Drempels voor de creative class: exit NL

18 januari 2007, 12:14

Naar aanleiding van mijn post over Joost, volgde de opmerking dat er in Leiden een technologisch ontwikkelafdeling van Joost zit. Aangevoerd door Dirk-Willem van Gulik (ex-voorzitter Apache) werken hier enkele mensen aan het knippen en plakken van stukken open source software om te komen tot de ideale distributie van stukjes content via het peer to peer netwerk. Erg interessant, vooral toen Johan Schaap opmerkte, wat een enorm gedoe het tegenwoordig is om in Nederland creatief bezig te zijn: de mensen zijn in Nederland nauwelijks te vinden en vanuit het buitenland komen ze niet graag meer, vanwege alle regels en het minder liberale klimaat. Voer voor analyses met de theorie van Richard Florida (rise & flight of the creative class).

Marketing en zeker nieuwe marketing staat met de inbreng van creatieve mensen en zo min mogelijk hokjesdenken. Maar ook randvoorwaarden als prettig wonen, goede voorzieningen en bereikbaarheid zijn essentieel. Denk in dit kader ook aan het advies van ex-minister-president Wim Kok over de Randstadprovincie. Wat gaan wij als creatieve marketeers eraan doen om het tij te keren?

Kan Marco vanuit het IAB wat betekenen? Zijn we zelf als community sterk genoeg om verandering te brengen? Valt het eigenlijk allemaal wel mee?

De Eurocreativity index van Richard Florida (2004):

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

5 Reacties

    Koen

    In eerste plaats vind ik het persoonlijk wel meevallen.

    Het klopt dat de overheid met alle regeltjes van tegenwoordig niet meegaand is in het ontwikkelen van de creatieve industrie in Nederland. En dan zal ik nog niet eens beginnen met hun onderwijs beleid, want daar staat of valt de creatieve industrie in Nederland ook mee. Ik ben namelijk van mening dat het beter is om bij het begin te beginnen (zoals het hoort) en niet achter de feiten aan te lopen.

    Wat Florida zegt in zijn boek over de creatieve industrie heeft ook zeker wel relevantie voor Nederland. Hij spreekt hier namelijk ook over tolerantie. En zeg nou zelf de tolerantie in Nederland is momenteel is niet bepaald om over naar huis te schrijven. Met andere woorden de overheid heeft nog veel te doen om Nederland tot een creatief centrum te maken..

    Om terug te komen op mijn eerste opmerking (In eerste plaats vind ik het persoonlijk wel meevallen). Ik zelf, ben pas afgestudeert en ben momenteel werkzaam in Amsterdam. En ben van plan om in Brabant te gaan wonen en elke dag op en neer te reizen.. Dit is momenteel uitstekend geregeld (los van het feit dat de NS nooit geprivatiseerd had moeten worden). Ik kan vanaf Den Bosch binnen 1 uur in Adam zijn… Dus wat heb ik te zeuren…

    Toch kom ik dan ook weer bij een probleem. Ik wil graag in Brabant wonen, maar Emarketiers zoals mijzelf kunnen eigenlijk alleen terrecht in Amsterdam. Dus op mijn opmerking (In eerste plaats vind ik het persoonlijk wel meevallen) is ook wel weer een weerwoord te bedenken.

    Namelijk; Als de overheid genoeg deed aan de creatieve industrie zou ik ook werk kunnen vinden in Brabant binnen de Emarketing. Na lang solliciteren (direct na mijn studie) in Brabant ben ik toch terrecht gekomen in Adam. Niet dankzij de overheid, maar dankzij de Marketing industrie zelf.

    Als Emarketier zeg ik tegen de Overheid. Doe meer aan creatieve industrie ontwikkeling (NIET ALLEEN IN AMSTERDAM) in HEEL Nederland.


    19 januari 2007 om 07:48
    ErwinVanLun

    Ik begrijp dat je dat wilt maar zo werkt het niet Koen. Als je ziet wat een synergie ontstaat door mensen bij elkaar te zetten, dat is werkelijk enorm. Het is echt 1+ 1 is 3. Als je van 1 een 1,1 (dus 0,2 extra inzet) maakt krijg je wel een 3,5. Als je die 0,2 extra inzet echter splits over verschillende steden is het effect weg, dan krijg je gewoon 0,2.

    Overal werkt dat niet alleen in NL zo, maar wereldwijd. Denk eens aan SilicomValley, een enorme power om mensen bij elkaar te plaatsen.

    Beter zou zijn Amsterdam beter bereikbaar te maken en woningen te bouwen aan de randen voor mensen die ‘ruimer’ willen wonen.

    Eindhoven begint overigens langzaam wel de ‘designstad’ te worden. Ook een superinteressant vakgebied voor marketing en merken. Je zou dus ook wat af kunnen buigen…


    19 januari 2007 om 08:24
    Koen

    Erwin ik snap helemaal wat je bedoeld en ik ben het er ook zeker mee eens, maar met de huidige technologie is het samenbrengen van mensen eigenlijk geen probleem meer, toch? Je kan op grote afstanden ook heel makkelijk contact houden met elkaar.

    En als wij het dan hebben over brainstormen of het afkijken bij de concurrentie (voor zover toegestaan uiteraard). Dat kan allemaal via internet tegenwoordig. Second Life is al een heel duidelijk voorbeeld van een platform wat uitstekend kan worden in gezet voor meetings.

    Uiteraard is het niet meer zo dat je even bij iemand binnen valt (door de deur), maar ik zelf werk ook samen met mensen in Groningen terwijl ik in Amsterdam zit en het contact onderhoud ik door middel van MSN. Dat maakt afstand heel erg relatief en kan er nog beter voor zorgen dat bedrijven meer Foot Lose zijn.. en dat scheelt vervolgens weer in de huur en koop kosten van een pand…

    Toch of zeg ik nou iets heel vreemds?


    20 januari 2007 om 13:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!