• Mobile
    wordt gesponsord door

KPN stopt in 2010 met vaste telefonie

KPN stopt in 2010 met vaste telefonie

Emerce weet vanmorgen te melden dat KPN Telecom over drie jaar stopt met het aanbieden vaste telefonie. Dat zegt Eelco Blok, directeur van het vaste net van KPN. Blok doet zijn uitspraken in het Duitse blad WirtschaftsWoche. KPN wil zich volledig concentreren op het aanbieden van diensten via een gemoderniseerd glasvezelnet, dat transmissiesnelheden zal ondersteunen van 30 tot 50 Mbit/s. Via dat netwerk kunnen gecombineerde diensten worden aangeboden, behalve telefonie ook televisie en breedband internet. Een jaar geleden noemden we dat nog Triple Play.

Nu we het toch over KPN hebben. Het mobiele netwerk van de KPN had gisteren zo goed als de hele dag te kampen met storingen. In de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel is de verbinding meerdere keren uitgevallen. Volgens KPN ging het om een fout in de software. Rond 20.30 uur waren de problemen verholpen, liet een woordvoerder van de KPN weten. Mensen met een vast verbinding konden wel gewoon bellen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Als ik het goed begrijp verdwijnt het vaste netwerk wel, maar dit betekent niet persé dat 'vast' bellen ook verdwijnt. Het vaste netwerk loopt alleen niet meer via de koperen telefoonlijn, maar via glasvezel.

    Wanneer zou mobiel bellen het voor 100% overnemen van vast bellen? Komt dit tijdstip ooit? Of zijn er bedrijven (en misschien ook particulieren) die altijd zullen vast houden aan de vaste lijn?

    geplaatst op
  • Waarom zou een bedrijf geen vaste lijn meer willen? Lijkt me toch dat dit gewoon blijft bestaan...

    geplaatst op
  • Ik zou de vraag willen omdraaien Daan, waarom zou een bedrijf nog wel een vaste lijn willen?

    geplaatst op
  • @Marco, omdat mijn ouders weigeren te bellen naar mobiel... te duur.

    En omdat je niet altijd bereikbaar wil zijn. Niet dat ik heel flauw daarin ben, maar soms is het wel zo handig om iets uit te zetten, maar wel bereikbaar te zijn via b.v. de receptie om terug te bellen voor vragen.

    geplaatst op
  • @Bas: prijs zal steeds minder een issue zijn en vwb bereikbaarheid, je kunt je mobiel op 101 verschillende standen zetten (waaronder definitief uit).

    geplaatst op
  • Waarom men nog een vaste lijn zou gebruiken?
    Ik kan wel een paar redenen bedenken:
    - Goedkoper dan mobiel, en prijs speelt volgens mij zeker een rol. Ik betaal 18 cent per minuut om van mijn vast lijn naar een mobiel nummer te bellen, dat moet goedkoper kunnen!
    - Vaste lijnen zijn stabieler. Met mobiel bellen zitten er soms gaten in de netwerken, een vaste lijn werkt (bijna) altijd.
    - Een vaste lijn is vertrouwd, zoals Bas al aangeeft.
    Bovendien lijken vaste lijnen ook vaak geschikter te zijn voor andere zaken dan bellen:
    - Vaste lijnen kunnen hogere snelheden aan en zijn dus geschikter voor multimedia.
    - Vaste internetverbindingen zijn stabieler dan draadloze.

    Nadeel van een vaste lijn is natuurlijk dat je mobiliteit mist. Maar hoeveel bedrijven/particulieren zit er nou echt te wachten op 24/7 bereikbaar zijn?

    geplaatst op
  • Ooit zullen we alles geheel mobiel doen. Maar nog niet in 2010, en waarschijnlijk ook nog niet in 2015.

    De prijzen zullen in 2010 overigens wel weer anders zijn. Je kan dan namelijk mobiel bellen via VOIP. Kosten voor mobiele dataverkeer zullen dan te verwaarlozen zijn.

    geplaatst op
  • Bright:

    (...) 'Wij stoppen helemaal niet met vaste telefonie, dat is opgeschreven door een Nederlanse journalist die geen Duits ken", reageert KPN-voorlichter Bram Oudshoorn gepikeerd op het artikel dat KPN in 2010 zou stoppen met vaste telefonie. 'Wie het artikel goed leest, leest niets nieuws. Twee jaar geleden al hebben wij aangekondigd dat wij op glasvezel verder willen. Maar dat betekent nog niet dat er niet gebeld kan worden door onze klanten. Dat zal altijd onderdeel zijn van onze dienstverlening. En het maakt de klant helemaal niks uit of dat gesprek via een koperdraad wordt gevoerd of via glasvezel. Maar met glasvezel kan wel meer en dat we dat willen is ook geen geheim. Wel moeten we in de toekomst tegen het licht houden of we als KPN dan nog behoefte hebben aan drie merken (Xs4all, Planet, Het Net, red.) op de internetmarkt.' (...)

    Auteur van het Emerce-artikel Jan Libbenga moet het in de reacties op Emerce aardig ontgelden. Moet eerlijk bekennen dat ik het nogal heftig vond vandaar dat ik het vanmorgen ook hier heb gemeld. Wellicht de volgende keer toch eerst ook even de bron wat beter lezen.

    geplaatst op
  • Marco, ik heb het artikel gelezen en vindt ook dat Emerce hier een dijk van een canard naar binnen fietst. et zou Libbenga sieren als ie er op terug kwam..

    geplaatst op
  • Ik heb ook idee dat molblog het ook bij de klepel houdt.

    geplaatst op
  • Maar dat betekent nog niet dat er niet gebeld kan worden door onze klanten. Dat zal altijd onderdeel zijn van onze dienstverlening. "'

    Die Oudshoorn kan anders ook niet lezen, dit staat niet in het Emerce stuk. Wel dat er op een andere manier gebeld kan worden. Van wie is de canard nu precies?

    geplaatst op
  • Wat ik bij Bright heb gezegd, herhaal ik hier ook nog maar eens: de suggestie van Oudshoorn dat Emerce beweerd zou hebben dat KPN klanten niet meer kunnen bellen klopt natuurlijk niet, tenzij je niet verder wilt lezen dan de kop van het artikel. KPN schakelt in 2010 het ruim honderd jaar oude (Plain old telephone service, POTS) uit, oftewel het oude 'vaste net' en gaat over op IP.

    Dit najaar, toen KPN zijn All IP traject presenteerde, was nog niet duidelijk wanneer POTS 'op zwart zou' gaan, zoals Oudshoorn destijds ook nadrukkelijk in interviews meldde. Dat Blok 2010 expliciet noemde in het Duitse tijdschrift vormde het belangrijkste nieuws, samen met de ambitie om de 'churn' van vaste bellers tegen te gaan door nieuwe diensten aan te bieden via het verglaasde net. Zo'n ambitie houdt natuurlijk meer in dan het vervangen van centrales of het sec aanbieden van telefonie, want dat lost de problemen van KPN niet op. Telefonie moet een andere inhoud krijgen.

    Daarmee was dit nieuws relevant voor de Emerce lezer. Hoe de technische migratie precies gaat verlopen, hebben we in het midden gelaten. Toen met name bij Webwereld, maar ook bij Emerce, hieroverdiscussie ontstond, is een alinea toegevoegd over het identieke BT project 21CN in het Verenigd Koninkrijk. In tegenstelling tot BT heeft KPN zijn klanten nog niet in detail geinformeerd over de migratie en de consequenties daarvan, immers het afschakelen van POTS was tot voor kort geen issue. BT doet dat nu al enige tijd, bijvoorbeeld met informatie over welke apparatuur straks wel en niet zal werken.

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvulling Jan. Het geeft nogmaals aan hoe belangrijk is om artikelen goed te lezen alvorens conclusies te trekken.

    geplaatst op
  • Interessant.. maar waarom ziet niemand dat het ook verkeerd is te schrijven over "verglaasd netwerk" of "glasvezelnet" ?

    KPN heeft gewoon nog koper liggen, enig verschil is dat dit een stukje korter is geworden en ze van ADSL naar VDSL gaan.

    Ik probeer een mogelijk misverstand uit de wereld te helpen. KPN doet m.i. niet aan FTTH...iets wat echt innovatief is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.