• Mobile
    wordt gesponsord door

Sync maakt van auto multi-media droom

Sync maakt van auto multi-media droom

Microsoft heeft een nieuw product onder de naam Sync. Via dit product kunnen consumenten alle mobiele en niet mobiele devices in de auto probeemloos aan elkaar koppelen en via spraakcommando’s bedienen. De eerste klant is ook al bekend want in het najaar van 2007 zullen de eerste Ford’s verschijnen met Sync en later zullen er twaalf modellen met Sync worden uitgerust. Sync heeft een hele reeks met nieuwe features maar blijft maar een stapje in de media-evolutie. Er zal nog veel volgen. Nog heel veel…

Sync heeft de volgende kenmerken:

  • Uninterruped calls: hiermee kan een telefoontje op het mobieltje naadloos worden overgenomen in de auto. Je hoeft alleen nog maar op het knopje ‘telephone’ te klikken en je kan gewoon doorpraten
  • Voice dialing: door spraakcommando’s (call x) kan de consument direct vanuit het adresboek van de telefoon bellen. Ik neem even aan dat dit nu inmiddels verloopt zonder ‘training’. Niemand heeft namelijk zin om eerste tien keer de naam van zijn vriendin ‘Ingrid’ uit te spreken. Daarom was dit in het verleden ook geen succes.
  • Voice music selection
  • : via stemcommando’s kan de multi-media automobilist genre, artiest, album en titel selecteren. Hiertoe maakt Sync verbinding met MP3 spelers, bedraad via USB 2.0 port of onbedraad via Bluetooth.
  • SMS reading: inkomende SMS en e-mails kunnen worden voorgelezen. Ook typische SMS taal als LOL en :- ) worden hierbij herkend.
  • ringtones: het is mogelijk verschillende ringtones in te stellen
  • Multi lingual: bij deze Amerikaanse introductie in het Engels, Spaans en Frans en andere talen zullen volgen

Zo wordt de media in de auto eindelijk volwassen. Maar het blijft maar een stapje in de media-evolutie. Straks zijn onze auto’s permanent connected via WiFi (of WiMax of iets anders). Dan hebben we helemaal geen MP3’s meer nodig op een apart device want die worden dan probleemloos gesynchroniseerd met onze persoonlijke collectie (of zelfs streaming afgespeeld). We maken dan geen keuze meer uit onze eigen muziekcollectie maar uit alle muziek die ooit ter wereld is gemaakt. Dan zeggen we ‘nieuws’ en krijgen we ons persoonlijke nieuws, nieuws dat voor óns nieuw is. Dan starten we een taalcursus en worden daarbij getoetst met spraak. Dan werken gesproken ons audio-blog bij (dat dan direct ook in geschreven tekst beschikbaar komt). Zitten we direct in een conference call met collega’s. Zien we welke vrienden ook reizend zijn en dus in de gelegenheid zijn om (lang en gezellig) te bellen. We maken we een afspraak met vrienden en hebben daarbij direct gesproken onze agenda bij de hand. En last-but-sure-not-least: we gaan dan in gesproken dialoog met onze favoriete merken. Die laten zich voor een belangrijk deel vertegenwoordigen door kunstige brand agents, karakters waarmee die de dialoog geautomatiseerd faciliteren. We laten ons voorlichten over vakantie, over kleding, over gezondheid, over wonen en zelfs over financieën. De tijd dat reizen nutteloos tijdverdrijf was (behalve dat je van A naar B kwam) lijken dan voorbij. En dit soort ontwikkelingen vormen dan de grootste bedreiging voor het enige electronische medium dat toen dan nog redelijk onaangetast is gebleven: de radio. Maar het autorijden wordt alleen maar leuker. Er komen mooie tijden!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Een demo van Microsoft's voice recognition software vind je hier: http://www.youtube.com/watch?v=tLa3Wac4O2A

    geplaatst op
  • Ben benieuwd of dit in lijn ligt van waarmee BMW komt. Veel elementen zitten trouwens al in mijn TomTom Go. Automatische herkenning van mijn mobiel en vanaf dat moment worden veel functies door de navigator overgenomen.

    Misschien aardig om eens te kijken wat er nu al is om mobiel werken (in auto) zo optimaal mogelijk uit te voeren? Ik zit er dagelijks toch al snel een paar uurtjes in en het is me veel waard om die tijd zo optimaal mogelijk te benutten.

    geplaatst op
  • Laat het niet na om eens te kijken op: http://www.syncmyride.com

    Het item over Sync op mijn msZune Blog van 9 januari: http://www.mszune.nl/?p=23

    geplaatst op
  • @Erik: dank voor de http://www.syncmyride.com tip! Erg leuk. Bij Ford staat idd nog dit bericht: http://media.ford.com/newsroom/feature_display.cfm?release=24513. Gek dat dit vanuit Microsoft niet te vinden is. Ik neem toch aan dat we Sync staks ook bij andere automerken te vinden is. Zou Ford een deal hebben gemaakt met MS dat zij dit voor één jaar (oid) exclusief hebben?

    geplaatst op
  • Super interessant onderwerp. Leuk om te zien dat alle partijen in de valuechain hun positie zitten op te rekken. TomTom gaat het nog moeilijk krijgen..

    geplaatst op
  • meeste zit al op de tomtom en ze zullen steeds meer met dit soort vernieuwingen komen. Laatst nog dat fm gebeuren.

    Is makkelijker om een update op je tomtom uit te voerne dan steeds een nieuwe auto te kopen...

    geplaatst op
  • @Simon "Is makkelijker om een update op je tomtom uit te voerne dan steeds een nieuwe auto te kopen", dat ben ik slechts gedeeltelijk met je eens.

    Niemand heeft behoefte om updates uit te voeren. Mensen hebben echter wél behoefte aan nieuwe interessante functies (als dat werkelijk iets toevoegt). Maar hoe minder ze daarvoor hoeven te doen, hoe beter. Als de auto zélf updates uitvoert, bvb via draadloze netwerken, dan is de consument hartstikke blij.

    Daarbij komt dat mensen totaal geen behoefte hebben om extra apparaatjes mee te zeulen. Alleen als de toegevoegde waarde zeer groot is, dan doen ze dat. Daarom slepen ze nu hun TomTom overal mee naar toe. Maar als ze dat kunnen laten, zullen ze dat zeker doen.

    De kracht van een apart navigatiesysteem in de auto blijft nog even omdat je hardware kan je niet updaten en consumenten wel relatief snel nieuwe functies willen. Nu is alles bijvoorbeeld GPS gebaseerd. Als we straks Galilleo krijgen (het europese burger alternatief op GPS), en dat zou precieser zijn (wat ik nog moet zien), kan je niet even upgraden vanuit GPS (of toch? iemand?). TomTom kan straks gemakkelijk als eerste connecten met WiMax of andere draadloze netwerken. Mensen die een ingebouwd systeem hebben, zoals Sync, moeten daarvoor naar de dealer om nieuwe hardware te laten inbouwen. Een te hoge drempel.

    Het hardwarevoordeel neemt echter af nadat we eenmaal een hoge snelheidsverbinding hebben met de buitenwereld en een gedetailleerde positiebepaling. Het zal dan steeds meer gaan om de software. Softwareconcepten die je kan bijkopen, upgraden zo je wilt. Ik zie daarmee grote mogelijkheden voor Sync.

    geplaatst op
  • Totale 'inbouw' wordt het denk ik toch niet. Je hebt in de (zeer) nabije toekomst denk ik liefst een (updatebare) smartphone met alles (GPS, MP3, snel draadloos internet (met voip, internetradio, calender, email, etc)). Mét - vooruit - allerlei voicebediening die je echter ook buiten de auto wel wilt (bv in de huiskamer). Voor het auto-inbouwdeel blijft dan niet meer over dan een goede draadloze verbinding tussen je telefoon, je caraudiosyteem en een groter (aanraak)beeldscherm dan je normale telefoonscherm (maar met de functionaliteiten waaraan je gewend bent). Scheiding van body en brain dus, maar met een zeer goed zenuwstelsel ertussen.

    geplaatst op
  • @KJ: Dat is dus totale inbouw. Ik bedoel: geen extra apparaat naast de auto zelf en mobiele telefoon.

    geplaatst op
  • @ Erwin van Lun: Dan had ik het eerst niet helemaal door: hoera voor Sync dan! :-) En voor huiskamersync.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.