Webwinkel Vakdagen te goed bezocht?

Webwinkel Vakdagen te goed bezocht?

Webwinkel Vakdagen te goed bezocht?De Webwinkel Vakdagen die afgelopen woensdag en donderdag werden gehouden in de Jaarbeurs Utrecht zijn voor de meeste standhouders een overweldigend succes geweest. Bezoekers daarentegen werden op sommige momenten gedwongen zich al schoorvoetend over de beursvloer te bewegen, met irritaties van enkele bezoekers hier en daar tot gevolg.

Hoewel de organisatie ver voor aanvang van de webwinkel Vakdagen rekening hield met 1500 voorinschrijvingen voor de beurs, stond de teller begin december al op ruim 2000 aanmeldingen. Een teken aan de wand dat het wel eens druk kon gaan worden. De verwachtingen werden echter ruimschoots overtroffen toen de teller pas daags voor de beurs omhoog schoot richting de 6000 aanmeldingen.

Drukte
Met name woensdag was een zeer drukke dag. Bij opening om 11.00 stonden de eerste 200 bezoekers al in de rij voor de ingang. Net na de lunch was het zelfs zodanig druk dat de kaartcontrole bij de ingang werd opgeheven. De rij voor hal 5 van de Jaarbeurs stond inmiddels tot onderaan de roltrap op de benedenverdieping. Een domper voor de vele bezoekers en een leermoment voor de organisatie, die inmiddels heeft aangekondigd de beurs van volgend jaar sterk uit te zullen breiden.

De drukte bereikte een hoogtepunt rondom de sprekersarena, die woensdag vrijwel de gehele dag veel publiek trok. Hierdoor werd een groot aantal teleurgestelde bezoekers de toegang geweigerd. Gisteren werd de sprekersarena uitgebreid om de toestroom van geïnteresseerden beter aan te kunnen. Donderdag was zeker in de middag aanzienlijk rustiger als gevolg van de storm. Voor hen die de presentaties vanwege de drukte niet bij hebben kunnen bijwonen: deze worden zo spoedig mogelijk als download aangeboden op de website van de Webwinkel Vakdagen. Onderwerpen waren onder andere product fulfilment, usability, zoekmachinemarketing, web analytics en vele andere presentaties die zeker zullen interesseren.

Standhouders
Als standhouder hebben we een zeer divers publiek voorbij zien komen. Van de “pappa/mamma-winkels” en zolderkamerinitiatieven die teruggrijpend op eerdere posts al voorspeld werden, tot de grotere bekende retailers en webwinkels. Opvallend was ook het aantal bezoekers van niet-webwinkels en online marketing bureaus, die deze eerste editie graag de kat uit de boom wilden kijken.

Vrijwel alle aanwezige standhouders die we hebben gesproken waren onverdeeld enthousiast. Ook de grotere partijen waaronder onze buren van Ogone, ABN Amro en Rabobank gaven aan een kleinschaliger beurs als deze hoger te waarderen dan bijvoorbeeld TINE, welke binnenkort weer wordt georganiseerd. Voor ons was deelname een “first time ever”, die goed bevallen is.

Al met al dus een voor de standhouders geslaagde beurs door het grote aantal bezoekers, die volgend jaar zeker groter zal uitpakken qua oppervlakte en deelnemers. Uiteraard ben ik benieuwd naar de reacties van mede-standhouders en met name bezoekers die deze post lezen!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Wie had verwacht dat het z'n succes werd? Niemand denk ik. Ik vond het leuk om er te zijn en wie weet volgend jaar een eigenstand want met zoveel potentiel denk ik dat er maar weinig standhouders zijn die hun kosten niet er uitgehaald hebben.

    geplaatst op
  • Het was inderdaad erg druk! Het publiek was ook bij Daisycon erg veelzijdig: van kleine zolderkamershops tot de grote e-commerce sites van Nederland (en daarbuiten). Daarnaast waren er ook veel van onze affiliates om even kennis te maken, vele media bureaus en meer... Kortom (de uiteindelijke resultaten natuurlijk nog even afwachten) was het een succesvolle beurs.

    PS. Ik hoop wel dat iedereen donderdag door de storm heen nog veilig is thuisgekomen...

    geplaatst op
  • Heel fijn dat je dit online plaatst Wolter! Het bericht op Molblog schetste naar mijn idee een compleet verkeerd beeld. De enige sfeer die ik twee dagen lang heb gemerkt ging richting feest. Bezoekers waren tevreden over de beurs, exposanten nog veel meer.

    En dat er dan een keer een rij staat bij de sprekersarena laat volgens mij alleen maar zien hoe enorm het succes was! Wat mij betreft een groot compliment naar OGZ voor de organisatie..

    Zie ook het weblog van Wijnand Jongen.

    geplaatst op
  • De drukte was erg jammer (vooral voor de sprekersarena inderdaad), maar gelukkig toch het e.e.a. mee kunnen pakken. Als bezoeker raak ik wel meer onder de indruk van een beurs als TINE bijvoorbeeld, maar ik kan me voorstellen dat het kleinschalige bij deze beurs voor de standhouders interessant kan zijn. Ik verwacht volgend jaar een grotere en nog beter georganiseerde Webwinkel vakdagen.

    geplaatst op
  • Als één van de deelnemers kunnen wij (goomla.nl ook niets anders concluderen dat het een zeer succesvolle beurs is geweest. Om op de eerste dag om 14.00 uur je beurs target al bereikt te hebben is wellicht een teken dat de beurs voor ons ook van grote waarde is geweest.

    geplaatst op
  • Op een beurs met lege gangpaden word je belaagd door verkopers die je de stand binnentrekken. Helemaal niet erg dat het op de webwinkelvakdagen wat drukker was. Ik heb alleen maar enthousiaste webwinkeliers gesproken.
    Vervelend om te zien dat zo'n azijnzure posting op molblog ook zijn weg naar Marketingfacts heeft gevonden!

    geplaatst op
  • Aangezien er op bepaalde plekken donderdag stukje Jaarbeurs-plafond naar beneden kwamen was het nog bijna een dodelijk event geworden (voor mij persoonlijk), maar de gigantische bezoekersaantallen vielen me wel erg op ja.

    geplaatst op
  • schorvoetend? schoorvoetend? Van Dale: schoor·voe·tend (bn.)
    1 aarzelend, met tegenzin

    geplaatst op
  • @m: typo, aangepast...

    geplaatst op
  • Was een goed evenement om aan bij te dragen. Onwaarschijnlijk aantal mensen.

    Op veler verzoek publiceer ik de presentatie die ik heb gegeven over het gebruik van bezoekersstatistieken bij het verbeteren van websites. Klik op deze link voor de presentatie.

    geplaatst op
  • Wij waren een van de kat-uit-de-boom kijkers. Ik ben erg benieuwd of de beurs achteraf (bv na twee maanden) ook echt de moeite waard blijkt te zijn. Zijn alle positieve reacties op de beurs ook daadwerkelijk serieuze leads? Ik hoop het voor alle standhouders. De branche leeft in ieder geval.

    Wat mij betreft ook een goede beurs. Leuk om te zien waar de concullega's mee bezig zijn.

    geplaatst op
  • Even een snelle reactie tussendoor - nog geen dag in de race voor het IAB en nu al retedruk ;-) - maar goed om te lezen dat het een goede beurs is geweest. Schrok eerlijk gezegd een beetje van de eerdere reactie op Molblog.

    Dank voor het verslag Wolter!

    geplaatst op
  • Succesvolle beurs in elk geval qua bezoek. Ben een aardig aantal bekenden tegen het lijf gelopen donderdag, zowel standbemensing als bezoekers. Een leuke mix van publiek ook volgens mij, van kleine webshops tot grote organisaties.

    Jammer wel dat de voor de workshops/sprekers te veel belangstelling was c.q. een te kleine ruimte, hopelijk staan de presentaties zo veel mogelijk online voor degenen die noodgedwongen niet zelf konden bijwonen.

    Ik was zelf met de trein gekomen en heb om 13.00 uur eieren voor m'n geld gekozen toen ik het dak van de jaarbeurs zag bewegen. Gelukkig (met enige vertraging dat wel) toch terug op kantoor gekomen.

    geplaatst op
  • Om het kleinschalige er in te houden (dat spreekt bezoekers en bedrijven toch aan!) is het wellicht tijd voor een marketingfactdag 2007. Zoveel kennis, ideeën en producten. DOEN we het zo aan het einde van het jaar. Duiken we daarna gelijk de (kerst)borrel in. Vangen we twee vliegen in 1 klap!

    geplaatst op
  • Prachtige foto van de chocoladefontein...

    Een prima beurs voor alle betrokken partijen.

    Voor een kijkje op onze website http://www.chocoladeval.nl

    Met vriendelijke groet,

    Klaasjan Haar
    Chocoladeval

    geplaatst op
  • De chocoladeval was zeker opvallend (en lekker), maar de zusters van de adwords dokters waren ook leuk ;-)

    geplaatst op
  • Speciaal voor Laurens dan ;)

    geplaatst op
  • hahaha, mijn dag is goed thanks :)

    geplaatst op
  • Tien jaar geleden dacht ik dat de economie zich zou ontwikkelen tot een 'virtuele'. We hebben geen reële kantoren, files en congressen meer nodig. Een econoom spreekt over arbeidsproductiviteit. Heeft u niets beters te doen?

    geplaatst op
  • Deze reactie heb ik vorige week gepost. http://www.jansoone.be/2007/01/e-commerce-in-de-lift-in-nederland.html

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik, als bezoeker vanuit België afgezakt, ook wel wat ontgoocheld was na mijn bezoek aan de Webwinkelvakdagen. Het initiatief vond ik schitterend, de voorbereiding naar het event toe heel professioneel, ook de site, maar ik vrees inderdaad dat het event geleden heeft onder het overrompelend succes. Voor de standhouders zeker een schot in de roos. Voor de bezoekers heel frustrerend. Je kreeg de standhouders met moeite te pakken voor een korte babbel. De seminaries leken heel interessant maar waren steeds overbezet. Hopelijk komt er volgend jaar een nieuwe editie die de inhoudelijke verwachtingen van de bezoekers (lees speakerscorner) voorop stelt! Ik zal het zeker en vast volgen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.