Lokaal adverteren in Google Maps

23 januari 2007, 21:32

Lokaal adverteren in Google Maps

Google heeft vandaag de dienst lokale bedrijfsadvertenties officieel gelanceerd. Met deze dienst wordt het voor Nederlandse bedrijven mogelijk om te adverteren in Google Maps, de populaire online kaarten- en routeapplicatie van Google. De dienst biedt de mogelijkheid om bedrijfsvestigingen op de kaart te laten verschijnen en daarbij extra bedrijfsinformatie te tonen.

Een advertentiecampagne voor op Google Maps kan zonder al te veel moeite opgestart worden, want de dienst is volledig geïntegreerd in AdWords. Enige voorwaarde is dan ook dat de adverteerder een account in AdWords heeft en geregistreerd staat bij de Kamer van Koophandel of in het Bedrijfscentrum van Google zelf.

Extra advertentiemogelijkheden

Met lokale bedrijfsadvertenties wordt het voor adverteerders mogelijk om op Google Maps één of meerdere van de eigen bedrijfslocaties weer te geven middels een van de beschikbare icoontjes of door een eigen afbeelding, bijvoorbeeld het bedrijfslogo te uploaden. Nadat de gebruiker op het icoontje klikt, verschijnt een klein schermpje met daarin extra bedrijfsinformatie die door de adverteerder kan worden opgegeven. Tot de mogelijkheden behoren onder andere adres- en contactgegevens, een afbeelding, openingstijden en betalingsmogelijkheden.

Google Maps

De Nederlandse versie van Google Maps is sinds 4 oktober 2006 beschikbaar en inmiddels is het aantal gebruikers ervan enorm gestegen. Volgens Sidney Mock, marketing manager van Google Nederland is Maps op dit moment de op twee na populairste routeplanner van Nederland. “Wij zijn echter van plan om door te stoten naar de eerste positie.” Het bedrijf hoopt dit te kunnen realiseren wanneer de lokale advertenties worden weergegeven binnen de gewone zoekresultaten van Google.nl. Deze integratie zou inderdaad bijzonder veel extra traffic kunnen genereren. Cruciaal hierin is de “OneBox” een tool waarmee resultaten uit andere Google applicaties bovenaan in de organische zoekresultaten kunnen worden getoond.

Daarnaast zullen de advertenties ook gekoppeld worden aan de Google Earth, maar dat zal pas gebeuren als er een Nederlandse versie van deze applicatie beschikbaar is. “En dat kan nog even duren”, aldus Wouter Vink, die verantwoordelijk is voor de advertentieproducten van Google in Nederland. “Google Maps is al wel beschikbaar op de mobiele telefoon.”

Resultaten in andere landen

In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en nog enkele Europese landen is adverteren op Google Maps al gemeengoed geworden. Vooral in de Verenigde Staten wordt er bijzonder veel gebruik van gemaakt en bovendien zijn de behaalde resultaten daar zeer positief. Google heeft de dienst daar dan ook al uitgebreid met een coupon mogelijkheid, zodat klanten gestimuleerd worden om na een online zoekopdracht daadwerkelijk naar een winkel te gaan om daar hun coupon te verzilveren.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

8 Reacties

    media

    Is er ook nog iets verteld over de ervaring in de VS tot nog toe David? Neem aan dat het afrekenmodel hetzelfde is gebleven als bij normale adwords?


    24 januari 2007 om 05:36
    Maarten Soetens

    Ik heb een bedrijf ingeschreven en ben benieuwd naar het resultaat.

    Echter kan ik geen koppeling vinden binnen AdWords?


    24 januari 2007 om 06:16
    David van Dam

    @Marco

    Het principe bij lokale bedrijfsadvertenties is inderdaad gelijk aan dat van AdWords. Je betaalt per klik en de prijs en positie zijn afhankelijk van je kwaliteitsscore en de relevantie. Wat dat betreft dus niets nieuws onder de zon.

    @Vincent

    Ik kon ze gisteren ook nog niet ontdekken, maar nu zie ik de optie wel staan. Als je in een advertentiegroep op de tab ‘advertentievarianten’ klikt, kun je bovenaan kiezen voor het toevoegen van een ‘Lokale bedrijfsadvertentie’.


    24 januari 2007 om 07:44
    Koen

    Opvallend: bij het aanmaken van een advertentie is het wel mogelijk om een punt op de kaart uit Nederland te kiezen, maar niet om een Nederlands adres in te voeren. Voor het gemak kan er alleen een fysiek adres ingevoerd worden uit Canada, Frankrijk, Italie, Japan, Spanje, VS en UK. Wie dus gebruik wil maken van deze nieuwe advertentiemogelijkheid moet dus even een puntje op de kaart prikken.


    24 januari 2007 om 21:22
    Roland

    Kan mij iemand vertellen waar je binnen Adwords of het Bedrijvencentrum dat logo kan uploaden (zie afbeelding)


    25 januari 2007 om 08:58
    Marcel

    @ Adwin – proberen we na de penalties van Google de SEO market weer ‘schoon te krijgen’ lezen we nu met z’n allen op je website dat een goede positie in zoekmachines vaak wonderen doet!!!!!! Sjonge jonge….. Terug bij af?


    25 januari 2007 om 10:29
    Karel Kolb

    @Marcel: ?


    25 januari 2007 om 13:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!