinden (medewerkers en consumenten) sluiten zich erbij aan om het concept te versterken. Ze laten het concept evolueren tot een prachtig, sterk en waardevol merk.
    Mond tot mond-reclame wordt de belangrijkste communicatie, het massale adverteren degradeert tot uitlaatklep. Mensen laten zich geen luchtkastelen meer aanpraten, ze gaan heel bewust met merken om - of niet. Je hoort ergens bij, of je wilt er niet bijhoren. Een merk is niet alleen vóór jou, het is vooral ván jou.
    ... maar over komen deed dit niet.

    Kortom, brandgagement is al 'zo oud als de weg naar het Overijsselse Urk', maar hing tot een half jaartje geleden nog als los zand aan elkaar. Nu zijn de werkzaamheden handig gebundeld en onder een herkenbaar label gebracht, en wordt het ineens wél door merken en mensen opgepakt. En dát is uiteindelijk waar het om gaat, niet?

    geplaatst op
  • Carl, ik hoor echt iedereen praten over het nieuwsitem. Onze schilder, mijn buren, mijn klanten hebben het allemaal over die nieuwe manier van marketen. Fantastische buzz! Gefeliciteerd (en bedankt!).

    geplaatst op
  • Kijk, da's nog eens mooi nieuws! Thanx, Ewald.

    Daarnaast zie ik dat brandgagement inmiddels ook al tot voorpagina-item van de MediaPlaza website is gepromoveerd ;-)

    geplaatst op
  • Carl ik behoor niet tot jouw parochie denk ik:) Ik drink liever oude wijn uit oude zakken, beter voor de smaak als je de juiste temperatuur hanteerd!

    geplaatst op
  • Ter aanvulling. Ooit een klusje gedaan voor een fastfoodketentje met de naam McDonalds. Destijds noemde ik luisteren naar de klant "empatic marketing". Ik praat over 20 jaar terug en ik vermoed dat ze het nog steeds toepassen. Ik blijf zeggen dat de kernwaarde van het marketingbegrip in de uitvoering zit in niet en in het label wat er op wordt geplakt. Fijn weekend.

    geplaatst op
  • emphatic natuurlijk...

    geplaatst op
  • hanteert

    geplaatst op
  • Karel is het niet, wat IS Adwords nu Adwords een merk is? :)

    geplaatst op
  • em·phat·ic
    Pronunciation: im-'fa-tik, em-
    Function: adjective
    Etymology: Greek emphatikos, from emphainein
    1 : uttered with or marked by emphasis <an emphatic refusal>
    2 : tending to express oneself in forceful speech or to take decisive action
    3 : attracting special attention
    4 : constituting or belonging to a set of tense forms in English consisting of the auxiliary do followed by an infinitive without to that are used to facilitate rhetorical inversion or to emphasize something

    http://www.m-w.com/dictionary/emphatic

    geplaatst op
  • Ha ha, die zit Albert, ik heb m'n site net op 'is' en 'zijn' geoptimaliseerd. Enne, het is AdWords, met een hoofdletter w. ;-)

    geplaatst op
  • @Karel... :)

    geplaatst op
  • Kan iemand mij een definitie geven van merkmarketing? Wat is het verschil met branding?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.