Microsoft komt met Analytics tool

Microsoft komt met Analytics tool

In antwoord op Google’s gratis tool Google Analytics (GA) komt Microsoft met een soortgelijke tool. Ian Thomas die verantwoordelijk is voor het aan de man brengen van de tool bevestigt het officieel op zijn eigen weblog. Het project heeft op dit moment als codenaam “Gatineau”, dat is de plaats waar DeepMetrix (de oorspronkelijke ontwikkelaars) al een aantal jaren gevestigd is.

Vorig jaar Mei heeft Microsoft het bedrijf DeepMetrix en de daar ontwikkelde pakketten overgenomen. Het is dus te verwachten dat Gatineau gebaseerd is op de LiveSTATS producten die het bedrijf aanbied. Of er veel extra functionaliteit aan toegevoegd zal worden wordt geen uitspraak over gedaan. Wel zal Microsoft net als bij Google diverse producten met dit pakket verweven: Live Search, Live Office, MSN Spaces en Microsoft AdCenter.

Er is al een tijdje getest met een Alpha release van het product door een aantal bestaande klanten. Ian zegt dat het verkrijgen van een inlog voor andere personen op dit moment nog niet mogelijk is. Het is voornamelijk de functionaliteit die op dit moment getest wordt aangezien de interface nog sterk gaat veranderen. De verwachting is dat in de loop van 2007 een invititation-only beta release gedaan wordt om het product op grotere schaal te testen. Er wordt direct een steek naar Google gedaan door te zeggen dat ze de publieke release zodanig zullen doen dat er geen performance problemen zullen optreden zoals bij GA het geval was. Verwacht wordt dat een volledige openstelling in 2007 gehaald moet kunnen worden, maar wel onder voorbehoud.

Het product is bedoeld voor dezelfde doelgroep als GA, maar het zal geen imitatie zijn. Daaruit haal ik dat ze met dusdanige functionaliteit komen dat het een goed of zelfs beter alternatief zal zijn voor GA. 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Ik gebruik LiveStats van Deepmetrix al jaren. Ben benieuwd hoe ze de bestaande users verder gaan ondersteunen.

    Het huidige LiveStats product bevalt me i.i.g. heel goed. Hopen dat 't zo blijft ...

    geplaatst op
  • Ik hoop dat ze GA weten te overstijgen wat betreft performance. GA timet steevast uit wanneer ik cross segment analyses probeer te doen op artikelen met tienduizenden pageviews.

    geplaatst op
  • 2007 gaat echt het jaar van Microsoft vs Google worden volgens mij :)

    geplaatst op
  • Klinkt goed dat er concurrentie komt op de “gratis, maar toch goed”-statistieken markt. Wat ik me wel sterk afvraag is of ze die performance wel kunnen halen.

    Google heeft hier in Groningen (net als in veel andere Europese landen) een enorm datacentrum waarmee ze ervoor zorgen dat verschillende Google producten lekker snel werken. MSN/Live heeft dat volgens mij niet, en dat merk je als je in je Windows Live mail een mailtje opent of als je gebruik maakt van de andere services van MSN/Live.

    Qua functionaliteit zijn veel van die services vergelijkbaar, maar de gebruikerservaring is daardoor naar mijn mening vaak minder. Ik hoop dat ze daar snel wat aan doen. Volgens mij is dat één van de belangrijkste dingen die MSN nu moet doen om hun producten te verbeteren.

    geplaatst op
  • "Er wordt direct een steek naar Google gedaan door te zeggen dat ze de publieke release zodanig zullen doen dat er geen performance problemen zullen optreden zoals bij GA het geval was."

    Ik snap niet zo goed wat dan "de steek" zou moeten zijn. Google is al meer dan een jaar succesvol bezig met het product, en nu komt Microsoft een keer aankakken. Achter de feiten aanhobbelend, net als met de Live diensten. Hotmail wordt rechts ingehaald door gMail.

    M.a.w. ik denk dat Google een hoop steken meer naar Ms doet dan andersom....

    geplaatst op
  • Ik denk niet dat dit voor iemand als een verrassing komt. Microsoft is eigenlijk een volger geworden en met de aankoop van deepmetrix een tijdje geleden waren de bedoelingen daarin al wel duidelijk.

    Het zal een alternatief zijn en het zal de markt verder opschudden om onderscheidend vermogen te bieden. Maar zoals gezegd, een verrassing is het niet.

    geplaatst op
  • Ik denk ook dat het heel moeilijk gaat worden voor Microsoft. Heb zelf een stuk of 4-5 versies gehad van LiveStats. Op zich in gebruik goed programma, maar wij bleken regelmatig historische data kwijt te zijn en de database was ook niet al te betrouwbaar.

    Eens met Remi dat de performance heel bepalend wordt. Livemail is gewoon vervelend. GA is soms al wat langzaam voor een ongeduldige gebruiker. Een product dat niet minimaal dezelfde perfomance realiseerd zou er bij mij nooit in komen.....

    geplaatst op
  • "Microsoft is eigenlijk een volger geworden"
    Pardon, geworden?
    Office pakket is/was een kopie van WP. MSN Messenger afgeleid van ICQ. IE is gejat van Netscape. Een GUI was Xerox het eerst mee. MS gebruikt zelfs icoontjes van Apple.

    MS-Dos hebben ze ook niet zelf ontwikkeld maar is een in licentie genomen product.

    Kan iemand voorbeelden geven van dat ze geen volger zijn?

    geplaatst op
  • Het zijn de bekende verhalen en inderdaad heb je gelijk dat Microsoft een markt instapt die al actief is en waarbij goed gekeken wordt naar de dan actieve marktleider. Vervolgens hebben ze zich echter wel ontwikkeld tot de autoriteit op dat gebied en zijn er wel degelijk ontwikkelingen gedaan die vervolgens door de markt gevolgd werden.

    Hierbij kun je kijken naar de browsermarkt, maar ook naar de office producten volgens mij. Maar het is inderdaad zo dat Microsoft meer een marketingorganisatie is dan een productontwikkeling gerichte organisatie. Maar naar mijn idee zijn ze juist op het gebied van marketing nu volger geworden en moeten ze op dat gebied hun meerdere erkennen in Google. Dat was nog niet eerder het geval!

    geplaatst op
  • Afgelopen vrijdag werd er in Belgie een webanalytics dag gehouden. Verslag van de dag zelf tref je hier aan.

    Een 20 minuten durende video van de presentatie van Ian Thomas, de man achter Gatineau, staat inmiddels ook online.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.