Overzicht virale blog acties

12 januari 2007, 11:45

My FlowerBloggers zijn de ideale dragers van virus. Voor de verspreiding van een virale video’s vormen Youtube en een paar toonaangevende weblogs een ideale basis. Daarnaast is er een categorie virale campagnes, die erop gericht zijn dat webloggers een minitest of iets dergelijks doen en vervolgens het resultaat op hun site plakken, met een linkje naar de campagne-site, natuurlijk.

Een paar succesvolle campagnes die dit mechanisme gebruiken op een rijtje:

De meest succesvolle virale campagne van Nederlandse bodem die dit mechanisme gebruikt is waarschijnlijk de Visited Countries campagne van World66, alweer enige jaren oud, en hier op marketingfacts eerder genoemd. Nog even snel wat gegevens. Bij visited countries kan je met een paar muisklikken een kaartje maken van de landen waar je bent geweest. Technorati meldt inmiddels meer dan 20.000 links naar de site van blogs die een kaartje hebben opgenomen – en Technorati scant niet alle blogs en de kaartjes en de links staan ook op veel niet-blogs. Een immens succes dus, en een enorme boost voor de PageRank.

Hetzelfde principe wordt gebruikt bij een hele serie aan tests: welk OS ben je Welk Sci-Fi karakter ben je en zo voort. Als onderdeel van een online marketing campagne zien we dit bijvoorbeeld binnen www.watvooreikelbenjij.nl voor Nederland Veilig, met als resultaat zo’n vierhonderd links naar de site van verschillende weblogs volgens Technorati.

Weer net anders is de campagne Read My Mood voor het Bloemenbureau waarin je een stukje code kunt opnemen op je weblog. Vervolgens verschijnt er een bloem op je weblog die meeverandert met de mood van het weblog, op basis van de woorden die in de rss-feed staan. De moods lezen als een horoscoop, en het is elke dag weer spannend welke bloem je krijgt. Ik heb nog geen cijfers, want deze campagne is pas net live – zie de bloem bovenaan deze post.

Mijn conclusie is dat deze benadering goed kan werken – ik beveel klanten graag aan iets dergelijks op te nemen als onderdeel van een bredere campagne. De cases laten zien dat het met een leuke test (of beter nog een compleet origineel idee) het mogelijk is een redelijk groot bereik te behalen door middel van weblogs. Op basis van de logs van de server kunnen we zien dat bij zo’n actie de afbeelding die getoond wordt in de eerste maand zo’n 500 keer per blog getoond wordt. Dus met een paar honderd links weet je al een aardig bereik te creëren. En alle links tellen leuk mee voor de PageRank en hebben dus een stevig lange termijn effect. Mooie resultaten dus – en dan heb ik mijn eigen Wembley promotie-actie nog niet eens genoemd – 😉

De loopbaan van Richard Osinga (1971) is ongewoon en afwisselend: hij was diplomaat in Noord-Afrika, eigenaar van start-ups in Silicon Valley en Berlijn en ondernemer in de zorg. Hij is oprichter van world66.com, triposo, was lange tijd creatief directeur van Oberon en is nu een van de mede oprichters van Alii.care, een platform voor medisch specialisten om protocollen op een betere manier up to date te houden.

Categorie
Tags

9 Reacties

    RichardOsinga

    Ja, die heb ik niet opgenomen, Marco, is een heel mooie actie, maar het is net een andere insteek, het was niet iets waarbij de blogger iets op zijn site paste. Zullen we samen een overzicht opstellen met alle geslaagde virale blog-campagnes?


    12 januari 2007 om 14:41
    media

    Wat mij betreft prima maar dan moet je nog even uitleggen wat jij precies verstaat onder een blogcampagne.


    12 januari 2007 om 14:46
    Gerben

    Of het algoritme echt werkt betwijfel ik, aangezien marketingsfacts zeer vrouwelijk schijnt te zijn. Of heb ik iets gemist? 🙂

    Wel een erg mooie site overigens.


    12 januari 2007 om 14:48
    RichardOsinga

    @ Robin: heel cool, kende ik niet. Technorati houdt het op 2,508 blogs, maar ik weet niet precies welk deel van de blog (en andere sites die meedoen) technorati eigenlijk telt.


    12 januari 2007 om 14:59
    media

    Richard, leg je nog uit wat je precies bedoelt want volgens mij is NBTC-case wel degelijk gebaseerd op plaatsing van content op blogs.


    12 januari 2007 om 15:04
    RichardOsinga

    @ Marco: mijn overzicht gaat over camapgnes waarbij de deelnemende blogs een stukje code krijgen dat ze copy pasten op hun blog. bij de NBTC-case (die wel echt top is) kregen bloggers de vrijheid te bloggen wat en hoe ze wilden. Dat is een andere benadering, en het is denk ik best een goed idee om van een paar cases die die benadering kiezen (waarin ook passen het distribueren van nieuwe apparaten onder top-bloggers) en dan een compleet overzicht te maken waarin alle cases bij elkaar staan.


    12 januari 2007 om 15:10
    media

    Ah, duidelijk! Denk inderdaad dat het aardig is om hier een compleet beeld te schetsen en dan later onderscheid te maken in de verschillende vormen. Okay?


    12 januari 2007 om 15:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!