Google heeft vandaag de dienst lokale bedrijfsadvertenties officieel gelanceerd. Met deze dienst wordt het voor Nederlandse bedrijven mogelijk om te adverteren in Google Maps, de populaire online kaarten- en routeapplicatie van Google. De dienst biedt de mogelijkheid om bedrijfsvestigingen op de kaart te laten verschijnen en daarbij extra bedrijfsinformatie te tonen.
Een advertentiecampagne voor op Google Maps kan zonder al te veel moeite opgestart worden, want de dienst is volledig geïntegreerd in AdWords. Enige voorwaarde is dan ook dat de adverteerder een account in AdWords heeft en geregistreerd staat bij de Kamer van Koophandel of in het Bedrijfscentrum van Google zelf.
Extra advertentiemogelijkheden
Met lokale bedrijfsadvertenties wordt het voor adverteerders mogelijk om op Google Maps één of meerdere van de eigen bedrijfslocaties weer te geven middels een van de beschikbare icoontjes of door een eigen afbeelding, bijvoorbeeld het bedrijfslogo te uploaden. Nadat de gebruiker op het icoontje klikt, verschijnt een klein schermpje met daarin extra bedrijfsinformatie die door de adverteerder kan worden opgegeven. Tot de mogelijkheden behoren onder andere adres- en contactgegevens, een afbeelding, openingstijden en betalingsmogelijkheden.
Google Maps
De Nederlandse versie van Google Maps is sinds 4 oktober 2006 beschikbaar en inmiddels is het aantal gebruikers ervan enorm gestegen. Volgens Sidney Mock, marketing manager van Google Nederland is Maps op dit moment de op twee na populairste routeplanner van Nederland. “Wij zijn echter van plan om door te stoten naar de eerste positie.” Het bedrijf hoopt dit te kunnen realiseren wanneer de lokale advertenties worden weergegeven binnen de gewone zoekresultaten van Google.nl. Deze integratie zou inderdaad bijzonder veel extra traffic kunnen genereren. Cruciaal hierin is de “OneBox” een tool waarmee resultaten uit andere Google applicaties bovenaan in de organische zoekresultaten kunnen worden getoond.
Daarnaast zullen de advertenties ook gekoppeld worden aan de Google Earth, maar dat zal pas gebeuren als er een Nederlandse versie van deze applicatie beschikbaar is. “En dat kan nog even duren”, aldus Wouter Vink, die verantwoordelijk is voor de advertentieproducten van Google in Nederland. “Google Maps is al wel beschikbaar op de mobiele telefoon.”
Resultaten in andere landen
In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en nog enkele Europese landen is adverteren op Google Maps al gemeengoed geworden. Vooral in de Verenigde Staten wordt er bijzonder veel gebruik van gemaakt en bovendien zijn de behaalde resultaten daar zeer positief. Google heeft de dienst daar dan ook al uitgebreid met een coupon mogelijkheid, zodat klanten gestimuleerd worden om na een online zoekopdracht daadwerkelijk naar een winkel te gaan om daar hun coupon te verzilveren.