• Mobile
    wordt gesponsord door

Kwart internetgebruikers belt via internet

Kwart internetgebruikers belt via internet

Bellen via internet is explosief gestegen van 6% naar 26% en ruim één op de vier huishoudens in Nederland heeft inmiddels digitale TV. Het overgrote deel via een kabelabonnement. Dit zijn enkele resultaten uit de Mediabarometer van Ernst & Young waarin het samen met Interview-NSS vier keer per jaar onderzoek doet onder 2.000 respondenten naar de ontwikkelingen in de media en entertainmentmarkt.

Zowel de bekendheid als het gebruik van bellen via internet of digitaal bellen (VoIP, via Kabel of ADSL) is enorm toegenomen in 2006. Digitaal bellen via ADSL zonder een KPN abonnement (10%) en bellen via de kabel (10%) zijn het meest populair.

Een kwart internetgebruikers dat belt via internet? Lijkt me erg veel gezien het aantal gebruikers in mijn eigen omgeving. Wat denken jullie?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Denk dat die 25% wel redelijk klopt. Ik ken zelf steeds meer mensen die overstappen naar bv InternetPlusBellen. En is het telefonie verhaal ook niet iets dat wordt meegeteld als "voip" ?
    Die 25% sluit aan bij de trend die KPN ziet dat de vaste aansluiting steeds meer terrein aan het verliezen is.. ?

    geplaatst op
  • Het is 'een enorme vlucht genomen'. :-) Serieus: ik twijfelde ook toen ik dit las. Maar bedenk me nu dat er een verschil is tussen 'digitaal gaan' en 'digitaal erbij doen'. Zelf bel ik nog via KPN, maar met mijn zwager en broer in Munchen babbel ik via Skype (sinds vorige week :-). En dan nog vooral om de webcambeelden, kunnen we onze kinderen showen.

    geplaatst op
  • Vorig jaar september telde Nederland al 1,4 miljoen bellers met zo'n zogenoemde VoIP-aansluiting. Vooral kabelbedrijven profiteerden: die verwelkomden in het derde kwartaal bijna 124.000 nieuwe klanten. KPN zelf sloot 115.000 nieuwe klanten aan op zijn internetbeldienst. De kabelbedrijven hebben samen het grootste deel van de VoIP-markt in handen, met 788 duizend klanten. KPN heeft 273 duizend VoIP-aansluitingen. Concurrerende DSL-aanbieders hebben 315 duizend klanten. Ik denk dus dat 25% wel kan kloppoen met de maandelijkse verliezen van KPN's vaste lijn gebruikers...

    geplaatst op
  • @Marco

    Dat een kwart digitaal belt kan ik nog wel geloven; Beau heeft er immers een jaar voor in zijn onderbroek gestaan. Maar dat een kwart digitale TV heeft vind ik echt een ongeloofwaardige uitkomst die riekt naar beïnvloeding van de consumentenkudde die (naar smaak van) de grote digiboeren nog niet genoeg meedoet. Ik ken zelf nog niemand met digitale TV. Ook heb ik het idee dat de teneur over digitale TV in de verschillende consumenten- en tech-fora helemaal niet zo positief is. Er zijn teveel klachten over traag zappen, niet tegelijkertijd op verschillende kanalen kunnen opnemen en kijken, blokjesstoringen, aansluitproblemen, juist géén beter beeld op bepaalde HD-TV's, voor elke TV een apart kastje, angst dat Big Brother precies kan zien wat je kijkt, en zo kun je nog wel even doorgaan.

    geplaatst op
  • KJ dat klopt wel, digitaal is naast kabeldistributie ook satelliet, dvb-t/h en iptv. Bij elkaar een kleine 1.7 miljoen hh.

    geplaatst op
  • verbaast me niet echt. Kijk even naar de reclame: @home maakt veel reclame voor bellen via de kabel en UPC heeft ook een enorme campagne. Die betalen zich blijkbaar langzaam uit. In mn omgeving zie ik tenminste 2 situaties waarin mensen hebben gereageerd naar aanleiding van die reclames.
    Ik zit zelf sinds 2006 op glas (FttH), ook weer eens wat anders.

    geplaatst op
  • Met de vervaging van de grenzen tussen televisie, internet en telefonie worden dit soort resultaten flink beïnvloed door de onderzoeksmethode en de gebruikte definities. Want ben ik ook een internetbeller wanneer ik via MSN een audiogesprek voer? En waar ligt de grens tussen digitale televisie en het bekijken van beeldmateriaal op het internet?

    Wel is het denk ik voor de markt en de consument een goede ontwikkeling dat er de laatste jaren serieuze VOIP-producten zijn geïntroduceerd. Bellen over een IP-netwerk is niet langer voorbehouden aan de mensen die experimenteerden met Skype en dergelijke diensten.
    De huidige ontwikkeling is onvermijdelijk, aangezien aanbieders als KPN en diverse kabelaars hebben aangekondigd hun infrastructuur binnen enkele jaren volledig te willen vervangen door IP-techniek.

    geplaatst op
  • Ook ik heb het gevoel dat die 25% aan de hoge kant is, maar kan het volstrekt mis hebben. De maandelijkse verliezen aan vaste lijnen zijn slechts een indicatie daarbij. Gebruikers kunnen net zo goed van vast -> mobiel overstappen, dat doet niets op vlak van bellen via internet.

    @Albert: Die VOIP-cijfers is dat de totale markt dus inclusief de zakelijke markt?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.