Online verkoop digitale content naar 8,3 miljard euro

25 januari 2007, 16:50

The simplified value chain and main players in converging content industriesDe inkomsten uit de online verkoop van producten als muziek en games stijgen tot 8,3 miljard euro in 2010 in Europa. Dat komt neer op een groei van ruim 400 procent in vijf jaar, zo blijkt uit een studie van de Europese Commissie (pdf).

Voor veel sectoren wordt verkoop via internet erg belangrijk. Voor muziek komt in 2010 naar verwachting zo’n 20 procent van de inkomsten online binnen, voor games zelfs 33 procent. Europees Commissaris Viviane Reding (information society en media) ziet kans om die groei verder te versnellen. Ze wil 36 belemmeringen wegnemen die het rapport aanstipt. Het gaat dan vooral om de eigendomsrechten en de connecties: sommige aanbieders zijn nog te langzaam en de prijzen te vaag. De studie stelt dat Europa achterligt bij de VS wat betreft de ontwikkeling van interactieve breedbanddiensten.

Naast droge feiten en cijfers gaat het rapport van ruim 300 pagina’s uitgebreid in op interactieve convergentie van digitale content, waardeketens van digitale content en de effecten op de markt voor analoge content. Een must download zullen we maar zeggen want het is te veel om allemaal te lezen. Alvast een paar aardige plaatjes om een idee te krijgen waarover het rapport gaat:

Three digital platforms, six categories of content

The value chain of digital content

The four effects of interactive convergence on traditional content

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    jakbou

    Ik heb intussen het rapport en de annexen doorgebladerd. Het is inderdaad een uitgebreide studie. Desondanks mis ik een goede definities van content en digitale content. Digitale content wordt omschreven als ‘digital content (television programmes, radio, music, movies, games, publishing)’. Zie de illustratie boven; figure 6. Voor mij voelt deze omschrijving formeel en traditioneel aan. Ga je zoeken in het rapport naar user generated content, dan tref je dat 8 keer terloops aan; cross-media komt niet voor in het officiele rapport.


    27 januari 2007 om 22:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!